Anoppini on itse yli 60v ja hänen äitinsä yli 80v. Soittelevat joka ilta toisilleen. Anoppi varmistaa, että äitinsä menee nukkumaan.
Asuvat kyllä samassa kaupungissa muutaman kilometrin päässä toisistaan. Lisäksi anoppi vie äidilleen joka päivä yhden lämpimän ruuan.Muilla samanlaista?
Kommentit (29)
Mun siskoni asuu äitiämme vastapäätä. Hän tarkistaa joka päivä että äiti väläyttää makkarin valoja kello 20 merkiksi että kaikki on kunnossa.😂
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan se alkaa olla. Ralli taitaa vaan kiihtyä vuosi vuodelta, apteekit, lääkärit, kaupassa käynnit ja kaikki on kohta hoidettava. Minunkin äitini on maksanut veroja vuosikymmenet, mutta hoitaa hän ei tule saamaan. Jäänkö pois töistä ja hoidan hänen asioitaan päähommana? Kuka minut elättää sitten?
Tulihan se sieltä, kateus. Minun lapseni auttaa minua ihan liikaakin, jos joku menee rikki ostaa tilalle uuden, auttaa remonteissa, ihana hän🥰
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan se alkaa olla. Ralli taitaa vaan kiihtyä vuosi vuodelta, apteekit, lääkärit, kaupassa käynnit ja kaikki on kohta hoidettava. Minunkin äitini on maksanut veroja vuosikymmenet, mutta hoitaa hän ei tule saamaan. Jäänkö pois töistä ja hoidan hänen asioitaan päähommana? Kuka minut elättää sitten?
Äitisi elättää, eläkehän on keskimäärin vähän yli 5000 e/kk, kyllä siitä riittää sinullekin.
Anoppi on vielä työelämässä ja hänellä on kymmenen lapsenlasta. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietämäni kuuskymppiset soittavat joka ilta yksin asuvalle omaiselleen tarkistussoiton.
Siis iäkkäälle omaiselle
Mitähän AP aloituksella tarkoittaa? Mikä siinä in niin ihmeellistä, että tuollaisen aloituksen teki? Onko soittaminen jotenkin outoa, väärin, naurettavaa, hölmöä vai mitä hän hakee? Anopin jokapäiväinen soitto kaksikymppiselle äidilleen vähintä, mitä voi tehdä huolehtiakseen yksin asuvasta vanhasta äidistään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleistä ja tulevaisuutta monille. Luuleeko joku, että yhteiskunta hoitaisi vanhukset? Ei, kyllä tähänkin asti nimenomaan naiset ovat joutuneet huolehtimaan vanhemmistaan. Tulevaisuudessa vielä enemmän, koska veronmaksajien rahat alkavat olla loppu.
Ei aina. Meiltä kuoli toiset isovanhemmat kauan sitten. Äiti ja hänen äitinsä myöhemmin. Ihan miesporukalla on asiat hoidettu aika kauan. En välittäisi sukupuolista tässäkään asiassa. Ne huolehtii kenellä se on mahdollista. Jos ei ole niin rahalla sitten. Se on huomattu että apua saa vain kun vaatii. Kukaan ei auta vaatimatta vaikka hoidon ja avun tarve on tiedossa hoitajilla, lääkäreillä ym.
On normaalia ja yleistä. 17v kotihoitotyötä tehneenä kokemukseni mukaan ihan yhtä lailla miehetkin.
Apteekit, lääkärit ja kaupat ei kovin paljon aikaa vie, jos apu siihen rajoittuu. Toki jos hoidettavia on paljon niin sitten. Lääkäriin pääsee myös taksilla, apteekissa ei jatkuvasta tarvitse käydä ja kauppa ostokset saa vaikka kotiin tilaamalla. Moni haluaa auttaa niissä läheistään vaikka kunnan palvelu olisi saatavilla. Esim. kunnan palveluna ostoksesi on tilattava tiettynä aikana tietystä kaupasta. Kuljetusmaksu on kova ja tilauksessa auttaa vaihtuvat hoitajat ja tekee puolesta jos vanhus ei itse osaa sanoa mitä haluaa. Omainen voi säästää rahaa ja hankkia mieleistä ruokaa sopivan määrän. Jos ajatellaan, että sillä tavalla säästää vaikka 100e kuussa niin sillä voi ostaa yksityisen kotiavun pariksi tunniksi viikossa siivoamaan, hoitamaan apteekki asioita, auttamaan suihkussa jne.
Anoppi kuulostaa joltain hedelmältä.
Tuollaista se oli meilläkin. Lisäksi loppuaikoina kauppa- ja apteekkikäynnit, lääkäri- ja sairaalareissut. Mulla oli onneksi apuna kaksi aikuista lastani. En olisi yksin pystynyt olemaan niin paljon pois töistä Yhteiskunta kun olettaa että omaiset kyllä hoitavat keskellä päivää kaiken. Kela-taksiinkaan emme voineet äitiäni yksinään laittaa menemään, kun oli alkava muistisairaus.