Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vasenkätisissä enemmän luovia/taiteellisempia ihmisiä?

Vierailija
25.10.2024 |

Jälleen kerran tänään katselin näyteltyä juttua, jossa kirjoitettiin vasemmalla kädellä. Usein olen kiinnittänyt huomiota samaan asiaan. Mahtavatkohan vasenkätiset olla muita luovempia. Näyttelijöissä heitä näkyy usein. 

Olen oikeakätinen "luova".

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin päin on ihan selvä havainto. Maailman matemaatikoissa on vasureilla valtava yliedustus.

Vierailija
2/6 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikös se matemaattisuus ole suurinta luovuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vasenkätisyys lisää luovuutta. Samoin homoseksuaalisuuden todennäköisyyttä. Aivot ovat pikkuisen erilaiset.

t. vasuri, luovalla, alalla, hetero.

Vierailija
4/6 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan vasenkätiset osoittavat suurempaa taiteellista lahjakkuutta kuin oikeakätiset. Vasenkätiset myös ajautuvat luoviin ammatteihin oikeakätisiä useammin. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi taiteisiin, urheiluun tai vaikkapa informaatiotekniikkaan liittyvät alat. Toisaalta, on myös tutkittu, että vasenkätisten palkka on hieman matalampi kuin oikeakätisten.

Vierailija
5/6 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omista lapsista ne oikeakätiset on taiteellisempia, vasenkätinen urheilullisempi.

Vierailija
6/6 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että vasenkätisillä korostuu tietty moniulotteinen hahmotuskyky. 

Olen vasenkätinen ja luovalla alalla. Jo pienestä pitäen oon pystynyt hahmottamaan ja piirtämään asioita kolmiulotteisemmin kuin ikätoverit. Oma taitoni on "nähdä" asiat mielessä selkeästi, pystyä pyörittelemään niitä ja siirtämään mielikuvan kynällä paperille suhteellisen hyvin eri kuvakulmista. ja kyllä, kohtaan vasenkätisiä kollegoita suhteessa enemmän kuin muilla aloilla. Mutta:

Mieheni on vasenkätinen myös, hän ei piirrä mutta hahmottaa tiloja ja etäisyyksiä poikkeuksellisen hyvin sekä omaa ns "valokuvamuistin" eli pystyy palauttamaan mieleensä pieniä yksityiskohtia jostain näkemästään (itse en pysty tähän, hahmotan enemmän muotoja ja suuria kokonaisuuksia). Hän kykenee silmämääräisesti arvioimaan todella hyvin esimerkiksi miten joku tietynkokoinen huonekalu/asia mahtuisi tilaan. Hän ei tarvitse oikein mihinkään mittanauhaa, vaan voi arvioida kokoja ja tilavuuksia näppituntumalla tavalla joka ei ihan jokaiselta luonnistu. 

Yksi lähimmistä ystävistäni on myös vasenkätinen. Hän on matemaattisesti ja analyyttisesti lahjakas. Hänkään ei ole luova taiteellisessa mielessä, mutta hahmottaa mielessään erilaisia skenaarioita, todennäköisyyksiä ja reaktioita mielenkiintoisen intuitiivisella tavalla joka on tehnyt hänestä menestyneen insinöörin.

Meitä kaikkia yhdistää taito "nähdä" jotain elävästi mielessä ja pystyä kääntelemään, vääntelemään ja muokkaamaan päänsisäistä objektia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan