Yle: Buttilla ja kadonneella Raisalla ollut yhteinen tuttava
Eihän tuo vielä paljon mitään tarkoita, mutta outoa on ettei Buttin osuutta tähän tutkittu ilmeisesti perinpohjaisesti tuoreeltaan silloin kun paljastui että hänellä oli kykyä ruumiin hävittämiseen.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myös huomioida, että Raisalla ei ollut mitään loppuillasta, ei takkia, ei laukkua, ei rahaa eikä kännykkää. Saattoi olla aika epätoivoinen ja vielä kylmissään pelkässä topissa ja hameessa. En ihmettelisi jos joku tarjoaa kyydin, esim. se taksiin tullut mies tai muu auto, että menisi siihen vain siksikin koska jäätyy. Toinen on se, että yritti kävellä Petsamoon isänsä luokse, koska se oli ainut vaihtoehto. Tästä taas päästään näihin muihin tutkintalinjoihin, naispari ja huudot armonkallion lähellä. Aikamoinen sotku. Mutta tutkiko poliisi videotallenteita mistään muualta kuin kuninkaan ja hämeenkadulta?
Tämäkin on kaikki spekulaatiota. Mitään johtolankoja, kuten hänen vaatteita, puhelinta, lompakkoa ym. ei ole löytynyt. Ei ole yhtään varmaa havaintoa sen jälkeen, kun kaveri lähti autolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Virkavalta teki virheen kun ei painostanut näitä henkilöitä. Pelkkä puhelimen salakuuntelu auta mitään varsinkin kun henkilö tietää olevansa epäilty. Kadonneita teinityttöjä ei tutkita murhana ensimmäisenä koska ne lähtee karkuun muutenkin. Ei ole ihmeellistä, että henkilö on viikonlopun kaverilla. Kyllä ruumiit joskus löytyy. Se on eri asia löytyykö meidän elinaikana. Esim. madeleine mccann on kateissa ja hänen etsintään on laitettu paljon rahaa.
Keitä henkilöitä? Lukuisia henkilöitä on kuulusteltu, puhelimia kuunneltu ja vihjeitä tarkistettu. Ruumiskoiria on käytetty etsinnöissä. On naarattu järviä ja tutkittu maastoa.
Valvontakameroita ei siihen aikaan juuri ollut ja ne oli kalliita. Kaupunki säästi siihen aikaan kameroista. Yrityksilläkään ei useinkaan ollut kameroita. Ne valvontakamerakuvat, mitä julkisuudessa on ollut esim. autoista siltä illalta on myös huonolaatuisia. Ei ollut sellaista kameravalvontaa kuin nykyään.
Mä en usko, että videokuvaa ei olisi muualta kuin noista kahdesta mistä heillä on matskua. Kuitenkin Raisa käveli oletettavasti aika monella kadulla, missä varmasti ollut enemmän kameroita, ja niistä tunnistaisi rakeisenakin topissa kulkeneen pitkän naisen. Mutta kuten huomaa, aika löysää tutkintaa oli alusta alkaen. Vasta nyt sitä hervantajärveäkin naarattiin uudelleen ja koko järveä ei ole vielä edes tutkittu. Onko ruumiskoiran kanssa menty?
Vierailija kirjoitti:
Valvontakameroita ei siihen aikaan juuri ollut ja ne oli kalliita. Kaupunki säästi siihen aikaan kameroista. Yrityksilläkään ei useinkaan ollut kameroita. Ne valvontakamerakuvat, mitä julkisuudessa on ollut esim. autoista siltä illalta on myös huonolaatuisia. Ei ollut sellaista kameravalvontaa kuin nykyään.
Mä en usko, että videokuvaa ei olisi muualta kuin noista kahdesta mistä heillä on matskua. Kuitenkin Raisa käveli oletettavasti aika monella kadulla, missä varmasti ollut enemmän kameroita, ja niistä tunnistaisi rakeisenakin topissa kulkeneen pitkän naisen. Mutta kuten huomaa, aika löysää tutkintaa oli alusta alkaen. Vasta nyt sitä hervantajärveäkin naarattiin uudelleen ja koko järveä ei ole vielä edes tutkittu. Onko ruumiskoiran kanssa menty?
Eikös täällä ole jo kerrottu, että valvontakamerat on tutkittu, mutta niitä ei tuohon aikaan edes ollut monia. Raisa ei tallentunut yhteenkään kameraan. Se oli ysäriä, ei 2000-lukua. Valvontakameroita oli siihen aikaan lähinnä pankeilla.
Ei löydy vaatteita, lompakkoa, puhelinta...hmm...missähän ne ovat? Vain Knesset tietää, vaan ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkavalta teki virheen kun ei painostanut näitä henkilöitä. Pelkkä puhelimen salakuuntelu auta mitään varsinkin kun henkilö tietää olevansa epäilty. Kadonneita teinityttöjä ei tutkita murhana ensimmäisenä koska ne lähtee karkuun muutenkin. Ei ole ihmeellistä, että henkilö on viikonlopun kaverilla. Kyllä ruumiit joskus löytyy. Se on eri asia löytyykö meidän elinaikana. Esim. madeleine mccann on kateissa ja hänen etsintään on laitettu paljon rahaa.
Keitä henkilöitä? Lukuisia henkilöitä on kuulusteltu, puhelimia kuunneltu ja vihjeitä tarkistettu. Ruumiskoiria on käytetty etsinnöissä. On naarattu järviä ja tutkittu maastoa.
Meni vuosia, että Raisan kavereita edes kuulusteltiin. Ihan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy vaatteita, lompakkoa, puhelinta...hmm...missähän ne ovat? Vain Knesset tietää, vaan ei kerro.
Knesset lyö viimeisen kopauksen pöytään. Ketjun voi sulkea.
Mustia autoja tarvittiin kin oli etyk kaupungissa. Haalittiinko niitä autoja maakuntia myöten sinne.. Raisa saattaa olla jossakin etäämmällä tampereesta. Vaikkapa pohjoisen suuntaan.
Hervantajärvi suljettiin pois, kun eivät löytäneet sieltä mitään. Vapaaehtoiset käyttivät koiria, poliisi ei (ei ainakaan missään lukenut eikä kuvissakaan näkynyt).
Vierailija kirjoitti:
Mustia autoja tarvittiin kin oli etyk kaupungissa. Haalittiinko niitä autoja maakuntia myöten sinne.. Raisa saattaa olla jossakin etäämmällä tampereesta. Vaikkapa pohjoisen suuntaan.
Knesset vaikenee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni vuosia, että Raisan kavereita edes kuulusteltiin. Ihan käsittämätöntä.
Tällä tarkoitettaneen niitä autossa olijoita. Raisa oli vain yhden kaverin kanssa liikkeellä ja häntä kyllä varmastikin kuulusteltiin, sillä häneltä on ne tiedot katoamista edeltävistä tapahtumista.
Paljon Raisan tapauksesta lukeneena mielestäni todennäköisin on tämä amerikan(?) auton tutkintalinja. Kiljaisut yöllä ja tämän jälkeen auton kaasutus vauhdilla pois. Tämän jälkeen aamulla Hervantajärvellä amerikkalainen(?) auto kaasuttaa pois.
Ja koirat käyttäytyivät oudosti ja haukkuivat järvelle. Itse koiranomistajana tiedän milloin koiran käytös on erikoista.
Ja itse Tampereella nuoruuttani ysärillä viettäneenä muistan kuinka näitä Amerikan autojen tyyppejä vähän pelättiin. Niiden kyytiin ei milloinkaan saanut mennä ja niistä varoiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Raisa eli todella vaarallisesti. Alaikäinen, hengaili yksinään ja kännissä ravintoloissa yöllä, väärennetyt paperit, useita poikakaverikandeja yhtä aikaa.
Ihmettelen että kaverit lähti taksilla ja hän jäi yksin. Tuolla tavalla ei menetellä, vaan porukka pysyy yhdessä.
Ikävää jos kuulostan tylsältä, mutta mä olen hengissä, Raisa ei.
Kuulostaa melko tavalliselta sen ajan nuorelta. Maailma on muuttunut sen jälkeen, mutta tuohon aikaan ei ollut mitenkään tavatonta, että ihan tavallisten ja kunnollisten nuorten elämässä oli myös tällainen puoli. Ja Suomi oli siihen aikaan vielä turvallisempi paikka, joten ihan joukolla siihen aikaan nuoret saattoivat hengailla pienessä humalassa kaduilla viikonloppuyönä, vaikka olisivat olleet ns. kympin tyttöjä. Kaikki ei sitä tietenkään tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Paljon Raisan tapauksesta lukeneena mielestäni todennäköisin on tämä amerikan(?) auton tutkintalinja. Kiljaisut yöllä ja tämän jälkeen auton kaasutus vauhdilla pois. Tämän jälkeen aamulla Hervantajärvellä amerikkalainen(?) auto kaasuttaa pois.
Ja koirat käyttäytyivät oudosti ja haukkuivat järvelle. Itse koiranomistajana tiedän milloin koiran käytös on erikoista.
Ja itse Tampereella nuoruuttani ysärillä viettäneenä muistan kuinka näitä Amerikan autojen tyyppejä vähän pelättiin. Niiden kyytiin ei milloinkaan saanut mennä ja niistä varoiteltiin.
Ja onko tutkittu oliko Buttin kavereilla amerikan autoja? Ainakin tuo Hervantajärvellä ajanut kuski oli ollut isokokoinen.
Tuo autolinja ei olisi ihan mahdoton tutkia koska noilla autoilla liikkuivat isoissa porukoissa ja useammalla autolla ainakin Tampereella ajelivat viikonloppu-iltaisin/öisin. Olen itse ollut parkissa Särkänniemessä ym. ja siellä niitä näkyi.
Oliko Raisalla punaiset lyhyet hiukset vai vaaleanruskeat katoamishetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tätä Buttia nostettiin esille vasta hänen kuolemansa jälkeen. Niin, tavallaan helppo laittaa syylliseksi sellainen joka on jo edesmennyt...
Nämä tapaukset aina mietityttää kun katoaa eikä ruumista koskaan löydetä.
Tuntuu myös erikoiselta, että joku portsari yhtäkkiä muistaa kymmenien vuosien takaisena iltana näkemänsä kaksi ihmistä, osaa varmuudella nimetä toisen heistä, muistaa kellonajat yms. Itse en muistaisi jotain random ihmisten näkemisiä viime kesältäkään.
Tätä itsekin mietin, mutta ehkä olen poikkeuksellisen huonomuistinen. Muistaako ihmiset täällä yleisesti suorilta, keitä ovat nähneet vaikka 17.7.2014?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muu muista sitä uutista tämän naispari tutkintalinjan naisen löytymisestä? Olen nyt yrittänyt etsiä sitä, mutta Googlen kautta ei löydy. Nainen oli joku paikallinen yöelämästä tuttu hölösuinen hahmo, jonka henkilöllisyys oli saatu poliisin tietoon.
Naistahan kuvailtiin myös huomattavasti Raisaa vanhemmaksi, vantteraksi ja n. nelikymppiseksi iältään. Butt oli tuolloin 27v ja eikö hän ollut melko timmi? Eikä sillä, etteikö Raisa olisi voinut illan aikana olla kahden eri naisen seurassa, koska joku on myös väittänyt tunnistaneensa Buttin ja tämän esitelleen tytön päätä repussa. Myös Buttin rikoskumppani Janne Hyvöstä on epäilty.
Mutta mikä olisi motiivi? Vai olisivatko he sattumanvaraisesti vaan valinneet jonkun yöelämästä uhriksi?
Motiivi: seksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vuosia myöhemmin annetut todistajanlausunnot kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ihmisen muisti on huono ja se myös luo valemuistoja. Tutkinta olisi pitänyt tehdä silloin heti ja perusteellisesti. Mutta ilman ruumista ei ole murhaa. Se kai tässä oli ongelma. Raisa oli poliisille tuttu ja menevää sorttia. Teinit karkailevat usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tuli tuosta Ylen jutusta mielikuva, että on voinut olla myös itsemurha tai tapaturma. Oli ilmeisesti tullut hyväksikäytetyksi jossain ryhmäseksijutussa muutamaa viikkoa aiemmin, kaverit lemppas kesken illan ja sitten hävisi laukku ja puhelin. On voinut olla todella päihtynyt.
Eli ei välttämättä rikos.
Lisäksi oli soitellut muutamalle eri pojalle illan aikana. Mitäköhän keskusteluja oli käyty, on voinut myös vaikuttaa mielialaan.
Viimeinen johtolanka sarjassa haastateltiin ainakin yhtä miestä jota Raisa oli vongannut. Mies ei ollut kiinnostunut, Raisa oli hänestä tasapainoton ja ryyppäsi liikaa.
Ihmettelen myös puheita "vaaleasta urheilijakaunottaresta". Musta tyttö on enintään tavallisen näköinen vaikka kuinka suopeasti arvioi.