Millä rahalla ihmiset ostavat lapsilleen autoja, mopoja yms?
Tiedän, että aina on niitä, joilla on rahaa. Suurin osa ihmisistä osuu kuitenkin keskituloisiin. Mopolla en tarkoita mitään noin 1500e mopoja, vaan selvästi kalliimpia. Enkä tarkoita ensiautolla mitään oikeasti halpaa (tyyliin 2000e autoa) vaan kalliimpia.
Teen opettajan sijaisuutta eräässä kunnassa ja ihmettelen, miten lukiolaisilla on niin monella oma auto ja ei tosiaankaan mitään halpoja kotteroita. Yläkoululaisilla on kalliita mopoja, mopoautoja, mökkäreitä yms. Auton ylläpitäminenkin on kuitenkin kallista.
Kommentit (69)
Hyvätuloiset vanhemmat, joista toinen tienaa tai molemmat tienaavat hyvin. Ammattikoulussa oli luokkakaveri varakkaasta perheestä ja kyllä se nuori nainen ajeli upouudella hienolla autolla ja asui kolmiossa, vanhempiensa omistamassa asunnossa. Vaikka tytön poikaystävä kolaroi humalassa auton kelvottomaksi, ei se mitään, uusi auto tilalle, mutta tyttö nauroi ja kertoi, että ei saanut enää lainata autoa kenellekään eli ei paljon tyttöä tai vanhempia mieltä painanut se että upouusi auto ehti olla käytössä vain muutaman kuukauden.
Miten täysin laskutaidoton voi toimia opettajana?
Laske huviksesi, kuinka paljon tarvitsee palkasta jäädä säästöön/sijoituksiin, että muutamassa kymmenessä vuodessa pari aikuista on muutaman tonnin saanut säästettyä.
Se kalliskaan mopo ei kovin monta tonnia maksa, ja kymppitonnilla sai vielä vähän aikaa sitten uuden pienen auton. Ja samalla rahalla saa aika uuden paremman autonkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset vanhemmat, joista toinen tienaa tai molemmat tienaavat hyvin. Ammattikoulussa oli luokkakaveri varakkaasta perheestä ja kyllä se nuori nainen ajeli upouudella hienolla autolla ja asui kolmiossa, vanhempiensa omistamassa asunnossa. Vaikka tytön poikaystävä kolaroi humalassa auton kelvottomaksi, ei se mitään, uusi auto tilalle, mutta tyttö nauroi ja kertoi, että ei saanut enää lainata autoa kenellekään eli ei paljon tyttöä tai vanhempia mieltä painanut se että upouusi auto ehti olla käytössä vain muutaman kuukauden.
Muutaman kk ikäisen auton saa vakuutuksesta uuden. Humalainen sitten jää vakuutuyhtiölle velkaa.
Meidän lapsille on kertynyt n 40 000 euroa per nenä säästöjä 18-vuotiaaksi mennessä. Kyllä sillä auton ostaa jos haluaa. Aika monille nuorille säästetään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman omaa autoa ei pääse kouluun, lain mukaan on oppivelvollisuus, mutta kunnalla ei velvollisuutta huolehtia koulukyydistä. Autoja saa kaupasta, ensin tehdään töitä ja säästetään ja sitten hankitaan kulkupeli. Edelleen yli 2 000 000 suomalaista käy töissä, joten jos ei wolttaa eikä pössyttele, niin ihmeestä jää rahaa hankintoihin.
Missä ihmeen perämetsissä ihmisiä asuu ja lisääntyy?
- espoosta
poika osti itselleen auton ja hyvän, eka autoon annoin n 1500 euroa. Ei ollut mopoa, kitasran ostin akustisen ja sähkö, autokoulun maksoin 18, lukiot kirjat ostin uutena pitkää matikkaa myöten.
Minä ostin tyttärelleni ja hänen miehelleen auton. Ihan omalla rahalla käteisellä, hyvän auton ostinkin. Kermanvaalea BMW. Tai siis he itse valitisivat siinä hintaluokassa jonka lupasin maksaa.
Miksi ostin, on asiani. He tarvitsevat auton koska paikasta missä he asuvat tulee työmatkaa parikymmentä kilomertiä yhteensuuntaan, ja aamuruuhkisa ja iltaruuhkissa seisomiseen menee aina tunnin verran suuntaansa.
Onneksi koronan tultua jäivät kotikonttoriin ja jatkavat sitä edelleen, molemmat samassa työpaikassa.
Heillä ol iauto joka jatkuvsti vaati jotain remppaa. Lupasin että ostan, ja sen tein. Eräältä sakasalaiselta vanhemmalta naiselta, erittäin siististi pidetty ja hyväkuntoinen.
Omassa ruumispaidassani ei ole taskuja ja tuhkaksi menee josjotain sinne yrittäisinkin piilottaa. Parempi hyvään tarkotukseen sekin raha.
Olen aikanani ollut kaukaa viisas ja petannut työ- ja raha-asiani siihen malliin ettei tarvitse pelätä toimeentuloa. Olin minäkin aikoinani tiukoilla kun tytär oli pieni ja yksin häntä elätin, mutta tiesin että kaikki se maksaa itsensä takaisin kun pysyn siinä missä päätin pysyä. Hankin kolme tutkintoa ja sitä myösten sitten kunnon palkoille ja lisäksi omasta kodista opitttu järkevä taloudenpito.
Se vaati sisua mutta hetkeäkään en ole katunut.
Mä käyn töissä. Joka kuukausi kun laskut ym menot maksan pois, tilin saldo kasvaa parilla tonnilla.
Puolisolla sama juttu.
Jos kuukaudessa tulee löysää rahaa neljä tonnia, vuodessa se tekee jo 48 tonnia.
Sillä ostaa vaikka mitä.
Mopot maksoi ennen uusina 3500 markkaa ja tuohon eteen jo piti aikuisen oikeasti tehdä talossa töitä.
En ymmärrä itsekään. Meillä bruttotulot kohtuulliset ja ne rahat menee elämiseen okt:hen, mökkiin, työmatkoihin ja lomamatkaan 2x vuosi. Mopo uutena 3500€, ajokuntoinen mopoauto 10 000€, mönkkäri 20 000€. Meillä vain mopo nuorella.
Mopoautoja lähipiirissä ovat ostaneet isovanhemmat, yhden auto ostettu säästetyillä lapsilisillä, yksi mönkkäri on hyvätulosilla vanhemmilla, yhdellä perheellä oma yritys.
Joissakin perheissä isovanhemmilla on mahdollisuus tukea osittain lastenlasten elämää. Samoin lapseton täti saattaa tukea.
On vain todettava, että joillakin on rahaa, mutta moni kulkee myös bussilla tai kävellen. Se on harha, että kaikilla olisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten täysin laskutaidoton voi toimia opettajana?
Laske huviksesi, kuinka paljon tarvitsee palkasta jäädä säästöön/sijoituksiin, että muutamassa kymmenessä vuodessa pari aikuista on muutaman tonnin saanut säästettyä.
Se kalliskaan mopo ei kovin monta tonnia maksa, ja kymppitonnilla sai vielä vähän aikaa sitten uuden pienen auton. Ja samalla rahalla saa aika uuden paremman autonkin.
Sinulla ei ole käsitystä hinnoista.10 000 saa toimivan mopoauton, ei uutta parempaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kk ikäisen auton saa vakuutuksesta uuden. Humalainen sitten jää vakuutuyhtiölle velkaa.
Tuskinpa sitä on vakuutusyhtiölle sanottu kuka auton mälläsi.
Keväällä tulee potkulaki ja paikallinen sopiminen. Ansio joutuu odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä itsekään. Meillä bruttotulot kohtuulliset ja ne rahat menee elämiseen okt:hen, mökkiin, työmatkoihin ja lomamatkaan 2x vuosi. Mopo uutena 3500€, ajokuntoinen mopoauto 10 000€, mönkkäri 20 000€. Meillä vain mopo nuorella.
Mopoautoja lähipiirissä ovat ostaneet isovanhemmat, yhden auto ostettu säästetyillä lapsilisillä, yksi mönkkäri on hyvätulosilla vanhemmilla, yhdellä perheellä oma yritys.
Joissakin perheissä isovanhemmilla on mahdollisuus tukea osittain lastenlasten elämää. Samoin lapseton täti saattaa tukea.
On vain todettava, että joillakin on rahaa, mutta moni kulkee myös bussilla tai kävellen. Se on harha, että kaikilla olisi.
Yrittäjät saa hakea verovähennystä noista mönkkäreistä jne ja laittaa lopuksi poistoihin eli veronmaksajat maksavat ne.
Niillä on kodinkoneitakin yrityksen nimissä siis kotona olevia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsille on kertynyt n 40 000 euroa per nenä säästöjä 18-vuotiaaksi mennessä. Kyllä sillä auton ostaa jos haluaa. Aika monille nuorille säästetään rahaa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja vuokra-asuntoon tulee varallisuusraja eli saa olla säästöjä tilillä, että saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja vuokra-asuntoon tulee varallisuusraja eli saa olla säästöjä tilillä, että saa asumistukea.
Jos ei saa heti kokoaikatyötä valmistumisen jälkeen niin pitää käyttää noi säästöt ennenkuin saa tukia.
No mun lapsi osti mönkijänsä ihan omalla rahallaan. Mummonlta saamansa perinnön ansiosta sillä on enemmän rahaa kuin minulla.
Tämä keskustelu on hauska lukea kuinka vanhemmat tosiaan antavat aikuisille lapsille ne asiat, samalla kun vuosia myöhemmin ne aikuiset lapset huutavat kovaan ääneen, kuinka ihan itse omin rahoin olen tämän kaiken ansainnut ja saanut aikaan. Tämä siksi, koska lähipiirissäni on pari ihmistä, joiden vanhemmat auttavat jatkuvasti kaikella tavalla, mutta vuosia myöhemmin eivät voineet sitä myöntää vaan aina oli sanottava kuinka ihan itse ostivat uuden asunnon ja uuden auton jne, vaikka lähipiiri tiesi että ei, vaan sinun vanhempasi ostivat sen ja sen silloin aikoinaan. Ei siinä mitään jos vanhemmat ostavat mitä täälläkin on mainittu mopot, kodin, autot jne, mutta miksi, miksi vanhemmat eivät voi myöntää muille, että he sen ostivat tai aikuiset myöntää, että vanhemmat sen osti vaan on pidettävä muille yllä se kuvitelma, että tämä kaikki on minun raskaan työni tulos.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on hauska lukea kuinka vanhemmat tosiaan antavat aikuisille lapsille ne asiat, samalla kun vuosia myöhemmin ne aikuiset lapset huutavat kovaan ääneen, kuinka ihan itse omin rahoin olen tämän kaiken ansainnut ja saanut aikaan. Tämä siksi, koska lähipiirissäni on pari ihmistä, joiden vanhemmat auttavat jatkuvasti kaikella tavalla, mutta vuosia myöhemmin eivät voineet sitä myöntää vaan aina oli sanottava kuinka ihan itse ostivat uuden asunnon ja uuden auton jne, vaikka lähipiiri tiesi että ei, vaan sinun vanhempasi ostivat sen ja sen silloin aikoinaan. Ei siinä mitään jos vanhemmat ostavat mitä täälläkin on mainittu mopot, kodin, autot jne, mutta miksi, miksi vanhemmat eivät voi myöntää muille, että he sen ostivat tai aikuiset myöntää, että vanhemmat sen osti vaan on pidettävä muille yllä se kuvitelma, että tämä kaikki on minun raskaan työni tulos.
Rahasta puhuminen ja lahjoista samoin on sivistymätöntä, ei sellaisia kuulu ihmisille puhua. Ei kenenkään tarvitse sinulle myöntää mitään.
Mistä työstä duunarille muka maksetaan?