Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Aiheetonta" mustasukkaisuutta kokevalle puolisolle puhuminen

Vierailija
01.11.2024 |

Tilanne on tämä. Olemme yli viisikymppinen pariskunta ja yhteistä taivalta takana teini-ikäisestä saakka. Mieheni on ollut aina mustasukkaisuuteen taipuva ja joskus kaksi-kolmekymppiisenä asiasta tahkottiin useinkin. Ja joskus hän on kertonut olleensa mustasukkainen aivan järjettömistä henkilöistä esim. esihenkilöstöni jne. Koskaan en ole toiminut niin, että moiseen olisi aihetta. Koskaan en ole nähnyt elämääni muutoin kuin tämän parsuhteen ja perheen kautta.

Olen toki rempseä ja välitön ihminen. Kohtaan esimerkiksi ystävät ja tuttavat usein halauksella. En erottele tässä mielessä heitä sukupuolen mukaan. Työ, harrastus ja opiskelupiireistä minulla on tosi laaja ystävä ja tuttavaverkosto. Tykkään ihmisistä ja vietän mielelläni aikaa erilaisissa ryhmissä, joissa usein toki miehenikin on mukana. Käyn/käymme katsomassa bädejä, ulkona syömässä ja baarissakin, lounailla, matkoilla yms. Suorastaan harrastan sosiaalisia suhteita.

Nyt kerroin näkeväni entistä (nuoruusvuosien) opiskelukaveriani viikonloppuna. Hän on siis miespuolinen. Olen tavannu häntä ennekin vuosien varrella tilaisuuksissa, lounailla yms. ja kertonut nähneeni - mieheni ei vaan ole yhdistänyt tapaamisa tähän tiettyyn henkilöön. Vaan nyt tästä nousi hirveä mustasukkaisuuskohtaus. Olin aivan ymmälläni. Minulle tämän piti olla mieleinen ja hauska muistelu ja kuulumisten päivittämistilaisuus. Ja sellaisena sen haluaisin pitää, mutta...

Kuinka saan mieheni ymmärtämään tilanteen? Hänen kokemuksensa on tietysti hänelle todellinen eli sen järjettömyyden kertominen ei kyllä auta mitään. Joku muu selittämisen konsti pitäisi löytää. Itselleni tämä tilanne on siinä mielessä periaatteelinen, että en anna toisen henkilön turhan mustasukkaisuuden rajoittaa elämääni tai ystävyyksiäni, vaikka muussa tilanteessa tuo tapaaminen ei minulle mikään välttämätön olisikaan.

Mitenkä voi mustasukkaiselle henkilölle selittää tämän asian niin, että hän ymmärtäisi ja tuntisi olonsa turvalliseksi. Mustasukkainen mielen maailma kun on itselleni edelleen mysteeri - en ymmärrä logiikkaa ja ajatusmalleja sen takana. Kiitos, jos keksit käyttökelpoisia keinoja... ja sen jätä se sika kommentin voi jättää kirjaamatta. Minä kuitenkin tykkään elämästäni mieheni kanssa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies projisoi sinuun omaa käytöstään. Miehet eivät pysty kaveruuteen naisten kanssa, vaan aina kun tilaisuus siittää tarjoutuu, he käyttävät sen. He ja ilmeisesti sinäkään ette käsitä, että naisen ja miehen biologia on tässä asiassa hyvin erilainen. Naaras eli nainen on sosiaalinen, koiraan elämän biologinen pääfunktio on siittää mahdollisimman monta naarasta

Ja tämä tarkoittaa myös sitä, että se esihenkilö ja tämä tapaamasi mieskaveri aivan 100% varmuudella vähintään miettivät sinun siittämistäsi, jos vuorovaikutus on vapaaehtoista. Vaikka se ei sinun puoleltasi sitä olisi, käytökselläsi kuitenkin väistämättä ruokit heidän himoaan. Itse en siksi ole edes miesten kaveri enää nykyisellään

Vierailija
2/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap,

oikeestiko... en ole kyllä koskaan ajatellut asiaa noin 😞

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies projisoi sinuun omaa käytöstään. Miehet eivät pysty kaveruuteen naisten kanssa, vaan aina kun tilaisuus siittää tarjoutuu, he käyttävät sen. He ja ilmeisesti sinäkään ette käsitä, että naisen ja miehen biologia on tässä asiassa hyvin erilainen. Naaras eli nainen on sosiaalinen, koiraan elämän biologinen pääfunktio on siittää mahdollisimman monta naarasta

Ja tämä tarkoittaa myös sitä, että se esihenkilö ja tämä tapaamasi mieskaveri aivan 100% varmuudella vähintään miettivät sinun siittämistäsi, jos vuorovaikutus on vapaaehtoista. Vaikka se ei sinun puoleltasi sitä olisi, käytökselläsi kuitenkin väistämättä ruokit heidän himoaan. Itse en siksi ole edes miesten kaveri enää nykyisellään

Olet siinä täysin oikeassa, että biologiset vietit määrittelevät paljon miten mies tai nainen käyttäytyy. Sille asialle ei kukaan voi yhtään mitään.

Vierailija
4/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes yrittää selittää?

Vierailija
5/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pettänyt sinua on/off kaikki nämä vuosikymmenet ja siitä se mustasukkaisuus johtuu. Mikään ei ole niin mustasukkainen kuin mies joka pettää ja mikään ei ole niin välinpitämätön kuin nainen joka pettää. 

Vierailija
6/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma Juustomunan novelli. Ei tule esikois-Finlandiaa tälläkään.

"Olen siis nainen" = olen mies  joka sepustaa satuja.

Vierailija
7/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siinä täysin oikeassa, että biologiset vietit määrittelevät paljon miten mies tai nainen käyttäytyy. Sille asialle ei kukaan voi yhtään mitään.

T. mies, jonka aivot eivät toimi. Sulla ei tainnut olla isää

Vierailija
8/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse asiaa hänelle selittää. Hänen käytöksensä on järjetöntä, kuten itsekin sanot, eikä sitä voi sen paremmin hänelle enää avata. Et ole vastuussa hänen irrationaalisista tunteistaan. Jätät mädäntymään omaan ahdistukseensa vaan, kyllä se ohi menee. Jos siis tuollaista häviäjää oikeasti jaksat elämässäsi katsella.

Olen kyllä itsekin sen kannalla että mies melko varmasti on itse uskoton. Olen elämässäni oppinut sen, että mustasukkainen ihminen pettää aina itse. Hän on huomannut miten helppoa se on, ja arvelee että sinä olet huomannut saman.

Vierailija
9/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta, että tämä ei olisi provo.

Ei voi selittää mitenkään. Mustasukkaisuus on sairaus. Et voi parantaa puolisoasi siitä, varsinkaan kun hän ei tunne olevansa sairas eikä halua parantua.

Vierailija
10/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä mies, tyhmä tarina, tyhmää, kun aloitus ja 1. kommentti on saman henkilön kirjoittamia.

Vierailija
11/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti asian selittäminen ei auta. Jos häiritsevän mustasukkainen osaisi tehdä asialle jotakin niin hän olisi jo tehnyt.

Pariterapiaa?

Vierailija
12/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin miehelle, että minua loukkaa se, että hän ei luota minuun. Koskaan en ole pettänyt, eikä sellainen sovi moraaliini ollenkaan. Ja en aio antaa hänen mustasukkaisuutensa ja epävarmuutensa estää minua elämästä elämääni, koska en ole ikinä antanut aihetta hänen epäilyksilleen.

Saattaisin myös kysyä, että onko hän itse sitten pettänyt minua, jos kerta epäilee, että suhteemme ei kestä sitä, että vietämme aikaa muidenkin ihmisten kuin toistemme seurassa?

Vierailija
13/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut paljoakaan miehesi suhtautumisesta, muuta kuin että hän on mustasukkainen. Siinäkin on paljon variaatiota millä tavalla mustasukkainen suhtautuu itse ajatuksiinsa. Itse olen mustasukkainen, mutta osaan katsoa tilannetta ulkopuolelta ja nähdä ajatusketjujeni järjettömyyden sekä sen, etten voi kontrolloida toista. Minun mustasukkaisuuteeni auttaa puhuminen, se hälvenee kun saan oikeaa tietoa asiasta ja mieheni tunteista minua kohtaan.

Nuorena en osannut reflektoida tunteitani, ja silloin puhuminen ei oikeastaan auttanut mitään koska en osannut erottaa tunteitani todellisuudesta ja rakensin omaa todellisuutta.

Ja se ei muuten ole totta, että mustasukkainen aina pettää itse. Minä en petä enkä ole pettänyt, vaan minulla vain on syviä hylätyksi tulemisen traumoja lapsuudesta ja myöhemmästä elämästä.

Vierailija
14/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin miehelle, että minua loukkaa se, että hän ei luota minuun. Koskaan en ole pettänyt, eikä sellainen sovi moraaliini ollenkaan. Ja en aio antaa hänen mustasukkaisuutensa ja epävarmuutensa estää minua elämästä elämääni, koska en ole ikinä antanut aihetta hänen epäilyksilleen.

Saattaisin myös kysyä, että onko hän itse sitten pettänyt minua, jos kerta epäilee, että suhteemme ei kestä sitä, että vietämme aikaa muidenkin ihmisten kuin toistemme seurassa?

Itse mustasukkaisena koen tällaisen suhtautumisen hirveän torjuvana ja hyökkäävänä. Se saa tuntemaan, ettei saa puhua ajatuksistaan ja silloin kun puhuminen on kielletty, ajatukset lähtevät entistä enemmän kierroksille. Puhuessa sitä kuulee itsekin ajatustensa järjettömyyttä eivätkä ne pääse kasvamaan omia polkujaan. Itselläni on tosi myötätuntoinen puoliso, joka ymmärtää ajatukseni koska on itsekin toisinaan mustasukkainen. Hän tietää, etten yritä kontrolloida häntä, ja tulee vastaan olemalla mahdollisimman avoin ja tukemalla turvallisuudentunteita kasvattavia asioita.

Tuokin on tosi kärkevän tuntoinen kysymys, onko mustasukkainen itse pettänyt. Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään. Ei toisen käytöstä voi ennustaa siitä miten itse käyttäytyy. 

Jos oma rakkaani suhtautuisi ongelmiini noin, tuntisin jääväni tosi yksin. Toki ymmärrän silloin, jos mustasukkainen riehuu ja draamailee, että toisella menee hermot, mutta jos toinen avaa sydämensä ja puhuu tunteistaan niin tuolla tavalla ei kyllä mennä mitenkään eteenpäin luottamuksen kasvattamisessa.

Vierailija
15/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksäni, joka petti, itse asiassa suhtautui epäilyksiini juuri noin. Loukkaantui ja oikein korosti moraaliaan pöyristyneenä miten edes kehtaan epäillä häntä. Yritti siis saada minut häpeämään epäilyksiäni. Hän myös käytti epäilyksiäni keppihevosena tekemisilleen tyyliin "en anna epävarmuutesi estää minua elämästä joten lähden nyt omille teilleni enkä kerro minne, koska se on mun elämää enkä anna sun kontrolloida mua". Alkoi myös syyttää minua pettämisestä. Hyökkäys on usein paras puolustus. Kaikella tällä hän siis halusi tukahduttaa aiheesta puhumisen, koska puhuessa hän olisi ollut vaarassa sotkeutua valheisiinsa. 

Tuo on mielestäni hyvin tyypillinen pettäjän tapa toimia, vaikka sinä teetkin siinä poikkeuksen kun et ole pettänyt.

Vierailija
16/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mustasukkaisena koen tällaisen suhtautumisen hirveän torjuvana ja hyökkäävänä. Se saa tuntemaan, ettei saa puhua ajatuksistaan ja silloin kun puhuminen on kielletty, ajatukset lähtevät entistä enemmän kierroksille. Puhuessa sitä kuulee itsekin ajatustensa järjettömyyttä eivätkä ne pääse kasvamaan omia polkujaan. Itselläni on tosi myötätuntoinen puoliso, joka ymmärtää ajatukseni kosk

Ei sinulla ole oikeutta sälyttää muustasukkaisuuttasi toisen ongelmaksi. Se ei ole teidän parisuhteenne ongelma, se on sinun ongelmasi. Hoida se myös itse.

Vierailija
17/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kertonut paljoakaan miehesi suhtautumisesta, muuta kuin että hän on mustasukkainen. Siinäkin on paljon variaatiota millä tavalla mustasukkainen suhtautuu itse ajatuksiinsa. Itse olen mustasukkainen, mutta osaan katsoa tilannetta ulkopuolelta ja nähdä ajatusketjujeni järjettömyyden sekä sen, etten voi kontrolloida toista. Minun mustasukkaisuuteeni auttaa puhuminen, se hälvenee kun saan oikeaa tietoa asiasta ja mieheni tunteista minua kohtaan.

Nuorena en osannut reflektoida tunteitani, ja silloin puhuminen ei oikeastaan auttanut mitään koska en osannut erottaa tunteitani todellisuudesta ja rakensin omaa todellisuutta.

Ja se ei muuten ole totta, että mustasukkainen aina pettää itse. Minä en petä enkä ole pettänyt, vaan minulla vain on syviä hylätyksi tulemisen traumoja lapsuudesta ja myöhemmästä elämästä.

Toisenko ne pitää korjata? Mene terapiaan ja jätä puolisosi rauhaan. Itse en taatusti kuuntelisi vuodesta toiseen samaa valitusta.

Vierailija
18/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti asian selittäminen ei auta. Jos häiritsevän mustasukkainen osaisi tehdä asialle jotakin niin hän olisi jo tehnyt.

Pariterapiaa?

Ei ole pariskunnan ongelma, vaan mustasukkaisen ongelma.

Vierailija
19/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä vain pahenee. Tosin minäkin pitäisin ap:ä rasittavana, kun kertoo halaavansa kaikkia ystäviä ja tuttavia. Ajatteleeko ap siinä ollenkaan niitä toisia, että haluavatko muka kaikki vyöryvän ap:n halauksen. Olen itse aivan ekstrovertti, mutta en kyllä halaile kuin todella läheisiä ihmisiä ja tarvittaessa tilanteen mukaan. Että on tuossa kyllä molemmilla olemista. Turha sille miehelle on mitään selittää. Miten viitit edes tänne kirjoitella, kun kerta ongelma ollut teillä aina.

Vierailija
20/34 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aiheeton sana on lainausmerkeissä eli onko sittenkin aiheellista?