Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PEF-arvo 350. Miten voi olla näin surkea?

Vierailija
28.10.2024 |

Ylipainoa on 20 kg enkä harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa. Tuoko se vaikuttaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikänen?

Vierailija
2/17 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on enimmillään PEF arvot?

Jotkut puhallinsoittajat (en tiedä osaako muutkin) toki osaa huijata sitäkin mittaria eli jollain tekniikalla jotkut ihmiset saavat paremmat lukemat siihen kuin normaalisti puhaltaen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy oppia se tekniikka ainakin. Monilla ilma virtaa huulten ohi. Luja ja lyhyt puhallus. 

Vierailija
4/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 320 😒

Vierailija
5/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhaltelin aamulla 620.

M55

Vierailija
6/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin 320-340 ja olen alle 30v, normaalipainoinen ja harrastan melko paljon liikuntaa. Astmakin tutkittiin mutta ei todettu sitä kuitenkaan. Flunssassa tippuu helposti johonki 250. 

Vierailija
7/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

280 (max. 420). Eikä enää nykyään tk lääkäri siinä kohtaa nähnyt tarpeelliseksi kortisonikuuria. Limaisuus jatkuu antibioottikuurin jälkeenkin. (ei sitä vastuskyvyn mahdollista laskua kortisonitableteilla tietenkään haluakaan, mutta miten ihmeessä edes voisi olla työkykyinen )

Eihän sitä vinkumista tms. avaavien aamulääkkeiden ottamisen jälkeen tietenkään kuule. Pitääkö nykyään lääkkeet ottaa vasta lääkärissä käynnin jälkeen, eikä ennen lääkäriin menoa

Vierailija
8/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli 2015 Pef 100-380. Ihan maksimissaan ylsin 400. Ei astmaa kuitenkaan. Edelleen traumatisoidun kun näen PEF-mittarin. Mietin siis miten mun PEF-arvo on n.400, koska olin 21v. 170cm pitkä, ja olin hyväkuntoinen... varmaan ilman urheiluharrastustani se olisi maksimissaan 200....no sain "tsempit"...Ja kuulemma PEF viitteissä ja kunto iän mukainen

Vierailija
9/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko mitanneet happisaturaatiomittarilla lukemat samalla, kun matalat pef puhallukset? 

Vierailija
10/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko mitanneet happisaturaatiomittarilla lukemat samalla, kun matalat pef puhallukset? 

En, mutta happisaturaatiot muutoin mitatessa olleet ihan normaalit vaikka hengitys olisi ollut huonoa esimerkiksi kipeänä ollessani.

Vierailija
11/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitannut pef-mittarilla silloin, kun happisaturaatiomittari on näyttänyt n. 85 (Luojan kiitos  hyvin harvoin noin). Kiireellisempää ottaa avaava lääke. 

Vierailija
12/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin  tutkimusten perusteella 20 vuotiaana max pef arvoksi 380. Ikinä en ole siihen asti puhaltanut. Terveenä arvo 350  flunssassa tippuu sitten. Pienet keuhkot vaan mulla. ( nainen, 163 cm)

Vierailija
13/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin  tutkimusten perusteella 20 vuotiaana max pef arvoksi 380. Ikinä en ole siihen asti puhaltanut. Terveenä arvo 350  flunssassa tippuu sitten. Pienet keuhkot vaan mulla. ( nainen, 163 cm)

Jonkin verran alle 160 cm ja korkeimmillaan pef vähän reilu 400. Tk lääkäri ei edes kysynyt, mitkä on maksimi pef lukemat eli laske prosenttimäärää arvioidessa kortisonitablettien tarvetta (en tiedä onko ohjeistukset muuttuneet yleisesti  kortisonitablettien käytön osalta aiemmista käytännöistä).. Pelkän sen hetken keuhkojen kuuntelun mukaan arvio tilanteesta (eihän avaavaa lääkettä edes voisi jättää ottamatta, kun eihän silloin välttämättä edes kykenisi menemään lääkäriin ja onneksi kotispira (+voimakkaampi avaava lääke) on ollut mahdollista hankkia käyttöön niin päivystystäkään ei enää tule kuormitettua ) 

Vierailija
14/17 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhaltaa pallealla ja jättää hartiat rennoksi. Reippaan lenkin jälkeen keho osaa hengityksen paremmin. Jos puhaltaa sen jälkeen, saa todellisemmat tulokset.

Vierailija
15/17 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa puhaltaa pallealla ja jättää hartiat rennoksi. Reippaan lenkin jälkeen keho osaa hengityksen paremmin. Jos puhaltaa sen jälkeen, saa todellisemmat tulokset.

Itselleni ainakin on ohjeistettu puhaltamaan heti heräämisen jälkeen ja sitten illemmalla.

Vierailija
16/17 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pef pysty tekniikalla huijaamaan.  630 45 v mies

Vierailija
17/17 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pef pysty tekniikalla huijaamaan.  630 45 v mies

Vuosikymmeniä sitten eräs mies sairaanhoitaja sairaalassa kertoi toisin eli eikö sen sairaanhoitajan kertoma  puhallinsoittimeen  liittyvä asia sitten ollutkaan totta (kyllä sitä teini-ikäisenä uskoi sen, mitä aikuisen auktoriteetilla sanottiin, kun puhujan kasvoiltakaan ei voinut muuhun suuntaan asiaa tulkita )