Mikä oli fyysisesti raskain suoritus mitä jouduit armeijassa tekemään?
Aliupseerikoulun "hajotusmarssi", joka alkoi heti ensimmäisenä yönä AuKissa. Tavaroita oli pakattu klo 24 saakka ja viimein päästiin nukkumaan. Herätys klo 03, sitten marssittiin 30 kilon täyspakkauksissa 50 kilometriä keskellä korpea ilman unta. Välissä tehtävärasteja. Voi sanoa että väsytti sen jälkeen ja jalat oli paskana. Tämä jäi eniten mieleen, vaikka muitakin oli.
Kun tulimme marssilta, meidät toivotettiin tervetulleiksi aliupseerikouluun ja sitten mentiinkin oppitunnille.
Kommentit (91)
Henkisesti raskain kokemus oli se, että olin onnistunut koko intin ajan välttelemään suksiin koskemisen. Eikö sitten viimeisénä viikonloppuna, kun piti lähteä hakemaan siviilit, ollut hiihtolenkki lauantai-aamuna. Kova kuume. Sain valita, että hiihdäkö ja lähdet hakemaan siviilikuteet vai otatko vapautuksen palvelusta etkä lähde siviilikuteita hakemaan. Kävin hiihtämässä kiväärivarustuksessa kympin. Kyllä v****ti.
Tää oli Lapissa lumisena talvena jossa sukset tuli tutuiksi yleensä viestimiehillekin.
Loppusota Rovajärvellä 36 - 42 asteen pakkasessa. Vuosi 76. Puolen tunnin siirtymät tossa pakkasessa kuomuttoman protosisun lavalla oli karuja. No kaksi viimeistä päivää oli vain reilut 25 astetta pakkasta.
Viimeisenä päivänä piti palauttaa kaikki varusteet isossa säkissä.
Varussäkin kantaminen varusvarastolta kasarmille.
Vierailija kirjoitti:
Loppusota Rovajärvellä 36 - 42 asteen pakkasessa. Vuosi 76. Puolen tunnin siirtymät tossa pakkasessa kuomuttoman protosisun lavalla oli karuja. No kaksi viimeistä päivää oli vain reilut 25 astetta pakkasta.
Löyty muuten helposti vapaaehtoiset kipinämikot. Kaminaa kun halaili niin pysyi edes mahanpuoli lämpimänä.
Olin kerran kolme viikkoa kiinni enkä päässyt sinä aikana panemaan.
50km hiihtolenkki, heinäkuun helteessä suolla ja koko matka oli ylämäkeä
Vierailija kirjoitti:
Ekat tetsaukset ovat pahimmat.
Mitä on tetsaus.
Alokasaikana kisa siitä, että mikä porukka raahaa sergein satametrisen vetisen suon yli. Joka erän jälkeen tykin putsaus mudattomaksi. Silkkaa simputusta.
En jaksa kertoa koko tarinaa mutta sanotaanko näin Sodankylä 2JK,syyskuu yöllä herätys klo 3..yö metsässä taisteluharjoituksia seuraavaan iltaan klo 21..eli tässä vaiheessa 18 tuntia toimintaa...klo 21 lähdettiin oman ikäluokan loppusotaan polkupyörillä matkaa noin 80 kilometriä..pimeää oli.. ryhmänjohtajalla dynamo ja lamppu valaisi matkaamme. siis meikäläisellä..............vuosi oli 1980 terveisin Alik.Jaksoin kyllä fyysisesti mutta aamun koitaessa kyllä uni maistoi kun saatiin teltta pystyyn..pari kolme tuntia unta ja homma jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Sisun lava. Siellä on jumalauta pakkasta kesälläkin.
Yön yli hiihto. Aamun 06 herätys, suhteellisen aktiivinen päivä 16.00 asti. Vapaata pari h olis kannattanut nukkua.
19.00 kamat kasaan, 20.00 hiihtämään ja hiihto loppui 04.30. ihan kiva kun ennen tota oli hiihtänyt ala asteella.
Pyllistys asennossa pysyminen kovakouraisen peräsuolen tarkastuksen ajan alokas tarkastuksessa.
Olikohan se se joku ryhmätaitokilpailu tms, missä piti rämpiä varusteissa metsässä kaksi vuorokautta kymmeniä kilometrejä. Itse pääsin ehkä 5km, kunnes minut rastipaikalta kärrättiin kuormurilla lasarettiin.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti raskain kokemus oli se, että olin onnistunut koko intin ajan välttelemään suksiin koskemisen. Eikö sitten viimeisénä viikonloppuna, kun piti lähteä hakemaan siviilit, ollut hiihtolenkki lauantai-aamuna. Kova kuume. Sain valita, että hiihdäkö ja lähdet hakemaan siviilikuteet vai otatko vapautuksen palvelusta etkä lähde siviilikuteita hakemaan. Kävin hiihtämässä kiväärivarustuksessa kympin. Kyllä v****ti.
Tää oli Lapissa lumisena talvena jossa sukset tuli tutuiksi yleensä viestimiehillekin.
Missä se ne siviilikamat sitten oli? Meillä ne tuotiin mukana viimesiltä lomilta ja säilytettiin omassa kaapissa.
Kirkkojärven marssi, hiihtäminen -25 asteen pakkasessa täyspakkaus päällä, olihan noita joitakin
t. Rva res vänrikki -97
Mä olisin selvinnyt armeijasta tosi hyvin. Olen sitä ikäluokkaa, että armeijaan meno naisena oli vielä varsin uutta enkä tajunnut mennä. Olisi pitänyt.
Mikä on fyysinen suoritus?
T. Vaunumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rovajärven kuukauden ampumataleiri kesähelteillä.
Kivaahan Rovajärvellä oli. Paljon siellä olin, mutta tosin vain maksimissaan 2 viikkoa putkeen. Kivahan se oli tykillä ja raketinheittimellä ammustkella mihin sattuu. Koskaanhan ei nähnyt mihin ampuiu, tulenjohto saattoi kertoa jotain jos meni pieleen.
Mulla kans hyvät muistot Rovajärveltä. 3 viikkoa siellä oltiin ja etukäteen peloteltiin. Tykeillä ammuskeltiin, saunassa käytiin, hyviä ruokia syötiin. Tykistössä ampumaleirit ylipäätään oli hauskoja.
Eiköhän nuo ole ukkoja