Jos saisin antaa yhden parhaan VINKIN juuri yliopistoon päässeelle "teinille"......se olisi......
koska monikaan 18-vuotias ei vielä tiedä mitä aikoo "isona" tehdä, vaan on päässyt jonnekin yliopistolle sisään, ja jos se ei ole uraputkiopinto kuten lääkis tai oikis, ja halusit lukea niitä aineita mitä kiinnosti lukiossakin vaikka taidetta ja historiaa ja naistutkimusta ja jotain "jännää" niin sanon että ET LUE NIITÄ AINEITA MITKÄ VAIN KIINNOSTAA JOS ET HALUA JOUTUA TYÖTTÖMÄKSI PUMMIKSI!
historian opettajia on ajat sitten tuotettu liikaa Suomeen, itse valmistuin kulttuurihistoriasta ilman open pätevyyttä eikä siitä mitään ammattia saa mistään. oli vaan hauska lukea keskiaikaisia juttuja ja kaikkea jännää. Historianopettajia on kyllä ala-asteella pikkulasten open sijaisina. Mutta erääseenkin kouluun hain jonne oli hakenut keski-suomeen 80 kpl pätevää historian opettajaa! LOL not this shit my friend
Lopulta väsyt niihin aineisiin, jotka nuorena kiinnosti ja tajuat, että miksi lukea jotain mitä voit lukea wikipediasta tai harrastuksena. Etsi ala, jossa on töitä ja pakota lukemaan itsesi vaikka sosiologiaa, sieltä pääset aina töihin sossun alalle.
Itse aloitin 1991 Elokuva ja tv tieteellä jonne oli vaikea päästä, mutta sehän oli muka jännääkin ja luulin olevani jotain suurta kun luin psykoanalyysipaskaa ja muuta paskaa kunnes tulin onneksi uskoon. Luin sitten kaikkea jännää ja lopulta päädyin tekemään kulttuurihistoriasta pääaineen ja gradun. Sitten päädyin.----työttömäksi. 2 vuotta toki olin ala-asteen openakin, mutta ne lapset ja lapselliset aineet ei minua koskaan kiinnostaneet.
Luin 20 vuotta valmistumisesta vielä 2 vuotta teologiaa harrastukseksi ja heprea oli jännää. Valmistuin teologian maisteriksi. Mutta en koskaan tosissani halunnut papiksi enkä hakenut, koska en siedä kirkkoa, sen kaavoja, en homoja enkä naispappeja. Taas.-....työttömäksi ja ruokajonoon.
Seuraavaksi lähden ehkä Vietnamiin ja pyrin englanninkielenopeksi siellä. Tai jatkan pummin elämää.
NEUVO SEDÄLTÄ: ÄLÄ LAPSENI lennä tuulen ja tuneesi perässä, jos et tiedä mitä sinusta tulee isona, PAKOTA ITSESI töihin tai lukea hyvin järkevästi ja kylmästi tylsiä aineita,jotka valmistavat johonkin ammattiin. LUPAAN sinulle, että ne jännät aineet on lopulta paskaa, kun aikuistut ja kyllästyt niihin ja ikuiseen tutkimiseen ja tenttimiseen ja unohdat kaikki lukemasi vuodessa kuitenkin. Tiedolla ja gradulla et tee käytännössä mitään. Suomessa merkkaa vain paperit vaikka olisit kuinka idiootti. Ja sitten kun olet valmiustunut jännästä tieteenalasta vaikka naistutkimuksesta tai taiteentutkimuksesta, LUPAAN, että sen jälkeen kun opiskeluelämä loppuu ja alkaa TYÖTTÖMYYS, sinusta tulee ruokajonon pummi ja alkoholisti.
Kommentit (36)
Hommaa itsellesi rikkaat vanhemmat tai sugar mama tai daddy.
Ei minulla riitä antaa työttömänä, eronneena ja köyhänä jatkuvasti rahaa. Oma talouteni on ihan persiillään, kun joudun elättämään vielä. Soitellaan monesti perjantaisin, että nälkä jne... Mitäs hartaana kristyttynä voit sitten tehdä, kuin antaa viimeisistään.
Vierailija kirjoitti:
AP:n aloitus on melkoista horinaa, mutta yleensäkin tämän kaltaisissa mielipiteissä on kaksi pulmaa. Ensimmäinen on mustavalkoisuus, eli uskomus siitä, että työllistyminen ja mielekkäiden, jollain tavalla koulutusta vastaavien töiden saaminen on mahdollista vain insinööreille, sairaanhoitajille, ekonomisteille ja vastaaville.
Toinen on se, että opiskelua arvoidaan yksiuloitteisesti ainoastaan työllistymisen ja talouden näkökulmasta unohtaen, että sillä on muitakin arvoja niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta. Yleensä tämäkin ajatus vedetään sitten mustavalkoiseksi vastakommentissa, eli kerrotaan miten yhteiskunta ei toimi jos kaikki opiskelevat kulttuuritutkimusta tai kirkkolatinaa koska vain ne sattuvat huvittamaan.
Tällaista harrastustoimintaa voi rahoittaa ihan itse. Ei kukaan maksa minunkana harrastuksia.
kannattaa tehdä kaksi tutkintoa, ja tarkaan mitettiä mitkä nämä kaksi on. Missään nimessä ei kannata valita noita tutkintoja niin, että pääasiallinen työllistyminen on julkisella puolella.
t. tuplamaisteri
Jep. Minua kiinnosti esim. taidehistoria, antropologia ja äidinkieli ja kirjallisuus, mutta vanhempani puhuivat minut ympäri miettimään työllistymistä ja tuloja. Välillä vähän tylystikin, kuten muistuttamalla että kun en ole ulkonäöllä siunattu, ja vähän erikoinen tytöksi, tuskin pääsen naimisiinkaan, ja minun pitää itseni elättää yksin. Mutta joo, minä lähdin opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä, vaikkei mua erityisemmin kiinnostanut, enkä ollut harrastanut tietokoneita millään tapaa ennen. Olihan se matematiikan appron suorittaminen lyhyen matematiikan pohjalta vähän työlästä, mutta siitä selvisin. Kuten muistakin opinnoista. Sisulla ja työllä. Ja nyt olen ollut jo 25 vuotta alan töissä, hyvät palkat, nykyään saa tehdä 100% etänäkin, ja jos työ itsessään ei olekaan superkiinnostavaa, niin se on kuitenkin "ihan ookoo", ei mitään kärsimystä.
Kannattaa käydä sitseissä astuttavana kun markkina-arvosi on vielä korkeimmillaan. Niin sigmaa chadia et tule enää koskaan eläissäsi saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen- ja köyhyystutkijalle ei yksityisellä sektorilla löydy hommia.
Tuskin kukaan noita opiskeleva edes pyrkii yksityiselle puolelle. Kyllä noilla aineilla tähdätään yhteiskunaan maksamiin käden heilutteluhommiin.
Olisi kyllä töitä yksityiselläkin jos osaaminen kyettäisiin näkemään laajemmin. Esim.kulttuurialaa opiskelleet perustaneet yrityksiäkin. Mitä on käden heilutteluhommat? Ei sellaisia olekaan. Mistä moinen halveksunta?
Ap, olin paljon vanhempi kun opiskelin halveksumaasi (et mainitse tekstissä tosin) alaa. Työtä on riittänyt duunarina, ehkä myös opiskelualalla jos olisin pystynyt muuttamaan pätkätöiden perässä. En hetkeäkään ole katunut opintojani, antoivat paljon. En ikimaailmassa opiskelisi tylsää alaa rahan takia.
Alkoholistia minusta ei ole tullut, inhoan alkoholia. Ruokajonossa en ole ollut.
Miksi ap muuten olettaa että sosiologiaa lukeva pääsisi sosiaalityöntekijäksi?!?
Ne sun opiskelukaverit, jotka saivat töitä elokuva ja tv-tiedealalta ovat varmasti eri mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen- ja köyhyystutkijalle ei yksityisellä sektorilla löydy hommia.
Voi löytyäkin kun ymmärtää jo opiskeluaikana hankkia työkokemusta ja verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Ne sun opiskelukaverit, jotka saivat töitä elokuva ja tv-tiedealalta ovat varmasti eri mieltä kanssasi.
tuskin kukaan sai, yksi taisi päätyä valtion elokuva-arkistoon homehtumaan niin ja yhdestä tuli muuten lopulta salkkareiden näyttelijä, se vaalea tyttö en muista nimeä, ja
yksi lopetti ja haki elokuvaohjaajaksi ja pääsi kuvaajalinjalle ....muut kai alkoholisoituneet
elokuva ja tv tiede on yliopistoa-ala siellä luetaan teorioita ja katsellaan leffoja ei siellä opetella mitään elokuvien tekoa tai kuvaamista
Vika ei ole tutkinnoissa vaan sinussa, ap. Sori, mutta näin on. Minullakin on 2 tutkintoa: kulttuurien tutkimuksesta ja teologiasta, kuten sinullakin. Olen työllistynyt aina hyvin. Minusta kannattaa opiskella sitä mistä on oikeasti kiinnostunut ja olla hyvä siinä.
Minusta paras neuvo olisi, että kunnioita muita ihmisiä niinä Jumalan kuvina, mitä he ovat, äläkä väheksy ketään tai ajattele, että tuo on pelkkä pummi tai alkoholisti. Näe ihmisessä hyvä ja hienous, saat paljon takaisin, vaikkei sitä omaksi hyväksi kannatakaan tehdä, vaan siksi, että oppii jotain. Ihmisiä ollaan täällä kaikki. Mammona on katoavaista, mutta sydämen sivistys jonkun väärti.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole tutkinnoissa vaan sinussa, ap. Sori, mutta näin on. Minullakin on 2 tutkintoa: kulttuurien tutkimuksesta ja teologiasta, kuten sinullakin. Olen työllistynyt aina hyvin. Minusta kannattaa opiskella sitä mistä on oikeasti kiinnostunut ja olla hyvä siinä.
mitä ihmettä teet sitten työksesi? museoon en kyllä mene enkä kirkkoon
olen itse asiassa ollut puupakkaajana Valmetin tehtaallakin ja tehnyt yksin pitkiä puuhäkkejä, yhden tekemiseen meni aina päivä, se oli jännää. samoin olen ajanut painepesuriautoa ja pessyt öisin stadin vessoja ja bensa-asemia ja kauppojen roskiksia , se oli kans jännää. Laivalla olen ollut myös varastomiehenä. Mieluiten tällaista 2 maisterin tehneenä humpuukimaisterina, ahtaaja olisi hieno ammatti. palkka hyvä ja saisi tehdä fyysistä työtä. täällä pohjoisessa ei vaan ole ahtaajan hommia ja ei sinne helpolla pääse, vaan suhteilla. Mieluummin kaikkea tätä kuin joku kulttuuripaskatyö tai opettajan työ ei koskaan sellaista enää kiitos
ap
Kerrankin joltain tulee suoraa ja rehellistä puhetta.
Lisään tähän vielä, että VERKOSTOIDU muiden alasi ihmisten kanssa. 99% työpaikoista menee suhteiden kautta tavalla tai toisella. Kun tunnet oikeat ihmiset, olet aina vahvoilla