Näen joitakin ihmisiä muutaman kerran vuodessa ja ensimmäinen kysymys on *missä olet nyt töissä*
Vanhemmat ihmiset kysyvät mutta itseä ei kyllä hirveästi kiinnosta missä joku on töissä.
Samalla huomaan että ihmiset puhuvat vapaa-ajalla myös töistään.
Mikä juttu tämä on?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai samat ihmiset sitä kysy joka kerta, miljoona muutakin aihetta maailmassa.
On niitäkin jotka harva se kerta ottaa ensimmäiseksi puheeksi mitä tekee työkseen.
Minä en Arvoita ihmisiä työssäkäynnin perusteella, mutta minusta on kiinnostava kuulla millaisia elämänpolkuja ihmisillä on. Se että on joku titteli, ei kerro taustaa siitä, mutta on kiehtovaa kuulla taustoja. Mitä olet tehnyt ennen nykyistä? Mikä on ollut mieluisin työ? Mikä omituisin? Ihmisillä on paljon hauskoja/hirvittäviä/mielenkiintoisia kokemuksia historiassaan, ja ei niiden jakamiselle ole aina aikaa eikä paikkaa.
Enkä minä arvoita työtöntä mitenkään huonommaksi. Tilanteita on erilaisia ja harva sitä enää vaan kävelee firmaan sisään ja kertoo että mä tulisin ny teille töihin loppuiäksi kiitos :D
Jos ei halua kertoa, saa väistää "nooh, kaikenlaistahan sitä, mutta ei niitä nyt jaksa/viitsi lähteä muistelemaan. Mitäs sulle kuuluu?"
Henkilökohtaisempaa olisi minusta lähteä kysymään vaikka terveydentilasta tai se iänikuinen että jokos lapsia on tulossa (itselle kipeä aihe).
Mitäs oot touhunnu?
Kysyjä määrittelee ihmisen pelkästään työn kautta. Ovat kauhean tittelin- ja statuksenkipeitä. Myös toisten varallisuus ja palkat mietityttää kovasti.
Meidän puolitutut sukulaisten ainut aihe mistä voi aloittaa keskustelun olet lihonut ja nämä ovat yleensä hautajaiset jossa heidät kohtaan.
Tämä on Suomi, ei täällä ole koskaan kenelläkään mitään arvoa ollut muuta kuin työn kautta. Meillä on alue, missä korkein kehu on "hyvä työihminen". Voit osallistua tai olla osallistumatta saman ajatusmaailman jatkamiseen.