Vauvan hampaitten mustuminen! Kenelläkään kokemusta?
Meillä 8-kuiset kaksoset, joilla hampaat täynnä mustia raitoja tai semmosia kummallisia uria. Näyttää pahenevan koko ajan. Toiselle vauvalle tuli ensiksi hampaat ja huomasin sen sattumalta, kun katsoin suuhun ja hampaita. Nyt kun toisellekin vauvalle on puhjennut hampaita, niin hänelläkin näyttää olevan sama juttu. En ole raskauden aikana saanut lääkkeitä ( tetrasykliini), jotka voisivat tuon aiheuttaa. Kaksoset ovat epäidenttiset eikä heidän isoveljellään ole vastaavaa. Siis apua?!
Kommentit (19)
Sille et voi mitään, muuta kuin harjata aamuin illoin sen verran kuin lapsi antaa harjata. Meillä lapsella oli sitä ja hammashoitajalla käytiin näytillä. Nyt sitä ei ole hampaissa enää lainkaan. Lapsi on nyt 1,5-v. Ekat mustat huomasin lapsen ollessa n.8kk. Välillä sitä tuli enempi, sitten taas hävisi ja tuli takaisin. Nyt siis puhtaat hampaat. Hammashoitaja sanoi, että ei ole haitaksi hampaille, mutta viim. kouluun mennessä hiovat ne pois karkeammalla hammastahnalla.
Käytä toki näytillä jos asia vaivaa. Helpotti ainakin minua suunnattomasti, kun luulin tehneeni jotakin väärin.
Mehut eivät ole terveellisiä kenenkään hampaille, syö vaan kiillettä.
Se oli pitkään ainoita ruoka-aineita, jota sieti. Hammashoitolasta sanoivat, että vaaratonta, kuulemma voi yrittää kumittaa tavallisella pyyhekumilla. Mustaa on edelleen etuhampaissa, mutta kumittamaan en ole ryhtynyt.
Vierailija:
Mehut eivät ole terveellisiä kenenkään hampaille, syö vaan kiillettä.
Meillä esikoisella myös oli maitohampaissa värjäytymää. Sille ei tarvitse tehdä mitään, häviää itsekseen. Joillakin vain syljen entsyymit ovat sellaiset, että tulee tälläisiä viiruja. Lohdutukseksi hammashoitaja sanoi, että yleensä tällaiset hampaat ovat kariesta vastaan kestävämmät. Eli ole iloinen näistä värjäytymistä. Meillä ne hävisivät muutaman vuoden iässä.
Minä luulen, että se johtuu siitä, että teidän vesi on hieman rautapitoisempaa. Yleensä tällaiset ns. rautatahrat hampaissa kertovat hyvästä hammasluusta ja ennusteena lapsillanne on erinomaiset hampaat tulevaisuudessa. Voit käydä mustaa poistattamassa jossain hammaslääkärissä sitten kun se alkaa häiritsemään.
itse et ole voinut tehdä asialle yhtään mitään. Tällaiset neuvot olen saanut hammaslääkäriltä.
Saat varmimman vastauksen. Voi johtua mitä moninaisimmista syistä, joten arvailu täällä ei ole hyväksi. Tuttavan lapsella maitohampaat menivät täysin mustiksi johtuen hammasbakteereista. On ilmeisesti harvinaista, mutta sai nämä vain vääränlaisen bakteerikannan suuhunsa toiselta lapselta, jolla siis sama ongelma.
liika fluori voi myös tummentaa hampaat. en tosin ole varma ,vaikuttaako lapsen hampaisiin jos raskaana ollessa syö.... hammaslekureita paikalla?
hampaat mustuu ja kuluu nysiksi, tarvitaan kruunuja ainakin taka-hampaisiin, jotteivät ihan katoa. tämä tehdään n. 2v iässä.
sikiöaikana jos olet syönyt ab-kuureja, voi tulla kiillevaurioita. tämä on myös joku geenivirhe. yleensä perheen kaikilla lapsilla on sama vika,jolle ei voi mitään. joskus se siirtyy rautahampaisiin, ei aina. silloin tarvitaan jo kuoret hampaisiin. ellei halua elää rivi mustia tynkiä suussa.:/
Esim. antibioottikuureja? Esim. kaikkein yleisin korvatulehdusantibiootti amoksisilliini voi joskus aiheuttaa kiilteen värjäytymistä. Onko teillä liian fluoripitoinen vesijohtovesi (esim. joissain länsirannikon kunnissa on, niissä lapsille ei saa juottaa vesijohtovettä fluorivaurioiden välttämiseksi. Fluorivauriot yleensä valkoisia läikkiä mutta voivat olla tummiakin). Mutta jos löydös aivan samanlainen molemmilla, voi kyse olla toki jostain muustakin, esim. joku syndrooma. Aika usein jokin ulkoinen vaurio koskee vain maitohampaita ja pysyvät hampaat puhkeavat normaaleina, eli mikään pysyvä tila ei välttämättä ole kyseessä. Kannattaa kuitenkin varata aika hammaslääkärille asian selvittelyyn tai voit soittaa vaikkapa jonkun yliopistollisen sairaalan hammasklinikkaan ja kysyä neuvoa.
Kiillevaurio se voi olla, mutta ei sen tarvitse noin dramaattista olla. Meillä on kahdella lapsella ollut maitohampaissa kiillevaurio. Se saa alkunsa jo raskausaikana, esim. mahataudista. Toisella lapsella on jo rautahampaat, kauniit ja ehjät. Eivätkä maitohampaatkaan kuluneet nysiksi eivätkä olleet edes rumat. Nuorimmaiselle tuli kiillevaurioon reikä, mutta sitä ei paikata. Hyvää hammashygieniaa vaan, niin karies voidaan ehkä estää.
toiselle tehty jo, toiselle ei. minä kyllä tiedän mistä puhun, idiootti 7.
toisen lapsen rautahampaissa on jo alkavaa vauriota. molempien lasten hampaat on kuluneet (murentuneet) ja tummuneet.
Vauva on saanut yhden ab-kuurin, mutta tämä vaiva oli jo ennen sitä. Siis ne on olleet havaittavissa siitä asti, kun hammas on kasvanut niin paljon näkyviin, että siitä voi jotain nähdä. Eli ovat olemassaan tuollaiset. Neuvolassa eivät osanneet sanoa mitään ja nyt menossa suuhygienistille. MItäköhän ne voi vauvoille tehdä? MIten niiden hampaita voi hoitaa? Tuli mieleen sekin, että onko jokin puutos, kun ovat kaksosia ja jos eivät oo saaneet tarpeeksi ravintoaineita raskauden aikana sen takia; mulla oli hirveä pahoinvointi esim. raskauden ekat kuukaudet. Muuten ovat kyllä ihan normaaleja vauvoja.
siis ei kai " normaali" raskauspahoinvointi aiheuta tätä? Vai voiko ? Pitäisi kysyä hammaslääkäriltä, sanoi vain odotusaikan että hammaslääkäri näkee lapsen hampaista jos äiti ollun odotusaikan mahataudissa.
Jännityksellä ja kauhuissani odotan, mulla oli 1. kolmanneksalla aivan J-Ä-R-K-K-Y mahatauti...
Näin ei ole läheskään aina. Minäkin tiedän, mistä puhun. t. idiootti 7
Meillä on lapsilla " mustat hampaat" , jotka ovat perineet isältään. Asia ei ole seurausta mistään raskauden aikaisesta jutusta. Tuolle asialle ei voi tehdä yhtään mitään, muuta kuin että käy kerran tai kaksi vuodessa puhdistuttamassa ne hammaslääkärissä. Yksi hyvä asia mustissa hampaissa on; niihin ei tule reikiä. Mutta jos valita saisi, niin ottaisin kyllä valkoiset hampaat joihin tulee reikiä.
Ja selkeästi syynä oli kummassakin tapauksessa minun odotusajan mahatauti.
Vierailija:
toiselle tehty jo, toiselle ei. minä kyllä tiedän mistä puhun, idiootti 7.
toisen lapsen rautahampaissa on jo alkavaa vauriota. molempien lasten hampaat on kuluneet (murentuneet) ja tummuneet.
Naapurin lapsella oli mustat alahampaat ja ne poistettiin ennen aikojaan ja syynä rankka refluksitauti joka huomattiin liian myöhään.
Toki äiti oli valittanut lapsen kaarioksennuksista mutta lääkärit ei piitanneet kun lapsi kuitenkin kasvoi. Lopulta lapsi ajautui huonoon kuntoon, tähystettiin ja joutui jopa leikkaukseen tuon refluksin takia. Lääkityksellä pitkään.
Happamat takaisinvirtaukset vatsasta sai aikaan hampaiden kunnon heikkenemisen.