Ahh, onpa ihanaa kun pimeä tulee tuntia aikasemmin! Ihanaa!
Kyllä niin nautin siitä että valoisaa oli aiemmin, kun olin nukkumassa!
...mikä teitä talvi/normaaliaikaa hinkuvia oikein vaivaa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, ei viitsi viikonloppuna sian pierun aikaan nousta ylös, vaan levätä kunnolla työviikon jälkeen. Kunnon aamupala ja vähän lehtien lukua, että ruoka laskeutuu. Pihalle siinä 11 aikoihin ja näin syksyllä pihahommia on niin, että riittää. Se tunti lisää valoisaa aikaa olisi ollut ihan tarpeeseen.
Jep. En ole kuullut vielä yhtään hyvää syytä pysyvään talviaikaan.
Ihan kirjaimellisesti voit kuulla hyvän syyn, kun katsot laittamani youtube linkin. Siinä videolla sanottiin terveyden pysyvän paremmin mallillaan talviajassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä tunnilla ole oikeasti mitään merkitystä valoisan ajan suhteen. Pimeä tulee kuitenkin. Jättäisivät kellojen siirtelyn pois sen vuoksi koska se on turhaa.
Tämä. Sotkee ihmisen normaalin vuorokausirytmin.
Miksi jotkut (esim. minä, jo aiemmin, ennen tätä kellojensiirtoa), heräsin klo. 4, vaikka töihin lähtö klo. 7-8 (liukuva työaika). Kässäsin, et se on se ns. "sudenhetki" - luola-ajoilta peräisn: sudet hyökkäilivät aamuyöstä ja veivät pienokaiset, vastareaktio siihen oli, et herätään ennen sitä.
Tuon muuten sanoi intissä alik kun olin apupässinä. - sulle tulee se väsymys jotain klo. 00-03, silloin "se" voi tulla, käyt vaikka röökillä (itse hän ei polttanut) tai tarkistamassa tykkihallin lukot, kunhan vaan (saat perseesiulos) siitä penkistä. Hyvä neuvo. Liikuin hiljaa ja kuuntelin, et kaikki jäbät nukkuu, kaikki ok.
Joo, ihanaa! Töihin aamuisin pimeässä, kotiin takaisin pimeässä. Lenkille pimeässä. Nukkumaan pimeässä. Herätys pimeässä. On v*tun ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, ei viitsi viikonloppuna sian pierun aikaan nousta ylös, vaan levätä kunnolla työviikon jälkeen. Kunnon aamupala ja vähän lehtien lukua, että ruoka laskeutuu. Pihalle siinä 11 aikoihin ja näin syksyllä pihahommia on niin, että riittää. Se tunti lisää valoisaa aikaa olisi ollut ihan tarpeeseen.
Ihan kirjaimellisesti voit kuulla hyvän syyn, kun katsot laittamani youtube linkin. Siinä videolla sanottiin terveyden pysyvän paremmin mallillaan talviajassa.
Katsoin videon, et itse ymmärtänyt sen sisältöä. Siinä puhuttiin kertavaikutuksesta. Pysyvästä ajasta ei ole tutkimustietoa.
Olen nyt täysin vakuuttunut että ihmiset kannattavat talviaikaa yksinkertaisesti tyhmyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeyden tunnelma on mukavaa!
Etteköhän te pimeyden fanit saa sitä pimeyttä tarpeeksi niinä kolmena kuukautena kun on iltaisin pimeää vaikka kelloja siirrettäisiin miten. Mutta voitaisiinko nämä pari kuukautta syksyisin ja keväisin pitää se extra tunti valoisaa illalla töiden jälkeen eikä aamulla töissä ollessa?
Ei. Kesäaikaan klo kahdeksaksi töihin meneminen on hirveää, fyysisesti paha olo ja oksettaa.Talviaikana eli normaaliaikana sentään vähän siedettävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin videon, et itse ymmärtänyt sen sisältöä. Siinä puhuttiin kertavaikutuksesta. Pysyvästä ajasta ei ole tutkimustietoa.
Olen nyt täysin vakuuttunut että ihmiset kann
Ei sitä kannatakaan kun pimeällä 70-luvulla eläneet jolloin se ollut näiden normaaliaika.
Talvikausivalot. Ja ikkunoihin kyntteliköt.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Onko nyt kivaa, kun jo neljältä tulee pimeää?
On, en pidä valoisuudesta.
"paha olo"
"Tutkimus ai oho ymmärsin sen väärin"
"Kiva kun saa nukkua pidempään"
Talviaikaa kannatetaan, koska ihmiset saavat yhtenä päivänä nukkua pidempään. Eivät ihmiset ajattele sen pidemmälle. Se on tokmanni-ämpäri ilmiö. Anna ihmisille yksi vappusatanen, tai edes lupaus siitä, niin ihmiset tulee. Tämä on karu todellisuus. Niin kuin joku viisas joskus sanoi, järkytyt kun saat tietää miten vähällä järjellä tätä maata johdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei täällä tule kuin viideltä, mutta ihan sama jouluna päivän pituus on alle täällä alle neljä tuntia joten pimeää olisi muutenkin. Olen normaaliajan kannattaja, kesällä klo 22-00 paistaa aurinko makuuhuoneeseen, sopisi paremmin että paistaisi 21-23 kun aamulla pitää nousta. Ja kyllä on kaihtimet ja pimennysverhot
Kesällä ärsyttää kun päivän pituus on pahimmillaan yli 21 tuntia ja ei ole pimeää missään vaiheessa ja tuota jatkuvaa valoisuutta kestää monta kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeyden tunnelma on mukavaa!
Etteköhän te pimeyden fanit saa sitä pimeyttä tarpeeksi niinä kolmena kuukautena kun on iltaisin pimeää vaikka kelloja siirrettäisiin miten. Mutta voitaisiinko nämä pari kuukautta syksyisin ja keväisin pitää se extra tunti valoisaa illalla töiden jälkeen eikä aamulla töissä ollessa?
Siirry ulkotöihin niin saat nähdä koko ajan sitä helvetin valoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt loppuvat kuitenkin klo.16.00. Siihen työmatkat, ruoanlaitto jne. niin pimeää on joka tapauksessa kun pääsisi nauttimaan ulkoilmasta
Siirry ulkotöihin, niin saat nauttia ulkoilmasta noin kahdeksan tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Näiltä pimeyden ja hämärän ihannoijilta pitäisi katkaista sähköt siksi ajaksi, kun vietetään talviaikaa. Vieläkö jatkuisi pimeän ylistys?
En hetkeen ole lapsellisempaa lukenut. Voi voi, kun nyt kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun aamulla on valoisaa ja iltaisin kunnolla pimeää <3 pirteä olo! 😃
VIikon päästä aamulla on ihan yhtä pimeää taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, en pidä valoisuudesta.
Laihduta.
Vierailija kirjoitti:
"paha olo"
"Tutkimus ai oho ymmärsin sen väärin"
"Kiva kun saa nukkua pidempään"
Talviaikaa kannatetaan, koska ihmiset saavat yhtenä päivänä nukkua pidempään. Eivät ihmiset ajattele sen pidemmälle. Se on tokmanni-ämpäri ilmiö. Anna ihmisille yksi vappusatanen, tai edes lupaus siitä, niin ihmiset tulee. Tämä on karu todellisuus. Niin kuin joku viisas joskus sanoi, järkytyt kun saat tietää miten vähällä järjellä tätä maata johdetaan.
Voi hyvänen aika. Kyllä se olet sinä joka on nyt pikkuisen typerä. Ei kyse ole mistään kertaluonteisesta ongelmasta, vaan siitä, että ihmisillä on eri kronotyyppejä, ja sisäinen kello ei muutu. Väärää aikaa voi oppia sietämään mutta sisäistä kelloa ei voi siirtää. Jotkut eivät sopeudu kesäaikaan koskaa ja kaikki nämä kesäaika kuukaudet ovat todella inhottavia heille. Ota selvää esitetyistä väitteistä, äläkä mesoa ja syytä muita tyhmiksi.
Vierailija kirjoitti:
https://youtube.com/shorts/BjVHZOYDk6M?si=nw6o2wpTh9cdhR9s
Jokin siinä on, että itsekin tunnen oloni paremmaksi talviajassa, vaikka pidän paljon valoisemmasta ajasta. Onko se selitys sitten luontainen rytmi?
se johtuu siitä, että hetken aikaa, ennenkuin sisäinen kellosi muuttuu talviaikaan, tunnet kesäajassa itsesi virkeäksi. kun heräät klo 8, kesäaikaa vielä käyvä kroppasi on nukkunut itse asiassa klo 9 asti. vastaavasti muutaman päivän väsymys iskee nyt iltaisin aikaisemmin. minulla kestää noin viikon, sitten olen oikeassa ajassa.
Tästäkään ei saa itsenäinen suomi päättää ihan itse.