Vuokraisitko sellaisen kämpän, johon ei mahdu pesukonetta mutta alakerrassa on pesutupa?
Kommentit (86)
Riippuu paljon siitä pesutuvasta, mitä maksaa, minkä pituiset pesut, miten varaukset jne. Tosin se pesutupa suoraan alapuolella olisi aika paha. Opiskelija-asunnossa joutui kuuntelemaan lingon ulvaisuja sen verran usein. Nykyisessä asunnossa käytän pyykkitupaa satunnaisesti, kun on paljon pestävää, ohjelmat on niin nopeat ja kuivausmahdollisuudet hyvät, eikä ruuhkaakaan ole, mutta onneksi se ei ole meidän rapussa, vaan sinne pääsee kellarin käytävän kautta.
Mä en muuttaisi asuntoon, jossa ei olisi pesutupaa. Ei enää ikinä. Yhdessä asunnossa piti olla omat pesukoneet ja oli aivan kamalaa. Pesutupa on niin kätevä: isot tehokkaat koneet, kuivauskaapit, kuivausrumpu ja lähes aina mankeli. Itse aina käytän omia pesuja ennen koneet huuhtelulla, että toisten mahdolliset karvoitukset ja suurin osa pyykkiaineista huuhtoutuisi pois ja toisinaan käytän omalla pesuvuorolla lyhimmän kuuman ohjelman. Varaat kerran viikossa tai puolentoista viikon välein pesuajan ja teet pyykit. Sitten ei tarvitse niitä miettiä ennen seuraavaa kertaa. Yhdessäkään asunnossa ei ole ollut ongelmia tuvan käytössä, koska kaikki ymmärtävät toimintatavat. Nykyisessä on vielä niin kätevästi, että voit varata joko 1, 2 tai kaikki kolme pesukonetta itsellesi kerralla. Tupaan pääsee vain tunnisteella ja siitä jää merkintä. Jos on epämääräisyyksiä niin ne saadaan helposti selvitettyä. Hajujen suhteen en koe ongelmaa, vaikka itse käytänkin vain hajusteettomia pesuaineita. Jos jotain hajuja jää niin eihän sillä ole väliä. Maailmassa on muutenkin niin valtavasti hajuja ja tuoksuja.
Just myin oman pesukoneeni pois kun alakerrassa on ilmainen pesutupa, jossa kaksi pesukonetta ja kaksi kuivausrumpua. Niilllä pesen kahden viikon välein kaikki pyykkini. Kahdessa tunnissa ehtii pestä ja kuivata neljä koneellista. Saa niitä pesuaikoja varata tosin tiheämminkin, mutta enpä jaksa joka päivä olla pesemässä pyykkiä.
Jos jotain akuuttia tarvitsee pestä, pystyn pesemään ne käsin ämpärissä/lavuaarissa.
Joo vuokrasin. Kylppäriin mahtuu kyllä kone, mutta myin sen pois, kun en enää tarvinu. Meillä on hyvä pesutupa, jonne aika varataan apilla eli kukaan ei pääse mun vuorolla sisään ja se on ilmainen. Koneita on monta, kuivausrumpu ja kuivaushuoneitakin useampi. Naapuritkin ovat siistejä eli ei oo mitään yllätyksiä koskaan tullut vastaan.
Edellisessä asunnossa oli ihan kamala pesutupa enkä käyttänyt sitä kuin kerran ja ärsytti ripustella pyykkejä ympäri asuntoa. Lisäksi oma koneen ohjelmat kesti tuntikausia, kun nyt ehdin pyykätä parissa tunnissa enemmän pyykkiä kuin ehdin sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Itselle jäi nuoruudesta traumat ekasta vuokra-asunnosta, jonne ei mahtunut pyykinpesukone. Alakerrassa oli pesutupa, mutta kone siellä oli ikivanha, siihen piti esim. itse laskea vesi, laittaa kone pesuasentoon, avata poistohana jne. Kuivaushuone oli aina varattu, joten pyykit piti kuivata pienessä kämpässä telineillä. Ahdistaa vieläkin se kostean nihkeä ilma ja kämppä täynnä telineitä. Päätin tuolloin, etten enää koskaan muuta asuntoon, jonne ei mahdu oma pyykkikone. Pesutupia olen käyttänyt tuonkin jälkeen, mutta oma kone on oltava.
Jos kuivaus oli isoin ongelma, miten se on nyt parempi kuin ennen? Oletettavasti käytät edelleen niitä samoja telineitä?
En käytä telineitä, vaan kuivaan pyykkini omassa kuivausrummussa.
Mulla mahtuisi pesukone mutta on hyvä pesutupa, jossa kuivuri ja kuivauskaappi niin saan pyykit viikattuna kotiin, ei tarvi kotona kuivaustelinettä levitellä tilaa viemään.
En ikinä. Viimeksi ostin kapean 6kg päältä täytettävän valmiiksi ennenkun oli edes asuntoa, mutta etsin kaksiota, yli 55m2 ja sainkin. On meillä ilmainen pesutupakin mutta osa asukkaista käyttää vääriä pesu aineita, olen tuoksuallerginen ja herkkäihoinen, ja pesen pyykkiä lähes joka päivä, sekä tarvin villapesu ohjelmaa, kivempi olla oma kone, voi ottaa päikkärit sillä aikaa kun kone on päällä.. Ja meillä vesi kuuluu vuokraan.. Aina on ollut oma kone ja olen muuttanut todella usein ja pitkin suomea.
Asuin tällaisissa taloissa tyytyväisenä yli kymmenen vuotta. Olikin todella tympeää, kun muutin nykyiseen rivitaloasuntooni ja jouduin hankkimaan oman pyykinpesukoneen.
Yhteisissä pesutuvissa oli aina hyvä pesukone ja kuivaushuone, jossa pyykit sai nopeasti kuivattua. Niin monella oli myös oma pesukone, niillä siis joiden asuntoihin sellainen mahtui, että pyykkitupaan pääsi usein ihan silloin kun inspiraatio tuli, koska käyttäjiä oli niin vähän.
Kämpän pitäisi olla todella ihana ja suhteellisen edullinen, että ottaisin tuollaisen riskin. Yksikin perseilijä pilaa pesutuvan kaikilta muilta asukkailta. Toisaalta en ihan heti muuttaisi taloon, jossa ei ole pesutupaa. Lakanat on kiva pestä ja kuivata pesutuvassa, jossa ne on vielä mahdollista mankeloidakkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuollaista onkaan.
On niitä. Ehkä keittiöön olisi mahtunut, mutta asuin siinä sen verran vähän aikaa, että pesutupa riitti aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
pesutupa huomattavasti parempi kuin kotikoneet
Tämä. Miksi ihmeessä tarvitsette pesukoneen kun pesutupa on helpompi myös kuivaamisen takia koska kuivaushuone löytyy ja vaatteet pysyvät paremmassa kunnossa ja koneet isompia.
Jos asuisin yksin, asunnon pohja ja sijainti ois täydelliset, niin ei pesutuvan käyttö haittais. Opisleluaikanakin pärjäsi hyvin pesutuvan varassa.
En ottaisi kämppää, johon ei saisi omaa konetta mahtumaan. En ikinä käyttäisi talon pesutupia, ihmiset on nii käsittämättömän törkyisiä, mitään omia jälkiä ei korjata, koneisiin työnnetään kaikkea mahdollusta kiellettyä kuten mattoja. Käytetään jotain halpoja hirveälle haisevia pesuaineita, koko kerros lemuaa näitä " kukkaistuoksuja" ja tarttuu muidenkin pyykkeihin. On myös iso ihmisryhmä, joita kukaan ei ole kotouttanut tähän maahan ja joilla ei ole mitään käsitystä käyttäytymissäännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, sellaisia hajustepommjea nuo pyykkituvat. Ja osalla vielä tapana tehdä ilkivaltaa keskeyttämällä ohjelmia yms.
Täällä uusittiin juuri lukot sähköisiksi. Jos joku kävisi tekemässä ilkivaltaa, saisi tietää kuka siellä on silloin käynyt.
Selviäisi vain mitä avainta on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuollaista onkaan.
Todellakin on, yllättävästi hyvissä kaupunginosissa, joissa todella vanhoja taloja jopa 1800- luvun loppupuolelta. Ihania, kalliita epäkäytännöllisiä asuntoja.
Opiskelijana ja vastavalmistuneena mulla oli aina tällaisia asuntoja. Se oli niin kauan ok kunnes aloin saada hajusteista astmaoireita. Nyt pessyt 25v omalla koneella hajusteettomilla pesuaineilla.
Muutin asuntoon johon pesukone olisi kyllä mahtunut, mutta pyykkitupa oli niin kätevä etten ostanut konetta koko vuokrallaolon aikana! Sitten muutinkin yhteen mieheni kanssa jolla oli pyykkikone, joten viimeisen pyykkikoneeni olen omistanut 17 vuotta sitten😁
Mikä jottei.
Todennäköisesti hommaisin kuitenkin lisäksi pienen pulsaattorikoneen jolla voi pestä pikkupyykkiä kotona.