Matkustelu sairaana
Eivätkö ihmiset ota matkavakuutuksia? Kuuden tunnin lennolla suomeen useampi matkustaja oli selvästi flunssainen ja kipeä. Eikö sairaana tulisi jäädä odottelemaan parantumista? Luulisi että ei ole kovin turvallistakaan kipeänä matkustaa.
Eikö lentoemännät tee mitään arviota matkustajista? Olen ymmärtänyt että koneeseen ei päästettäisi kipeitä ihmisiä.
Kommentit (54)
Juuri tiistaina kotiuduin espanjan auringon alta, kuumetta 39 ja yskää + nuhaa, ei estänyt kukaan koneeseen tuloa....Nyt selvisi:kyseessä influenssa
Ei nuo taida seurailla suuremmin matkustajia. Kerran oltiin kotiutumassa ja edellisenä päivänä alkoi kunnon räkätauti minulla sekä äidillä. Kentällä huomattiin että suurin osa ryhmästä myös eikä kukaan kysellyt mitään. Lentäminen sairaana ei kyllä oo herkkua ja kotona meni päiviä vuoteessa potiessa keuhkoputkentulehdusta. Ei ois tainnu vakuutus korvata kun kaikki olimme kykeneväisiä siirtymään kotimaahan. Eikäpä mulla alaikäisenä ollu vaihtoehtoa kun lähteä kotimatkalle.
Kyllä flunssassa voi lentää, mitta vatsataudit kyllä eri asia. Tarttuu todella helposti ja inhottava kanssamatkustajille.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on törkeää, että mennään muita tartuttamaan, eikä ole edes ymmärrystä käyttää sitä maskia muita suojatakseen. Miksi olisi terveen ihmisen vastuulla sitä käyttää? Kyllä se sairas on se, jolla pitäisi olla jotain järkeä päässä ja suojella muita omalta pärskimiseltään.
En ymmärrä miten ihmiset on näin tyhmiä ja itsekkäitä. Äkkiä unohtui korona-ajan opit. Kyllä influenssa esim on aivan yhtä vaarallinen, kun koronakin. Sitä kiertää nyt paljon.
Aina ei tiedä että on kipeä. Mä lennän paljon jo ihan työni puolesta vähintään 2x/kk ja onpa sinne pari sairastumistakin mahtunut. Kerran lento Dallasista Helsinkiin, oltiin oltu 3h ilmassa kun alkoi vääntää vatsaa, se paheni ja parin tunnin päästä ilmoitin matkustajahenkilökunnalle että taidan olla sairas. Loppumatkan vietin oksentaen.
Toisella kerralla aamulla olin väsynyt, ajattelin sen johtuvan siitä että ilta hiukan venähti pitkäksi työkavereiden kanssa. Ainoa oireeni oli väsymys kunnes lennolla alkoi paleltaa ja kuume oli noussut.
Mitä näillekin olisi voinut tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo taida seurailla suuremmin matkustajia. Kerran oltiin kotiutumassa ja edellisenä päivänä alkoi kunnon räkätauti minulla sekä äidillä. Kentällä huomattiin että suurin osa ryhmästä myös eikä kukaan kysellyt mitään. Lentäminen sairaana ei kyllä oo herkkua ja kotona meni päiviä vuoteessa potiessa keuhkoputkentulehdusta. Ei ois tainnu vakuutus korvata kun kaikki olimme kykeneväisiä siirtymään kotimaahan. Eikäpä mulla alaikäisenä ollu vaihtoehtoa kun lähteä kotimatkalle.
Kyllä seurataan ja kerätään tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä flunssassa voi lentää, mitta vatsataudit kyllä eri asia. Tarttuu todella helposti ja inhottava kanssamatkustajille.
Ei voi lentää.Siinä on isoja riskejä!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä matkustajia seurataan, ja tarkasti. Vanhemman velvollisuus on jäädä alaikäisen kanssa ja sitten lähdetään kotimatkalle kun ollaan terveitä.
Oliko tuolla Tjäreborgin kanssa asioineella vakuutus suoraan matkatoimistosta? Vai sekoittiko asioita...
Matkatoimistoilla on on yleensä mahdollista ostaa peruutusturva tmv. mutta se ei ole sama asia kun matkavakuutus. (Toki jälkimmäisenkin yleensä voi ostaa myös matkatoimiston kautta)
Meidän seurueessa kävin taannoin tilanne, missä yksi porukasta sairastui suht pahasti hieman ennen matkaa. Vakuutusyhtiöön riitti ilmootus, ja liitteeksi pyydettiin/riitti tavallinen lääkärintodistus, sekä kuitti lennosta ja hotellista, huoneen hinnasta korvasivat puolet (2hlö:n huoneen huonekaveri oli reissussa mukana) ja rahat oli tilillä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on törkeää, että mennään muita tartuttamaan, eikä ole edes ymmärrystä käyttää sitä maskia muita suojatakseen. Miksi olisi terveen ihmisen vastuulla sitä käyttää? Kyllä se sairas on se, jolla pitäisi olla jotain järkeä päässä ja suojella muita omalta pärskimiseltään.
En ymmärrä miten ihmiset on näin tyhmiä ja itsekkäitä. Äkkiä unohtui korona-ajan opit. Kyllä influenssa esim on aivan yhtä vaarallinen, kun koronakin. Sitä kiertää nyt paljon.
Aina ei tiedä että on kipeä. Mä lennän paljon jo ihan työni puolesta vähintään 2x/kk ja onpa sinne pari sairastumistakin mahtunut. Kerran lento Dallasista Helsinkiin, oltiin oltu 3h ilmassa kun alkoi vääntää vatsaa, se paheni ja parin tunnin päästä ilmoitin matkustajahenkilökunnalle että taidan olla sairas. Loppumatkan vietin oksentaen.
Toisella kerralla aamulla olin
Joo, varsinkin pitkillä lennoilla voi käydä noin. Eikä siellä ilmassa enää sille mitään voi. Itsellekin käynyt näin muutaman kerrran
Jokaisella lennolla joku yskii..yskä saattaa kestää viikkojakin ja lapsella vuotaa nenä, mutta kyse ei ole mistään vakavasta. Mikä on se kriteeri terveelle Pelottaa et uskaltaako enää aivastaakkaan kentällä kun joku ilmottaa et tuo on kipee.
Eihän sille tietenkään mitään voi jos koneessa sairastuu yllättäen, mutta tuollaiset tapahtumat ovat kyllä todella harvinaisia. Kyllä suurimmaksi osaksi jotain oiretta on jo ennen nousua ja niitä oireita mekin siellä tarkkaillaan ja pistetään merkille. Siksi on täysin ok ja enemmän kuin esimerkillistä ilmoittaa jos vaikkapa lähtöaulassa havaitsee kanssamatkustajan oirehtivan jollain tapaa!
Vierailija kirjoitti:
Eihän sille tietenkään mitään voi jos koneessa sairastuu yllättäen, mutta tuollaiset tapahtumat ovat kyllä todella harvinaisia. Kyllä suurimmaksi osaksi jotain oiretta on jo ennen nousua ja niitä oireita mekin siellä tarkkaillaan ja pistetään merkille. Siksi on täysin ok ja enemmän kuin esimerkillistä ilmoittaa jos vaikkapa lähtöaulassa havaitsee kanssamatkustajan oirehtivan jollain tapaa!
JUURI NÄIN
Vierailija kirjoitti:
Tilanteita on erilaisia. En usko, että kukaan huvikseen matkustaa sairaana. Sen verran kamalaa se on. Itse olen joskus joutunut lentämään korvatulehduksessa, kun oli pakko päästä Suomeen ylioppilaskirjoituksiin. Oli kyllä kamalin lentoni ikinä ja muistan sen edelleen elävästi näin 20v myöhemmin.
Muistaisitko yhtä elävästi, jos kyse olisi ollut tilanteesta, jossa äiti pakottaa matkustamaan tuikitavallisena päivänä, koska hänen mielestään sählytunnille on ehdityävä?
En ole itse saanut korvatulehdusdiagnoosia, mutta ollut kyllä kipeillä korvilla lennolla. Muistan sen määränpäässä odottaneen päivän vuoksi. En siksi että kipu olisi vetänyt tajun kankaalle ja olisin herännyt tilanteesta, jossa koneessa ollut ensihoitaja kyselee kuulenko häntä. Vuosikin pitäisi kaivaa jostakin, koska vastaavia päiviä on ollut sen verran paljon.
Matkustaminen on muutenkin epäekologista. Vain juntit matkustavat lentäen.