+++++++++Kesäkuisten alkuviikko+++++++++
Kommentit (23)
Aurinko paistaa ja on muutenkin mukavan kipakka pakkanen. Täältä ikkunasta vain kaihoisasti katselen, miten ihanaa olisi käydä pienellä kävelylenkillä. Mutta riskejä en viitsi vielä ottaa. Yösupistukset ovat käytännössä loppuneet kuin seinään vuodelevon seurauksena ja muutenkin suppareita tulee enää vain 2-3 päivässä. Voimakkuus ja kestokin on vähentynyt, eli selvästi levosta on ollut apua. Kun vain malttais levätä tarpeeksi.
Jotain kivaakin tästä löhöilystä on seurannut. Milli on entistä aktiivisempi. Yöaika on taas neidille sitä parasta riehumisaikaa -mulle taasen kurjaa, kun ei saa nukuttua. Mutta onnellinen olen nyt jokaisesta päivästä, jonka Millin kanssa saan viettää. Sitä ei aina edes tajua, miten pienestä kaikki on kiinni. Että yhdessä pienessä hetkessä voi kaikki olla jo ohitse, jos huonosti käy. Nyt vaan päivä kerrallaan mennään eteenpäin ja ajatuksissa mietin, miten päivä päivältä Milli saa lisää voimaa ja uusia taitoja, joita opetella.
Noissa ultrissa kun olen ravannut, on siellä todettu Millin olevan oikeasti viikon nuorempi kuin on alunperin luultu. Ja niinhän sen piti ollakin, kun tarkkaan tiedän ovulaatiopäivän. Eli oikeasti olisikin vasta 24+2.
Löysin tällaisen ihanan linkin, joka rauhoitti mun oloa pikkasen näiden supistusten lomassa. Tässä siis keskosena syntyneen eloonjäämismahisprosentit.
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid…
Ja todella ihanaa oli saada kuulla, että joka ikinen kohdussa vietetty päivä lisää sikiön selviytymismahista 2-3%:lla.
Mies on ollut aivan ihana. Tekee ruokaa ja tuo sitä mulle vuoteeseen tarvittaessa. Ja passaa muutenkin. Ei tarvitse kuin mainita, et jotain tekis mieli, niin johan lähtee kauppaan hippulat vinkuen. Olen kyllä valinnut itselleni mitä mainioimman miehen. Nyt lähti tosin töihin, mutta ilmoitti aamulla ottavansa ensi viikoksi talvilomaa. Täydellinen ihanuus!
Ja muuten, kokeilin sitä täällä pyörinyttä pannariohjetta jo pari viikkoa sitten. Onnistui loistavasti ja oli todella hyvää. Kiitos ohjeen kirjoittajalle(en nyt muista kuka, sorry).
Oletteko muut muuten jo aloittaneet raudan syönnin? Mitä merkkiä käytätte? Kun mulla on hb ollut koko ajan aika hyvä(137), mutta viime käynnillä olikin yllättäen laskenut(119), joten terkka suositteli rautalisää. En kuulemma vielä tarvii kuin 50mg/pvä, koska on vielä hyvissä lukemissa. Sain neuvolasta niitä esitteitä, ja päädyin Matrifoliniin,koska siinä on yhdessä tabletissa just mun tarviima määrä. Toinen vaihtoehto olis ottaa pilleri joka toinen päivä ja se taas ei mun hataralla päällä varmasti onnistuisi.
No, annan muillekin tilaa kirjoittaa, joten kertokaahan kuulumisia ja jaksamista töissä oleville ja muuten vaivaisille. :)
Odessa ja Milli (oikea la vasta 8.6)
Odessa, mä olen ottanut Kräuterbluesaftia (on ihme jos tuli oikein...) eli sitä apteekin yrttijuomaa. Mulla hemppa on ollut kanssa tuolla yli 130 mutta tuli nyt ihan viime kuukauden aikana alas 118 ja sen huomasi hengenahdistuksena. Aloitin tuon yrttijuoman toissaviikolla ja olo on parempi, ei enää hengenahdistusta, joten hemppa on vissiin noussut. Nyt kun on köllinyt paljon niin suolen toiminta ei ole yhtä ripeää kuin aiemmin, ja tuo yrttijuoma on se mikä kaikista vähiten kovettaa vatsaa. Esikoista odottaessa totesin yrttimehun mulle hyväksi, ne joilla on todella alhainen hemppa eivät välttämättä siitä hyödy.
Millasia supistuksia sulla oli sinä yhtenä päivänä jolloin kohdunkaula lyheni, tajusitko sen itse silloin että ne olivat niin dramaattisia vai tuliko kk:n lyheneminen yllätyksenä?
SM ja Aatu 22+5
Täällä yksi ei lepoon määrätty mahakas linjoilla.:)
Tyttö on taasen päikkäreillä ja minä odotan kahvin tippumista, rennie purkki vieressä.;) Mulla on tosiaan tullut tuosta närästyksestä ilkeä riesa. Mutta sitten taas jos jätän kahvin kokonaan juomatta niin särkee päätää, että näin. Juon sen kupin max kaksi kahvia päivään ja päänsärky pysyy aisoissa.
Oleppas hyvä Odessa pannari ohjeesta.:) Ja voimia lepoon. Itsellä ei ole kokemusta samanlaisesta tilanteesta, mutta esikoiselta jouduin sairaslomalle ja huilimaan viikolta 21, kun supistukset teki tuhojaan alapäässä. Odotus tuntui jo silloin pitkältä ja rankalta, vaikka en siis edes saanut mitään totaali lepo komennusta. Sain liikkua ja olla suht normaalisti, mutta hissun kissun ja rauhallisesti. Kaikki raskas ja voimia vaativa tekeminen oli pannassa. Mutta tosiaan niin, kun itsekkin sanoit, että jokainen päivä vauvalle mahassa on tärkeä ja kyllähän sitä vaikka päällään seisoo, jos vauvan vointi sitä vaan vaatii. Kaikkea hyvää sinne.:)
Viikonlopun pinossa kyselin, että onko jollain toisella sellaisia aika voimakkaita puikolla/puukolla pisto tuntemuksia alapäässä ja äsken soittelin neuvolaan ja kysäisin sieltä th:lta asiasta. Oli sitä mieltä, että saattaa olla jonkunlaisia liitoskipuja nämäkin.
Sitten lisäksi mulla on ollut viime päivinä (lähinnä levossa) sellaisia pieniä " sähköiskun" tuntuisia tuntemuksia alapäässä ja ne kuulostaisi th:sta mukaan siltä, että vauva painaa johonkin hermoon tai on lähellä jotain hermoa tai liikuttaa päätään/käsiään ja se aiheuttaa nuo " sähköiskut" . Kun siis toukkahan on viikon takaisen ultran mukaan edelleen raivotarjonnassa ja aika alhaalle laskeutuneena. Vaikka minä olinkin ihan varma ennen ultraa, että olisi pyörähtänyt toisin päin niin edelleen sitkeästi päällään köllii.
Mitäs muuta..? Mitäs olette mieltä turvakaukalon ostamisesta käytettynä? Kun haluaisin tulokkaalle Gracon autobaby kaukalon jalustalla ja sellaisia on aina välillä kaupan vähän käytettynä ja murto osalla uuden hinnasta. Tuo kaukalo maksaa uutena muistaakseni 189e.(?) On kallis, mutta tosi hyvä, näppärä käytännössä. Veljen perheellä on ollut tuo kaukalo ja he kehuivat kovasti kaukaloa ja tuota jalusta kiinnitys hommelia.
Nyt kahville..Voikaa hyvin.:)
Tuuli@ 24+2
Tuuli@
Meillä oli kummallakin pojalla toi gracon autoaby, mutta jalusta ei istunu sen hetkiseen auton istuimiin, joten käytettiin ilman jalustaa ja hienosti pelas ja tykkäsin! Nyt ostin Huuto.netistä käytetyn (2005/06 malli ja kaikki mahdollinen mitä vaan kaupastakin mukaan tulee..oli pidetty todella hyvin) samanlaisen, kun mentiin sillon myymään toi vanha, kun olin niiiiiin varma ettei lapsia tähän perheeseen moneen vuoteen..
Hyvä on!! Helppo käyttää!!
Odessa
Onneks miehes passaa sua... palvelee kun kuningatarta...
Jaksuja löffäilyyn=)
Omanapa
Huomenna aamusta olis sokrurasitus.. mua jo nyt tympäsee istuskella monta tuntia vaan jossain odotusaulassa tekemättä mitään... miks ei saa käydä kotona siinä välissä.. vai onkohan se ettei itteensä saa rasittaa tai jotain.. tylsäääää tiedossa huomiseks.
Huomisesta alkaen alotan sitten nami lakon, koska jotenkin tuntuu että toi suklaa on alkanu taas maistuun niin paholaisen hyvälle, vaikka pitkään en välittäny koko aineesta.... Siirryn takas hedelmäsalaattiin..
Jostain pitäis löytää halvalla uikkarit että pääsis uimaan... sais liikuntaa ja nyt vielä sitä vois tehä niin kauan ennen kun paikat alkaa pehmiään kunnolla..
Vauvanvaatteita munkin tekis mieli ostella läjäpäin, mutta shoppaileen lähen vasta tossa huhtikuun alussa, kun on rv 30 ultra takana, jos se sukupuoli näkyis siinä... eiköhän kesävaatteetkin oo sillon jo kaupoissa..
Viikonloppuna sain tietää että kaverikin vartoo jo rv 15 ja sillä siis laskettu kaks kuukautta myöhemmin.. lähetään sit yhdessä metsästään ihanuuksia..
Mut nyt siivoon......
Mani ja " purri" alias pähkinä rv 24+4
Ihana aurinkoinen ja keväinen pv taas! Oli melkein pakko lähteä sitä ihailemaan ja ulkoilemaan heti aamusta vaikka pakkasta oli ihan kiitettävästi. Lasta joutu siellä kuitenki taas sen verran nostelemaan että nyt on sit taas lantionpohjassa se inha painontunne... Otin tilannetta rauhoittaakseni taas pötköllään kahvikupin kanssa ton ajan ku lapsonen otti päikkäreitä ja kyllähän se tuntu vähän auttavan! Kuten myös tähän väsymykseen, jotenki tuntuu et unentarve taas kauheesti lisääntynyt..
Vai johtuiskohan väsy alhaisesta hb:stä?? RAUTAVALMISTEISTA mulla on Obsidan käytössä ja 3 tabl/vrk menee kun viimeks hemppa oli 99 vaikka yhtä tablettia jo söin... Retafer ei edellisessäkää raskaudessa jostain syystä toiminu mulla.. Saas nähdä miten nyt tästä nousee..
Ja SOKERIN VÄLTTÄMISESTÄkin täällä puhuttiin... Mäkin koetan jatkaa täällä sokeritonta dieettiä vaikka toi monen mainostama pannukakku kyl vähän himottais... :)!
No, ei tässä tällä erää muuta. Oikein paljon voimia ja jaksamista lepäilijöille!!
Päivikk11 rv 24+2
Ulkona on aivan ihanan näköinen ilma! Tekis mieli lähtee ulos, mut en taida uskaltaa. Toisaalta jos menis ihan hissukseen... Koirat sais juoksennella vapaana lähimetsässä.
Aamupäivästä raivailin kotia ja pyyhin vähän pölyjä ja siitä kostona on nyt juiliminen alpäässä. Taitaa onneksi olla lähinnä symfyysin kipua.
Toissa ilta oli inhottava. Supisteli pitkin iltaa ja sit kun menin sänkyyn, niin rupesin oikein laskemaan suppareita. Niitä tuli silloin reilun tunnin ajan 5-10 min. välein. Eli voi jo kuvata osin säännöllisiksi. Ei kiva :(
Tänään päätin laskea päiväsaldoni. Nyt on tullut 8 napakkaa supistusta, joista osa hieman kipeitä. Ei onneksi kovin paha saldo, kun päivä on jo yli puolen.
Tuuli@: kyselit kaukalosta. Me ostettiin just Gracon autobaby jalustalla käytettynä. Menin huvikseen kattomaan lastentarvikeliikkeeseen kaukaloita ja siellä olikin sellainen käytetty myynnissä. Oli todella kun uusi ja kaksi pienennin pehmustetta mukana. Jalustoineen kaikkineen hinta oli 85e. Ovh. niille on muistaakseni 169e.
Odessa: jaksuja vaakatasoon :) Toivottavasti sulla on paljon katsomattomia elokuvia ja lukemattomia kirjoja & lehtiä. Kiitos muuten linkistä! Oli hyvä.
Uula: syytä vaan uunia!!! Niin minäkin oon joskus tehny. Oikeesti meillä oli Hki:ssä vanhassa talossa asuessa erittäin vanha uuni, jota todellakin sai syyttää huonosti onnistuneista paistoksista!!!
Mani: Koeta jaksaa tk:ssa sokerirasituksessa. Ei se ole kun muutama tunti ja se on lopulta pieni uhraus itsellesi ja vauvalle! (Helppo sanoa kun ite ei tarvii mennä. Ärsyttäs minuukin ihan simenä istua siellä...)
Eipä tällä erää muuta..
T:Remukka & Tirriäinen rv 24+2
Kyselit niistä suppareista. Mulla oli siitä salakavalaa, että raskas päivä kostautui rajuina supistuksina vasta illalla ja yöllä. Eli en itse rasituksen aikana ymmärtänyt himmata tahtia. Mulla alkoi muutaman päivän sisään supistukset lisääntymään selkeästi(samalla myös töissä oli tosi raskasta ja paljon sijaisia sun muuta). Soittelin neuvolaan ja sieltä käskivät vain ottaa töissä rennommin, että kyllä se siitä sitten. Mulla kuitenkin oli myös tullut menkkamaista särkyä mahaan ja supistukset alkoivat tulla rajuina viisikin kertaa tunnissa iltaisin ja varsinkin öisin. Sinnittelin töissä vielä neljä päivää, joiden aikana selkäkin alkoi kipeytyä ihan hirveeksi ja lopulta päätin jäädä omalla ilmoituksella töistä pois lauantaina ja soittella neuvolaan uusiks.Tällä kertaa terkkari oli jo itsekin huolissaan ja antoi lääkäriajan.(Ai niin ja kerrottakoon, että sinä päivänä, kun eka kerran soitin neuvolaan, kävin illalla yksityisellä gynellä, joka katsoi paikkojen olevan kiinni ja mittojen samat kuin alussa. Siksi siis jatkoin vielä töissä, koska en osannut huolestua suppareista. Kuvittelin niiden olevan normaalia.)
Sain lääkäriajan ja siellä sitten huomattiin, että ne neljä päivää töissä olivat tosiaan ehtineet tehdä tuhojaan. Sain sairaslomaa ja määräyksen ottaa rauhallisemmin -ei auttanut yhtään. Supistukset sen kuin lisääntyivät ja kipeytyivät ja jossain vaiheessa tajusin, että Millihän voi oikeasti syntyä etuajassa, jos tuho alapäässä edelleen jatkuu. Siitä sitten tuli se sairaalareissu mukaan kuvioihin ja nyt siis pakkolepo. Ja hyvin on tuo löhöily auttanut. Vähän jo uskallan istuskella ja kävelläkin kämpässä.
Ulos en vielä uskaltaudu.
Tämän päivän supistussaldo on 0(nolla) supistusta!!! Jee! Eiköhän tämä tästä helpota....
Niin ja siis tosiaan pahimmillaan supistuksia tuli n.50 päivässä ja noin puolet laittoi vähän puhaltelemaan(kipeiksi en edelleenkään voi niitä väittää, mutta erittäin epämiellyttäviä kyllä olivat)
Odessa79
mullakin on noita sähköiskuja. Ja Milli tosiaan on todella alhaalla. Pää ihan häpyluun alla. Ainakin lääkäri mulle sanoi, että johtuu siitä. Samoin kuin se, että painaa helposti rakkoa ja täytyy usein käydä vessassa.
Ultrassakin näin, miten Millin pää painaa kohdunsuuta. Eli mulla vaivana lisäks ylileveä lantio, joka mahdollistaa vauvan pääsyn paikkoihin, joihin ne yleensä ei pääse. hihi. Ja tämä seikka saattaa myös lisätä supistusherkkyyttä...
Ja siis sähkärit tulee mullakin vain levossa, joskus harvoin istuessa, mutta ei juurikaan kävellessä tai seistessä.
terkuin
Odessa79
Terveisiä töistä!!! Ärrin purrin, siis en tee mitään vuorotyötä, vaan normaalityöaikaa 8-16, mutta nyt olen ylitöissä. Kun pitää saada yks julkaisu painoon prskls, eikä tässä muu auta. Tulin vaan välillä virkistymään ja lukemaan teidän viestejä. En aamupäivällä huomannutkaan pinoa ja ehdin jo pelästyä, ettei sitä olekaan! Olikin kiva ylläri, kun paljon viestejä.
Kiitokset Saaramarialle uunivinkistä - tuosta voi tosiaan johtua mun onneton pannarisaldo. Täyskärikakkupohjat yms. pienemmät ovat kyllä onnistuneet, eli arviossasi on varmasti perää! Meidän uuni ei ole mikään supervanha, ehkä 5 v., mutta rikki se voi tokkiis olla. Kaikissa aikaisemmissa asunnoissa on ollut tosiaan sellanen joku myrkynvihreä UPO vuodelta 1 ja 2 jälkeen suurten tihkusateiden. Eli siitä johtuu masentava epäonni pannarinteossa!
Oliko Mani vai joku muu menossa sokerirasitukseen? mulla se on kans ens viikolla. Se on tympeää, mutta jännityksellä odotan ja toivon, että sokerit eivät ole koholla. Viime pisussa oli nääs +2 sokrua, vaikka ed. raskaudessa eikä tässäkään raskaudessa aiemmin ole sokeria pisussa ollut.
No niin, nyt jatkan hommia, jotta kohta pääsen lähtemään kotio. Moi!
Vihdoin pinoon.....
Kirjoitin tuossa aikaisemminkin mutta viesti lähti johonkin toiseen ulottuvuuteen ; (
Olin tänään neuvolassa! Taputuksia tuli painon noususta kuten arvasinkin ja nyt pitäis oikeasti vähän katella mitä syö! Kohtumitta otettiin ekan kerran ja tais olla 20.5, siellä yläkäyrän alapuolella. Muuten kaikki okei. Mä söin kolmisen viikkoa kanssa rautaa, viimeksi oli Hb 107 söin Obsidania ja nyt oli Hb 117, eikä tarvi kuulemma enää syödä! Ihan hyvä, aloin jo kyllästyä siihen kakan pyyhkimiseen ; ) Seuraavan kerran menen neuvolaan samalla viikolla kun lähden sinne Milanoon, eli neljän viikon päästä.....
Mä ostin eilen rattaat meidän vauvalle ; ) Kuvista vain olen nähnyt kun ovat Kemissä.... Vaatteita en ole ihme kyllä vielä ostanut ollenkaan.....
Huomenna piäis taas töihin, huoh, ei kiinnostais yhtään! Kai sitä vielä muutama viikko pitäis jaksaa ennen kuin jää pois!
Tietääkö kukaan milloin äitiyspakkaus vaihtuu uudeksi???? Sain kelan paperit mutta nykyinen pakkaus ei oikein kiinnosta kun on aika poikamainen....
Vointeja kaikille...
Tiina 22+5saaramaaria:
Eipä täällä taas yhtään mitään uutta. Köllitty on ihan urakalla ja nyt taas vaihteeksi tilanne käy henkisesti vähän ahdistamaan. Liikunnan ja ulkoilun puute vaivaa, mutta ei uskalla lähteä kävelylle kun sitten supistaa, ja tuo Odessan homma on jäänyt takaraivoon.
Uula: sun uuni kullostaa siltä, että siinä pelaa vain alavastukset! Mun kaasu-uunilla tulee samanlaista pannaria jos on uunin levyinen pelti koska lämpö tulee vain alhaalta. Olenkin huomannut että paistokset onnistuvat paremmin jos tekee pienemmissä vuoissa, että lämpö pääsee " ohi" ja yläpuolelle. Teeppäs puolikas pannari ja johonkin piirakkavuokaan!
Tekisi niin mieli jo ostella vauvan vaatteita, mutta olen aika varovainen innostumaan ennenkuin on viikkoja niin paljon että on jotain takuita eloonjäämisestä. Inhottavaa pessimismiä... Mutta on hyviäkin asioita, perheen kanssa on ollut tosi mukavaa, tyttö on ollut taas super-iloinen viimeaikoina, ja mieskin on ollut ihana kun saatiin nuo asuntoasiat reilaan eikä se enää stressaa. Olin eilen tosi väsynyt ja sain nukkua yli puolen päivän ja muutenkin kölliskellä aika rauhassa koko päivän :) Ja lauantaina oli eka kertaa mll:n hoitaja kun oltiin kavereiden luona juhlimassa, hoitaja oli tosi hyvä ja tyttö tykkäsi kovasti. Kivaa kun löytyi vihdoin joku muukin hoitaja, kun tähän mennessä on ollut vain siskot eikä niitä kehtaa aina vaivata. Hoitaja ei saanut traumoja ja lupasi olla jatkossa käytettävissä :)
SM ja Aatu 22+5
Minä olen kärsinyt koko päivän päänsärystä, kun erehdyin jättämään aamukahvit väliin närästyksen takia. No nyt kuppi kahvia on taas nautiskeltu ja olo alkoi heti korjaantumaan. Taidanpas olla aikamoinen kofeiini addikti..
Nellukka kyseli uuden äitiyspakkauksen ilmestymisestä. En nyt ihan tarkkaa ja varmaa tietoa osaa antaa, mutta kun esikoiselta 2005 pakkausjuttuja mietin niin ainakin silloin taisi uusi pakkaus ilmestyä maaliskuun lopussa.(?) Venytin papereitten jättämistä ihan viimeiseen asti, kun hain äippärahaa sen 6kk:n mukaan ja toivoin saavani sen uuden pakkauksen vaan niin vaan tuli vanha pakkaus (joka oli kyllä kans oikein ihana.), vaikka siis la oli toukokuun alussa. Eli jakavat vanhoja pakkauksia niin pitkään, kun niitä on. Olen kuullut huhu puheena, että uusi pakkaus olisi ruskean ja limen värinen??? Mutta siis se on pelkkä huhu ja ei varmaa tietoa.
Minä olen muuten ihan innoissani noista uusista äitiyspaivärahan korotuksissa. Hienoa!! Luulin, ensin, että minä en niitä korotuksia saa, mutta kelalta kerrottiin, että korotettuna tulee.:) En ole vielä laittanut kelan papereita postiin, kun mies ei ole päättänyt vielä miten pitää isyyslomansa. Esikoiselta mies oli opiskelija ja ei siis ollut oikeutettu isyyslomaan ja opiskelijana oli pakko painaa kesätöissä, kun oli onnistunut hyvän työpaikan saamaan. Nyt on ihana, kun jo työelämässä niin saadaan pitää isi yhteensä 3vko:a isyyslomalla ja reilut 6vko:a kesälomalla+viikko muuta lomaa. Meillä tietysti menee aikaa ensi kesänä rakennuksella todella paljon, kun on tarkoitus pistää siellä hösseliksi. Ollaan palkattu jo valmiiksi pari työmiestäkin sinne kesäksi muuraus hommiin, että päästäisiin EHKÄ muuttamaan omaan kotiin tämän vuoden puolella. Luultavammin aikaisemmillaan loppu vuodesta.
Eipä tässä muuta, kun tulkaahan muutkin linjoille.:)
Tuuli@ 24+3
TOTTA KAI se äitiyspakkaus olis nyt sit sellanen minkä haluaisin, kun menin rahana ottaan ton tän hetkisen pakkauksen takia.. no saapahan sitten sen ih_q sängyn vauvalle.... pentele... nyt ketuttaa jos se olis se ruskee-lime!!!!!!
No nyt on sokerit lusittu ja sit veilä piinasin itteni hammalääkärille paikkuuseen...
Ajatteli palkita itteni laskiaispullalla, mutta tossa ne menee just parempiin suihin kun itellä puoli naamaa puuduksissa... kiva=(
Nyt on tyhjä pää.. mistähän muusta olitte jutellu... palataan astialle...
Ihana ku on vähän rauhallisempi vko niin ehtii täällä päivittäin hengaamaan, :)!
Onnea NELEKULLE vaunujen hankkimisesta. Meillä kanssa jo kova kartoitus käynnissä että löydetäänkö tarpeeksi pienet tuplat meidän hissiimme.. Olis kyllä kiva jos löytyis..
ÄITIYSPAKKAUKSISTA en osaa mäkään sanoa. Tässä kevään mittaan kai ne yleensä jossakin vaiheessa muuttuu.. Itse en nyt ota koko pakkausta, mutta se on kyllä tosiaan ilahduttavaa että vanhempainrahoihin tullut korotuksia!
SOKERIRASITUKSEEN menijöille tsemppiä! Onneks se on kuitenki vaan kertaluontosesti kärsittävä inhottavuus.. Ja jos oikein asennoituu se voi olla mukavaaki. Mul oli viime raskauden aikaan töissä aivan jumalaton kiire ja stressi, ja jotenki musta tuntu oikeestaan aivan ihanalta päästä muutamaks tunniks lueskelemaan naistenlehtiä sinne labraan... Oli kiva ku pääsi vielä sellaseen tutkimushuoneeseen makoilemaan yksinään, eli kunnon rentoutumista! Onneks arvot oli sillon kunnossa ja nyt tässä raskaudessa ei ookaan ainakaan vielä ollu sokereita virtsanäytteissä joten ei tartte rasitukseen nyt mennäkään.
Muuten sellanen uus ihana asia näin raskauden etenemisen myötä on taas tullu, et on kiva kun voi vatsan päältä tuntea missä asennossa vauva siellä kohdussa köllöttelee, :)!
Päivikk11 rv 24+3
mitkä uudet korotukset?? Valase mua!!!
Kävin hakemassa Kelan sivuilta tuollaisen pikku pätkän.
Äitiysrahaa korotettiin vuoden 2007 lakimuutoksen myötä ensimmäisen 56 arkipäivän ajalta. Korotus ei koske äitejä, jotka ovat saaneet erityisäitiys- tai äitiysrahaa vuoden 2006 puolella. Korotus maksetaan työnantajalle, mikäli äiti saa äitiysvapaan ajalta palkkaa äitiysrahan sijaan.
Ja käsittääkseni äitiyspäiväraha oli ennen sen 70% palkasta ja tämän uuden korotuksen myötä nousee 90%:n palkasta noilta ensimmäisiltä n. 3:lta kuukaudelta ja sitten laskee siihen 70%:n. En ole varma onko vanheimpainloman ajallekkin tullut jotain korotuksia???
Minä haen tätä tulevaa äippärahaa samoilla 6:n kuuden kk:n tuloilla joilla esikoiselta äippäraha maksettiin. Ja alussa tajusin tuon Kelan kirjoituksen, että koska olen saanut vuoden 2006 aikana esikoiselta äippärahaa esikoiselta niin nyt en korotuksia saa, mutta kuulemma tarkoittaa sitä, että kun vaan loma alkaa vuoden 2007 puolella niin korotukset tulee automaattisesti.
Toivottavasti sait jotain selvää sekavasta sepostuksestani. Kysäise vaikka Kelalta, jos haluat tarkempaa tietoa asiasta.:)
Tuulia
Arska paistaa mollottaa ja täällä sitä taas istutaan sisällä konttuurilla. Pääsispä jo äippikselle! Aiemmin ei ollut kiire aiemmin äippikselle, mutta mitä lähemmäksi kevät ja kesä tulee, niin voishan tuota jo jäädä pois töistä...
Äippärahan korotus oli hyvä juttu, mutta minuun se ei vaikuta, kun työnantaja maksaa 3 kk äippäloman alusta täyttä palkkaa, eli työnantaja saa sitten ton korotetun rahan.
Nyt muakin alkaa askarruttaa, pitäiskö sittenkin ottaa äippäpakkaus, jos se on kiva?!? Mutta sitä edellistä en kyllä halua. Toisaalta esikoiselta jääneet äippäpakkauksen vaatteet ovat kuin uusia ja makuupussi yms. kuosissaan, joten en kyllä järjellä ajateltuna sitä tarvitse. 140 eukalla saa aika paljon mieleisiä vaatteita, jos niikseen tulee. Tai vaikka tuplarattaat jotkut pienet.
Sokereista: kumpi on huonompi sokereiden kannalta: syödä pizzaa vai pastaa, jossa reippaasti oliiviöljyä? Tämän ongelman eteen jouduin lounaalla, kun oltiin italialaisessa syömässä ja sieltä ei noita kevyitä vaihtoehtoja juuri ollut. Pastassa on ne hiilarit pahoja mutta toisaalta pizza on tosi rasvainen vaihtoehto. Pastan otin, mutta sitä oliiviöljyä oli todella tungettu siihen erittäin paljon!!! Nyt on huono omatunto. Jätin kuitenkin kahvitunnilla laskiaispullan ottamatta. Jotenkin on huono omatunto, söi sitten mitä vaan! Mulla siis vasta yhdessä pissanäytteessä ollut sokeria, enkä ole ollut sokerirasituksessa vielä. Mutta varmuuden vuoksi olen yrittänyt vähän katsoa, mitä nassuuni nakkaan.
Uula rv 25 tasan!
Ihan törkeesti kesken työpäivän...
Tuuli@ ja muutkin tietäväiset, kuinka kauan aiemmin pitää hakea äippärahaa, jos hakee 6 kk tulojen perusteella? Niillä vissiin menee siinä kauemmin sitten käsittelyssä?
Tämä koskien äippäpakkausta Yahoon puolelta:
Tällaisen vastauksen sain Kelasta:
Hei,
tämänhetkisten tietojen mukaan vuoden 2007 pakkausta aletaan jakamaan huhtikuun puolivälin jälkeen. Voi mennä pidemmällekin huhtikuuta, jos hakemuksia tulee nykyistä vähemmän. Äitiyspakkauksia kun ei pysty valitsemaan tässä siirtymävaiheessa, vaan niitä toimitetaan siinä järjestyksessä kun Kelan toimistot eri
puolilla Suomea tekevät päätökset. Vuoden 2007 pakkaus on
sisällöltään hyvin samankaltainen kuin edelliset pakkaukset.
Väritystä on muutettu vaaleampi sävyiseksi.
Ystävällisin terveisin
Eva Schohin
Kela / Palveluosasto / Hankintapalvelut
Puhelin 020 434 1262
Niin ja muuten äitiysrahan määrästä se menee porrastetusti tulojen mukaan. Eli itse esim kun olen suht " kovapalkkainen" saan äippärahaa korotettunakin vain noin 50% normipalkasta... On se kuitenkin niin mukavatsi sekin että toimeen tullaan ;) Ihan tyytyväinen voi olla!
Käytiin sunnuntaina katsomassa asuntoa, uutta valmistuvaa paritaloa Espoosta, nyt täytyy maanantaihin mennessä tehdä päätös pystytäänkö vaihtamaan tämä Helsingin ydinkeskustan elämä tuonne Espooseen. Työmatka hirvittää kun seitsemän vuotta on kävellyt duuniin 5 minsassa ja nyt autossa menisi tähän sitten yli puoli tuntia. Ei tiedä mitä tekis...
Masu on kunnossa, mutta kasvaa hurjalla tahdilla. En löydä mistään uikkaria/bikineitä ja ollaan äipän kanssa lähdössä Ikaalisten kylpylään viikonlopuksi lillumaan. Ihanaa.
Voimia potilaille ja reipasta ihanaa pakkaspäivää kaikille.
Rouvaii
Odessalle ja muille vaakatasoilijoille jaksamista köllöttelyyn!
Tuuli@ ja joku muukin täällä on rakentamassa ensi kesänä. Minä olen ollut vähän varovainen mainostamaan meidän rakennusprojektia, kun jossain kohti tuntui ettei se mihinkään etene. No nyt viimeviikonloppuna oltiin vihdoin raivaamassa tontilla ja piirrustuksetkin alkaa olemaan valmiit. Mies menee ensi lauantaina metsään kaatamaan taloo tarvittavat puut, joten uskallan ehkä myös hehkuttaa että se rakennushomma käynnistyy meilläkin ensi keväänä :)
Oma maha: Minulla on alkanut supistelemaan pitemmillä ajoreissuilla. Meiltä on Helsinkiin n. 150 km, ja nyt joka ikisellä reissulla on mennessä jo alkanut supistelemaan. Maanantaina supistelut jatkui palaverissakin, loppuivat kylläkin ennen kun kokous päättyi, mutta kun hyppäsin auton rattiin, niin taas alkoivat. Yhdessä kohtaan menin huoltoaseman pihaan käveleskelemään, mutta eipä se auttanut. Mitä mieltä olette, pitäisikö minun soittaa neuvolaan? Muuten olo on ollut kyllä mitä mainioin. Tuo Odessan tapaus vaan kolkuttaa takaraivossa...
Mies tunsi eilen ensimmäisen kerran kirpun liikkeet vatsan päältä:) Se melkein hermostui jo tuossa 3-4 viikkoa sitten, kun ei tuntenut mitään vaikka minä hehkutin liikkeitä jo paljon aikaisemmin. Mies sanoi että kokeilee vasta kuukauden päästä uudestaan, ja melkeen se kuukauden jaksoi odottaakin! Oli naama aika leveässä hymyssä eilen illalla:) Nyt se on ihan varma että masussa on poika.
Se on ihme homma kun se aloittaa sen mylläämisen aina illalla kun minä haluaisin alkaa nukkumaan. Ei siinä paljon nukuttua saa, kun pieni kick-boxari innostuu :) Ihanaa kuitenkin että se siellä myllää. Tietääpähän että kaikki on kunnossa.
Cana & kirppu 23+2
Kohta pitäis luntsille mennä, mutta pari riviä kirjoittelen.
juuri luin pinon, jossa pähkäiltiin, milloin ottaa esikoisen pois päivähoidosta, kun on jäämässä uudelle äippälomalle. Mites olette muut ajatelleet asian hoitaa, siis te joilla muita lapsia jo? Mä jään vuosilomalle 23.3. ja sitten äippälomalle vapulta. Olin ajatellut ottaa pikkuneidin 2 v. (juuri 23.3. täyttää 2v!) kotiin heti kun itsekin jään. Ainakin nyt vointi on hyvä, eli sen puolesta ei ole estettä pitää neitiä kotona. Tietysti alkoi mietityttää, mitäs sitten jos tuleekin loppuraskaudessa suppareita tms.? Mutta toisaalta ei tullut esikoiseltakaan, joten ei ole sen puolesta syytä olettaa, että ongelmia tulis. Ajattelin vaan silleen, että ehdittäis sitten olla kahdestaankin vähän ennen kuin tulee se uusi sankari, joka vie suurimman huomion. Toisaalta sekin voi olla hankalaa, jos neiti just tottuu olemaan mun kans kaksin ja sitten tuleekin pikkuveikka. Äh, ehkä on turha pähkäillä ihmeempiä. Nyt tuntuis ainakin hyvältä ratkaisulta, että tyty on kotona ja onpa sitten mullakin seuraa päivällä!
Mitäs muuta - sukkapuikkoja olen joskus minäkin tuntenut viime viikolla tuolla alaosastossa, mutta nyt ei taas ole minkäänlaisia tuntemuksia. Pelkäsin, että työkiire aiheuttais suppareita, mutta olen yrittäny hallita hermoni! Luulen, että ne pistelyt riippuu paljon siitäkin, missä asennossa vauveli kulloinkin myllää siellä, oispa hauska tietää! Mahtuuko hän vielä olemaan poikittain vai ollaanko siellä jo joko pää ylöspäin tai alaspäin?
Nyt syömään, moro!
Eipä täällä taas yhtään mitään uutta. Köllitty on ihan urakalla ja nyt taas vaihteeksi tilanne käy henkisesti vähän ahdistamaan. Liikunnan ja ulkoilun puute vaivaa, mutta ei uskalla lähteä kävelylle kun sitten supistaa, ja tuo Odessan homma on jäänyt takaraivoon.
Uula: sun uuni kullostaa siltä, että siinä pelaa vain alavastukset! Mun kaasu-uunilla tulee samanlaista pannaria jos on uunin levyinen pelti koska lämpö tulee vain alhaalta. Olenkin huomannut että paistokset onnistuvat paremmin jos tekee pienemmissä vuoissa, että lämpö pääsee " ohi" ja yläpuolelle. Teeppäs puolikas pannari ja johonkin piirakkavuokaan!
Tekisi niin mieli jo ostella vauvan vaatteita, mutta olen aika varovainen innostumaan ennenkuin on viikkoja niin paljon että on jotain takuita eloonjäämisestä. Inhottavaa pessimismiä... Mutta on hyviäkin asioita, perheen kanssa on ollut tosi mukavaa, tyttö on ollut taas super-iloinen viimeaikoina, ja mieskin on ollut ihana kun saatiin nuo asuntoasiat reilaan eikä se enää stressaa. Olin eilen tosi väsynyt ja sain nukkua yli puolen päivän ja muutenkin kölliskellä aika rauhassa koko päivän :) Ja lauantaina oli eka kertaa mll:n hoitaja kun oltiin kavereiden luona juhlimassa, hoitaja oli tosi hyvä ja tyttö tykkäsi kovasti. Kivaa kun löytyi vihdoin joku muukin hoitaja, kun tähän mennessä on ollut vain siskot eikä niitä kehtaa aina vaivata. Hoitaja ei saanut traumoja ja lupasi olla jatkossa käytettävissä :)
SM ja Aatu 22+5