Kelan päätös viipyy ja pitäisi pian maksaa vuokra...
Olen siis nyt sellaisessa tilanteessa että siirryn toimeentulotuelta työmarkkinatuelle koska pääsin työkokeiluun. Päätöstä työmarkkinatuesta ei kuitenkaan kuulu ja vuokra pitäisi maksaa tiistaina... Asumistuki tulee huomenna ja auttaa ainakin vähän kun rahat on ihan loppu jo, mutta hirveä stressi kun ei mitään tietoa siitä työmarkkinatuesta jonka tarvitsisin vuokran maksuun. Ei kuulemma pysty siirtämään vuokran eräpäivää. Huomenna on kulunut 19 päivää hakemuksen jättämisestä ja ainakin silloin kun hain sanottiin 19 päivää arvioksi, joten on ehkä hieman toivoa että saisin rahat ajoissa mutta en oikein luota kelaan kun olen nyt kuullut että jotkut työtoverit ovat odottaneet jopa yli kuukauden päätöstä... Mitä tässä pitäisi tehdä? Soitanko sinne huomenna ja kysyn mikä kestää? Vai pitäisikö tehdä kiireellinen toimeentulotuki hakemus varmuuden vuoksi? Olin innoissani työkokeilusta kun pääsen vihdoin edistämään työllistymistäni, mutta tämä kela stressi pistää melkein katumaan että edes hain työkokeiluun :(
Kommentit (24)
Minulla meni 27 päivää kun sain tuen ja se oli väärä päätös. Sain toimeentulotukea 6.65 euroa. Miten sillä maksaa laskuja. Tein täydentävän toimeentulotuen hakemuksen kunnalle ja sain tukea 583 euroa koska sossu virkailija sanoi että kela teki väärän päätöksen ja minun laskut oli myöhässä yli 3 viikkoa
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä. Paitsi että odotan työttömyyskassa päätöstä. Kaikkien lomakorvausten jaksotuspäivien ja omavastuupäivien jälkeen sain viimein lähettää hakemuksen, sitten kahden viikon odotus jonossa, nyt käsittelyssä kolmatta päivää... Millä ne luulevat ihmisten elävän odotusajan? Minäkin yksinhuoltaja, ei luottokortteja eikä mahdollisuutta ottaa lainaa, ainoa tulo lapsilisä tällä hetkellä. Asumistuki päätös odottaa työttömyyskassan päätöstä... Jonka piti siis tulla tällä viikolla. Ensi viikolla edessä vuokran maksu ja opintolainan erä, tilillä pari euroa. Ja niille, jotka sanovat, että mitäs et säästänyt työssä ollessasi: täysipäiväisesti työstä niin pieni palkka ulosoton jälkeen, että sain palkan lisäksi toimeentulotukea. Silloinhan ei pysty/saa edes säästää. Ei edes työttömyyttä varten. Viimeisen palkan sain elokuun lopussa.
jouduin olemaan kesällä hetken aikaa lomautettuna ja hain ansiosidonnaista. Ensimmäisessä hakemuksessa voi kestää kuukausi kun rahat on tilillä. Onneksi minulla on säästöjä niin pystyin varautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sain eilen kelan päätöksen ja tulos oli 6.65 euroa toimeentulotukea. Hakemuksen lähetin 23.9. Ja ihan päin persettä tekivät päätöksen. Soitin sossuunkin ja se sanoi siellä että minun pitää saada 329 euroa toimeentulotukea koska hammaslääkärilasku oli aika iso. Sitten sähkölasku ja kotivakuutus. Miten siellä kelassa oikein lasketaan yksinasuvan tulot jotka on työmarkkinatuki ja asumistuki. Olivat laskenee minulle yli 1000 euron tulot vaikka ei sellaista ole.
Onhan sinulla. Työmarkkinatuki ja asumistuki. Luulitko, että ne eivät ole tuloa.
Eikö lapsella ole isää? Jos hän ottaisi lapsen.