Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: tuttu unilääke erittäin vaarallinen

Vierailija
31.10.2024 |

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8dc0fef9-6973-4414-806e-2cc53…

Mahtaneekohan olla edes unilääke, vai onko kyseessä neurolepti?

Kommentit (253)

Vierailija
41/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutus on yksilöllistä mutta kerrotaan nyt kokemukset mirtatsapiinistä. Olin pari vuosikymmentä kärsinyt unettomuudesta. Se ilmeni siten, että heräsin aamuyöllä klo 4 aikoihin enkä saanut enää unta tämän jälkeen. Varsinaisia nukahtamisvaikeuksia ei ollut eli iltaisin sain kyllä samantien unenpäästä kiinni. Yöunet jäi pääsääntöisesti 4-6 tuntiin. Armottoman väsymyksen lisäksi tästä seurasi painon nousua mukaan lukien sydämen muljahtelua. Liikuin ja kuntoilin paljon eli päällepäin kohtuullisen hyväkuntoinen nelikymppinen. 

Olin käytännössä rättiväsynyt, mutta silti jaksoin harrastaa liikuntaa. Töissä jaksoin jollain ihmeen voimalla, mutta urakehitykseeni tällä oli iso vaikutus. Tein vain sen mitä oli pakko tehdä. Kaikesta huolimatta kehujakin tuli, mutta suurin osa potentiaalista on jäänyt käyttämättä väsymyksen takia. Unettomuudesta kärsinyt kyllä tietää mitä oikea väsymys on. Jos nyt joskus silloin tällöin nukkuu huonosti ja on sen jäkeen väsynyt päivällä, niin se ei ole mitään vuosia kestäneeseen unettomuuteen verrattuna. 

Kun vihdoin asiasta tuli lääkärin kanssa puhetta, päädyin erinäisten vaiheiden kautta käyttämään mirtatsapiinia pieninä annoksina ennen nukkumaanmenoa. Sain nukuttua aamuun asti, helposti 7-8 tunnin yöunia heräämättä öisin. Tunsin oloni pirteäksi joka päivä. Ei sivuvaikutuksia. Elämänlaatuni parani. ja kaiken lisäksi painoni tippui yli 10kg. 

Kyllä se vaan niin on että unettomuuden tuomat terveyshaitat ovat niin paljon pahempia kuin lääkkeiden tuomat pienet sivuvaikutukset jos lääkkeistä vaan jotain apua on. Niinkuin alussa mainitsin, vaikutukset ovat yksilöllisiä. Lääkärissä kyllä seurataan lääkkeen vaikutuksia eikä niitä määrätä, jos kokee ettei niistä ole mitään apua tai sivuvaikutukset ovat isoja. Jos ei sovi, niin kokeillaan jotain muuta. Parasta oli löytää lääkkeetön vaihtoehto, mutta se ei ole niin itsestään selvää. 

Vierailija
42/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor aiheuttaa ahmimishimoa joka voi johtaa lihomiseen ja rasvamaksaan. Mutta ei se nappi itsessaan ketaan lihota. Joten pois jaakaapilta ja sankyyn. Olen kayttanyt sita jo 10 v enka ole lihonut kiloakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan hyviä kokemuksia ketipinorista.

Vierailija
44/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hänen mukaansa myös mirtatsapiini voi aiheuttaa tai pahentaa öisiä raajojen liikehäiriöitä, levottomia jalkoja tai painonnousua. "

Vierailija
45/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutus on yksilöllistä mutta kerrotaan nyt kokemukset mirtatsapiinistä. Olin pari vuosikymmentä kärsinyt unettomuudesta. Se ilmeni siten, että heräsin aamuyöllä klo 4 aikoihin enkä saanut enää unta tämän jälkeen. Varsinaisia nukahtamisvaikeuksia ei ollut eli iltaisin sain kyllä samantien unenpäästä kiinni. Yöunet jäi pääsääntöisesti 4-6 tuntiin. Armottoman väsymyksen lisäksi tästä seurasi painon nousua mukaan lukien sydämen muljahtelua. Liikuin ja kuntoilin paljon eli päällepäin kohtuullisen hyväkuntoinen nelikymppinen. 

Olin käytännössä rättiväsynyt, mutta silti jaksoin harrastaa liikuntaa. Töissä jaksoin jollain ihmeen voimalla, mutta urakehitykseeni tällä oli iso vaikutus. Tein vain sen mitä oli pakko tehdä. Kaikesta huolimatta kehujakin tuli, mutta suurin osa potentiaalista on jäänyt käyttämättä väsymyksen takia. Unettomuudesta kärsinyt kyllä tietää mitä oikea väsymys on. Jos nyt joskus silloin tällöi

Minulla muiten sama tuolla lääkkellä, mutta lihoin ja vielä enemmän. Ruokahalu ja makeanhimo kasvoi.

Vierailija
46/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor. Mutta eihän tuo ole unilääke edes.

https://www.verkkouutiset.fi/a/il-suosittu-unilaake-voi-olla-vaaralline…

Neurolepti, nehän käristävät saatana ihmisen aivot.

Nukahtamiseen käytettävä annos on ihan minimaalinen. Psykoosin hoidossa annokset ovatkin sitten ihan toista luokkaa.

Vierailija
47/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sopinut itselleni Ketipinor. Näin kamalia painajaisia ja heräsin muun muassa siihen, että tappelin jotakuta vastaan unissani. Nyrkit vain heiluivat havahtuessani. Hyvä lääke unettomuuteen tosiaan. Aivan hyvin voisin satunnaisesti käyttää vaikka Tenoxia, mutta eivät lääkärit sitä määrää.

Eihän lääkkeet tietenkään toimi kaikilla ihmisillä samalla tavalla. Silloin asiasta kerrotaan lääkärille ja kokeillaan muita vaihtoehtoja sopivan löytämiseksi.

Vierailija
48/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noita lääkkeitä määrätään? Unettomuus on viaton sairaus ja sitä ei pitäisi mennä huumeilla lääkitsemään koska se tekee potilaista narkomaaneja. Aivan järjetöntä ja vaarallista.

Unettomuus on erittäin paha vaiva. Kun olet kärsinyt siitä paljon niin epätoivoisena voi tehdä jopa viimeisen ratkaisun. Unettomuuden hoito on suomessa luvattoman huonoa. Moni joutuu turvautumaan katukauppaan kun ei saa lääkäreiltä apua. Ei niillä neurolepteillä nukahda.

Totta joka sana. Olen kärsinyt unettomuudesta koko ikäni. Nukahtamiseen menee helposti tunti, jos on on hyvä yö. Usein en nuku kerralla 4-6 tuntia enempää. Bentsodiatsepiinien kaltaiset lääkkeet toimisivat parhaiten, mutta niitä ei määrätä. Olen aina ollut niiden kanssa tarkkana, enkä ota peräkkäisinä öinä toleranssin välttämiseksi. Minulla on yhä näitä lääkkeitä jemmassa, jos en nuku kahteen yöhön. On todella kurjaa joutua säännöstelemään lääkettä vain siksi, kun lääkärit eivät halua toimivia lääkkeitä määrätä. Mirtazapin ja ketipinor ovat niin kammottavia lääkkeitä haitoilta, etten enää suostu niitä enää ottamaan.

Harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti, mutta jos en nuku kahteen yöhön, en pysty juoksemaan enkä käymään salilla. Kierre on tällöin valmis, jos kierrettä sammuttavaa lääkettä ei ole saatavilla.

Vierailija
49/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketiä syövillä unettomuuspotilailla sydänperäisiä kuolemia moninkertaisesti muiden lääkeiden syöjiin verrattuna. Tutkimuksia tästä olemassa. Muualla maailmassa ketiä ei enää määrätä unettomuuteen. Suomi ja hyvä hoito.....

Vierailija
50/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukahtamiseen käytettävä annos on ihan minimaalinen. Psykoosin hoidossa annokset ovatkin sitten ihan toista luokkaa.

Kokeilussa oli 10 iltaa annos oli 25 mg ketipinoria. Kun sillä oli niin ohuesti unessa ettei ollut varma onko unessa niin lääkäri oli nostamassa annosta. Sanoin etten syö niitä yhtään enempää koko ketipinoria. Olin lukenut ennen lääkäriin menoa siitä ja järkytyin mitä olin ottanut 10 iltaa. En tiedä kuinka isoja annoksia sitä annetaan uniongelmiin. Vuosikausia toiminut nukahtamislääke on muka liian paha. Annosta ei joutunut koskaan nostamaan eikä siitä ollut mitään haittoja. Kyse on vain siitä että oikeita uni ja nukahtamislääkkeitä voi käyttää väärin. Siksi niitä ei anneta niillekään jotka tarvitsevat lääkkeitä.

Vierailija
51/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri reseptin ketipinoriin ja mietin, että mite ne karmeat sivuvaikutukset ovat mistä täällä puhutaan? Onko kyseisen lääkkeen haitoista jotain tieteellistä artikkelia olemassa? En siis viitsisi luottaa ainoastaan keskustelupalstoihin tässä asiassa.

Jutussa mainitut levottomat jalat kuulostavat aika pieneltä pahalta siihen verrattuna, että koko elämäni on mennyt viemäristä alas vuosia kestäneen unettomuuden takia.

Vierailija
52/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri reseptin ketipinoriin ja mietin, että mite ne karmeat sivuvaikutukset ovat mistä täällä puhutaan? Onko kyseisen lääkkeen haitoista jotain tieteellistä artikkelia olemassa? En siis viitsisi luottaa ainoastaan keskustelupalstoihin tässä asiassa.

Jutussa mainitut levottomat jalat kuulostavat aika pieneltä pahalta siihen verrattuna, että koko elämäni on mennyt viemäristä alas vuosia kestäneen unettomuuden takia.

Jaa no mun elämä meni lopullisesti viemäristä kun lääkäri alkoi määrätä pelkästään ketiä. Nyt on onneksi Atarax lisäksi.

Vierailija
53/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilussa oli 10 iltaa annos oli 25 mg ketipinoria. Kun sillä oli niin ohuesti unessa ettei ollut varma onko unessa niin lääkäri oli nostamassa annosta. Sanoin etten syö niitä yhtään enempää koko ketipinoria. Olin lukenut ennen lääkäriin menoa siitä ja järkytyin mitä olin ottanut 10 iltaa. En tiedä kuinka isoja annoksia sitä annetaan uniongelmiin. Vuosikausia toiminut nukahtamislääke on muka liian paha. Ann

Skitsofrenian hoidossa käytettävät annokset ovat 450 mg - 750 mg päivässä.

Vierailija
54/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää Ketipinorin haittojen vähättelyä. Ihmisten tyhmyyttä, kun eivät selvitä asioita ja etsi tietoa, vaan syövät mitä lääkäri määrää. Ehkä niitä haittoja ei ole vielä nyt, mutta tulevaisuudessa niitä on odotettavissa. Kamala myrkky. Lääketeollisuus myy lääkkeitä välittämättä seurauksista. Heitä kiinnostaa raha, ei etiikka. 

Vierailija
55/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt n viis vuotta unen saantiin 2x25mg ketipinoria ja mitään haittavaikutuksia ei ole ollut. Onneksi farmaseutti vinkkasi ja kerroin lääkärilleni. Nukun erittäin hyvin ja olen virkeä aamulla. Joten ei kannata mennä uskomaan kaikkia ja kaikkea. Tietysti lääkekin vaikuttaa yksilöllisesti ja kun kokeilee tietää mikä sopii. 

Vierailija
56/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa no mun elämä meni lopullisesti viemäristä kun lääkäri alkoi määrätä pelkästään ketiä. Nyt on onneksi Atarax lisäksi.

Tuo onkin hyvä kombo, nukkuu kyllä ja näkee useimmiten hulluja mutta viihdyttäviä uniakin vielä.

Vierailija
57/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta se lääke niin saat siitä tietoa. Kun itse tein niin en sen jälkeen suostunut syömään sitä lääkettä.

Vierailija
58/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainitaan haitoiksi levottomat jalat, unissakävely ja painonnousu. Onko tuo mahdollinen unissakävely se vaarallisin sivuvaikutus? Paino voisi puolestani noustakin ja levottomat jalat ei kai sinällänsä ole mitenkään erityisen vaarallinen asia.

Vierailija
59/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin tuota aina ensimmäisenä määrätään unettomuuteen.

Se johtuu siitä että suomalaiselle voi saman tien antaa psykoosilääkettä, ei siitä mitään haittaa ainakaan ole.

Vierailija
60/253 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa IS, linkissä IL?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi