Uskonnottomat, saako lapsesi osallistua joulujuttuihin koulussa tai päiväkodissa?
Jos lapsesi ei saa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin, kuulla uskonnollisia lauluja tms. Saako lapsi olla mukana laulamassa joululauluja, osallistua joulujuhlaan, olla mukana joulukalenterin avaamisessa?
Kommentit (4)
Tietysti, koska siitä maksetaan niin hyvin! Kyllä kannattaa! Yrittäisin maksimoida riskin, että lapsi vahingossa osallistuisi johonkin uskonnolliseen tilaisuuteen. Rahan tuloa ei voi estää!
Saa osallistua, ihan minkä uskonnon tahansa, voimme kotona sitten keskustella miten ihmiset uskovat eri tavalla, miten se tuo heille turvaa kun ne tavat ovat heille tutyuja, miten emme voi arvostella toisten tapaa elää.
Jostain on Jeesus tullut leikkeihin ja asiaa on pohdittu.
Päiväkodissa menivät uskonnottomaan tilaisuuteen jos sellainen oli olemassa. Välillä lapsi joutui odottamaan kirkon eteisessä ja todettiin, että lapsi on mummolassa noina kirkkopäivinä. Lakia ei päiväkoti osannut noudattaa.
Ala-asteella oli ihan ok tilaisuudet uskonnottomille ja osallistuivat niihin.
Nyt yläasteella saavat itse päättää. Yleensä menevät uskonnottomaan tilaisuuteen, mutta toinen on pari kertaa käynyt kirkossa katsomassa, että mikä on tilanne.
Kevätjuhlien virret ja joulujuhlien jeesusjutut on mulle ihan ok, mun mielestä ne kuuluu kulttuuriin ja on samanlaisia satuja kuin tontut ja menninkäiset. En tykkää siitä, että pienille lapsille opetetaan uskontoa totuutena.
Mulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, uskontoneutraaliin juhlaan saisi osallistua. Uskonnolliseen ei, eli esimerkiksi seurakunnan järjestämään tilaisuuteen ei osallistuisi.