Pistorasia-asiaa 70-luvun talosta
Muutin 1970-luvulla rakennettuun pienkerrostaloon enkä tullut ajatelleeksi pistorasioita, kun niitä yleensä on piilossa huonekalujen yms. takana. Järkytys: keittiössä on KAKSI yksipaikkaista pistorasiaa.
Miten te muut harvojen pistorasioiden keskellä asuvat olette järjestäneet sähkönsaannin kaikille tarpeellisille aparaateille eli kahvinkeittimelle, vedenkeittimelle, mikrouunille ynnä muille?
Kommentit (29)
Jatkojohto on vastaus kysymykseesi. Toki kaikki tarpeelliset aparaatit ei niiden määrästä ja tehosta riippuen voi välttämättä olla samaan aikaan päällä samassa jatkojohdossa, mutta elämä on. Ja eipähän tarvitse irrotella ja liitellä niitä jatkuvasti pistokkeeseen, vaikka kaikki ei samaan aikaan päällä pystyisi olemaankaan
Ja jatkojohtojahan todella monipaikkaisina, ei kyllä siitä pitäisi jäädä kiinni.
Niitä voi teettää lisää. Yhteys sähkömieheen.
Vierailija kirjoitti:
Jatkojohdolla.
Niitä ei kuulemma saisi käyttää jatkuvasti. Muutenkin esimerkiksi mikron liittäminen jatkojohtoon epäilyttää, vaikka kai se on ihan tavallinen sähkölaite. Yhden jatkojohdon varmaankin joudun ottamaan vakikäyttöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nettivinkattu
Mitä tarkoitat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkojohdolla.
Niitä ei kuulemma saisi käyttää jatkuvasti. Muutenkin esimerkiksi mikron liittäminen jatkojohtoon epäilyttää, vaikka kai se on ihan tavallinen sähkölaite. Yhden jatkojohdon varmaankin joudun ottamaan vakikäyttöön.
Ap
Sulla on ne laitteet päällä jatkuvasti? Sit tosiaan ei kannata ratkaista ongelmaa jatkojohdolla.
1960-luvun talossa on vain kaksi yksipaikkaista pistorasiaa. Toinen jääkaapille ja toinen tiskipöydän päällä. Käytössä jatkojohto kahvinkeittimelle ja mikrolle.
Koska pistorasioita on todennäköisesti muuallakin liian vähän, ja uusittavana on usein myös kylppärinvaloja tai liesiä tms, olen itse kusunut paikalle sähköasentajan, joka on laittanut kaikkea mitä tarvitaan.
jatkojohtoa voi kyllä käyttää, nykyiset jatkojohdot jopa lisäävät turvallisuutta kun niissä on virtakytkin josta sähkön laitteisiin voi kytkeä kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi teettää lisää. Yhteys sähkömieheen.
En ollut minä, joka tuon kirjoitti. Tyttäreni on sähköasentaja, mutta kai se on hommattava mies laittamaan lisää pistorasioita. Ehkä se luulee vanhemmillaan olevan niin hyvä henkivakuutus, että hyvin voi keittiössäkin käyttää jatkojohtoja missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkojohdolla.
Ap
Jatkojohto on täysin toimiva vaihtoehto etenkin tuollaisille keittiön laitteille, joita käytetään pelkästään silloin kun ollaan läsnä ja jos jatkojohto pistokkeineen on vielä näkyvällä paikalla. Ja jos vielä epäilyttää, niin älä osta hinnat alkaen mallia, vaan joku vähän parempi versio
Vierailija kirjoitti:
Nettivinkattu
...skriik...skriik...skriik...skriik...
70-luvun pistorasiat on varmaan maadoittamattomia joten tekisin sähköremontin ja uusisin kaikki nykypäivän mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun pistorasiat on varmaan maadoittamattomia joten tekisin sähköremontin ja uusisin kaikki nykypäivän mukaiseksi.
Juu niin varmasti tekisit. Itse ostaisin jatkojohdon johon liittäisin laitteet. Ainakin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska pistorasioita on todennäköisesti muuallakin liian vähän, ja uusittavana on usein myös kylppärinvaloja tai liesiä tms, olen itse kusunut paikalle sähköasentajan, joka on laittanut kaikkea mitä tarvitaan.
jatkojohtoa voi kyllä käyttää, nykyiset jatkojohdot jopa lisäävät turvallisuutta kun niissä on virtakytkin josta sähkön laitteisiin voi kytkeä kokonaan pois.
Minulla on muutama kunnollinen jatkojohto, jossa on virtakytkin. Pieni harmi niissä olisi se, että kellonaikaa ynnä muuta näyttävät aparaatit kinuaisivat asennuksia valoja vilkutellen aina virtaa saadessaan. Ehkä siihen tottuu.
Muissa huoneissa pistorasioita on normaalisti ja kylpyhuoneessa tavallista enemmän. Keittiössä jääkaappi-pakastimen, lieden ja liesituulettimen pistorasiat ovat laitteiden takana visusti piilossa, mutta muuten tosiaan on vain kaksi.
Totta kai teettäisin sähköremontin, jos tämä olisi oma. Omaani aikoinani teetinkin.
Ap
En tarvitse mihinkään mikroaaltouunia tai vedenkeitintä
Yksipaikkasen pistorasian saa aina vaihtaa kaksipaikkaiseksi ja helposti, jos se vaan sopii seinälle eli ei ole missään kolossa tms. ihan helppo homma, mutta kannattaa muistaa olla oikea sähkömies, jos tekee vaihdon itse.
Vierailija kirjoitti:
Yksipaikkasen pistorasian saa aina vaihtaa kaksipaikkaiseksi ja helposti, jos se vaan sopii seinälle eli ei ole missään kolossa tms. ihan helppo homma, mutta kannattaa muistaa olla oikea sähkömies, jos tekee vaihdon itse.
Mä vaihdoin tilalle 4-pistorasian. Niissä pitää vaan laskea sittten kytkettävien laitteiden tehot esim. astianpesukone vie noin 2,2 kW eli 10 A sulakkeen verran. Kahvinkeitin 200-3000W, mikroaaltouuni vajaan kilowaitn verran jne. Katso ettet ota yhteensä liikaa tehoja ulos, muuten voi sulake palaa, vaikkei sekään mikään katastrofi ole, sitä vartenhan ne sulakkeet on.
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä 70-luvullakin oli maadoitetut pistorasiat.
Autko vuokralla vai omassa talossa? Jos omassa tilaa sähköasentaja vaihtamaan maadoitetut pistorasiat. Jos vuokralla, kysy vuokranantajalta maksaako maadoitettujen pistorasioiden uusimisen siihen keittiöön. Paljon se homma ei maksa eikä ammattilaiselta kauaa kestä. Kokemuksesta tiedän kun vaihdatin useamman pistorasian, valokatkaisijan, ja kylpyhuoneen lampun.
Nettivinkattu