Mitä tehdä jos vanhemmat ei suostu verkkopankkitunnusten hankkimiseen?
Oon siis 16 vuotias täytän ens vuonna 17 ja ne vaan helpottais asioita niin paljon mutta jostain syystä äiti ei suostu hankkimaan niitä mulle
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempasi pelkäävät niissä tunnuksissa? Todennäköisesti sitä, että hassaat tililläsi olevat rahat johonkin turhaan. Sovi vanhempiesi kanssa, että sinulla on (vähintään) kaksi tiliä, joista verkkopankkitunnuksilla pääsee käyttämään vain toista: sitä jossa on rahaa vain niin paljon kuin saat tuhlata.
Meillä ainakin oli huolena se, että lapsi pääsee käsiksi hänelle tehtyihin rahastoihin ja sijoituksiin. Me emme olleet alaikäisille niistä edes kertoneet.
Miten se niihin pääsisi, kun verkkopankkitunnukset ovat vain niihin tileihin, joihin ne on liitetty? En minäkään pääse omiin rahastoihini käsiksi kaikilla verkkopankkitunnuksillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelet kirjoittamaan suomen kieltä. Siitä sitten vähitellen vastuullisempiin asioihin.
Opettele sinä tapoja.
Osaan jo ihan tarpeeksi. Kiitos vain huolenpidosta, pikkuinen.
Todennäköisesti voisin olla isäsi.
Luojan kiitos, et voisi. Ei neitsyt voi olla isä.
Itseasiassa voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaikäinen, joka asuu edelleen kotona, eli ei edes maksa laskuja tms., tekee verkkopankkitunnuksilla?
Jos et osaa tähänkään vastata kuin alapeukulla, niin unohda suosiolla ne verkkopankkitunnukset.
Koska sun kysymyksesi on typerä. Miten ihminen joka ei ole käyttänyt mitään vastaavia asioita ennen täysi-ikäisyyttä voi olla täysi-ikäisenä vastuussa omista asioistaan? 17 vuotias saa yleensä jo opintotukea joten tulojakin on. alanuolittaja ei ap.
Sinä olet selvästi paljon fiksumpi, kun ihan peukkusanankin korjasit.
Ja sä olet lillukanvarsien poimija.
Miten niin minä? Tartuin vain siihen, mitä sinä itse oikein korostit tekstissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä alaikäinen, joka asuu edelleen kotona, eli ei edes maksa laskuja tms., tekee verkkopankkitunnuksilla?
Jos et osaa tähänkään vastata kuin alapeukulla, niin unohda suosiolla ne verkkopankkitunnukset.
Koska sun kysymyksesi on typerä. Miten ihminen joka ei ole käyttänyt mitään vastaavia asioita ennen täysi-ikäisyyttä voi olla täysi-ikäisenä vastuussa omista asioistaan? 17 vuotias saa yleensä jo opintotukea joten tulojakin on. alanuolittaja ei ap.
Hyvin voi. Aika harva on harjoitellut esim. yliopiston kurssivalintojen tekemistä ennen yliopistoon menemistä, mutta silti osaavat ottaa siitä vastuun kun sen aika on. Sama juttu myös raha-asioissa.
Ei harjoitella. Lukiokurssi on eri asia kuin yliopistokurssi. Lukiossa on kurssivalikoimaa noin sadasosa yliopiston valikoimaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempasi pelkäävät niissä tunnuksissa? Todennäköisesti sitä, että hassaat tililläsi olevat rahat johonkin turhaan. Sovi vanhempiesi kanssa, että sinulla on (vähintään) kaksi tiliä, joista verkkopankkitunnuksilla pääsee käyttämään vain toista: sitä jossa on rahaa vain niin paljon kuin saat tuhlata.
Meillä ainakin oli huolena se, että lapsi pääsee käsiksi hänelle tehtyihin rahastoihin ja sijoituksiin. Me emme olleet alaikäisille niistä edes kertoneet.
Miten se niihin pääsisi, kun verkkopankkitunnukset ovat vain niihin tileihin, joihin ne on liitetty? En minäkään pääse omiin rahastoihini käsiksi kaikilla verkkopankkitunnuksillani.
No siis kerroin vain, mikä meitä huoletti. En väittänyt, että siihen ei olisi ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Me emme myöskään ole avanneet lapsille verkkopankkitunnuksia. Tosin lapset ovat vielä hieman nuorempia.
Nykyään on todella paljon huijausyrityksiä ja kalasteluja. Voin kuvitella tilanteen, että luottavainen teini haksahtaa sellaiseen ja rikolliset sitten tyhjentävät tilin. Pankki sanoo että oma vika. Sinne meni 18v aikana saadut rahalahjat..
Ne 18 vuoden rahalahjat voi pitää tilillä, joka ei näy verkkopankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelet kirjoittamaan suomen kieltä. Siitä sitten vähitellen vastuullisempiin asioihin.
Opettele sinä tapoja.
Olen sanonut tämän varmaan satoja kertoja tällä palstalla, mutta sanotaan nyt vielä kerran, että täytyy olla säälittävä keskustelutaidoton idiootti kutsuakseen toista ihmistä keskustelupalstalla pikkuiseksi selvässä alentamistarkoituksessa. Opettele tosiaan edes alkeellisimmat keskustelukäytöstavat tai ole kirjoittamatta tänne.
eri
No siis kerroin vain, mikä meitä huoletti. En väittänyt, että siihen ei olisi ratkaisua.
Et tiennyt, että siihen on ratkaisu. Jos olisit tiennyt, ei asia olisi sinua huolettanut. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Me emme myöskään ole avanneet lapsille verkkopankkitunnuksia. Tosin lapset ovat vielä hieman nuorempia.
Nykyään on todella paljon huijausyrityksiä ja kalasteluja. Voin kuvitella tilanteen, että luottavainen teini haksahtaa sellaiseen ja rikolliset sitten tyhjentävät tilin. Pankki sanoo että oma vika. Sinne meni 18v aikana saadut rahalahjat..
Pöljä vanhempi ei opasta lastaan ja kerro hänelle vaaroista. Peilistä löydät syyllisen, jos lapsesi ei ole tietoinen verkkohuijauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet selvästi paljon fiksumpi, kun ihan peukkusanankin korjasit.
Ja sä olet lillukanvarsien poimija.
Miten niin minä? Tartuin vain siihen, mitä sinä itse oikein korostit tekstissäsi.
Niin tartuit ja menit lankaan, se ei ollut kommentissa olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sinä tapoja.
Olen sanonut tämän varmaan satoja kertoja tällä palstalla, mutta sanotaan nyt vielä kerran, että täytyy olla säälittävä keskustelutaidoton idiootti kutsuakseen toista ihmistä keskustelupalstalla pikkuiseksi selvässä alentamistarkoituksessa. Opettele tosiaan edes alkeellisimmat keskustelukäytöstavat tai ole kirjoittamatta tänne.
eri
Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hankkia itse. Tarvitset vain henkilöllisyystodistuksen pankkiin.
Miten hankin lapselleni pankkitunnukset? Alaikäinen lapsi voi saada ensimmäiset henkilökohtaiset pankkitunnukset huoltajan suostumuksella täytettyään 12 vuotta. Jos alaikäisellä lapsella on kaksi huoltajaa, hänellä täytyy olla molempien huoltajien suostumus pankkitunnusten hakemiseen.
google verkkopankkitunnukset ikäraja
Kyllä 15v täyttänyt saa hankkia itse ilman vanhempien lupaa.
Itse olen 17 ja mitään muuta kuin rahansiirtoja en verkkopankissa pysty tekemään ilman, että vanhempien suostumuksia ei vaadittaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toi oli vain esimerkki. Oikeasti olemme sijoittaneet lapsen nimiin, mutta on siellä tililläkin jotain.
Mutta tuo tunnusten kaappaus on ihan todellinen riski, jolla rikollinen voisi tehdä muutakin pahaa.
Mutta tuo tunnusten kaappaus on ihan todellinen riski, jolla rikollinen voisi tehdä muutakin pahaa.
Miksi et vanhemapana opeta lapsellesi vastuullista verkkokäyttäytymistä? Ei niitä tunnuksia kaapata, jos ei itse perseile niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Et tiennyt, että siihen on ratkaisu. Jos olisit tiennyt, ei asia olisi sinua huolettanut. Sori siitä.
Niin. Silloin en tiennyt, kun se huoletti. Nyt lapsella on tunnukset olleet jo pitkään. Eikä sitä tarvitse anteeksi pyydellä.
Syy, että se huoletti, oli se, että kun vanhin lapsi täytti 18, pankki kutsui lapsen tapaamiseen, ja esitteli lapselle tämän omaisuutta. Olisin toivonut, että niistä olisi voinut kertoa esim vasta lakkiaisten jälkeen.
Saako henkkarit hommattua ilman vanhempien lupaa? Tietty, jos on passi niin se käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toi oli vain esimerkki. Oikeasti olemme sijoittaneet lapsen nimiin, mutta on siellä tililläkin jotain.
Naurettavaa pelätä tunnusten kaappausta, jos itse käytät verkkopankkia ihan huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Saako henkkarit hommattua ilman vanhempien lupaa? Tietty, jos on passi niin se käy
Ei yleensä saa, mutta tietyissä tapauksissa voi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Lukiossahan tuota harjoitellaan jo 15 vuotiaana.