Vähäinen lapsivesi raskauden lopussa syy käynnistykseen
Hei, onko täällä kokemusta kenelläkään, että olis käynnistetty synnytys lapsiveden vähäisyydenvuoksi. Olen ihmeissäni, kun viikkoja 38+3 ja eilen lääkäri laittoi uuden ajan 3päivän päähän, että katsotaan onko lapsivesi edelleen vähentynyt huomattavasti. Nyt jo alle normaalin. Sanoi, ettäpitää käynnistää, jos on vielä vähentynyt eilisestä.
Onko jollain kokemusta?? kertokaa, ja paljon teillä ollut arvot?
Kommentit (10)
Esikoiselta huomattiin n. rv 35, että lapsivettä normaalia vähemmän. Siitä sitten alkoi viikottainen ultra ja kontrollitarkistus veden määrästä. Jatkuvasti veden määrä väheni ja loppujen lopuksi vettä oli todellakin vähän, afi-mitta taisi olla enää 4 tai 5 vai jopa vähemmän. (En muista enää niin tarkasti.) Osastolle jouduin 38+3, käynnistettiin 38+4 ja lapsi syntyi 38+5. Minulla kohdunsuun tilanne oli tuossa vaiheessa jo aika kypsä (muistaakseni kohdunkaula 2.5cm ja suu auki reilun sentin.) ja se kai joudutti jollain lailla käynnistys päätöstä. Sekä lapsi kasvoi todella huonosti koko loppuraskauden ajan ja oli syntyessäänkin pieni kokoinen vain vajaa kolme kiloinen, vaikka viikkoja kuitenkin oli jo hyvin koossa. Eli siis minulla oli muitakin ongelmia raskauden ja istukan kanssa, kun vain tuo lapsiveden vähyys.
Vaikka käynnistys menikin loppujen lopuksi ihan hyvin niin toivoisin tämän toisen kohdalla, että ei päädyttäisi käynnistykseen vaan saisin kokea normaalin spontaanin synnytyksen oli se nimittäin sen verran rajua ja hurjaa touhua. Mutta jokaisen kohdallahan synnytykset on erilaisia oli ne sitten spontaaneja tai käynnistettyjä.:)
Onnea loppu raskauteen ja synnytykseen, kun sen aika sitten koittaa käynnistettynä tai spontaanisti.:)
Tuuli@ 24+1
Kiitos vastauksistanne. Mulla arvo oli nyt päälle 2. Elikkäs varmaan aika huono arvo. Tosi vähän vettä. Kyllä sen olossaan tuntee. Siksi meninkin lääkäriin tarkistamaan tilanteen. Mielenkiintoista olisi tietää, että miltä teistä tuntui noi lapsen liikkeet, kun oli vähän vettä?
Itsellä tuntuu, että maha on tosi kipee ja aivan kuin kokoajan supistelisi,kun vatsanahka kireenä ja kaikki pienetkin liikkeet sattuu oikeen. Vauva tosin aika rauhallinen. Tää on neljäs raskaus kuitenkin ja ennen ollut jopa kaksinkertainenmäärä vettä.
Ja onko teillä tietoa, että mistä se vähäinen lapsiveden määrä johtuu?
Mulla paikat auki 2 sormelle ja kanavaa 2 cm jäljellä. Voipi olla, että käynnistävät. En tiedä...Toivotaan, että hyvin menee!
Kiitos vielä, kun jaksoitte vastata! :)
Olin juuri täällä palstalla piipahtamassa ja vastaanpas saman tien.:)
Minulla vauva oli aiemmin koko raskauden ajan todella vilkas, mutta loppua kohden (ehkä n. viikolta 34-35.) rauhoittui ja oli aika loppujen lopuksi aika vähä liikkeinen ja teinkin liike laskentoja ihan hulluuteen saakka. Ultrissa oli aina liian rauhallinen ja uninen ja syke oli muistaakseni liian tasainen.(?) Ja tämäkin oli juuri yksi syy käynnistykseen.
Ne vähät liikkeet tuntui todella voimakkaina ja kipeinäkin. Jotenkin tosi terävinä. Sekä vauvan tunsi jotenkin tosi selvä piirteisenä koko ajan. Tuntui, että jalasta tai kädestä olisi melkein voinut saada välillä kiinni, kun vesi ei ollut eristeenä välissä.
Minulla tuo lapsiveden vähyys liittyy istukan toimintahäiriöön. (Epäillään kai istukan mikrotukoksia/verenkiertohäiriöitä.) Istukka oli lisäksi pieni kokoinen ja pahasti kalkkeutunut. Ja nämä verenkierto häiriöt ym. taas liittyvät veressäni olevaan geenivirheeseen, joka aiheuttaa minulla kohonneen riskin saada laskimotukoksia ja veritulppia. Esikoisen odotus aikaan Fragmin lääkitys aloitettiin vasta viikolla 36 ja nytten tässä raskaudessa juuri näistä edellä mainituista syistä aloitettiin tällä viikolla eli 23+.
Toivottavasti sait jotain selvää vastauksestani:)
Tuulia 24+1
Hanna-80:
Kiitos vastauksistanne. Mulla arvo oli nyt päälle 2. Elikkäs varmaan aika huono arvo. Tosi vähän vettä. Kyllä sen olossaan tuntee. Siksi meninkin lääkäriin tarkistamaan tilanteen. Mielenkiintoista olisi tietää, että miltä teistä tuntui noi lapsen liikkeet, kun oli vähän vettä?
Itsellä tuntuu, että maha on tosi kipee ja aivan kuin kokoajan supistelisi,kun vatsanahka kireenä ja kaikki pienetkin liikkeet sattuu oikeen. Vauva tosin aika rauhallinen. Tää on neljäs raskaus kuitenkin ja ennen ollut jopa kaksinkertainenmäärä vettä.Ja onko teillä tietoa, että mistä se vähäinen lapsiveden määrä johtuu?
Mulla paikat auki 2 sormelle ja kanavaa 2 cm jäljellä. Voipi olla, että käynnistävät. En tiedä...Toivotaan, että hyvin menee!Kiitos vielä, kun jaksoitte vastata! :)
että loppujen lopuksi syntyi täysin terve ja suloistakin suloisempi pieni tyttö. Ainut haitta joka veden vähyydestä lapselle oli tullut oli jalkaterien virhe asennot. Oli ahtaassa pesässään joutunut reppana pitämään jalkojaan ns. lusikka asennossa. Eli toinen jalkaterä oli yli ojentunut ja toinen yli koukistunut. Ovat iän ja liikkumisen myötä korjaantuneet, mutta vielä 1v9kk iässä jaloissa on havaittavissa pientä virheasentoa josta ollaankin menossa lääkärille/fysioterapeutille keskustelemaan. Jaloilla kyllä mennään lujaa vauhtia ja joka paikkaan, että eivät sinänsä ole ongelma ja hidasta menoa yhtään. Kukaan kuka asiasta ei tiedä ei jaloissa mitään vikaa huomaa.:)
pakko oli vielä vastata, että minulla oli myös Fragmin lääkitys samoista syystä esikoisesta rv 36 ja nyt toisesta aloitetaan myös samoilla vkoilla. Minulla ei todettu istukassa mitään toimintahäiriöitä, joten mennään samoilla linjoilla siksi. Aika jännää, että meillä oli myös tytöllä jalkaterät painuneet sääriä vasten ja sitä kautta hiukan virheasentoa, mutta mitään niille ei ole tehty. Nyt tyttö pian kolme vuotta ja vieläkin virheasennon näkee, jos tietää sen. Mutta lujaa niillä mennään ja ainoa asia, missä huomioimme asian on kunnollisten kenkien hankinta.
Jalkojen virheasento oli tullut ilman lapsiveden vähyyttä. Meillä tosiaan syynä myös käynnistykseen, vaikka ei sitten pitänytkään paikkaansa. Mutta kaipa ovat varpaillaan enemmän johtuen juuri myös noista tukostaipumuksista. Ja mieluiten tietysti liikavaroivaisuus kuin että jäädään odottelemaan. Mitään arvoja noista vesistä en muista.
Hyvät jatkot!
T:Lenni ja Tiitiäinen rv 33+6
Neljännestä lapsesta viim 4 viikkoa tuntui että vettä valuu.Ultrissa juoksin ja väittivät vettä olevan sopivasti ja ettei ole vettä joka vuotaa.Kun poika sitten syntyi ei vesiä mennyt missään vaiheessa.kätilökin ihmetteli minne ne vedet jäi.
Mutta eihän niitä ollut,eikä tullut.Asia jäänyt kaihertamaan.
Nyt odotan kuudetta ja olo on vastaava kuin nelkusta.Vatsa on pinkeä ja arka.Lapsi tuntuu erittäin hyvin vatsan läpi ja liikkeet sattuu.Pehmeää kohtaa ei vatsasta löydy.Kokoajan tuntuu jotain valuvan housuun mutta toistaiseksi olen lukenut sen valkkariksi.
Neuvolassa(sijais)täti totesi ettei taida olla paljoa vettä mutta ei sen enempää asiaan puuttunut.Kummastuttaa.
Mitä jos taas kay niinkuin nelkun kohdalla ja mitä olisi voinut käydä huonosti kun vettä ei ollut?
Mitä vaaraa on vähässä/ei ollenkaan vettä,jos siihen ei" puututa" ?
Onko tietoa?
L+5+rv 35+
Minulla synnytys käynnistettiin rv 39+4 veden vähyyden takia, synnytyskertomuksessa luki veden määrän kohdalla 1mg :). Minulla veden väheneminen johtui istukan kalkkeutumisesta ja siitä johtuneesta istukan heikentyneestä toiminnasta, mitään syytä tälle ei ollut. Vauva tuntui mahasta todella selkeästi ja liikkeet tuntui parhaiten kokeilemalla vatsan päältä, liikkeet myös väheni radikaalisti, minulla vaavin liikkeet sattui melkein koko raskauden ja vettä oli normaalisti vielä rv 37.
...serkulla oli vähän vettä. Synnytys päätyi loppujen lopuksi sektioon (en muista enää tarkkoja syitä) ja lapsi ole alussa vähän " vänttyräinen" , eli kankea ja sen oloinen, että oli ollut pitkään huonossa asennossa. Lääkärien mukaan tämä johtui nimenomaan vähästä lapsivedestä.
Loppu hyvin kaikki hyvin, neiti on nykyään 10-vuotias ja todella liikunnallinen tapaus, alussa vaati hierontaa, jumppaa ja fysioterapiaa, jotta tointui loppuviikkojen ahdingostaan.
:) ONNANNAA
Menin vähentyneiden liikkeiden vuoksi tarkistuttamaan tilanteen rv 39. Sydänkäyrä oli ok mutta ultrassa huomattiin että lapsivettä vähän. Arvo oli jotain alle 5. Siltä seisomalta jäin sairaalaan ja käynnistys aloitettiin istukan toiminnan heikkenemisen takia.
Synnytys päätyi lopulta kiireelliseen sektioon mutta terve kympin poika syntyi!
-s-
synnytys juuri sen vuoksi, että epäiltiin liian vähäistä lapsiveden määrää. Minulla käynnistys tehtiin vkolla 40. Jälkikäteen kyllä selvisi, että veden määrä oli ihan normaali, mutta ei siitä käynnistyksestä mitään haittaakaan ollut. Kaikki meni ihan hyvin.
Sinullakin viikkoja on jo hyvä määrä, joten mitään hätää ei ole. Tietysti aina mukavempaa jos voi käynnistyä " luomusti" , mutta ei käynnistyskään välttämättä mitenkään huono ole.
Tsemppiä viimeisille päiville (tai viikoille)!
T:Lenni ja Tiitiäinen rv 33+6