Olen lähes 30-vuotias enkä ymmärrä miten kellojen siirto toimii
En hahmota, tuoko eteenpäin siirtäminen lisää aikaa nukkua sinä yönä vai lyhentääkö se sitä. En tiedä kumpaan suuntaan niitä nyt edes siirrettiin, onneksi laitteet nykyään tekee sen automaattisesti.
Kommentit (36)
Kesä takana - kellot taaksepäin
Kesä edessä - kellot eteenpäin
Jaksuhalit sulle ap, elämä on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kesä takana - kellot taaksepäin
Kesä edessä - kellot eteenpäin
Entä jos on tukka takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla niin vammainen?
Sinulla mahtaa olla huono olo kun ilkeilet jo aamulla.
Kerro miten voit päästä peruskoulusta kun olet niin vammainen?
Mä kyllä osaan siirtää kelloja ja hahmotan milloin saa nukkua enemmän ja milloin vähemmän, mutta mitään hyötyä tästä siirtelystä en kyllä hahmota. Muutaman viikon ajan on aamuisin vähän valoisampaa, mutta toisaalta pimeä tulee illalla aikaisemmin, ja keväällä sitten taas toisin päin. Miksi tästä on muka jotain hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään vaikuta, vuorokaudessa on edelleen 24h.
Tänään vuorokaudessa on 25h.
Vierailija kirjoitti:
Itse siirrän käkikellon aina syksyisin olohuoneesta makuuhuoneeseen.
Odotin tätä.
Meillä siirretään keittiön ja olohuoneen kellojen paikkaa. Herätyskello siirretään yöpöydän nurkalta toiselle nurkalle. Kännykkä siirtyy monta kertaa päivässä ja samoin rannekello jo ihan kantajansa mukana sekä eteen- että taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä osaan siirtää kelloja ja hahmotan milloin saa nukkua enemmän ja milloin vähemmän, mutta mitään hyötyä tästä siirtelystä en kyllä hahmota. Muutaman viikon ajan on aamuisin vähän valoisampaa, mutta toisaalta pimeä tulee illalla aikaisemmin, ja keväällä sitten taas toisin päin. Miksi tästä on muka jotain hyötyä?
Ainakin kesäajassa on se hyöty että valoisa aika on silloin kun suurin osa ihmisistä siitä hyötyy. Esim kesällä yöllä kello 3 paistava aurinko ei kovin monia ilahduta, mutta valoisat illat keväällä, kesällä ja syksyllä on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Helppo muistisääntö:
Lokakuu alkaa L-kirjaimella samoin kuin sana LESS. Eli silloin vähennetään kellosta tunti.
Keväällä maaliskuussa sitten vastaavasti lisätään tunti. Sen muistaa siitä, että siirtotehdään maaLiskuussa. L = lisätään.
Ai että L syksyllä ja L keväällä on hyvä muistisääntö 😆😆😆.
Oisko kuitenkin Lokakuu = Less ja Maaliskuu = More jo astetta fiksumpi jos nyt välttämättä tämän haluaa englannin kautta miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siirrän käkikellon aina syksyisin olohuoneesta makuuhuoneeseen.
Odotin tätä.
Meillä siirretään keittiön ja olohuoneen kellojen paikkaa. Herätyskello siirretään yöpöydän nurkalta toiselle nurkalle. Kännykkä siirtyy monta kertaa päivässä ja samoin rannekello jo ihan kantajansa mukana sekä eteen- että taaksepäin.
mä siirrän olohuoneen makuuhuoneeksi ja makuuhuoneen keittiöksi jne.
Älä huoli.
Mä olen 42, tiedän mihin suuntaan niitä siirretään mutta en ymmärrä miksi niin tehdään. Valtaosassa muuta maailmaa niin ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla niin vammainen?
Sinulla mahtaa olla huono olo kun ilkeilet jo aamulla.
Kerro miten voit päästä peruskoulusta kun olet niin vammainen?
Mistä oletat, että kommentoija oli ap? Ihan sivusta olen samaa mieltä, että ilkeilysi kertoo enemmän sinusta kuin ap:n älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Käännät aina lähimpää kesää kohti eli syksyllä tunti taaksepäin ja keväällä tunti eteenpäin.
Itsellänikin muistisääntö hyvin samankaltainen, eli kalenterivuoden sisällä kellon siirrot kohti kesää/vuoden keskikohtaa, keväällä eteenpäin ja syksyllä taaksepäin.
Täytyy tunnustaa, että itsekin aivopieruilin eilen väsyneenä nukkumaanmennessä, kun muistin että kelloja siirretään ja eka ajatus oli, että on tunti vähemmän nukkumisaikaa. Sitten kun pysähdyin kunnolla miettimään, niin pääsin kärryille. Ja ihan älykäs ihminen olen, yliopistossa suorittanut matematiikan kursseja erinomaisin arvosanoin.
Kellonaikojen suhteen pidän avuttomina niitä ihmisiä, jotka eivät osaa kellosta katsoa aikaa. En tiedä onko Suomessa tällaisia, USA:ssa näitä on ja Youtube-videoilla heitä näkee. Eivät myöskään osaa sanoa, montako minuuttia on varttitunti. Saattavat jopa selittää, että saivat 20 minuuttia siitä, kun jakoivat 60:n neljällä o_O
Päivämääräraja on hassu juttu. Itse en ole sitä koskaan ylittänyt, mutta onhan se häiritsevä ajatus, että kun menet siitä yli, niin siirryt joko edelliseen tai seuraavaan päivään.
<iframe width="1101" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/Ws0hx6U52Uo" title="ISMO | Flying Through Time" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Jos nyt ajatellaan normaalia vuorotyötä tekevää ihmistä, niin ei tuo kellojen veivaaminen mitään vaikuta, työt sen elämän rytmin ohjaa, ei aurinko...