Miten aloitat puhelun?
Kun soitat ja toisessa päässä vastataan, esitteletkö ensin itsesi ja jäät odottamaan vielä tervehdystä ennen kuin jatkat, vai menetkö suoraan asiaan?
Jos vastaat puheluihin työksesi, miten suurin osa ihmisistä tässä toimii?
Kommentit (21)
Halojatahalloo! No - se on 040 -123 456 kun täällä soittelee - puhunko 050 -987 6543 kanssa?
Ensin tulee aina joitain kirosanoja. Sitten pyydän rahaa ja jos en saa sitä huudan kuin hullu. Mitä tietysti olenkin. Kela, sosiaalitoisto, kirkon kotimaan apu ja heti perään ulkomaiden apu. Sen jälkeen päivittäinen soittokierros lähimpiin kauppoihin. Anna ruokaa, kaljaa tai ainakin rahaa. Lopuksi vielä satunnaisesti valitut yksityishenkilöt joilta pummaan rahaa ja lääkkeitä.
Laittakaa tähän numeronne niin voin soittaa teillekkin.
Haluaisin mennä melko suoraan asiaan. Mutta luulen että on pakko sanoa nimi esimerkiksi tässä on dippa dii hei ja sitten vasta asia. Miten sen voisi sanoa erilailla, onko ideoita? Ilman nimeä vaikka.
Vaihtelee. Yleensä johonkin virallisille tahoille soittaessa jotenkin vain jostain kumman syystä on sellainen pieni jännitys ja saattaa sekoilla järjestyksessä, vaikka sen aloituspuheen olisi suunnitellut kuinka hyvin.
No xx tässä moikka (pieni tauko), ja sitten selitän asiani. Eli tuo tauko on sellainen rauhallisen hengähdyksen pituinen, en varsinaisesti odota vastausta.
Jos soitan viralliseen paikkaan: No xx tässä hei! Ja sitten asiani.
Jos soitan todella läheiselle ihmiselle, en esittele itseäni vaan aloitan puhelun sanomalla moi.
Olen vastannut tuhansiin asiakaspuheluihin, mm. pankkitoimihenkilönä. Vähän vaikea arvioida, kun me töissä olevat tietenkin ollaan reippaita puhelimessa ja tervehditään heti takaisin. Mutta sanoisin, että suurin osa taitaa kyllä odottaa pienen hetken ennen esittäytymisen jälkeen ennen asiansa kertomista.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin mennä melko suoraan asiaan. Mutta luulen että on pakko sanoa nimi esimerkiksi tässä on dippa dii hei ja sitten vasta asia. Miten sen voisi sanoa erilailla, onko ideoita? Ilman nimeä vaikka.
Miksi pitää sanoa nimi? Jos erikseen kysytään niin silloin joo.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Tai Öö, moi, jonka jälkeen jatkan asiaan
Miksi öö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää sanoa nimi? Jos erikseen kysytään niin silloin joo.
Koska se on kohteliasta.
Odotan niin kauan, että toinen vastaa esittämääni tervehdykseen. Joskus langan toisessa päässä jäädään miettimään mitä pitäisi tehdä ja pyydetään toistamaan, joten toistan tervehdyksen ja jälleen odotan niin kauan, että vastaus tulee. Tässä kohtaa se tulee jo reippaasti... vanhasta muistista todennäköisesti.
Kun soitan virallisia työpuheluja: No tässä on Maija Meikäläinen Firmasta hei! Soittelen siihen Asiaan liittyen, että...
Eli aloitan turhilla sanoilla, niin että linjan päässä ehditään ajatukseen. mukaan, ja nimen jälkeen pohjustan täytesanoilla, jos toinen tervehtiikin takaisin, niin ei mene itse Asian päälle.
Epävirallisemmat menee pienemmillä esittelyillä, Maija Firmasta tai pelkkä Maija hei, tutuille moi/hei.
Puheluihin oudosta numerosta vastaan koko nimellä, tuttuihin etunimellä ja lähimmille hei/moi/moro tms. Ja jostain syystä myös äidille vastaan etunimellä.
Esittelen ja tervehdin ja jään odottamaan, että vastapuoli tervehtii ennen kuin jatkan