Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloa myydessä ja miksei muissakin asunnoissa, niin uusitaanko ovien lukot ja tulee uudet avaimet?

Vierailija
29.10.2024 |

Miten nykyään toimitaan?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaja varmaan päättää itse, vaihtaako / sarjoittaako lukot omakotitaloonsa.

Taloyhtiöissä tuskinpa vain.

Nykyisin voi olla älylukkoja.

Toki voi olla. Mutta ihan tavallisia Abloy-avaimia (niitä mustapäisiä pääasiassa) käytetään edelleen aika hurjan paljon.

Vierailija
22/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen toimii ihan niin kuin itse fiksuksi näkee. Myyjä tuota projektia ei tule maksamaan. 

No sanotaanko näin, että kyllä mä myyjänä voisin maksaa hyvinkin omakotitalon lukkojen vaihdon ostajalle. Vähimmillään kyse on 1-2 lukosta ja varmaan keskimäärin joku 3-4 lukkoa ja jos myyntihinta olisi esimerkiksi 400 000 euroa ja tuo olisi ainoa tinkiminen minkä ostaja haluaa, niin en kyllä jättäisi kauppoja siihen.

Maksa vaan, moni muu ei maksaisi.

Juu, mä olenkin yllättävän älykäs. Osaan laskea, että 1000 euroa maksava lukkojen vaihto on halvempi kuin 10 000 euroa tingittynä hinnasta. Mietippä miten poikkeuksellinen lahjakkuus mä olen?

Kaupankäynnissä voi ehdotella mitä vain ja jollekin valmiiksi vaihdetut lukot saa

Ostajat on ihmeellisiä. Olin myymässä itse kerrostaloasuntoa muutama vuosi sitten. Oli oma ilmo Oikotiellä. Ostaja halusi asunnon, mutta sanoi haluavansa ostaa sen kiinteistövälittäjän kautta. Minä sanoin, että tottakai se käy. Huoneistokeskuksen välittäjä teki paperit ja tuli kaupanteko tilanteeseen moikkaamaan. Siltä meni ehkä kaksi tuntia siihen kaikkeen. Ostaja maksoi lähes 10 000 euroa enemmän mukisematta siitä asunnosta, kuin mitä minun alkuperäinen hintapyyntö oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä on numerokoodatut avaimet,  joiden lukumäärä tiedetään.  Jos avaimia puuttuu, ne poistetaan järjestelmästä eivätkä toimi enää. 

Ettekö te maalaiset älylukkoakaan tunne?

Mitä höpinää. Asumme 6 vuotta uudessa talossa, ei ole älylukkoja eikä älyavaimia meillä. Turvalukon itse tilasimme. Sen voi ostaja halutessaan vaihtaa. 

Vierailija
24/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä on numerokoodatut avaimet,  joiden lukumäärä tiedetään.  Jos avaimia puuttuu, ne poistetaan järjestelmästä eivätkä toimi enää. 

Mun vanhemmalla on älylukko. Sen oma avain ei ikinä toimi ja ramppaa huollossa sen avaimen takia.

Vierailija
25/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen toimii ihan niin kuin itse fiksuksi näkee. Myyjä tuota projektia ei tule maksamaan. 

No sanotaanko näin, että kyllä mä myyjänä voisin maksaa hyvinkin omakotitalon lukkojen vaihdon ostajalle. Vähimmillään kyse on 1-2 lukosta ja varmaan keskimäärin joku 3-4 lukkoa ja jos myyntihinta olisi esimerkiksi 400 000 euroa ja tuo olisi ainoa tinkiminen minkä ostaja haluaa, niin en kyllä jättäisi kauppoja siihen.

Juu, mä olenkin yllättävän älykäs. Osaan laskea, että 1000 euroa maksava lukkojen vaihto on halvempi kuin 10 000 euroa tingittynä hinnasta. Mietippä miten poikkeuksellinen lahjakkuus mä olen?

Kaupankäynnissä voi ehdotella mitä vain ja jollekin valmiiksi vaihdetut lukot saa

Lukkojen vaihdon idea on yleensä se että on varmaa että avaimia on vain itsellä. Jos myyjä teettää tällaisen toimenpiteen niin sen idea menee vähän niin kuin hukkaan, on aivan sama ostajan kannalta luovuttaako myyjä hänelle talon vanhat avaimet vai juuri uusittujen lukkojen avaimet.

Vierailija
26/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osaan laskea, että 1000 euroa maksava lukkojen vaihto"

Ei niitä lukkoja kokonaan vaihdeta vaan ne vain sarjoitetaan uusille avaimille. Tämä ei maksa läheskään tonnia.

Vierailija
27/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä koske vanhempia taloja, joita on enemmistö suomalaisista taloyhtiöistä. Se koskee vain aivan uusimpia taloja.

Heka vaihtaa vanhoihin taloihin älylukkoja !

Sitten kun saataisiin lakimuutos, että kolmannesta vuokrarästistä lukitus etänä päälle pysyvästi, niin oltaisiin oikealla tiellä.

Vierailija
28/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostajat on ihmeellisiä. Olin myymässä itse kerrostaloasuntoa muutama vuosi sitten. Oli oma ilmo Oikotiellä. Ostaja halusi asunnon, mutta sanoi haluavansa ostaa sen kiinteistövälittäjän kautta. Minä sanoin, että tottakai se käy. Huoneistokeskuksen välittäjä teki paperit ja tuli kaupanteko tilanteeseen moikkaamaan. Siltä meni ehkä kaksi tuntia siihen kaikkeen. Ostaja maksoi lähes 10 000 euroa enemmän mukisematta siitä asunnosta, kuin mitä minun alkuperäinen hintapyyntö oli.

Kyseinen ostaja sai sillä kymppitonnilla ammattilaisen tekemät paperit ja varmuuden siitä että kaikki meni oikein.

Vierailija
29/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahdessa viimeisessä vuokra-asunnossa ollut iLoq-lukot ja avaimet. Ihan näppärää. Jos avain katoaa, se vaan mitätöidään. Tietysti uudesta avaimesta piti muutama kymppi maksaa (kokemusta avaimen hukkaamisesta on, olisko ollut jotain tyyliin 30 euroa)   Mitään lukkojen uusimisia ei tarvita.

Vierailija
30/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupankäynnissä voi ehdotella

Lukkojen vaihdon idea on yleensä se että on varmaa että avaimia on vain itsellä. Jos myyjä teettää tällaisen toimenpiteen niin sen idea menee vähän niin kuin hukkaan, on aivan sama ostajan kannalta luovuttaako myyjä hänelle talon vanhat avaimet vai juuri uusittujen lukkojen avaimet.

No, jos ostaja tuon haluaa, niin sen voi helposti sopia niin, että myyjää pyytää ostajaa vaihdattamaan lukot ja sanoo, että laita sitten se lasku tai summa hänelle. Ei voi olla noin hankalaa näin yksinkertaisia asioita ihmisten järjestellä?

Vierailija
31/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osaan laskea, että 1000 euroa maksava lukkojen vaihto"

Ei niitä lukkoja kokonaan vaihdeta vaan ne vain sarjoitetaan uusille avaimille. Tämä ei maksa läheskään tonnia.

Hinta riippuu tietysti lukkojen ja avaimien määrästä. Isommassa omakotitalossa ovia ja lukkoja on useita. Etuovi, takaovi, parvekkeen ovi, autotallin ovi, varaston ovi, teknisen tilan ovi, postilaatikko jne. Kyllä siihen tonni voi mennä.

Vierailija
32/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen ostaja sai sillä kymppitonnilla ammattilaisen tekemät paperit ja varmuuden siitä että kaikki meni oikein.

Heh! Kyseessä oli asunto-osakkeen kauppa! Sinulla ei taida olla mitään kokemusta asuntokaupasta? Kiinteistöt on erikseen, mutta asunto-osakkeiden kauppa ei ole mitään rakettitiedettä. Eikä se kiinteistön välitysfirma ole käytännössä mistään vastuussa.

Vierailija
33/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maalla edes tarvita lukkoja, täällä ei hiipparit liiku.

Vierailija
34/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei maalla edes tarvita lukkoja, täällä ei hiipparit liiku.

Riittää varmaan ihan vanhanaikainen peruslukko.

Vierailija
35/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä riittää, kun vaihdattaa turvalukon omaan piikkiin. Antaa sen taloyhtiön kustantaman lukon olla.

Riippuu siitä saako turvalukon avaintilauslapun ja sen ilmoittaman määrän avaimia vai ei. Jos kaikki tiedot ja avaintenmäärä täsmää, en ainakaan itse vaihdattaisi turvalukkoakaan. Iloq- tms ohjelmointiavaimen uudelleen ohjelmointi voi tulla halvemmaksi.

Vierailija
36/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sellaiset lukot, minkä avainta voi teettää missä tahansa pikasuutarilla, kannattaa sarjoittaa lukko uusiksi. Muussa tapauksessa kannattaa selvittää paljonko asuntoon on tilattu avaimia ja onko kaikki tallessa. Nykyisten sähkölukkojen aikaan on helppo poistattaa hukassa olevat avaimet systeemistä.

Vierailija
37/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin voi olla älylukkoja.

Toki voi olla. Mutta ihan tavallisia Abloy-avaimia (niitä mustapäisiä pääasiassa) käytetään edelleen aika hurjan paljon.

Mustapäisiäkin on kahta erilaista. Jos käytössä on yhä se vanhempi, niin kannattaa kyllä yhtiökokouksessa vaatia koko taloyhtiön lukkojen vaihtamista.

Vierailija
38/38 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöissä voi itse maksaa lukon sarjoittamisen kun muuttaa asuntoon. Kunhan yleisavain toimii. Turvalukonavainta ei tarvitse antaa taloyhtiölle.