Pitkähköt hiukset takkuuntuu, auttakaa!
Minulla takkuuntuu pitkähköt todella huonokuntoiset hiukset. Takut ovat aivan järkkyjä, melkein saisi leikata saksilla irti. Mutta lapsi harjaa hiukset auki.
Joten kertokaa kaikki niksit miten vältyn uusilta takuilta. Kiitos!
Kommentit (40)
Curlygirl metodi on hyvä. Ja harvat pesut. Itselläni on "karvainen" hiuslaatu ja laitan ja oitoaineen latvoihin ennen pesua ja pesun jälkeen.
Mulla myös takkuuntuu nykyään, kun ennen taipuisa tukka päätikin esivaihdevuosien alettua olla osin korkkiruuvikiharaa, osa laineita ja osa suoria. Kärjistetysti välillä tuntuu, että riittää kun vähän hipasee sormella hiuksiin niin pari hiusta yrittää heti tehdä umpisolmua sormen ympärille. On maskit, hoitoaineet, öljyt, satiinityynyliinat ja löysä letti, nää kyllä auttaneet, mutta kyllä toi silti tahtoo takkuuntua suht usein.
Vierailija kirjoitti:
Curlygirl metodi on hyvä. Ja harvat pesut. Itselläni on "karvainen" hiuslaatu ja laitan ja oitoaineen latvoihin ennen pesua ja pesun jälkeen.
Mä taas oon sitä mieltä, että pesu useammin voi olla myös parempi. Silloinhan hiukset saavat vesikosteutuksen lisäksi useammin myös hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma, yhtäkkiä alkanut kovasti takkuuntumaan. Yön jäljiltä aivan kauheassa kunnossa koko pehko. Ei haluaisi leikatakaan kun pidän pitkistä hiuksista. Osaisiko joku suositella jotain hajusteetonta tai miedon hajuista hoitoainetta luonnonkiharoille hiuksille?
Totta kai ne takkuuntuu jos ei käytä hoitoainetta... miten ette tajua näitä itsestäänselvyyksiä?
Ei auta edes hoitoaine. Kun viimeksi leikkautin kampaajalla, kampaajakin huomasi että alkavat takkuuntua heti kampaamisen jälkeen.
Toisten hiukset takkuuntuu helpommin, mutta voit varmaan helpottaa asiaa jättämällä hoitoaineen pois ja vaihtamalla pelkkään tehohoitoon/maskiin (minulle joskus kampaaja sanoi, että hiuslaatuni on niin kuiva, että täällä Suomen ilmastos
Tänä on muuten totta. Itse en tajunnut, että käytän tehohoitoja aina. Tavalliset hoitoaine et ovat aika tyhjän kanssa. Tykkään missä on joku öljy mukana. Ja minulle tulee hyvä kihara ns suoristushoitoaineista.
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoiset vanhentaa ja ovat kauhistus. Sakset on paras lääke.
Joo kyllä, lyhyt kananperse sen sijaan nuorentaa toooosi paljon. Kyllä väitän, että pitkähiuksiset näyttävät nuoremmilta kuin lyhythiuksiset. Äläkä väitä, että pitkät roikkuu ja vetää piirteet maahan, ei pidä paikkaansa.
Luonnonkihara hius on kuiva ja helposti takkuuntuva. Paras hoito on nimenomaan kiharille hiuksille tarkoitettu poishuuhdeltava hoitoaine. Tämän lisäksi vielä hiuksiin jätettävä hoitoaine ja joskus myös hiusöljy.
Näin olen pärjännyt erittäin voimakkaan luonnonkiharan hiuslaatuni kanssa. Vaikeuksia on kuitenkin löytää tuoksuttomia tuotteita. Kun kerrostat tuotteita, on tuoksujen sekamelskakin aikamoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas oon sitä mieltä, että pesu useammin voi olla myös parempi. Silloinhan hiukset saavat vesikosteutuksen lisäksi useammin myös hoitoa.
Minulla kyllä vesi kuivattaa. Sekä ihoa, että hiuksia. Miten se kosteuttaa? Kosteassa ilmassa hiukset menee takkuun itsekseen. Kihara nousee pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma, yhtäkkiä alkanut kovasti takkuuntumaan. Yön jäljiltä aivan kauheassa kunnossa koko pehko. Ei haluaisi leikatakaan kun pidän pitkistä hiuksista. Osaisiko joku suositella jotain hajusteetonta tai miedon hajuista hoitoainetta luonnonkiharoille hiuksille?
Pidätkö siis auki hiuksia yöllä? Minulla on aina öisin hiukset löysällä letillä.
Pidän hiukset auki nukkuessa, en ole koskaan letittänyt. Sekö auttaa?
Pesen noin joka toinen tai kolmas päivä.
Käytän aina välillä LV:n hoitoainetta, mihin ei tosin ole ennen ollut oikein tarvettakaan, mutta nyt tukka on jotenkin räjähtänyt käsiin. Ehkä pitää sitten lisätä hoitoaineen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ne takkuuntuu jos ei käytä hoitoainetta... miten ette tajua näitä itsestäänselvyyksiä?
Ja hiuksiin jätettävä, suihkutettava (pesun yhteydessä käytettävän huuhdeltavan lisäksi) hoitoaine on ihan ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö siis auki hiuksia yöllä? Minulla on aina öisin hiukset löysällä letillä.
Pidän hiukset auki nukkuessa, en ole koskaan letittänyt. Sekö auttaa?
Pesen noin joka toinen tai kolmas päivä.
Käytän aina välillä LV:n hoitoainetta, mihin ei tosin ole ennen ollut oikein tarvettakaan, mutta nyt tukka on jotenkin räjähtänyt käsiin. Ehkä pitää sitten lisätä hoitoaineen käyttöä.
Tippa pari öljyä hoitoaineen sekaan.
Hiuksiin jätettävä hoitoainesuihke, esim Hoitosuihke Schwarzkopf Gliss 200 ml Total Repair. Hieman järkky tuoksu, mutta toimii. Ja sitten se harjaus. Hanki tangle teezeri ja aloita selvitys aina latvasta. Otat osion kerrallaan, pidät kädellä hiuksista kiinni ja alat selvittää latvasta päin pikkuhiljaa aina ylemmäs ja ylemmäs, kunnes saat sen yhden osion selväksi ja sitten toinen osio käsittelyyn jne. Ja aina neuvotaan ettei saisi märkiä hiuksia harjata auki, niin höpö höpö. Nimenomaan takkutukkien just täytyy kammata tukka pesun jälkeen auki märkänä. Jos antaa niiden takkujen kuivua, niin hiuksia katkeilee takuulla enemmän, kuin jos laittaa hoitosuihkeen ja selvittää osio kerrallaan latvasta lähtien.
Minulla hiuksia takuttaa villaiset materiaalit kuten kaulahuivit. Tulee äkkiä tiukkaa takkua. Eli tarvittaessa hiukset kiinni tai toisenlainen huivi/hattu käyttöön. Huomaan eron kun kesällä hiukset pysyvät vähemmän takkuisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruns.
Kiitos ehdotuksesta, saatanpa kokeillakin tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä vesi kuivattaa. Sekä ihoa, että hiuksia. Miten se kosteuttaa? Kosteassa ilmassa hiukset menee takkuun itsekseen. Kihara nousee pystyyn.
Kuivaa ihoakin hoidetaan niin, että se "pakataan" täyteen vettä, 15 minuutin suihkun aikana iho imee itseensä maksimimäärän kosteutta. Ja suihkun jäljiltä kosteaan ihoon levitetään välittömästi voiteet, jotta vesikosteus lukittuu ihoon. Voiteet itsessään eivät kosteuta mitään.
Minulla auttanut kaikkein eniten hiusten kiinnipitäminen. Itse en edes pidä kaikkialla lentelevistä hiuksista, niin ei haittaa pitää 90% ajasta hiuksia kiinni. Ikävää kyllä, jos nimenomaan pitää avoimista hiuksista.
Yöllä lähes aina päänpäällä nutturalla, letti alkaa olemaan niin pitkä, että jää aina selän alle. Ei ainakaan aamulla ole takussa.
Muutenkin hiusten kosteuttamisesta huolehtiminen (mulla käytössä arganöljyä sisältävät shampoo ja hoitoaine tai kosteuttava shampoopala) auttaa. Öljystä on myös positiivisia kokemuksia, mutta hiusöljyjen käyttöä pitää vähän harjoitella.
Jos hiukset on tosi huonossa kunnossa, leikkaisin huonot suosiolla pois ja kasvattaisin rauhassa taas pidemmäksi. Lyhyellä aikavälillä ikävää, mutta pitkällä aikavälillä lopputulos todnäk. parempi. Vuodessakin ehtii kasvaa uutta tilalle ja kahdessa jo kunnolla pituutta.
Mulla oli sama ongelma. Jossain vaiheessa hiukset takkuuntuivat sellaiseksi palloksi, että sain tehdä tunnin töitä, että aukesi.
Tämän episodin jälkeen menin kampaajalle, jossa hiuksia leikattiin reippaasti. Kas kummaa, enää ei takkuunnu! Toki käytän hoitoainetta joka pesun jälkeen. Niin se vain on, että huonokuntoinen hius takkuuntuu, eikä haurasta hiusta mikään hoitoainekaan korjaa. Hiusten vaalennus myös haurastuttaa hiusta, eli ei kannata vaalentaa.
Hyvä. Tykkään tuollaisesta seksitukasta.
Hiukset sykerölle pään päälle yöksi ja päivälläkin pidän kiinni kotona ollessa ja ulkona (tuulisella säällä varsinkin). Tehohoito aina saunassa hiuksiin ja muutenkin aina hoitoainetta. Anna kuivaa itsestään. Leikkauta huonot latvat pois.
Mä pidän myös hiukset kiinni lähes aina. Varsinkin talvella sähköistyvät hiukset ovat hauraat ja takkuuntuvat sekä murenevat pilalle. Öljyä, hiuksiin jätettävää hoitoainetta, ei lämpökäsittelyä, vaalennussuihketta silloin tällöin ja kirkastavaa shampoota.
Toisten hiukset takkuuntuu helpommin, mutta voit varmaan helpottaa asiaa jättämällä hoitoaineen pois ja vaihtamalla pelkkään tehohoitoon/maskiin (minulle joskus kampaaja sanoi, että hiuslaatuni on niin kuiva, että täällä Suomen ilmastossa kun muutenkin iho ja kaikki kuivuu varsinkin talvella, niin hiuksiin hoitoaineen sijasta tehohoito/maski joka pesulla) ja laita pesun jälkeen myös hiuksiin tippa öljyä latvoihin.