Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia papakokeen tuloksesta AGC-FN?

Vierailija
02.11.2024 |

Onko kukaan saanut tätä papavastausta ja mitä lopulta on löytynyt? Sain tämän papavastauksen ja olen aivan paniikissa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää muista mikä vastaus minulle tuli kerran vuosia sitten, mutta jotain muutoksia sieltä löytyi ja varattiin aika loop-hoitoon. Hoitoa jouduttiin eri syistä kaksi kertaa siirtämään myöhemmäksi. Sitten kun vihdoin pääsin hoitoon, mitään hoidettavaa ei enää löytynytkään. Eli ne muutokset olivat poistuneet omia aikojaan. Näinkin voi siis käydä.

Ymmärrän että tuntuu kolkolta ja kamalalta mutta kehottaisin olemaan kuitenkin rauhallisin mielin. Hyvä että muutos havaitaan ajoissa ja saadaan hoidettua pois. 

Vierailija
2/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

alla tietoa. Selkosuomella. Voi olla vaan solumuutos joka hoidetaan. Voi olla kasvain. Jatkotutkimukset edessä, näytepalat yms. Ja varmasti myös poistetaan muutosalue. Ei siis mikään varma syöpä. 

tsemppiä sulle hirveesti! Itse ton revohkan olen läpikäynyt. 

Lieriöepiteeliatypia liittyy epäilyyn kasvaimesta, AGC-FN; ks. lisätietoa aiheesta 2.

AGC-FN:n taustalta löytyy levyepiteelimuutoksia histologinen HSIL, AIS tai invasiivinen karsinooma 2795 %:ssa tapauksista  9,  10,  12.

Toistettavien irtosolunäytteiden, kolposkopian ja kohdunkaulan kaavinnan tarkkuus on huonohko lieriösoluatypioiden diagnostiikassa.

Lieriösoluatypioiden yhteydessä suositellaan näytteen ottamista myös endometriumista.

AGC-FN:ssä kolposkooppinen löydös on usein normaali, jos muutos on pieni ja sijaitsee endoserviksissä.

Sähkösilmukkakonisaatio pitää tehdä diagnoosin varmistamiseksi AGC-FN tapauksissa.

Suomessa uusien kohdunkaulan adenokarsinoomien määrä on pysynyt vakiona huolimatta seulonnasta. Tämä kuvastaa lieriöepiteeliatypioiden diagnostiikan vaikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei edellinen, oletko siis saanut saman tuloksen AGC-FN papakokeessa? Kiinnostaa, mitä sinulta löytyi.

Tuntuu, että olen saanut jo syöpätuomion. :( -ap

Vierailija
4/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei edellinen, oletko siis saanut saman tuloksen AGC-FN papakokeessa? Kiinnostaa, mitä sinulta löytyi.

Tuntuu, että olen saanut jo syöpätuomion. :( -ap

Juu. Ennen tota oli muita lievempiä muutoksia. Konisaatioita. Sitten pitkään puhtaat papat. Sit toi. Päädyin kohdunpoistoon suorilta, kun lapsiluku oli täynnä. Ei siis koepaloja vaan suoraan kohdunpoisto. Kohdusta ei löytynyt syöpää, olivat muutoksia. 

tuo tyyppi on lieriösoluatypia ja syvemmällä kuin levyepiteeliatypiat. Siksi se on vakavampaa kuin pinnalla levyepiteelissä olevat. Ei merkkaa aina syöpää, mutta tutkia pitää. Itse en enää jaksanut yhtään noita operointeja ja tutkimuksia. Kun kohtua ei enää tarvinnut niin naks pois ja se riski ja seuranta loppui siihen. 

Vierailija
6/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää vielä sanoa, että henkisesti rankkaa se tutkiminen, konisaatiot ja uusiminen. Mäkin pelkäsin että kuolen. Papa-tulokset ahdistaa vieläkin. Mutta matkan varrella olen tajunnut että nää on yleisiä. Ja suurin osa hoituu hyvin. Kun vaan itse muistaa käydä säännöllisesti papassa ja suorii lääkäriin jos mitään outoa oiretta on (esim veristä vuotoa yhdynnän  jälkeen). 

Vierailija
7/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Oliko sinulla mitään oireita? Ja jos saa kysyä, löytyikö sinulta konisaatiossa AIS, jonka johdosta kohtu poistettiin? Ja minkä ikäinen olit, kun sait tämän AGC-FN-tuloksen?

Minulla myös taustalla aiempi muutos, joka on kertaalleen hoidettu LOOPilla. Sen jälkeen papa ja HPV ovat olleet puhtaat. Järkytys oli suuri, kun nyt tuli tämä AGC-FN.. kerran oli yhdynnän jälkeistä vaaleanpunaista valkovuotoa, joka sai minut menemään ylimääräiseen papaan, josta tämä löytyi. -ap

Vierailija
8/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Oliko sinulla mitään oireita? Ja jos saa kysyä, löytyikö sinulta konisaatiossa AIS, jonka johdosta kohtu poistettiin? Ja minkä ikäinen olit, kun sait tämän AGC-FN-tuloksen?

Minulla myös taustalla aiempi muutos, joka on kertaalleen hoidettu LOOPilla. Sen jälkeen papa ja HPV ovat olleet puhtaat. Järkytys oli suuri, kun nyt tuli tämä AGC-FN.. kerran oli yhdynnän jälkeistä vaaleanpunaista valkovuotoa, joka sai minut menemään ylimääräiseen papaan, josta tämä löytyi. -ap

Yhdynnän jälkeen oli joskus punervaa vuotoa. Ainut oire. Ton agc-fn:n jälkeen ei siis tehty konisaatiota kun ilmoitin että haluan suoraan kohdunpoiston. Kohdun mukana lähti kohdunkaula. Sehän yleensä jätetään, mutta poistettiin multa jotta loppuu muutokset.

Solumuutosrumba alkoi 20 vuotiaana ja olin 30+ kun kohtu poistettiin. Munasarjat jäi. Nyt olen jo lähemmäs 50 

Vierailija
9/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista. Minulla on maanantaina kolposkopia yksityisellä, pelottaa aivan hirveästi, mitä sieltä löytyy. Ajatus siitä, etten näkisi lasteni kasvavan... kunpa selviäisin vain kohdunpoistolla tästä. :( -ap

Vierailija
10/11 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksista. Minulla on maanantaina kolposkopia yksityisellä, pelottaa aivan hirveästi, mitä sieltä löytyy. Ajatus siitä, etten näkisi lasteni kasvavan... kunpa selviäisin vain kohdunpoistolla tästä. :( -ap

Tsemppiä hirveesti sulle! 

Vierailija
11/11 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aloittajalle kävi? Löytyikö AIS?