Isännöitsijä:Asumisen taidot ovat heikentyneet muutamassa vuosikymmenessä roimasti varsinkin nuorilla
- Isännöinnissä arjessa näkyy, että yleinen osaaminen on selvästi aiempaa vähäisempää, arvioi konkari-isännöitsijä Mauri Niemelä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010800244.html
Kännissä,aineissa ja krapulassa alullepantuja mallikansalaisia ei voi sanoa enään että pojasta polvi paranee. 😆
Kommentit (41)
Nuorilla harhakuva, viikonloput kuuluu heille, ääni saa kohota jne. Silti taloyhtiön säännöt koskevat myös viikonloppuja.
Ei vika ole usein edes päihteitä käyttävät vanhemmat vaan äidit jotka hemmottelevat lapsensa piloille. Kyllä äiti laittaa ruuat, käy kaupassa ja pesee pyykit. Kyllä minä siivoan sinun huoneen, ei meillä tarvitse lasten imuroida tai viedä edes kalsareita itse pyykkikoriin. Mamma hoitaa kaiken.
Lapsilta ja varsinkin teineiltä pitää vaatia asioita. Miten se teini-ikäinen yhtäkkiä osaisi tehdä kotityöt jos kotona ei ole ikinä tarvinnut tehdä mitään? Se ei ole lasten vika vaan vanhempien. Se on karhunpalvelus että päästää liian helpolla, sitten tulee aikuisia joilla kestää pitkään opetella edes arjen perusasiat.
Ja sitten ihmetellään mikseivät soluasunnot kelpaa! Kuka jaksaa katsella jotain uusavutonta nössöä joka ei osaa edes korjata omia jälkiään keittiöstä tai ei ymmärrä, että vessa pitää pestä säännöllisesti!
Tänä päivänä ei tarvitse avannolla lipeän avulla pyykkejä pestä, eikä monenkaan heinäpellolle kiitää, kalastuksen jälkeen.
Kodeissa on jo robotit joka lähtöön, on vain viitseliäisyydestä kysymys tekekeekö ja kuka kotihommia.
Jo yksi lapsi saa median mukaan horisontit ja talouden nykyvanhemmilta sekaisin? Jotain mätää tässä yhteiskunnassa nyt on ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kotoota aiheutettu, ei opita siivoamaan tai olemaan. Me boomerit saimme kasvatuksen:).
Ja te boomerit ette sitte vaivautuneet kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kotoota aiheutettu, ei opita siivoamaan tai olemaan. Me boomerit saimme kasvatuksen:).
Jep . ei kyselty huvittaako koulussa tai kotona, tehtävä oli mitä annettiin tehtäväksi .
Vierailija kirjoitti:
Kotoota? Kotoota? Tarkoitatko kotoa, kotona vai mitä yrität sönköttää?
Asukas: Isännöitsijät ei ole ainakaan muuttuneet älykkäämmiksi tai viisaammiksi viimeisiin 30 vuoteen.
Ehkä jopa päinvastoin kun firmat keskittyy bisneksentekoon ja mikään muu ei taloyhtiössä noita palkattuja isännöitsijöitä kiinnosta. Aiemmin oli talkkareita jotka asui talossa ja tunsi asukkaat. Nyt on vaan joku firma jossain jolle maksetaan tiettyjen asioiden tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tuota ymmärtänyt niin järkesi ei riitä keskusteluun osallistumiseen. Mene siis jonnekin muualle aikaasi viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei vika ole usein edes päihteitä käyttävät vanhemmat vaan äidit jotka hemmottelevat lapsensa piloille. Kyllä äiti laittaa ruuat, käy kaupassa ja pesee pyykit. Kyllä minä siivoan sinun huoneen, ei meillä tarvitse lasten imuroida tai viedä edes kalsareita itse pyykkikoriin. Mamma hoitaa kaiken.
Lapsilta ja varsinkin teineiltä pitää vaatia asioita. Miten se teini-ikäinen yhtäkkiä osaisi tehdä kotityöt jos kotona ei ole ikinä tarvinnut tehdä mitään? Se ei ole lasten vika vaan vanhempien. Se on karhunpalvelus että päästää liian helpolla, sitten tulee aikuisia joilla kestää pitkään opetella edes arjen perusasiat.
Sons are loved, daughters are raised.
Sitten ihmetellään kun kukaan ei halua noita rakastettuja poikia nurkkiinsa. Ei vuokranantaja, ei pomo, ei tytöt.
Vierailija kirjoitti:
No, meillä se on isä, joka ylpeänä ilmoittaa, että hänen luonaan lapset eivät käy kaupassa, eivät laita ruokaa jne.
Kun lapset minun luonani osallistuvat kaikkiin kodin töihin, hän ilmoitti, että lapset ovat oppineet vertailemaan kilohintoja jne. kun hän on opettanut.
🙄
En tiedä missä eräs nuori oli asunut ennen, mutta ihmetteli kerrostalon alaovella, kun ovi ei auennut itsekseen, vaan piti vetää auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tuota ymmärtänyt niin järkesi ei riitä keskusteluun osallistumiseen. Mene siis jonnekin muualle aikaasi viettämään.
Mitäpä jos sinä menisit opettelemaan äidinkielen kirjallisen ilmaisun perusteita tasolla ala-aste, kun on tainnut jäädä väliin tai unohtunut.
ENnen putket kesti kaikenlaista, vaikka niistä laitto mitä ryönää tahansa läpi. Nykytekniikka hajoaa samantien kun se on asennettu. En ihmettele jos sitten sattuu kaikenlaista. En itsekään tiedä miten patteri vaihdetaan palohälyttimeen kun se on tuossa johdoissa kiinni.Ei ole ohjeita. Tavallinen palohälytin on ihan ok. Siihen olen paristot vaihtanut aina. No nyt taloyhtiö vastaa niistä joten no problem.
Jaa. Ex- miehen boomeriäiti kyllä passaa vieläkin nelikymppistä "kuninkaallista" poikaansa jopa pyykkäämällä tämän vaatteita. Ruoka toki aina valmiina jos poika sattuu tulemaan kylään.
Olisikohan tässä nyt sellainen ongelma, että kun boomereiden mielestä kotityöt ei kuulu miehille, eikä naiset enää suostu niitä yksinään tekemään, niin lopputulos on se, ettei kukaan tee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Asukas: Isännöitsijät ei ole ainakaan muuttuneet älykkäämmiksi tai viisaammiksi viimeisiin 30 vuoteen.
Ehkä jopa päinvastoin kun firmat keskittyy bisneksentekoon ja mikään muu ei taloyhtiössä noita palkattuja isännöitsijöitä kiinnosta. Aiemmin oli talkkareita jotka asui talossa ja tunsi asukkaat. Nyt on vaan joku firma jossain jolle maksetaan tiettyjen asioiden tekemisestä.
Kukaan ei maksa Hyvä Ihminen -lisää, joten miksi kukaan ponnistelisi yhteisen asumismukavuuden eteen? Meillä Suomessa on termi "liian kiltti ihminen". Tunnollisia ei kiitetä, vaan heitä riistetään. Asumismukavuus hyödyttää vain omistusasujia ja ihmisiä, jotka uskovat asuvansa samoilla huudeilla pitkään. Kaikille muille asuntoyhtiön asuinmukavuus on jälleen kerran uusi julkishyödyke, jonka tuottamiseen heidän odotetaan osallistuvan, mutta joka monetisoituu jonkun muun taskuihin.
Itse asiassa vuokralaisten kannattaa tässä skenaariossa olla perseestä! Kun riittävän suuri osa taloyhtiön asukkaista ei ole yhtään kilttejä, asuintalon asuinmukavuus, houkuttelevuus ja lopulta hinta romahtavat. Tällä tavalla köyhät saavat vallattua itselleen tilaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te boomerit ette sitte vaivautuneet kasvattamaan.
Itse imette kasvatuksen somesta, kyllä me yritettiin!
Taitaa saada virtansa ihan sähköverkosta. Ei ole paristoja.
Muutama vuosi sitten (noin 2010) satuin löytämään jonkin kysy mitä vain - minä vastaan -sivun, jolla siskoni nuorin poika vastaili. Hän oli ehkä 14, ja kieli oli kuin hollituvassa, todella törkeää. En ole henk.koht. edes keltään aikuiselta kuullut vastaavaa.
Kyllä uskon siskoni häntä ihan normaalisti kasvattaneen, mutta ei pysynyt oppi päässä vaan kaverien mukana meni päin prinkkalaa. Nykyään on aikuinen enkä häntä tunne sen paremmin, mutta jos jo 14-vuotiaan jutut ovat tuota luokkaa niin täytyy sanoa, että olen ihan mielissäni ettei poika ole minun.