Miksei hautajaisissa pukeuduta omaisten toiveiden mukaisesti?
Vaikka omaiset olisi ohjeistaneet vieraita, että ei tarvitse olla tumma vaan saa laittaa värikkäämpiäkin asuja, esimerkiksi kesällä vaaleita pukuja, mutta silti lähes kaikki tulee niissä mustissa puvuissa?
Kommentit (28)
Jos joku järjestää vaikka häät teemabileinä ja oletetaan tietynlaista asua, jota ei itseltä löydy eikä ole varaa eikä motivaatiota hankkia, niin sitten on helppo kertoa että nyt ei pysty mukautumaan asutoiveeseen, ja kysyä että olisiko parempi että jää pois. Siis kun on iloisesta juhlasta kysymys.
Mutta miten tämä toteutetaan tahdikkaasti tilanteessa, jossa "juhlan järjestäjät" elävät raskasta suruaikaa?
Tässä on vain huonoja vaihtoehtoja: 1) joutua itse, ehkä vähävaraisena, ostamaan sen tarpeettoman asun 2) kysellä surevilta omaisilta, kuinka tärkeä vaatetoive on, että onko nyt parempi jäädä pois 3) jättäytyä pois ilmoittamatta mitään.
Ja siinäkin on eroa, onko kyseessä "myönnytys" (myös esim. vaaleat värit kelpaa) vai ehdoton vaatimus.
Minulla ostettuna hautajaisiin sopivat vaateet, ei tarvi stressata kun kutsu tulee. Olikin tänä vuonna kahdet.
Minusta on oikein, jos vainaja on eläissään toivonut tai sanonut miten hänen hautajaisissaan pukeudutaan niin sen mukaan sitten pukeudutaan. Vaikka punaiseen jos se on ollut toive.
Kun isäni kuoli, keskustelimme papin kanssa hautajaisista ja hän sanoi että musta ei ole mikä oblikaattorinen väri hautajaisissa. Voi pukeutua miten itse tuntee oikeaksi.
Minulla oli valkoinen puku jossa leveä musta vyö, valkoiset sukkahousut ja mustat korkkarit.
Äidillä violetti hame ja violettikuvioinen pusero.
En osaa sanoa, kun meidän suvussa on tapana kunnioittaa vainajan toivetta. Ehkä kaikki eivät sitä tiedä ja paheksuvat lähiomaisten pöydässä istuvaa punaiseen pukeutunutta. En ole tietääkseni sukua 6:lle tai en ollut samoissa hautajaisissa, koska punaiseen pukeutunut oli vainajan vävy eikä veli.
Yksi syy voi olla se, että kaikilla ei ole muuten sopivia hautajaisvaatteita kuin joku musta, varsinkaan miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan hautajaishullu sama kuin nimihullu.
Entä toisia hulluksi nimittelijä, onko hän hulluksi nimittelijähullu?
Meilläpäin ei ohjeisteta pukeutumista hautajaisiin.
Ei ehkä. Mistä näin päättelet?
Minusta (suku)nimihullu ja poikalapsien silpomishullu lienevät sama. Samaan hulluun liitän jopa seksipalstalla kirjoittavan miehet eivät ole x vuoteen tehneet tarpeitaan minuun -tyypin.
Yhdistäjänä mielisairas miesviha.