Miksi annat lapsesi/nuoreksi ottaa älypuhelimen kouluun?
Opettajana näkee valtavat ongelmat.
- puhelimella kiusaaminen
- salakuvaaminen
- puhelin häiritsee opiskelua kun salaa pulpetin alla tuijotetaan puhelinta
Oppilaalle voi ostaa vaikka vanhan Nokian, jolla ei nettiin pääse koulupäivän aikana.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun täällä taas puhutaan tuosta auktoriteetista. :-D
On sellaisiakin oppilaita, että tervetuloa vaan kokeilemaan kaikki huutelijat!
Koulun kovinta auktoriteettia pitävää opettajaa ei välttämättä uskokaan ihan jokainen Ville-Petteri, mutta lempeää opettajaa saattaa yllättäen uskoakin.
Auktoriteetti ei poissulje lempeyttä. Lempeällä opettajalla voi olla miljoona kertaa enemmän auktoriteettia kuin sillä, joka huutaa pää punaisena ja johtaa pelolla.
Kyllä niin saa tehdä. Kännykkäparkit ovat ihan normaali käytäntö hyvin monessa koulussa. Paljastit juuri, että vika on opettajan kurinpitotaidoissa, ei oppilaiden kännykän käytössä. Sen saa kuriin, jos vain osaa.
Oikeusasiamiehen mukaan nämä kännykkäparkit ovat vapaaehtoisia, ja on laitonta vaatia niitä käyttämään. Niitä on lähinnä alakouluissa, missä puhelimesta ei muutenkaan ole mitään ongelmaa, ja kouluissa, missä vanhemmat sellaiseen sitoutuvat. Valitettavasti. Tähän tarvittaisiin lakimuutos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin saa tehdä. Kännykkäparkit ovat ihan normaali käytäntö hyvin monessa koulussa. Paljastit juuri, että vika on opettajan kurinpitotaidoissa, ei oppilaiden kännykän käytössä. Sen saa kuriin, jos vain osaa.
Oikeusasiamiehen mukaan nämä kännykkäparkit ovat vapaaehtoisia, ja on laitonta vaatia niitä käyttämään. Niitä on lähinnä alakouluissa, missä puhelimesta ei muutenkaan ole mitään ongelmaa, ja kouluissa, missä vanhemmat sellaiseen sitoutuvat. Valitettavasti. Tähän tarvittaisiin lakimuutos.
Mistä kellarista heräsit? Lakimuutoshan on jo tulossa ja siihen kuuluu paljon muutakin kuin kännykkäparkit.
Siks koska olen milleniaali enkä osaa kasvattaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kellarista heräsit? Lakimuutoshan on jo tulossa ja siihen kuuluu paljon muutakin kuin kännykkäparkit.
Ei ole tulossa uutisten mukaan mitään muutosta. Kännykän käyttö on jo kielletty, eikä tuota parkkikäytäntöä olla laillistamassa. Ehdottomasti pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kännykän ottaminen kouluun tarkoita, että lasta ei ole osattu kasvattaa. Vasta se, mitä lapsi kännykällä tekee, kertoo kasvatuksen onnistumisesta/epäonnistumisesta. Suurin osa lapsista osaa pitää kännykän repussa oppituntien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tulossa uutisten mukaan mitään muutosta. Kännykän käyttö on jo kielletty, eikä tuota parkkikäytäntöä olla laillistamassa. Ehdottomasti pit
Todellakin on tulossa. Nykyisinhän mikään laki ei kiellä kännykän käyttöä oppitunnilla. Uusi lakiesitys tehdään nimenomaan sen takia, että saataisiin ihan lainvoimainen kielto eikä lapset voisi vedota siihen, ettei mitään kieltolakia ole ja Suomi on vapaa maa jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tulossa uutisten mukaan mitään muutosta. Kännykän käyttö on jo kielletty, eikä tuota parkkikäytäntöä olla laillistamassa. Ehdottomasti pit
Eikö? Luepa vähän tarkemmin niitä uutisia. Tässä yksi pätkä:
Uutissuomalaisen tietojen mukaan puhelinta voi käyttää oppitunnilla jatkossa vain opettajan tai rehtorin luvalla. Lisäksi kouluille olisi tulossa velvollisuus määrätä järjestyssäännöissään puhelimen tai muun mobiililaitteen käytöstä ja säilytyksestä. Määräys kattaisi koko koulupäivän eli oppituntien lisäksi välitunnit ja ruokailun.
Kyllä kaikissa peruskouluissa on varmasti jo nykyään kännykkäkielto. Ja myös laissa. Mutta näytä joku lähde, missä luvataan kännykkäparkki. Itse ole uutisointia seurannut, ja edelleen on puhuttu vain takavarikoinnista sen jälkeen, kun kännykkää on käytetty. Ja tämä katkoo turhaan opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kännykän ottaminen kouluun tarkoita, että lasta ei ole osattu kasvattaa. Vasta se, mitä lapsi kännykällä tekee, kertoo kasvatuksen onnistumisesta/epäonnistumisesta. Suurin osa lapsista osaa pitää kännykän repussa oppituntien aikana.
Alakoulussa. Suurin osa yläkoulussa ei pidä. Suurin osa tottelee kyllä opettajaa, mutta katkaisee turhaan tuntia, jos joka tunti joutuu sanomaan, että kännykät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa. Suurin osa yläkoulussa ei pidä. Suurin osa tottelee kyllä opettajaa, mutta katkaisee turhaan tuntia, jos joka tunti joutuu sanomaan, että kännykät pois.
Myös yläkoulussa suurin osa pitää. Se, että sinä et ole osannut kasvattaa lastasi kännykän oikeaoppiseen käyttöön, ei tarkoita, ettei kukaan muukaan olisi osannut.
Uutissuomalaisen tietojen mukaan puhelinta voi käyttää oppitunnilla jatkossa vain opettajan tai rehtorin luvalla. Lisäksi kouluille olisi tulossa velvollisuus määrätä järjestyssäännöissään puhelimen tai muun mobiililaitteen käytöstä ja säilytyksestä. Määräys kattaisi koko koulupäivän eli oppituntien lisäksi välitunnit ja ruokailun.
Ei tässä mitään parkkia luvata. Vaan että kännykkä pitää olla esim repussa. Se ei helpota valvontaa millään lailla. Kännykkäparkin velvoittamina vaatii ihan erillisen sanamuodon, koska oikeusasiamiehen mukaan kännykkä kuuluu omaisuuden suojan piiriin, eikä sitä saa ilman syytä takavarikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös yläkoulussa suurin osa pitää. Se, että sinä et ole osannut kasvattaa lastasi kännykän oikeaoppiseen käyttöön, ei tarkoita, ettei kukaan muukaan olisi osannut.
Et ole vissiin ikinä käynyt yläkoulussa. Minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään parkkia luvata. Vaan että kännykkä pitää olla esim repussa. Se ei helpota valvontaa millään lailla. Kännykkäparkin velvoittamina vaatii ihan erillisen sanamuodon, koska oikeusasiamiehen mukaan kännykkä kuuluu omaisuuden suojan piiriin, eikä sitä saa ilman syytä takavarikoida.
Eipä ole kukaan mitään parkin lupaamisesta puhunutkaan. Ja jopa sinun luulisi tajuavan, että lakiesitys ei ole sama asia kuin laki. Sanamuodot ehditään viilata vielä moneen kertaan eri muotoihin ennen kuin itse laki on valmis. Jos se edes menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikissa peruskouluissa on varmasti jo nykyään kännykkäkielto. Ja myös laissa. Mutta näytä joku lähde, missä luvataan kännykkäparkki. Itse ole uutisointia seurannut, ja edelleen on puhuttu vain takavarikoinnista sen jälkeen, kun kännykkää on käytetty. Ja tämä katkoo turhaan opetusta.
Jos peruskouluissa olisi kännykkäkielto, ei kukaan saisi viedä kännykkää kouluun. Ei edes opettajat. Mitään lakia ei ole olemassa, joka kieltää kännykät peruskouluissa tai missään muissakaan kouluissa. Laki on eri asia kuin koulun säännöt. Eikä ne säännötkään kännyköitä kiellä. Kieltävät korkeintaan kännyköiden käytön oppitunneilla.
Et ole vissiin ikinä käynyt yläkoulussa. Minä olen.
Olen käynyt monessakin yläkoulussa. Historian opettajana tulee pidettyä oppitunteja myös yläkoulussa. Kännykät ovat minun tunneillani olleet ongelma vain muutaman yksittäisen oppilaan osalta. Suurin osa ymmärtää, milloin kännykkää on sopivaa käytää ja milloin ei. Nuoret ovat enimmäkseen ihan fiksuja ja ymmärtävät puhetta.
Koska puhelimessa on nykyään kaikki. Siksi.
Ihan siksi, että oletan opettajalla olevan edes sen verran selkärankaa, että pystyy puuttumaan asiaan, jos lapseni ei osaa noudattaa kotona moneen kertaan läpikäytyjä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Näytä joku lähde tästä laista, joka kieltää kännykät peruskoulussa.
Et pysty pakottamaan niitä. Opettaja on kuvainnollisesti sanottuna kuin vanginvartija jota on kielletty lukitsemasta vankilan ovia.
---
Kyllä pystyn. Osaan olla aikuinen. Harmi, että sinä et osaa, vaan annat kakaroiden pomottaa sinua mennen tullen. Ihan turha vedota, ettei ole oikeuksia. Mikään sääntö kun ei kiellä opettajalta vanhaa kunnon käskyttämistä. Se toimii, kun sitä osaa ja uskaltaa käyttää eikä vapise kuin haavanlehti alaikäisten märkäkorvien edessä.