Miksei ihmiset osaa liikennesääntöjä
Itse liikun pääosin pyörällä. Eilen olin aikamoiseen ruuhka-aikaan odottamassa tienylitystä kiltisti, koska kyseisessä paikassa on suojatie, eikä väistämisvelvollisuutta autoilla. Kyseessä oli sellainen tie, jossa oli kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa. Tästä meni noin viiden auton letka, joista ensimmäinen pysähtyi antamaan minulle tietä. Huidoin hänelle, että menisi, koska en halua muutenkaan tuollaisesta kaksikaistaisesta surmanloukusta mennä (kyseisestä paikasta on vähän vaikea havainnoida, että tuleeko sieltä taaimmaiselta kaistalta autoja ja tunnetustihan läheskään kaikki autot eivät pysähdy tälläisessä tilanteessa, jossa toinen auto on pysähtyneenä suojatien eteen) ja minulla oli muutenkin selvä väistämisvelvollisuus. No tää sankari alkoi sitten huitomaan takaisin ja hänen takanaan jono vaan kasvoi, jonkin ajan päästä suvaitsi kuitenkin mennä vihaisesti katsoen. Kolmas tai neljäs auto letkasta yritti myös antaa väkisin tietä ja katsoi oikein taakseenkin vielä vihaisesti. Jotenkin ihmeellistä, ettei voida liikenteessä opetella näitä liikennesääntöjä, vaan pitää jumittaa koko liikenne sen takia, ettei ole viitsitty ottaa selvää näistä säännöistä.
Ja toki käy myös vastakkaisia tilanteita sellaisissa kohdissa, joissa on pyörätien jatke ja kolmio vielä osoittamassa autoille väistämisvelvollisuutta. Toissapäivänä viimeksi eräs mummo paahtoi piha-alueelta ensin risteävän tien yli ja sitten tälläisen kolmioidun pyörätienjatkeen yli katsomatta ollenkaan kevyen liikenteen kaistaa kumpaakaan suuntaan. Itse olin siis juuri ylittämässä juuri kyseistä pyörätienjatketta. Tuli aikamoinen läheltäpiti-tilanne, mutta mummopa ei huomannut edes tässä kohdassa, että oli melkein ajanut mun yli.
Tälläisiä tilanteita tapahtuu ihan liikaa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Ei hätää, en todellakaan väistä pyöräilijää jos minulla on etuajo-oikeus.
Säännöt ovat sekavat ja harva osaa niitä. Liikenneturvallisuuden kannalta olisi parempi, että jompi kumpi olisi aina väistämisvelvollinen. Mielummin pyöräilijä, koska heille käy huonosti mahdollisessa onnettomuustilanteessa.
Asun keskustassa ja pyöräilen paljon kaupungissa ja ajan myös autoa. Jonkun aikaa sitten tuli tilanne, jossa olin kääntymässä ja ennen kääntymistäni tien poikki sujahti pyöräilijä todella kovaa ohitse, jonka vaivaisesti ehdin väistää. Tämä siis tiellä, josta olin kääntymässä. Kääntyvä autoilija väistää pyöräilijää, joka ylittää risteävää tietä, mutta tässä en ollut vielä kääntynyt eikä minulla ei ollut väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä. Pyöräilijät eivätkä autoilijat yksinkertaisesti osaa sekavia sääntöjä. Näiden yksinkertaistaminen palvelisi kaikkia tienkäyttäjiä.
Täällä tuntuu ainakin liikenneympyrässä liikkuminen olevan vaikeaa kun autoilijat ajattelee että siitä ympyrän suojatiellä liikkuvien päältä saisi vapaasti ajaa.
En jaksa edes laskea kuinka monta pyöräilijää olisi jäänyt alle jos ajaisin sääntöjen mukaisesti. Varsinkin nuorilla on tapana kiihdyttää vauhtia ja singahtaa suoraan edestä ilman aikomustakaan väistää. Perään vielä heilutellaan keskisormea. Toivottavasti alkaa heilläkin joskus järkeä tulemaan päähän ennen kuin vahinko pääsee sattumaan, sillä silloin se ei todellakaan ole autoilija johon sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Tämä
24 Väistäminen
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24
Vierailija kirjoitti:
Säännöt ovat sekavat ja harva osaa niitä. Liikenneturvallisuuden kannalta olisi parempi, että jompi kumpi olisi aina väistämisvelvollinen. Mielummin pyöräilijä, koska heille käy huonosti mahdollisessa onnettomuustilanteessa.
Asun keskustassa ja pyöräilen paljon kaupungissa ja ajan myös autoa. Jonkun aikaa sitten tuli tilanne, jossa olin kääntymässä ja ennen kääntymistäni tien poikki sujahti pyöräilijä todella kovaa ohitse, jonka vaivaisesti ehdin väistää. Tämä siis tiellä, josta olin kääntymässä. Kääntyvä autoilija väistää pyöräilijää, joka ylittää risteävää tietä, mutta tässä en ollut vielä kääntynyt eikä minulla ei ollut väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä. Pyöräilijät eivätkä autoilijat yksinkertaisesti osaa sekavia sääntöjä. Näiden yksinkertaistaminen palvelisi kaikkia tienkäyttäjiä.
90-luvulle asti säännöt olivatkin yksinkertaisia. Siihen aikaa myös pyöräilijää väistettiin jos pyöräilijä tuli oikealta. Ainoana poikkeuksena ne tilanteet missä pyöräilijälle oli kolmio tai stop-merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ajattelee, että kaikelle kevyelle liikenteelle on samat säännöt. Ei siis osata erotella kävelyä ja pyöräilyä toisistaan erillisiksi liikennemuodiksi.
Tämä on aika pelottavaa, jos pitää paikkansa. Pyöräilijä kulkee 15-25 km/h ja jalankulkija 4-5 km/h.
Eikä tuossa vielä kaikki, vaan skuuttailijatkin luulevat omaavansa jalankulkijan oikeudet ja vielä vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa edes laskea kuinka monta pyöräilijää olisi jäänyt alle jos ajaisin sääntöjen mukaisesti. Varsinkin nuorilla on tapana kiihdyttää vauhtia ja singahtaa suoraan edestä ilman aikomustakaan väistää. Perään vielä heilutellaan keskisormea. Toivottavasti alkaa heilläkin joskus järkeä tulemaan päähän ennen kuin vahinko pääsee sattumaan, sillä silloin se ei todellakaan ole autoilija johon sattuu.
Kyllä niiltä jarru löytyy -kokeiltu on.
Ihmiset ovat arvaamattomia. Välillä vaikea tulkita joidenkin pyöräilijöiden/potkulautailijoiden signaaleja ja aikomuksia. Jotkut posottavat luurit korvissa suoraan eteen suojatiellä, vaikka väistämisvelvollisuus tai sitten hidastelevat siksakkia odottaen vapaata kaistaa. Mutta törkeimmät ajavat vauhdilla suoraan eteen suojatiellä tietämättä talutussäännöstä. Yritä siinä sitten kohdella kaikkia loogisesti ajattelevina yksilöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikilla ei äly riitä sen käyttämiseen. Eivät nämä nulikat katso edes eteensä. Tämän syksyn aikana olen huomannut kuinka useat vastaan pyöräilevät nuoret tuijottavat puhelinta ajon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikilla ei äly riitä sen käyttämiseen. Eivät nämä nulikat katso edes eteensä. Tämän syksyn aikana olen huomannut kuinka useat vastaan pyöräilevät nuoret tuijottavat puhelinta ajon aikana.
Yrittävät vaan hämätä.
Ja monelle tuo "En yhtään seuraa mitä ympärilläni tapahtuu" -juttu menee läpi.
Ainakaan Kuopiossa ei ole pyöräkaistoja missään vaikka onkin iso kaupunki.