PEF-arvo 350. Miten voi olla näin surkea?
Ylipainoa on 20 kg enkä harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa. Tuoko se vaikuttaa?
Kommentit (17)
Paljonko on enimmillään PEF arvot?
Jotkut puhallinsoittajat (en tiedä osaako muutkin) toki osaa huijata sitäkin mittaria eli jollain tekniikalla jotkut ihmiset saavat paremmat lukemat siihen kuin normaalisti puhaltaen.
Täytyy oppia se tekniikka ainakin. Monilla ilma virtaa huulten ohi. Luja ja lyhyt puhallus.
Mullakin 320-340 ja olen alle 30v, normaalipainoinen ja harrastan melko paljon liikuntaa. Astmakin tutkittiin mutta ei todettu sitä kuitenkaan. Flunssassa tippuu helposti johonki 250.
280 (max. 420). Eikä enää nykyään tk lääkäri siinä kohtaa nähnyt tarpeelliseksi kortisonikuuria. Limaisuus jatkuu antibioottikuurin jälkeenkin. (ei sitä vastuskyvyn mahdollista laskua kortisonitableteilla tietenkään haluakaan, mutta miten ihmeessä edes voisi olla työkykyinen )
Eihän sitä vinkumista tms. avaavien aamulääkkeiden ottamisen jälkeen tietenkään kuule. Pitääkö nykyään lääkkeet ottaa vasta lääkärissä käynnin jälkeen, eikä ennen lääkäriin menoa
Mullakin oli 2015 Pef 100-380. Ihan maksimissaan ylsin 400. Ei astmaa kuitenkaan. Edelleen traumatisoidun kun näen PEF-mittarin. Mietin siis miten mun PEF-arvo on n.400, koska olin 21v. 170cm pitkä, ja olin hyväkuntoinen... varmaan ilman urheiluharrastustani se olisi maksimissaan 200....no sain "tsempit"...Ja kuulemma PEF viitteissä ja kunto iän mukainen
Oletteko mitanneet happisaturaatiomittarilla lukemat samalla, kun matalat pef puhallukset?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko mitanneet happisaturaatiomittarilla lukemat samalla, kun matalat pef puhallukset?
En, mutta happisaturaatiot muutoin mitatessa olleet ihan normaalit vaikka hengitys olisi ollut huonoa esimerkiksi kipeänä ollessani.
En ole mitannut pef-mittarilla silloin, kun happisaturaatiomittari on näyttänyt n. 85 (Luojan kiitos hyvin harvoin noin). Kiireellisempää ottaa avaava lääke.
Mulle annettiin tutkimusten perusteella 20 vuotiaana max pef arvoksi 380. Ikinä en ole siihen asti puhaltanut. Terveenä arvo 350 flunssassa tippuu sitten. Pienet keuhkot vaan mulla. ( nainen, 163 cm)
Vierailija kirjoitti:
Mulle annettiin tutkimusten perusteella 20 vuotiaana max pef arvoksi 380. Ikinä en ole siihen asti puhaltanut. Terveenä arvo 350 flunssassa tippuu sitten. Pienet keuhkot vaan mulla. ( nainen, 163 cm)
Jonkin verran alle 160 cm ja korkeimmillaan pef vähän reilu 400. Tk lääkäri ei edes kysynyt, mitkä on maksimi pef lukemat eli laske prosenttimäärää arvioidessa kortisonitablettien tarvetta (en tiedä onko ohjeistukset muuttuneet yleisesti kortisonitablettien käytön osalta aiemmista käytännöistä).. Pelkän sen hetken keuhkojen kuuntelun mukaan arvio tilanteesta (eihän avaavaa lääkettä edes voisi jättää ottamatta, kun eihän silloin välttämättä edes kykenisi menemään lääkäriin ja onneksi kotispira (+voimakkaampi avaava lääke) on ollut mahdollista hankkia käyttöön niin päivystystäkään ei enää tule kuormitettua )
Kannattaa puhaltaa pallealla ja jättää hartiat rennoksi. Reippaan lenkin jälkeen keho osaa hengityksen paremmin. Jos puhaltaa sen jälkeen, saa todellisemmat tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa puhaltaa pallealla ja jättää hartiat rennoksi. Reippaan lenkin jälkeen keho osaa hengityksen paremmin. Jos puhaltaa sen jälkeen, saa todellisemmat tulokset.
Itselleni ainakin on ohjeistettu puhaltamaan heti heräämisen jälkeen ja sitten illemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pef pysty tekniikalla huijaamaan. 630 45 v mies
Vuosikymmeniä sitten eräs mies sairaanhoitaja sairaalassa kertoi toisin eli eikö sen sairaanhoitajan kertoma puhallinsoittimeen liittyvä asia sitten ollutkaan totta (kyllä sitä teini-ikäisenä uskoi sen, mitä aikuisen auktoriteetilla sanottiin, kun puhujan kasvoiltakaan ei voinut muuhun suuntaan asiaa tulkita )
Minkä ikänen?