Mistä ensimmäisenä ihmiset tinkii kun on vaikea taloudellinen tilanne?
Kommentit (38)
Olen myynyt auton pois eli käytän julkisia, pieni vuokra-asunto niin rahaa jää ulkomaan matkailuun melkein tonni per kk.
Ruuasta saa helposti 500€ kuukaudessa pois, tai enemmänkin. Eipä kyllä ole tullut tarvista. Kortilla voi aina maksaa vaikka käteinen olisi loppu.
Ulkona syöminen, kirjat, kulttuuri.
Lykkään laskuja ja syön halpaa yksipuolista ruokaa viikkotolkulla.
Tämä siis oikeasti silloin kun rahaa ei ole yhtään. Ostan aina muutaman viikon varaston kuiva-aineita ja säilykkeitä varastoon, kun sattuu olemaan rahaa.
Tätä elämä on ollut jo viimeiset 8 vuotta
Lopetin tupakanpolton melkein kokonaan, ns. viihteellä tulee enää poltettua. Se oli aivan selkeä säästökohde, mistään muusta en halunnut luopua eikä ainakaan vielä ole tarvinnutkaan.
Jos rahat on loppu, niin en osta mitään paitsi ruokaa ja työmatkabensat. Jos on tosi hankala tilanne, niin sitten pitää alkaa nipistämään ruokalaskusta. Siitä saa satasen tai kaksi suhteellisen kivuttomasti, eli sämpylät ja leivonnaiset leivotaan itse ja kaikki ruoka tehdään itse, ulkona ei syödä. "Välipalaruokia" ei osteta, eikä mitään juomia (paitsi kahvia ja maitoa siihen ja ruuanlaittoon)
Ei ainakaan tupakista ja viinaksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt auton pois eli käytän julkisia, pieni vuokra-asunto niin rahaa jää ulkomaan matkailuun melkein tonni per kk.
Senkin tonnin voisi käyttää johonkin hyödylliseen.
Ensiksi lopetin kampaajalla hiusten raidoittamisen. Tällä säästän 1000e vuodessa.
Ravintoloissa käydään nykyään vähemmän, samoin elokuvissa. Matkustelua olen vähentänyt reippaasti.
Ruoasta säästän ihan viimeisenä. Siihen panostan ja ruokalasku onkin kuussa varmaan lähemmäs 1000e kolmen hengen taloudessa.
Ruokaan on aina oltava tietty summa, tietty ehkä leipä ja leikkeleet vähemmälle. Vaatteita ei osteta jollei ole rahaa. Ulkona käyminen ja huvittelu väheni jo 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat on loppu, niin en osta mitään paitsi ruokaa ja työmatkabensat. Jos on tosi hankala tilanne, niin sitten pitää alkaa nipistämään ruokalaskusta. Siitä saa satasen tai kaksi suhteellisen kivuttomasti, eli sämpylät ja leivonnaiset leivotaan itse ja kaikki ruoka tehdään itse, ulkona ei syödä. "Välipalaruokia" ei osteta, eikä mitään juomia (paitsi kahvia ja maitoa siihen ja ruuanlaittoon)
Ei sulla rahat ole loppu, jos pystyt ostamaan ruokaa ja bensaa. Sitä tulee aika taikuriksi, kun tilillä ei ole mitään ja pari viikkoa pitäisi selvitä.
Vierailija kirjoitti:
"Lopulta kokoomuslaiset eri kunnissa yhdistivät voimansa ja äänestivät korkeamman kahdeksan prosentin korotuksen puolesta.
Kokoomusta edustivat Anssi Aura, Mia Laiho, Saara Brax, Sanna Hämäläinen ja Matias Pajula. Samaan ryhmään liittyivät Sampsa Rydman (ps) ja Pasi Liukkonen (ps)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkin tonnin voisi käyttää johonkin hyödylliseen.
Niin käytänkin, omaan hyvinvointiin ulkomailla. Tämän hallituksen aikana en laita lanttiakaan kotimaan kulutukseen.
Maslowin tarvehierarkian mukaan "itsensä toteuttamisen tarpeesta"
Autosta luovuin vuosia sitten ja aloin kulkemaan polkupyörällä ja julkisilla, valtava säästö. Rahatilanteen paranemisen lisäksi myös kunto nousi kohisten ja läskit lähti vyötäröltä, ja ympäristökin kiittää. Win-win-win.
Matkustelu oli mulla ainakin yksi, josta jouduin tinkimään kuin tulot vähenivät. Ylipäätään semmoiset arjen luksukset kuten ravintolassa ja baarissa ja muissa tapahtumissa käynti. Sosiaalinen elämä on kärsinyt pahasti kun ei ole varaa mennä mihinkään ja niitä ilmaisia ajanvietemahdollisuuksia on rajallisesti.
Kaikesta muusta paitsi kahvinlaadusta.