Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa masentunutta kaveriani. Miten voin ottaa siihen etäisyyttä?

Vierailija
28.10.2024 |

Tiedän että masentuneen tukena pitäisi olla ja niin olen koittanut ollakin, mutta en vaan jaksa sitä ainaista synkkyyttä, valitusta kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta ja uhriutumista aina kun haluan tavata muitakin kavereitani tai viettää rauhallista koti-iltaa. Oma elämäni on ollut viime aikoina täynnä vastoinkäymisiä ja lisäksi koen olevani täystyöllistetty muistisairaiden vanhempieni asioiden hoitamisen kanssa. Pelkään että romahdan jos en ota masentuneeseen kaveriini etäisyyttä ja paljon. Miten voisin tehdä sen mahdollisimman hellävaraisesti ja hienotunteisesti? Pelkään kovasti että tämä on kaverilleni se viimeinen niitti joka katkaisee kamelin selän, mutta oma mielenterveys ja toimintakyky on pakko laittaa etusijalle.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä kaikkiin, töistä vapaata ja lähde ulkomaille. 

Vierailija
2/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat vaan rohkeasti rajat. Olen minäkin ollut masentunut mutta en koskaan kiristänyt ketään tuollaisella uhriutumisella ym. Sinä et ole vastuussa siitä ihmisestä. Varaudu siihen että alkaa jopa kiristää itsarilla, sen verran manipulatiiviselta vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys ja suorapuheisuus poissuljettua? Et ole vastuussa hänestä. Esität asian hienotunteisesti. Kerrot että tarvitset hetken hengähdystauon. Olet itse uupumuksen partaalla. Hyvä ystävä ymmärtää. Masentunutkin. Ohjaa hänet hakemaan apua. 

Vierailija
4/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tämmöinen kaveri, rupesi rajoittamaan arkeani kun käytti mua oireilleen ilmaisena terapeuttina ilman, että siitä oli kellekään hyötyä. Lakkasin vastaamasta syvällisesti, kun halusin ottaa etäisyyttä ja yritin ottaa puheeksi myös omia asioitani joten kaveri ohitti asiani ja alkoi tiuskia minulle. Hienovaraisesti sitten järjestin tällaisia "riitoja" tarkoituksella, kunnes kaveri suuttui niin että katkaisi oma-aloitteisesti välit. Olen helpottunut.

Vierailija
5/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että ottaa itseään niskasta kiinni.

Vierailija
6/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ehkä liian suuret luulot itsestäsi. Ei kaverisi elämä voi olla sinun varassa. Vika voi olla siinä että ymmärrät ja siloittelet liikaa. Ruikuttajalle saattaa tehdä hyvää että kohtelet häntä aikuisena vastuullisena ihmisenä etkä aivoidioottina.

Vierailija
7/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista pelkkä masennus selitä, juokse.

Vierailija
8/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kertoa sille omista ongelmistasi pitkällisesti. 

Vierailija
9/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nää pershäröiset kertoo aina olevansa vaan masentuneita, todellisuudessa on "pikkuisen" vakavampaa ongelmaa taustalla

Vierailija
10/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota etäisyyttä kaikkiin, töistä vapaata ja lähde ulkomaille. 

Ei onnistu. Tarvitsen niitä kavereitani jotka on tukenani ja/tai tuo elämääni iloa, eikä töistä irrottautuminen ole rahan takia mahdollista.

Vierailija
11/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vastuussa kaverisi elämästä. Pidä itsestäsi huolta. Ota etäisyyttä. Älä vastaa puheluihin tai jopa blokkaa ne. Voit keksiä tekosyyn jos se helpottaa: on kiirettä stressiä tms.

Vierailija
12/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisyys ja suorapuheisuus poissuljettua? Et ole vastuussa hänestä. Esität asian hienotunteisesti. Kerrot että tarvitset hetken hengähdystauon. Olet itse uupumuksen partaalla. Hyvä ystävä ymmärtää. Masentunutkin. Ohjaa hänet hakemaan apua. 

Helpommin sanottu kuin tehty. Olen monta kertaa aikonutkin kertoa kaverilleni omasta tilanteestani, mutta se on aina tuntunut liian vaikealta. Olisi paljon helpompaa jos tahtoisin vetäytyä täysin omiin oloihini, mutta kun haluan etäisyyttä vain tähän yhteen kaveriini... Pelkään kovasti ettei se ymmärrä yhtään.

Vierailija
13/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa rajat vaikket haluasikaan puhua suoraan kaverillesi asiasta.

Voit päättää olla vastaamatta heti. Jos kaverisi esim sanoo, että sun pitää mennä hänen luokse, voit sanoa vain, että et pääse. Ei ole pakko perustella miksi et ehdi. Voit myös vastata puheluihin harvemmin ja harvemmin. Jos kaverilta tulee viestillä pitkä valitus, voit vastata lyhyesti tyyliin "kyllä se siitä, voimahali". Aloita keskusteluja harvemmin ja harvemmin eli jos oot kysyny kuulumisia vaikka kerran viikossa, ala kysymään vain joka toinen viikko ja sitten kerran kuukaudessa...

Kaverin tehtävä ei ole olla terapeutti ja on oikeus vetää rajat, jos kaveri yrittää käyttää terapeuttina.

Lisäksi jos joku alkaa uhkailemaan, että satuttaa itseään, jos et mene hänen luokseen -> soita hätänumeroon ja tee ilmoitus, että olet huolissasi masentuneesta kaverista, kun uhkasi satuttaa itseään, jos et tee sitä tätä tai tuota.

Vierailija
14/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että nyt sinulla on niin paljon kuormitusta omassa elämässäsi että sinun täytyy ystävien kanssa keskittyä positiivisiin asioihin.

Jos hän yhä jatkaa elämäsi latistamista niin sanot suoraan että nyt on liian negatiivisia juttuja.

Ja jos sekään ei auta niin sanot että nyt sinun täytyy poistua tilanteesta kun on liikaa negatiivista. 

Vierailija
15/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten onkin hankalampi juttu, jos haluaa etäisyyttä vain tähän tiettyyn ihmiseen. Kuitenkin ehdotan edelleen suorapuheisuutta, mutta lempeästi. Sanot että tarvitset häneen vähän etäisyyttä. Olet kuormittunut hänen tilanteesta. Jos ei ymmärrä, niin se on hänen ongelmansa. Et ole vastuussa hänen tunteistaan.

Vierailija
16/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä rajat. Sen voi tehdä ihan kohteliaasti. Sanot vain, että oma elämäsi on ollut viime aikoina aika haasteellista etkä jaksa sen päälle vielä muutakin synkistelyä. Kaverisi kuulostaa mustasukkaiselta jos ei siedä sitä, että tapaat myös toisia tuttujasi. Siihenkin auttaa rajojen veto. Päästät uhriutumiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vähennät kontaktia. Tsemppiä!

Vierailija
17/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma elämäni on ollut viime aikoina täynnä vastoinkäymisiä ja lisäksi koen olevani täystyöllistetty muistisairaiden vanhempieni asioiden hoitamisen kanssa. "

Tämähän on hyvin asiallinen syy jonka kehtaa varmasti sanoa. Sinulla ei ole nyt voimia eikä mahdollisuuksia olla tukena. Se on aivan sama ymmärtääkö joku vai ei, kyse on sinun elämästä ja kokemuksesta.

"mutta kun haluan etäisyyttä vain tähän yhteen kaveriini... "

Kukapa jaksaisi ihmisiä jotka jatkuvasti vievät paljon energiaa ja joille joutuu antamaan paljon itsestään, saamatta usein itse mitään. Se on aivan eri tyyppinen ihmissuhde kuin muut ja vie voimia toisella tavalla.

Vierailija
18/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaat vain olemasta saatavilla

Vierailija
19/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntouupumus. Olet sairastumassa siihen. Ole jämäkkä, vedät rajat ja pidä huoli omasta jaksamisestasi. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
20/51 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku kääntää sinulle selän kun olet masentunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi