Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: tuttu unilääke erittäin vaarallinen

Vierailija
31.10.2024 |

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8dc0fef9-6973-4414-806e-2cc53…

Mahtaneekohan olla edes unilääke, vai onko kyseessä neurolepti?

Kommentit (253)

Vierailija
141/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hänen mukaansa myös mirtatsapiini voi aiheuttaa tai pahentaa öisiä raajojen liikehäiriöitä, levottomia jalkoja tai painonnousua. "

Enpä tiennyt, omalla kohdalla on ollut toisinpäin, levottomat jalat ei ole enää häirinnyt mirtatsapiinin kanssa.

Vierailija
142/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika teki itsemurhan v2017.siitä lähtien olen syönyt ketipinor 25mg 2-3 tabua nukkumiseen.en ole huomannu mitään haittavaikutuksia.nyt oon eläkkeellä,mut duuniaikoina kun piti herätä klo 7.00 olin ehkä hetken vähän tokkurassa.kaikki lääkkeet toimii ihmisille eri lailla.mulle toimii toi.

Jep, toisille sopii tietyt lääkkeet ja toisille ei. Itsellä käytössä mirtatsapiini unettomuuteen, ei ole ollut ongelmia. Käytän tarvittaessa, en joka yö.

Minulla on ollut mirtazapiini yli 10 vuotta käytössä, ja haittoja on ilmaantunut vasta nyt. Hyvä, ettet syö joka yö. 

Mitä haittoja sulle alkoi ilmaantua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor. Mutta eihän tuo ole unilääke edes.

https://www.verkkouutiset.fi/a/il-suosittu-unilaake-voi-olla-vaaralline…

Määrätään uniongelmiin, masennukseen, ahdistukseen, psykoosiin jne.

Määrätään vaikka ketipinor on ns. spesifistinen lääke joka on tarkoitettu vain siihen vaivaan. Usa. ssa sitä ei saa määrätä unilääkkeeksi. Suomessa sitä kirjoitetaan heti toisena mirtsapiinin jälkeen joka on myös hyödytön unilääkkeenä. Se ei ole niin haitallinen kuin ketipinor jota ei kenenkään kannata syödä unilääkkeenä.

Tietääkö kukaan miksi juuri nämä kaksi tarjotaan ekana? Samat lääkäri tyrkytti itsellenikin, ja ihan kuraa molemmat. Vasta se kolmas vaihtoehto toimi, ja toisin kuin nämä kaksi, ilman haittavaikutuksia.

Vierailija
144/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, ketipinor on siis nykyään Suomessa "suosittu unilääke"... Ei vit tu mitä touhua.....

Mitään muuta ei tunnu enää tarjottavan kuin ketipinoria tai mirtazapinia. Jos kumpikaan ei sovi, muuta et saa. Tämä siis vain suomessa....

Neuroleptiä eli psykoosilääkettä, joka todistettavasti tuhoaa kognitioita. Mirta on mielialalääke, joka sotkee sokeriaineenvaihdunnan ja lihottaa porsaaksi. Valitsen unettomuuden.

Mirta ei sopinut minulle pienenä muruna vaan lihoin kuin porsas. Sitten pyysin ketipinoria ja sitä otan iltaisin 2 tbl n klo 19.30. Se toi mulle hyvän unen eikä haittaa ole ollut . Olen laihtunut sen aikana paljon. 

Sinä syöt psykoosilääkettä unettomuuteen enemmän kuin minä psyykkiseen sairauteen? Minua se ei kyllä nukuta lainkaan. 

Vierailija
145/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika teki itsemurhan v2017.siitä lähtien olen syönyt ketipinor 25mg 2-3 tabua nukkumiseen.en ole huomannu mitään haittavaikutuksia.nyt oon eläkkeellä,mut duuniaikoina kun piti herätä klo 7.00 olin ehkä hetken vähän tokkurassa.kaikki lääkkeet toimii ihmisille eri lailla.mulle toimii toi.

Jep, toisille sopii tietyt lääkkeet ja toisille ei. Itsellä käytössä mirtatsapiini unettomuuteen, ei ole ollut ongelmia. Käytän tarvittaessa, en joka yö.

Minulla on ollut mirtazapiini yli 10 vuotta käytössä, ja haittoja on ilmaantunut vasta nyt. Hyvä, ettet syö joka yö. 

Mitä haittoja sulle alkoi ilmaantua?

Ainakin levottomat jalat ja janotus/wc-hätä. Jano saattoi jäädä päälle koko päiväksi, jos yöunet jäivät lyhyiksi. 

Vierailija
146/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri mussutti mulle, että ei voi tietää tuleeko haittavaikutuksia ennen kuin on kokeillu, joten ei suostunut pyynnöstä kokeilemaan jotain muuta. Piti oikean ketipinorin markkinointipuheen, kun kerroin peloistani. Oli mentävä eri lääkärille. Kiva kun ei voi ihmisiä kuunnella, ja tutkimuksetkaan ei näille älykääpiöille riitä.

Vierailija
147/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrätään uniongelmiin, masennukseen, ahdistukseen, psykoosiin jne.

Määrätään vaikka ketipinor on ns. spesifistinen lääke joka on tarkoitettu vain siihen vaivaan. Usa. ssa sitä ei saa määrätä unilääkkeeksi. Suomessa sitä kirjoitetaan heti toisena mirtsapiinin jälkeen joka on myös hyödytön unilääkkeenä. Se ei ole niin haitallinen kuin ketipinor jota ei kenenkään kannata syödä unilääkkeenä.

Tietääkö kukaan miksi juuri nämä kaksi tarjotaan ekana? Samat lääkäri tyrkytti itsellenikin, ja ihan kuraa molemmat. Vasta se kolmas vaihtoehto toimi, ja toisin kuin nämä

Mikä se kolmas oli?

Vierailija
148/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli allergiaoireisiin ja unettomuuteen reseptillä myytävä allergialääke. Otin sen illalla, nukuin hyvin ja allergiaoireet pysyivät kurissa. Herättäessä pystyin toimimaan ja muistin kaiken. Nyt lääkäri väitti, että kela on kieltänyt heitä määräämästä kyseistä lääkettä, sai tilalle reseptittömän allergialääkkeen, sekä mirtatsapiinin. Allergia kukoistaa, olen lihonut kohta 40 kiloa, enkä saa levättyä, kuten olisin nukkunut, vaan se on sellaista, että olisin tajuttomana. Koko ajan hirveä nälkä, vaikka söisin miten paljon. Elämä täysin pilalla. Mitä se kela miettii?

Miten verensokeriarvoja seurataan jos antihistamiinit kuitenkin käyttäytyvät eri tavoilla suhteessa verensokeriin? Kun aina ei lääkäriltä saa kaikkea mitä itse haluaa. 

Vierailija
149/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä se kolmas oli?"

Lainaus ei onnistunut. Doxepin on. Muut syöneet tätä? Yllätyin kun joku sanoo, ettei muita noiden kahden lisäksi meinaa edes saada. Mikähän tässä on, että sitä ei tarjota yhtä lailla?

Vierailija
150/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee Ketipinorin lisäksi Addzypheraa injektiona neurolepteistä ja eivät väsytä ollenkaan.

Vierailija
151/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sopinut itselleni Ketipinor. Näin kamalia painajaisia ja heräsin muun muassa siihen, että tappelin jotakuta vastaan unissani. Nyrkit vain heiluivat havahtuessani. Hyvä lääke unettomuuteen tosiaan. Aivan hyvin voisin satunnaisesti käyttää vaikka Tenoxia, mutta eivät lääkärit sitä määrää.

Eräässä Iltalehden artikkelissa lääkäri mainitsi, että mikäli potilas pyytää jotain pkv lääkettä on hän väärikäyttäjä. Mitä ihmeen kiertotietä sitä lääkettä, joka toimii pitäisi pyytää?

Vierailija
152/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä se kolmas oli?"

Lainaus ei onnistunut. Doxepin on. Muut syöneet tätä? Yllätyin kun joku sanoo, ettei muita noiden kahden lisäksi meinaa edes saada. Mikähän tässä on, että sitä ei tarjota yhtä lailla?

Sama kuin Doxal joka oli jo kauan sitten masennuslääke. Trisyklinen masennuslääke. Osa käyttää Triptyl lääkettä unensaantiin kuten sisareni on käyttänyt varmaan 20 vuotta. Sekin on ikivanha masennuslääke ja käytetään pieninä annoksina unettomuuteen. Yhtä lailla monet psyykelääkkeet toimivat unettomuuden hoidossa kuten olemme nähneet ja kokeneet.

Vierailija
153/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin Ketipinoria kymmenen vuotta. Kolme vuotta lopettamisen jälkeen kävin pään magneettikuvassa ja minulla havaittiin syöpymiä aivoissa. Että sellainen lääke. 

Kaikkea kanssa sitä hölmöt luulekin. En ole ikinä kuullut mistään syöpymistä aivoissa ja olen sh alan ammattilainen. Konkari akuuttisairaanhoidosta. Ei pidä levittää mitään p....a.

Vierailija
154/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri mussutti mulle, että ei voi tietää tuleeko haittavaikutuksia ennen kuin on kokeillu, joten ei suostunut pyynnöstä kokeilemaan jotain muuta. Piti oikean ketipinorin markkinointipuheen, kun kerroin peloistani. Oli mentävä eri lääkärille. Kiva kun ei voi ihmisiä kuunnella, ja tutkimuksetkaan ei näille älykääpiöille riitä.

Kannattaa ymmärtää että suurin osa lääkäreistä on keskinkertaisuuksia, toistelevat jossain koulutuksessa kuulemiaan juttuja. Heillä oikeasti ei ole mitään ymmärystä miten lääkkeet toimivat edes, ja jos sen haastaa ovat kovin ärtyisiä. Ainoa positiivinen asia on että nuoret lääkärit ovat paljon avoimempia etsimään tietoa ja tiedostavat etteivät tiedä kaikkea, toisin kuin vanhat yrmyt.

Vierailija
155/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ymmärtää että suurin osa lääkäreistä on keskinkertaisuuksia, toistelevat jossain koulutuksessa kuulemiaan juttuja. Heillä oikeasti ei ole mitään ymmärystä miten lääkkeet toimivat edes, ja jos sen haastaa ovat kovin ärtyisiä. Ainoa positiivinen asia on että nuoret lääkärit ovat paljon avoimempia etsimään tietoa ja tiedostavat etteivät tiedä kaikkea, toisin kuin vanhat yrmyt.

Mulle työterveyslääkäri kertoi, kun itse ihmettelin asiaa, että julkisella puolella yleislääkärin kuuluu ehdottaa tietynlaisia lääkkeitä tietyssä järjestyksessä unettomuuteen kun etsitään toimivaa lääkettä.

Vierailija
156/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin Ketipinoria kymmenen vuotta. Kolme vuotta lopettamisen jälkeen kävin pään magneettikuvassa ja minulla havaittiin syöpymiä aivoissa. Että sellainen lääke. 

Kaikkea kanssa sitä hölmöt luulekin. En ole ikinä kuullut mistään syöpymistä aivoissa ja olen sh alan ammattilainen. Konkari akuuttisairaanhoidosta. Ei pidä levittää mitään p....a.

Magneettikuvauksissa on todettu, että antipsykootit ohentavat aivojen harmaata kuorikerrosta pysyvästi. Elämänaikainen antipsykoottien käyttö on suorassa suhteessa kuorikerroksen ohenemiseen.

Jos käyttää Ketipinoria pienellä annoksella lyhyesti, siitä tuskin on haittaa.

Ketipinoria käytetään psykoosisairauksien hoitoon. Psykoosisairaudet heikentävät kognitiota hoitamattomana. Ketipinor on elintärkeä lääke esim. skitsofreniapotilaille. Ketipinoria käyttävät skitsofreenikot elävät terveempinä ja pitempään antipsykoottilääkityksen avulla.

Sen sijaan tavallisen työssä käyvän pulliaisen ei kannata käyttää Ketipinoria unilääkkeenä. Itse en ainakaan käyttäisi unilääkkeenä lääkevalmistetta, joka tylsistyttää minua hitaasti. On olemassa parempiakin unilääkevaihtoehtoja.

Vierailija
157/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kerrottu niitä vaaroja. Pakkausselosteessa on samat tarinat kuin kaikkien lääkkeiden pakkausselosteessa. 

Vierailija
158/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, ketipinor on siis nykyään Suomessa "suosittu unilääke"... Ei vit tu mitä touhua.....

Mitään muuta ei tunnu enää tarjottavan kuin ketipinoria tai mirtazapinia. Jos kumpikaan ei sovi, muuta et saa. Tämä siis vain suomessa....

Neuroleptiä eli psykoosilääkettä, joka todistettavasti tuhoaa kognitioita. Mirta on mielialalääke, joka sotkee sokeriaineenvaihdunnan ja lihottaa porsaaksi. Valitsen unettomuuden.

Mirta ei sopinut minulle pienenä muruna vaan lihoin kuin porsas. Sitten pyysin ketipinoria ja sitä otan iltaisin 2 tbl n klo 19.30. Se toi mulle hyvän unen eikä haittaa ole ollut . Olen laihtunut sen aikana paljon. 

Sinä syöt psykoos

Eipä kai pieni annos hullua nukutakaan :D

Suo anteeksi, käytän itsekin 25 mg kaksisuuntaisen mielialahäiriön univaikeuksiin. Nyt puolitan tabletin kun ollaan nornaaliajassa.

Vierailija
159/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin tuota aina ensimmäisenä määrätään unettomuuteen.

Niin ja kyseessä on psykoosilääke jota pitäsi määrätä psykoosi oireisiin ja skitsofreniaan. Miettikää lääkäreitä tässä maassa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ketiapiini

Vierailija
160/253 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä lääkärit iästä ja sukupuolesta riippumatta eivät kaikki, läheskään kaikki kestä potilaan neuvomista kun lääkäri on väärässä. Tuollaisen ketipinorin tyrkyttäjän voi saada pillastumaan ihan kunnolla jos haluaa. Silloin ei varmasti saa mitään unilääkettä mutta tämänkin voi kertoa sille lääkärille. Unettomuuteen on paljon vähemmän haitallinen lääke mutta sitä ei saa. Indikainen kannabis johon verrattuna kaikki apteekin tavara on myrkyllisempää. Tohtori voi itse katsoa ld arvot kos ei uskoa potilaan sanaa. Tuolla saa siltä pasmat sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi