Kuinka huomauttaa asiallisesti tulleista kiloista teinille.
Tyttö on n. 173cm pitkä eikä kasva enää luultavasti. Ikää 15v. Tyttä kävi vaa'alla ja vilkaisin päälle jäänyttä lukemaa, joka näytti 74.1kg.
En edes tajunut, että painaa noin paljon. Tuohan alkaa olla jo ylipainossa. Kuinka ottaa asiallisesti asia puheeksi.
Kommentit (79)
Bmi ei kerro koko totuutta. Jos et ole ennen vaa'an lukemaa tajunnut lapsen painoa, sitten hän ei ylipainoiselta näytä eli on terveessä painossa. Mä olen suunnilleen samoissa mitoissa ja yksikään terveydenhoidon ammattilainen ei ole pitänyt painoani ongelmana koska olen sopusuhtainen, syön terveellisesti ja harrastan liikuntaa.
Älä ota puheeksi, koska tuollaiset puheet voivat aiheuttaa isojakin ongelmia (kokemusta on lääkärin suusta tulleista kommenteista ajalta jolloin olin bmi:n mukaan normaalipainon alarajan lähistöllä ja lääkäri käski varomaan lisäkiloja).
Ei mitenkään. Ja on ihan normaalia että teininä se paino nousee.
Mun äiti purskahti nauruun, kun tulin Englannista. "Voi kulta miten leveä susta on tullut!"
Äiti oli oikeassa. Olin lihonut 7,5 kiloa muutamassa kuukaudessa. Enkä vieläkään painanut kuin 63 kiloa, ja olen 173 cm. Tiesin kyllä itsekin, että olin lihonut, mutta äidin spontaani reaktio oli silti terveellinen.
Mitä kummaa teinit nykyään ajattelee? Kuvitteleeko ne ettei läskit näy kun pukeutuu mustaan halaattiin? Miltä tuntuu olla noin nuorena läski? Eikö oma puuskuttaminen ja läskimakkarat ällötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et huomannut aikaisemmin? Oletko sokea?
Ennen kaikkea onko se tyttö itse sokea!
Onko se suomalaisen naisen kasvattama suomalainen nainen sokea omalle toiminnalleen ja sen seurauksille?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Ja on ihan normaalia että teininä se paino nousee.
Niin on eikä se laske enää kuin aikanaan krematoriossa.
Sen ihonkin voi venyttää paskaksi vain kerran...
Jos kilot ovat tulleet asiallisesti, miksi huomauttaa
Tuollainen paino olisi sallittu jos olisi viimeisillään raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan suoraan. Faktat pitää elämässä kestää, jos ei kestä niin vaikeaa tulee olemaan.
Jonne! Nyt tulet tänne keittiöön syömään iltapalaa heti paikalla! Sitten käyt pesemässä hampaat ja lähdet nukkumaan!
T. Äiti
Vierailija kirjoitti:
Voisi esimerkiksi ottaa muutaman kuvan teinistä vähissä vaatteissa, ihan huomaamatta tietenkin, tai videon ja pistää sen tiktokkiin tai Instaan ja siihen mukaan joku hupaisa kommentti kevennykseksi. TikTokissa myös saa laitettua jonkun hauskan biisin siihen taustalle, joku missä on elefantteja tai muuta hulvatonta.
Helvetin inhottava koulukiusaajasika! Sinäkö maksat herkän nuoren masennuksesta tulevat terapiakulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä lyllerö! Kuuluisi painaa jotain 55 kg.
Olen samanpituinen, keski-ikäinen, painavimmillani ollut 75 kg. Tunsin itseni tankiksi ja näytinkin siltä. Nyt painan jotain 70 kg, se on ok, muttei mitenkään solakka olemus.
55 on tuon pituiselle alipaino.
Hyvä paino 19.vuotiaalle, jolla ei vielä ole paljon lihasmassaa ja pituuskasvu vasta loppunut.
Vasta muutama päivä sitten oli uutinen, kuinka lapsillekin aletaan tehdä lihavuusleikkauksia.
Ja täällä huudellaan, että missään nimessä ei saa painonnoususta huomauttaa.
Ei tarvitse enää ihmetellä, miksi lihavuusleikkauksille on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan suoraan. Faktat pitää elämässä kestää, jos ei kestä niin vaikeaa tulee olemaan.
Jonne! Nyt tulet tänne keittiöön syömään iltapalaa heti paikalla! Sitten käyt pesemässä hampaat ja lähdet nukkumaan!
T. Äiti
Onko se suomalaisen naisen kasvattama suomalainen nainen sokea omalle toiminnalleen ja sen seurauksille?
Vierailija kirjoitti:
Vasta muutama päivä sitten oli uutinen, kuinka lapsillekin aletaan tehdä lihavuusleikkauksia.
Ja täällä huudellaan, että missään nimessä ei saa painonnoususta huomauttaa.
Ei tarvitse enää ihmetellä, miksi lihavuusleikkauksille on tarvetta.
Pari vuotta maailman parasta ilmaista kouluruokaa laukaisee ensimmäiset tyypin 2. diapetekset.
Pitkälle tytölle on ihan ok paino. Tunnen urheilijatyttöjä, joilla lihakset tuovat "kiloja". Ethän itsekään ollut "tajunnut", että painaa tuon verran. Kyllä hän pian alkaa itsekin murehtimaan painostaan kuten muutkin, joten älä turhaan luo ikäviä muistoja hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelemalla. Tilanne on hankala, koska tuon ikäinen tyttö tuskin enää kasvaa pituutta. Osta kotiin vain terveellistä ruokaa, ei mitään herkkuja. Ohjaa teini liikkumaan, menkää vaikka uimahalliin ja kävelylle.
Uimahalli on hyvä! Uikkarikuvan tankkiteinistä luulisi havahduttavan todellisuuteen.
Jos ei lihavuuteen reagoi nyt, niin kohta se on 80 ja 90 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkälle tytölle on ihan ok paino. Tunnen urheilijatyttöjä, joilla lihakset tuovat "kiloja". Ethän itsekään ollut "tajunnut", että painaa tuon verran. Kyllä hän pian alkaa itsekin murehtimaan painostaan kuten muutkin, joten älä turhaan luo ikäviä muistoja hänelle.
Ne kuuluisat "naisten lihakset" siellä painavien luiden ja paksun nahkan välissä näkymättömissä.
Paljonko niillä lihaksilla nousee penkistä?
LOL
Sillä lailla! Olet pilaamassa tytön elämän ja aiheuttamassa syömishäiriön. Miten voit elää itsesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
lapsei kilot eivät ole hänen vikansa vaan sinun. Mieti siis mitä sinun pitää tehdä, jotta teinisi alkaisi kiinnittää huomiota muuhunkin kuin ruokaan ja miten voisit olla hänelle enemmän seurana ja enemmän läsnä. Esimerkiksi yhteinen liikuntaharrastus, tai yhteinen terveellisen ruoan projekti.
Minä lihoin 15-vuotiaana melkoisesti. En syytä vanhempiani. Eivät he sille mitään voineet tai edes tienneet, että ostin melkein joka päivä karkkia, itse tienaamillani rahoilla
Vierailija kirjoitti:
Sillä lailla! Olet pilaamassa tytön elämän ja aiheuttamassa syömishäiriön. Miten voit elää itsesi kanssa?
Sillä on jo vääristynyt kehonkuva, lihavan ihmisen identiteetti. On 11. hetki herättää todellisuuteen.
15v 75kg
Taidat olla henkisesti haasteellinen.