Miksi rikkaat keräävät taidetta tai antiikkeja kun niistä ei ole mitään hyötyä, ne vain ovat siinä liikkumatta?
Esim. tuossa Britannian kauneimmat kodit, siinä 11 miljoonan punnan asunnossa oli juontajan mukaan yli miljoonan punnan edestä ranskalaisia antiikkeja sekä 1800-luvun tauluja.
Mitä hyötyä niistä on kun normaaleilla huonekaluilla pärjää ja voisi sijoittaa loput.
Kommentit (50)
Nehän on usein sijoituksia. Kun on jo monenlaisia muita sijoituksia, niin taide ja antiikki vain laajentavat sijoituspohjaa. Muutenkin ihmiset nyt ostavat mitä sitten sattuvat haluamaan. En oikein keksi mikä tässä on niin ihmeellistä.
Antiikkeja?
Hoono soomi, maailman vaikein kieli.
Niin,miksi ostaa Alvar Aallonhuonekalu, kun IKEAN saa 1/10 hinnalla siitä?
Minä keräilen taidetta (animepatsaita ja -figuureja), koska taide on hieno harrastus ja kaunista. M31
Miks ap tekee typeriä aloituksia?
Miksi ihmiset maksavat siitä, että pääsevät museoihin katsomaan taidetta ja antiikkia? S
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitsekaan ymmärtää. Monille ihmisille kauneus on itseisarvo itsessään eikä hintalapulla ole väliä. Jokainen tietty viihtyy sellaisessa miljöössä mikä omaa silmää miellyttää (esim. itselleni skandinaavinen tyyli), mutta onhan se nyt eri asia herätä joka aamu tuollaiseen kauniiseen todellisuuteen tai tulla sellaiseen pitkän reissun jälkeen kotiiin, vrt. johonkin röttelöön jossa on vain halvimmat kirpparilta roudatut tavarat.
Toisekseen, nekin voivat olla sijoituksia. Ei jotain 1700-luvun hopeasepän tekemää hienoa kullattua emalirasiaa enää saa millään muulla kuin aikakoneella roudattua 2020-luvulle. Ne ovat todella harvinaisia yksittäiskappaleita ja portteja menneisyyteen. Osaan arvostaa niitä itse vaikkei oma asuntoni ole klassisen tyylisuunnan mukainen (eikä mulla olisi sellaiseen varaakaan).
Olen ostanut klassisia arvokkaita maalauksia laadukkaina taidejulisteina ja lasittanut ja kehystänyt ne kotini seinille. Näin minun ei ole tarvinnut maksaa niistä maltaita ja voin silti nauttia kauniista maalaustaiteesta jatkuvasti. Mm. Posterlounge-verkkokaupassa on valtava valikoima taidejulisteita, myös klassikkomaalauksista.
Minulla on myös joitain lahjakkaiden läheisteni tekemiä maalauksia kotonani.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
ok, mulla on 57 oikeaa taulua, taiteilijoitten tekemiä eikä mitään painokuvia. Nekin vaan on seinilläni, ihan siksi kun niin haluan.
Enkä ole rikas, ehkä jonkinlaisesti pikkuvauras, omillaan toimeentuleva vailla huolta huomisesta
Millaista taidetta sinulla on?
Ap:lle sanoisin, ettei taidetta ostaakseen tarvitse olla rikas. Pienituloinen (kutsumusammatissa pienet tulot) on hankkinut osamaksulla taidetta. Hän on esimerkiksi lapselleen ostanut veistoksen, jonka lapsi saa itselleen, kun muuttaa omaan kotiin. Jos siis haluaa. Ja samalla veistos on arkipäivän kauneutta kodissa, jonka voi realisoida pahan päivän tullen.
Minäkin pidän taiteesta, ihan vain kauneuden takia. Seinillä on enimmäkseen tuttujen taidemaalareiden töitä, omia tuttuja tai vanhempien. Mutta se taide mistä eniten pidän ei sovi kotiini, koska se on liian huomiotaherättävää. Siihen saattaisi olla varaa, mutta ei tilaa. Pidämme samanlaisesta taiteesta mieheni kanssa, Jarmo Mäkilä esimerkiksi on suosikkimme, mutta hänen taiteensa vaatisi ympärilleen toisenlaisen talon kuin meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ok, mulla on 57 oikeaa taulua, taiteilijoitten tekemiä eikä mitään painokuvia. Nekin vaan on seinilläni, ihan siksi kun niin haluan.
Enkä ole rikas, ehkä jonkinlaisesti pikkuvauras, omillaan toimeentuleva vailla huolta huomisesta
Se että on "taiteilijan tekemä" ei vielä kerro kovin paljoa. Suomessa on vaikka mitä "taiteilijoita" joiden tauluja myydään 30 eurolla kappale.
Sitten yksi ainoa Caravaggion maalaus voi maksaa 42 miljoonaa euroa.
Ole eri, mutta kyllä se jotain merkitsee, että taiteilija on "oikea" ja sen myös huomaa, useimmiten. Juuri äsken ostin kirppikseltä tunnetun taiteilijan työn yli puolet halvemmalla kuin sitä yleensä myydään, mutta en sijoitusmielessä, annan sen lahjaksi ihmiselle, jolla on paljon kyseisen taiteilijan töitä. Ja kyllä se "oikeana taiteena" sieltä harrastemaalareiden joukosta erottui.
Antiikkia ei yleensä arvosteta vain hinnan perusteella, vaan antiikin ja taiteen harrastajat arvostavat esineen tai teoksen tyyliä ja arvioivat sitä verrattuna muihin vastaaviin. Siksi antiikin ja taiteen harrastaminen on niin kiinnostavaa, koska aina on uutta opittavaa. Silmä myös harjaantuu löytämään ja tunnistamaan hyviä lajityyppinsä edustajia.
Björn Wahlroosin Joensuun kartano on lattiasta kattoon täynnä antiikkia ja taidetta. En tiennyt että hän kuuluu vasemmistoeliittiin.