**MAALIsmasujen Maanantai**
Tässäpä viimeiset turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9635572&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (32)
Tässä odottelen, että äiti tulisi poikaa katsomaan, niin pääsisin itsekseni neuvolassa käymään. Jospa sen reissun jälkeen olisi enemmän kirjoitettavaa.
Selkään ja jalkaan koskee kamalasti :(, ilmeisesti vaavi painaa hermoon, kun on ollut sitä jalan alta lähtemistäkin.
Sin-nalla on ollut jo lupaavan kuuloisia supisteluja! Kohta säkin olet synnärillä! Kyllä teillä muilla alkaakin olla hyvät viikot! Mä alan olla ihan kypsä tositoimiin vaikka viikkoja vasta 35+, tuntuu, että joka päivä tulee jokin uusi vaiva, vaikka toisaalta nautinkin raskaudesta ja tiedän, että mahaa tulee sit ikävä, kun on synnyttänyt...
möhkis ja tiitiäinen 35+3
Rv 35 alkoi tänään. Kätevää kun viikko alkaa aina maanantaista! :)
Ulkona on-19 astetta. Piti nähdä yks äitikaveri, mut se siirty. Joten meikä jumittaa koneella, vaikka pyykkiä on jo enemmän kuin laki sallii.. Ja poju kattoo Autot-leffaa, mitä nyt sohvalla pomppimiselta ja muulta koheltamiselta kerkiää ;)
Mihinkähän mä hukkaan 2 kassillista kestovaippoja & tarvikkeita, jos me ei pärjätäkään niiden kanssa?? No sen näkee sitten. Pihiys ei vaan antais periks " sortua" kertiksiin, kun saatiin noi kestot niin halvalla.
Vaavin möyrästys tuntuu aika kipeesti varsinkin illasta. Kaippa se paine suuntautuu päivän mittaan aina vaan alemmas ja hormonien löystyttämät liitokset paukkuu... Mutta levätäkään ei voi määräänsä enempää, kun on toi 4v tossa.
Onneks päätettiin pitää se sentäs 10pv/kk päikyssä! Se poika on vauvasta saakka ollut niin aktiivinen ja seurallinen , että se tylsistyy täällä kotona mun kanssa :)
mutta kun tuo pää on niin laho, ettei muista kerralla ;).
Mullakin tuli epiduraalista kauhea kutina, mutta eipä se haitannut kun kipu hävis. Fentanyyli tekee toisille tuon kutinan, mutta kiitos otan kyllä epiduraalin tälläkin kertaa, jos saan. Olo oli kuin taivaassa!! Horkkaa ei minulle tullut, vaikka toisille tuleekin.
RIMMA;
On sulla kyllä mahtanu olla tosi karmee synnytys, en voi kun kuvitella..toivottavasti tän kertasella kätilöllä on silmät päässä! Huuuh, onneks noi kätilöt joita näin ja kuulin EKKS;sä, kuulosti tosi mukavilta ja fiksuilta..toivottavasti ne onkin enkä vaan kuvittele!
HANNNE;
Niistä kestoista..sä saat ne hyvään hintaan myytyä eteenpäin jos ei nappaa. Ihan varmasti! Kestovaippainfon kirppiksellä näkyy tavara vaihtuvan tiuhaan tahtiin, ja kenties meistäkin joku niihin tykästyy. *toivon että mä tulisin sinuiks niitten kestojen kaa...mutta katotaan*
YÖLLINEN KYLJEN KÄÄNTÖ;
Siis ymmärsinkö mä nyt oikein..sattuuko se teillä liitoksiin? Kun mulla sattuu ihan koko saakutin vatsaan, siis ihan koko pallo on kun tulessa, sattuu ihan pirusti..ylösnoustessa täytyy aina istua hetki sängynreunalla puhisemassa että menee ohi, ja kylkeä kääntäessä menee pitkään " uudella" kyljellä ennenkun se helpottaa. Ei se mun mielestä mulla liitoksissa tunnu..mä oon aina kuvitellu että se on supistus kun iskee, kun rentoutuneet lihakset tempastaan kääntymään. Oonko mä taas vähän outo vai?
( . ) Ei mitään, ei yhtikäs mitään. Eilen kokeiltiin yhtä ässää, sitä mikä PITI olla se mukavin - mä vaihdan sen shoppailuun kiitos. Ei siitä mitään tehoa ollu, ja kaiken lisäks tuntu tuskaselle. Taitaa olla ohi tältä erää tuo " mukavuus" ..shoppailu onkin kivempaa (kun olis vielä millä shopata).
Eilen notkuin navetalla..voi Puksua kun se oliki ilonen kuullessaan vasikoiden mölinää! Saati lypsykoneen tykytystä! Hirmunen meno päällä kaiken aikaa, vasikoitten lähellä yritti tulla mun vatsan läpi ulos ja muuten potkiskeli tasaseen tahtiin..taitaa tulla karjanhoitaja tästäkin :)
Äh, pitäs vähän siistiä päälisin puolin paikkoja ja laittaa ruokaa kun anoppi ja appi tulee tän kautta päivällä kun lähtevät risteilemään..kai niille jotain pitäs tarjota etteivät nälkään kuole..ja lattiaa pitäs sen verran perata etteivät taita niskojaan kaatuessaa koiran leluvarastoon joka on levitetty tasaseks matoks lattialle viimeyön aikana.
Tappert ja Puksu 37+1
Luin sun viestin tuolta vähäinen lapsivesi ketjusta.
Olisikin kysynyt miten sulla huomattiin tilanne?Pääsitkö tarkkailuun?Tiedätkö mitä " vaaraa" sinun tapauksessa olisi ollut jos raskautta olis jatkettu?
--Kun musta aina tuntuu ettei mun tuntemuksia ja ajatuksia oteta missään huomioon--niin neuvolassa kuin muualla.
Aina hyssytellään että kaikki ok ja miten tosiaan oli nelkun kohdalla,ei sitä vettä ollut niinkuin itse tiesin vaikka muuta väittivät.
Varasinkin itselleni ultran tänään yksityiselle,sielä ainakin kuunnellaan ja tutkitaan tarkkaan.
tuntuu että housut kastuu kokoajan ja valkovuotoa se ei ole.
Valkkarin kyllä tunnen kun on sitä,tämä ihan vettä.
Asia askarruttaa todella!
kiitos jos viitsit vastata!
Leanna
Tää lähtee kohta nlaan ja palaa sit kertomaan uutisia.
Saas nähdä mitä tästä viikosta tulee, kun molemmat vekarat on kotona. Pojalla on hiihtoloma ja ajattelin kuopuksenkin samalla pitää pois tarhasta (voi olla että jo huomenna kaduttaa). Uimaan ajattelin nuo riiviöt viedä, se kun on sellasta mitä itsekin pystyy tekemään.
Si-nallako oli jo kipeitä suppareita, kohta tää " pulleiden" porukka alkaa vähetä.
Tappi: jospa ne onkin suppareita, mitä saat kääntyessäsi??? :)
Mulla hyvin nukuttu yö takana, ihanaa.
-m- ja Hippu rv37+5
Mulla huomattiin rv 37 synytystapa arviossa harvinaisen kalkkeutunut istukka ja pieni kokoinen vauva ja sen takia tilannetta seurattiin, ei minuakaan neuvolassa otettu vakavasti, mutta onneksi äitipolilla ollaan toista maata.
Minulla ei siis tihkunut vettä, vaan veden loppuminen johtui huonosta istukan toiminnasta ja vaarana olisi ollut, että vauva ei saa tarpeeksi ravintoa ja happea.
Käsittäkseni vauva pärjää kohdussa useamman viikon ilman vettä, jos vain istukka toimii kunnolla, infektioriski tietysti kasvaa!
Kannattaa yllä käydä yksityisellä, tuskinpa veden tihkuminen mikään hyväkään asia on!
Viikonlopun aikana kirjoitin kaksi kertaa pitkästi, mutta molemmilla kerroilla viesti katosi jonneen bittitaivaaseen.Otti niin päästä, etten jaksanut alkaa enää kirjoittaan.
Viime yö lähes täysin uneton.Nyt väsyttää ja ajattelinkin kallistua tuohon petiin hetkeksi.Sitten voisin lähteä hiukka kaupoille.Liekö huomenna aletaan muksua käynnisteleen, joten sitten taitaa jäädä ostosten teko hiukka vähemmälle.
Huomenna mulla iltapäivällä se äitipolikäynti.Jos ei mitään ihmeellisempää ole, tulen kertoilemaan sitten huomen illalla siitä enemmän.
Kukahan se puhui, vai taisiko olla Leanna?? että housut märkänä koko ajan?Mulla sama juttu ja ehkä maailman ikävin tunne, kun olen kaupassa ja tunnen kuinka jotain lorahtaa housuun.Huomenna kyllä puhun polilla myös siitä, vaikka taitavat tarkastaa lapsiveden määrän joka tapauksessa kun ultrataan.
Mutta nyt lyö jo niin tyhjää tuolla yläosastolla, joten painun unille hetkeksi...
uupu rv 38+2
sin-na: Sinullakin levoton yö. Minulla alkoi illalla sellainen ahdistava olo ettei ole tosikaan. Mihinkään ei juuri sattunut mutta koko ajan piti olla liikkeessä ja heijata itseään edestakaisin. Kummallinen olo, en tiedä mikä sen aiheutti? Supistelee tasaiseen tahtiin mutta mitään kipeitä ne ei ole tai ainakaan sellaisia millä synnytettäisi. Tai mistä minä tiedän?? Tänään on soitettava joka tapauksessa neuvolaan huimauksen vuoksi, joko verenpaine temppuilee tai sitten hemoglobiini. Minulla se tipahti kovin alas enkä voi rautavalmisteita syödä. Heikottaa.
Tappert: Kyselin kivuista kääntyessä. Kyllä minullakin sattuu muuallekin kuin liitoksiin. Vihlova kipu on myös koko mahassa. Tätä pötsiä kun pyöräyttää kyljeltä toiselle niin auts sentään :O
Viime yönä olin valittanut niin, että mieskin oli herännyt. Ilmeisesti olin jossain horroksessa kun en itse muista...
Leanna: Ihan järkevää mennä yksityiselle. Minäkin mietin kun ei tuo neuvolanlääkäri ole mistään kotoisin. Aiheutti ainoastaan pahan mielen, ei mitään muuta. Kohdunsuun tilanteesta ei ole mitään tietoa eikä oikein mistään muustakaan. Ole tässä sitten rauhallisin mielin.
Toivottavasti selviää mitä sieltä lirahtelee, jos se tosiaan onkin lapsivettä?
Omaan napaan nyt ei sen kummenpia mitä juuri kirjoittelin. Ehjänä ollaan ja todennköisesti vielä pitkään :)
Zeldatar 37+2
täällälkin hyvin nukuttu yö takana. 2 asiaa tein erilailla kuin muina öinä. Söin myöhemmän iltapalan, sekä laitoin illalla tyynyn polvien väliin, kun löysin sellaisen ohjeen, missä lantioa rentoutetaan esim " mamma" -jumpan jälkeen makoilemalla kyljellään ja tyyny polvien välissä. Olin nukahtanut siihen ja heräsin yöllä joskus puol kaks veskireissulle, eikä liitoskivut olleet läheskään sitä luokkaa mitä ne on olleet viime aikoina ! Lisäksi heräsin sitten klo 5 taas vessaan, ja sama silloinkin ei niin pahoja kipuja tuolla häpyluussa.
Mutta, ettei kaikki ois ihan nuin hyvin niin tuo kääntyminen aiheuttaa samanlaisia kipuja/tuntemuksia kuin TAPILLA ! Viimeyönäkin masu oli ihan outo kauan aikaa kyljenkääntämisen jälkeen ja mietin, että uskaltaako sitä edes nukahtaakkaan. Sitäpaitsi masussa oli kai hikka tai jotain viime yönä kun masu hyppeli jossain välissä vaikka kuinka kauan.
Tuo " horkka" , joka monilla on tullut epiduraalin jälkeen/ilman sitä on minulle tuttu, tosin ei synnytyksestä. Jos valvon liikaa, en saa nukuttua siis syystä tai toisesta, mua alkaa palelemaan ja lopulta tärisyttää oikein kunnolla, eli kun voimat menee niin tulee tuollainen horkka päälle . Joten sopisi oikeastaan synnytyksen jälkeiseen vaiheeseenkin, mutta kun mulla se eka synnytys ei ollut mitenkään pitkä(alle 3tuntia) niin siitä ei tullut mitään tuollaista. Sanovat muuten, että toinen synnytys olisi puolet lyhyempi, joten toivotaan parasta ja pelätään pahinta ;) Viikon sais tuolla masussa pysyä niin ois mieski sitten koko ajan maisemissa.
Että sitä odotellessa vois vaikka ommella taas jotain, ulkonakin on taas pakkasta -23 eli tuli se talvi sittenkin!
T. punkeli rv tasan 37 ! 21 päivää jäljellä !!!
Kylläpä tieto anopin tulosta vierailulle (käyvät tooodella harvoin, vaikka matkaa ei ole kun 20km) saa aikaan tarmonpuuskan..kello ei ole yhtätoistakaan kun on jo ruoka uunissa, leivinuuni lämmitetty ja lattiat lakastu ja tavarat paikoillaan ja sänky pedattu..kohta lähden haukkaamaan happea koiran kanssa :) WAU! Pitäs kysyy voisko toi anoppi alkaa vierailla vaik joka toine pvä :)
Jooh, kai ne sitten supistuksia on mitä öisin tulee..niitä on kyllä ollu jo jostain rv25 lähtien tai jotain..sillon jo sisko epäili et supistuksia olisivat, kun on oikein rentona ollu ja sitte yllättäen vääntää itteesä - kai siinä supistuu yks sun toine. Aamulla taas kun saa aikansa lojua ja huoletta heräillä ja kääntyä hissukseen ni ei tuu mitään tuntoja - on se kummaa.
Sama on illalla kun yrittää käydä sänkyyn selälleen..kyljellään voi olla mutta selälleen pitää " totutella" , pitää kääntyä ihan vähän kerrallaan tukien tyynyillä molemmin puolin..pikkuhiljaa laskeutua selälleen kylkiasennosta, sitte kun selälleen pääsee ni ei olekaan enää mitään ongelmaa. Ihan kumma juttu..päivällä voi heittäytyä selälleen millon vaa eikä mittää tuntoja siitäkään.
Hiip, kai se on mentävä kolimaan hiilet uunista alas ja lähettävä sitte koiruuden kanssa pienelle käpytykselle..onneks siel on taas niin kylmä ettei koira tarkene pitkää lenkkiä tehdä - njähnjäh.
Taatti
vain kymmenen tunnin kärsimyksellä =)
Ruokia olen alkanut tekemään urakalla ja sit pakastanu ne. Ajattelin ottaa rennosti ruoanlaiton suhteen, kunhan vauvan kanssa kotiudutaan. Pitäs vissiin alkaa myös leipomaan pakkaseen, vierailta kun ei voi välttyä kotiutumisen jälkeen. Olis kai kohteliasta tarjotakin niille jotakin kahvin kanssa. No, jos laiskistuttaa/tulee äkkilähtö, niin kaupasta saa hyviä pakasteherkkuja.
Pitänee jatkaa siivousta. Kaappien ovet, tasot, telkut ja ikkunat oon saanu jo peräti pyyhittyä. Ikkunoissa tuppaa usein olemaan kissojen, koiran ja pojan rämpimiä jälkiä. Nyt taas näkee uloskin...
rimma 36+5
Juu, mulla on myös ihan sama juttu tuon masun kanssa, yöllä pitää olla oikein kunnolla hidastettuna jokainen liike ja menee hetki jos toinenkin totutellessa uuteen asentoon, mutta päivällä on jo ihan sama makaako selällään vai kyljellään vai vaihtaako kylkeä vaikka viiden minuutin välein. Jossain välissä oikein mietin, että uskaltaako sitä päivällä mennä maate, jos se on samanlaista kitumista se ylösnouseminen, kuin yölläkin, mutta sitten huomasin, että eipäs se olekkaan niin.
Ja supistuksista sain oikein asiantuntijatietoa(toisen kautta tosin mutta silti!). Eli jos se on supistus niin se on koko kohtu kova ja jos se on vain osittain se on lihaspistos, mutta myös ne lihaspistokset valmistaa sitä lihasta toimimaan oikein sitten oikealla hetkellä, valmistautuvat niinku venymään tai jotain sellaista.
Mutta näin lisäksi tuli mieleen sellainen viime yönä( totutellessa taas uuteen asentoon ja miettiessä miksi masu/vauva " tärähtelee" niin kauan) että taidan taas synnyttää yöllä. Meinasin sanoa tästä miehelle aamulla, mutta kun sillä on vielä se" yksi yö pois kotoa" ennen synnytystä, niin en sanonutkaan, kun usein nukkuu huonosti jos miettii jotain. Pitää mainita siitä sitten myöhään la-iltana/yönä, kun mies palaa sieltä viimiseltä " yö pois kotoa" -reissulta. Mies on siis poissa kotoa pe-la välisen yön ja mun pitäsi viimeistään sinne la-su väliseen yöhön pysyä koossa ;)
Ja sittenkin toinen mutta... se samainen toisen kautta saatu asiantuntija tieto... sanoi/ oli sanonut, että juuri tuo vauvan syke: nousi yhtäkkiä 140 -> 160 on merkki siitä, että vauva on jo valmistautunut syntymään kohtpuoliin, mutta siis jos nyt kuitenki sinne lauantai iltaan asti pysyisin koossa, olo on kyllä ihmeen... tuota levollinen.. viimeksi tais olla sama homma, sitä pohti yhtä sun toista ja sitten yhtäkkiä vain oli ihan selkeä juttu, sitä mennään, ilman isompia toiveita synnytyksen aikaisista kivunlievityksistä tms. katsoo sitten kun sen aika on! Toivottavasti menis yhtä nopeasti, kuin ensimmäinenkin, jos ei niin sitten toivon jotain, ainakin selkäkipuun, tosin ne akvarakkulatkin auttoi tosi hyvin selkipuun ja ovat sentään puhdasta vettä! Ja niitä voi laittaa aina lisää ja lisää! Mutta sen näkee sitten.
Mutta siltikin jotain toiveita on niinku vauvan hoitoon liittyviä, mutta niistäkin olen sen verran miehelle puhunut, että jätän ne miehen huoleksi ! Edellinen synnytys oli täysin suunnittelematon ja ilman mitään toivelistoja ja se meni niinkuin olisin varmaan toivonutkin jos olisin osannut etukäteen miettiä, joista voisin kirjoittaa hieman myöhemmin jos muistan...
MUTTA nyt pitäis mennä syömään, kun alkaa kädet täriseen... mulla on vissiin joku varastointi aika tullut, kun en pärjää kolmea tuntia ilman ruokaa, yölläkin on pitänyt alkaa juoda mehuja !
t. punkeli*istuu jalat ristissä la-iltaan asti*
[color=red] VAROITUS!Tää on sitten semitason VALI-VALI-VIESTI...[/color]
Eli niin ihaniin tunnelmiin jäin lauantaina viimeisessä viestissäni ja ei ne nyt maailman kirjat ihan sekaisin ole senkään jälkeen menneet mut kaikkea pientä kuitenkin,jotka mielen perukoilla jäytää eikä jätä rauhaan.
[color=blue] Viesteilyni jälkeen mentiin sinne saunaan, oli rauhallista ja kivaa ja mies oikein luvan kysyen otti pari lasia viiniä illan aikana. Selitti omia hyviä fiiliksiään ja suunniteli tulevaa. Oi, oli kivaa. Sit ihan yllättäin otti puheeksi TAAS sen auton suojaamisen, siis niiden mahdollisesti tulvana saapuvien lapsivesien takia. Minä kertoilin mitä vinkkejä oon saanut ja miten oon varautunut jos tulisi pikainen lähtö jo nyt etuajassa ja EREHDYIN sitten sanomaan etten ole voinut kunnon suojauksia hankkia vielä kun ei ole rahaa,mut että tulevalla viikolla sitten... Yhtään en syyllistänyt enkä valittanut , mainitsin vain ohimennen,kun en sitä itse edes pidä minään ongelmana,ain asitä jotain keksii vaik olis mikä hätä tai tulva... Mies silti riemastui ihan totaalisesti, et hitostako hän voi tietää ettei mulla ole ollut rahaa tai etten ole olotani päässyt kauppaan(tietää kyllä) ja mesosi et asia pitää olla hoidossa ihan just eikä vasta toukokuussa. Pulttaili semmoisen puoli tuntia , korotti ääntä(hän joka aina sanoo ettei naapurit saa kuulla yksityiskohtia),osoitteli sormella, väänsi ja käänsi mun sanoja,keskeytti lauseita ja puhui asiattomia juttuja kun ýritin oikaista asiaa siihen tilaan jossa se oikeasti oli ja kertoa ettei tässä ole mitään kiirettä eikä syytä paniikkiin....sanoi ettei tule edes mukaan synnytykseen jos en ole asiallisesti varustautunut... lopulta se sitten tuli nolona halaamaan. Sain just ja just pidettyä itseni rauhallisena, yleensä hermostun en itse asiasta vaan toisen käytöksestä tollaisessa vääristelytilanteessa.[/color]
[color=green] Eilinen alkoi ihan kivasti, ei mainittu illan sanailua kumpikaan ja tuijoteltiin vaan leffoja, kun 3 viikon leffapaketin ilmaisaika alkaa loppumaan pian. Harrastettiin hiukan sitä miellyttävintä ässääkin ja olo jatkui ihan ookoona yöhön asti. Hiukan jöi tietty taas hampaan koloon se et minä olin se joka hieroi mihen jalkoja ja hartioita ja tein sille herkkuja ja sainko itse hemmottelua vatsoineni, en tietenkään...kun en pyytänyt,mut kun tietyt asiat pitäisi mun mielestä tulla ilman pyytämistä, en minäkään odota et se sanois että pussaa mua beibe....[/color]
[color=violet] Mies nukahti joskus 12 jälkeen sohvalle...siinä se usein yönsä kuorsaa ja mulla vauva telmi sen verran ettei unettanut...joten tuijotin C.S.I Miamin ja Kelmienkerhon vaik ei ne säväyttäneetkään yhtään.
03.15 katsoin vikan kerran kelloa makkarissa ja kuuntelin ukon kuorsausta viereisestä huoneesta. etsin korvatulpat laatikosta ja nukahdin.
04.20 heräsin vessaan ja huomasin hirmu kovan pääsäryn saapuneen taas kylään...en ottanut lääkettä.
05.38 heräsin naapurin koiran ulvontaan ja naapurin kieltelyihin. Kävin juomassa ja otin yhden panadolin.
06.10 tuijotin kelloa vieläkin hereillä juomareissun jälkeen. Ja sit ilmeisesti nukahdin, koska...
... 06.55 heräsin kun mies räväytti makkariin valot ja kysyi missä hänen villasukat ja närästyslääkkeet on.Eteisessä on valot myös ja telkkarissa pauhaa aamu-tv aika isolla äänellä.
07.15 Minä unisena ja edelleen pääkipuisena sohvalla, mies keittiössä lääkekaapilla.
07.25 Mies kömpii sohvalle peiton alle ja ummistaa silmänsä. Alkaa kuorsata. Mulla ihan virkku olo jo äänistä ja valoista.
07.50 avaan tietokoneen, johon mies ärähtää et kun toinen nukkuu sohvalla niin ei saa häiritä sen unta napsutuksella. Sammutan koneen ja menen makuuhuoneeseen.
08.10 alkaa tuntua hieman raukealta olo, joten survon taas korvatulpat korviini ja ummistan silmät.
08.35 mies nousee ylös ja alkaa keittää aamukahvia voluumilla 100. siis taas hereillä. [/color]
Tiedän ettei ole isoja asioita nää, maailma pullolllaan oikeita murheita mut välillä sitä vaan ei jaksa... Mulla on tapana sulkea hiljaa ovi jos toinen nukkuu makuuhuoneessa ja minä jostain syystä vietän yöllistä elämää. Mies kyllä tietää kuinka herkästi herään ja kuinka vaikea on uudestaan nukahtaa.
Odotan vaan kauhulla sitä kun vauva valvottaa omilla aikatauluillaan ja mies omillaan...ei paljon siis tule kuulumaan unta mun arkeen, uskon minä.
Puh! Eiköhän tää jo riitä tällä erää.
Masu-mamma 36+1
Kaikki ok.
Pissa puhdas
Paineet 99/76
Hb 119 (yllätys kun niin väsyttää)
Paino: 78,1 (huimat nousut, tosin taas eri vaaka)
Sf 33 (ei muutosta)
Sykkeet 160 (jos nousu enteilee synnytystä, nii kohta mennään, norm. n.140)
Pää on kuulemma tosi alhaalla, ei saanut terkka enää liikkumaan. Terkka oli sitä mieltä, että kohta voisin jo synnyttää, mutta sanoin varautuneeni vielä neljään viikkoon (on sitä ennenkin povattu aikaisempaa synnytystä, itseasiassa molemmilla kerroilla, hah).
Synnytyksistä: mulla molemmat olleet samankestoisia n.7. Eli mulla ei ainakaan ole puolittunut aika.
Masu-mamma: taitaa molemmilla hormoonit riehua, miestäkin taitaa aikalailla jännittää. Tosin nuo miehenpuolikkaat osaa välillä olla aika raivostuttavia, rautalangasta pitää kaikki vääntää. Koitahan jaksaa. Anna asian olla päivän tai pari ja kysy sitten voisko jutella siitä asiallisesti. Jos alkaa samanlainen mesoaminen, anna asian olla.
Tappi: tuuppa tännekin laittelemaan ruokaa, nyt ei oikein mikään huvita.
Kohta uimaan ja sit miettimään illan ohjelmaa.
-m-
täällä minäkin edelleen kökin. ja täysin yhtenä kappaleena. meinaakohan tämä vauva syntyä koskaan...
viime yö meni kohtalaisesti. nukahtaminen oli kyllä vaikeaa, mutta sit lopulta uni tuli ja heräsin vasta miehen kellon soittoon. ja kun se oli töihin lähtenyt, nukahdin vielä ja nukuin muutaman tunnin. eli oikein hyvä niin.
täällä on ihan sama juttu, eli jos mä valvon yöllä niin laitan makuuhuoneen oven kiinni ja yritän välttää ääniä ja valoja. mutta kun mies nousee ylös... keittiön valot kaikki on varmasti päällä ja ne näkyy makkariin.
olin saanut sähköpostiini kuvia nyt viikon vanhasta tyttövauvasta. olihan suloista katsottavaa. kun nyt pian pääsisi livenä näkemään erään tietyn poikavauvan...
jaa, että minäkö kärsimätön? se limatulppa irtosi varmaan ihan kiusallaankin niin aikaisin että mä tuskastuisin tähän odottamisen loppuvaiheeseen...
reipasta viikon alkua meille kaikille! (ja osa teistä on jo tänään ollut niin kadehdittavan aikaansaavia. kai munkin pitää jotain mennä tekemään.)
ruusunpiikki rv 37+6
Takana taas uneton yö. Tuntuu olevan nykyään joka öinen kauhistus. Vähintään 2 tunnin välein herään ja käyn vessassa, juomassa ja makaan sängyssä ja käännän ja väännän asentoa nukahtamatta ja pohdin kaikenlaista. Huoh. Aamuisin on TODELLA väsynyt ja iltapäivisin meinaa kuukahtaa pystyyn. Ja se hemppakin kun mitattiin viime viikolla että pikkusen romahti ja oli 98......sekä Obsidania että Krauterblusaftia olen vetänyt nyt surutta jos ehtis edes hieman tehoamaan ennen synnytystä.
Jotain sitä on saanut kuitenkin aikaiseksikin. Leivottu pari peltiä mokkapaloja ja pellillinen kinkkuparsakaalipiirakkaa pakkaseen ja tänään taidan tehdä pullia, jotenkin tuntuu ettei enää muutakaan osaa eikä jaksa tehdä, kaikki on suurinpiirtein valmiina kun vaan mies saa aikaiseksi järjestää tän remontin loppuun.... no, taitaa painaa yötäpäivää sit kun ollaan laitoksella vauvan kanssa :-) ihan sama, en enää stressaa siitä, se ei ole mun murheeni, kaiken muun oon hoitanut kuntoon. Tilasin myös pitkästä aikaa taas siivouksen, eli perjantaina kun lähden äitipolille kokoarvioon, tulee tänne siivoojat, ihanaa! Minusta ei ole enää edes imuroimaan kun kaikki kyykistely ja taivuttelu aiheuttaa niin kipeitä supistuksia että vedet tulee silmistä ja mies ehdotti että otetaankos taas tuollainen kerran kuussa-suursiivous-paketti, ja toki toki kelpaa minulle :-)
Supistelee ja käveleminen on tuskaa, mutta mitäs sille voi, sitä se tuntuu olevan kaikilla. Ja tuo alavatsan särky on ihan kamalaa. Jos vaivat tuplaantuu lapsien myötä niin ei meille kolmatta tule, on tää sen verran raskasta ollut kun esikoisesta olin varmaan paremmassa kunnossa kuin " ei raskaana" ollessani , silloin olin aivan supertehokas eikä ollut yhtikäs mitään kolotusta missään.
SYKKEISTÄ olitte puhuneet, mulle taas on neuvolassa sanottu ihan toisinpäin! Nää taitaa olla kans näitä vanhankansan juttuja tai uskomuksia..... meidän neuvolantäti sanoi että sykkeet laskee kun synnytys lähestyy, että vauva ikäänkuin valmistautuu ja rauhoittuu ja siitäkin se ennusteli että lähenee lähenee. Meillä kun sykkeet on vauvalla ollet koko ajan 145-165 niin nyt olleet 130. Sama tapahtui esikoisesta että viimeisillä viikoilla oli jopa 120 nuo sykkeet ja sit syntyi. Mutta eipä niistä kai tietää voi, tulee kun tulee, toivoisin itse kertarysäystä, eikä mitään viikkojen kärvistelyä. Enpä kuitenkaan tosiaan usko että tämä vielä olisi tuloillaan, pariin viikkoon ainakaan, ei vaan tunnu siltä.
Sandi ja 37+1
Välillä tuntuu ettei jaksa enää hetkeäkään tätä muumimamma-olotilaa, ja välillä tätä masua silittelee jo valmiiksi haikeana, kun ei siellä kohta enää pientä nyrkkeilijää ole.
Ollaan ässäilty kaikki mahdolliset ässät, mutta tuloksena oli ainoastaan yksi säälittävä supistus...Hohhoijjaa. Mä en tajua minne ne kaikki supistukset on lähteneet, mitään synnytykseen viittaavaa ei ole.
Välillä masussa ollaan tosi pitkiä aikoja hissukseen. Tänään odottelin puoltoista tuntia mutta sitten alkoi onneksi taas jumpat.
Olis kiva käydä vielä lääkärissä, niin että katottais lapsiveden määrä ja kohdunsuun tilanne. Viime käynnistä on pari viikkoa, eikä lääkärikäyntiä ole enää ennen synnytystä. Sitä vaan alkaa aina kuvittelemaan kaikkia kauheuksia.
t.raikku rv 38 POKSISTA VAAN !!!
Soitin neuvolaan ja pyysi käymään iltapäivällä. Huimaa ja olo on ihan kummallinen. Epäilen vahvasti sitä hemoglobiinia, normaalisti se on minulla 150 molemmin puolin ja viimeksi mitattuna 110 joten eipä olisi ihme vaikka vähän päästä heittää.
No, iltapäivällä olen viisaampi.
Synnytysten kestosta. Ei se taida ihan pitää paikkaansa, että toisen kohdalla aika puolittuu. Minä tein ensimmäistä reilut 11 tuntia ja toista 2 tuntia. Ja joillakin on käynyt toisinkin päin, nähtäväksi jää mitä on edessä.
Kovasti supisteleekin, kävin aamupäivällä kuumassa suihkussa helpottamassa oloa. Minä en ymmärrä miten on näin levoton ja " outo" olo. Sitten urhoollisesti suunnistin Prismaan ja tein ruokaostokset, kävely teki kyllä ihan hyvää.
Lapsetkin alkaa metelistä päätellen olla kohta kunnossa, pienemmällä on antibiootti vaikuttanut aika nopeasti eikä esikoinenkaan tunnu enää kovin kuumeiselta. Ehkpä me päästään huomenna treenaamaan Hippokisoja varten. Tosin voi olla, että mies saa lähteä sivakoimaan lasten kanssa niin minä voin sitten vaikka nukkua :) Yöt kun menee valvoessa vaikka olisi mitä tyynyjä polvien välissä.
Z 37+2, edelleen
Mitäh? Täälläkö vielä nukutaan kun kukaan ei ollut aloittanut pinoa ja kello JO yli kahdeksan!! :) Vai olettako te lähtenyt synnärille ;)
Epiduraalista: Mulla ekassa laitettiin se ja oli tosi hyvä, ei kutinaa eikä horkkaa, lievitti kivun loppuun asti todella hyvin ja ponnistusvaiheessakin kaikki kova kipu oli poissa, vain se paineentunne ja ponnistamisen tarve oli.
Tokassa en ehtinyt sitä saada ja tokassa mulla oli sen synnytyksen jälkeen aivan kauhea horkka, tuotiin lämmintä peittoa pino kaupalla päälle niin siitä se sitten helpotti..mut se oli jotenkin inhottava se kamala vapina.
(.) Viime yön heräsin kovaan supistukseen ja poltteesee, koko masu oli aivan tulessa eikä voinut liikkua eikä koskea mahaan, kunnon supistus! Muutama supistus tuli siinä. Muuten tässä viikonlopun ollut olo ihan ok, paitsi nuo liitoskivut aina vain pahenee..
Sinna 37+