Miksei ihmiset osaa liikennesääntöjä
Itse liikun pääosin pyörällä. Eilen olin aikamoiseen ruuhka-aikaan odottamassa tienylitystä kiltisti, koska kyseisessä paikassa on suojatie, eikä väistämisvelvollisuutta autoilla. Kyseessä oli sellainen tie, jossa oli kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa. Tästä meni noin viiden auton letka, joista ensimmäinen pysähtyi antamaan minulle tietä. Huidoin hänelle, että menisi, koska en halua muutenkaan tuollaisesta kaksikaistaisesta surmanloukusta mennä (kyseisestä paikasta on vähän vaikea havainnoida, että tuleeko sieltä taaimmaiselta kaistalta autoja ja tunnetustihan läheskään kaikki autot eivät pysähdy tälläisessä tilanteessa, jossa toinen auto on pysähtyneenä suojatien eteen) ja minulla oli muutenkin selvä väistämisvelvollisuus. No tää sankari alkoi sitten huitomaan takaisin ja hänen takanaan jono vaan kasvoi, jonkin ajan päästä suvaitsi kuitenkin mennä vihaisesti katsoen. Kolmas tai neljäs auto letkasta yritti myös antaa väkisin tietä ja katsoi oikein taakseenkin vielä vihaisesti. Jotenkin ihmeellistä, ettei voida liikenteessä opetella näitä liikennesääntöjä, vaan pitää jumittaa koko liikenne sen takia, ettei ole viitsitty ottaa selvää näistä säännöistä.
Ja toki käy myös vastakkaisia tilanteita sellaisissa kohdissa, joissa on pyörätien jatke ja kolmio vielä osoittamassa autoille väistämisvelvollisuutta. Toissapäivänä viimeksi eräs mummo paahtoi piha-alueelta ensin risteävän tien yli ja sitten tälläisen kolmioidun pyörätienjatkeen yli katsomatta ollenkaan kevyen liikenteen kaistaa kumpaakaan suuntaan. Itse olin siis juuri ylittämässä juuri kyseistä pyörätienjatketta. Tuli aikamoinen läheltäpiti-tilanne, mutta mummopa ei huomannut edes tässä kohdassa, että oli melkein ajanut mun yli.
Tälläisiä tilanteita tapahtuu ihan liikaa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein ymmärsin, niin sinä siis seisoit pyöräsi kanssa suojatien edessä? Silloin on kyllä ihan normaalia liikennesääntöjen mukaista käytöstä että autoilijat antavat tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Kyllä minäkin mulkoilen suojatien edessä turhaan hengaavia tyyppejä pahasti ja pitkään. Se on typerin paikka jäädä "päivystämään" syystä tai toisesta. Autoilija ei voi tietää oletko hyppäämässä hänen alleen vai lorvitko muuten vaan suojatien edustalla.
Jos on taluttamassa pyörää, on toki jalankulkija. Mutta jos on toinen jalka maassa ja toinen polkimella odottamassa, on vielä pyöräilijä.
Itsehän teen usein tuollaisissa AP:n mainitsemissa tilanteissa, etten pidä kiirettä nousta sieltä pyörän päältä pois ja lähden taluttamaan sitä pyörääni tien yli. Ylitän toki tien reippaasti kuten kuuluukin, mutta en kiirehdi astumaan sinne suojatielle. Kun kerran haluavat väistää, niin odottakoot sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein ymmärsin, niin sinä siis seisoit pyöräsi kanssa suojatien edessä? Silloin on kyllä ihan normaalia liikennesääntöjen mukaista käytöstä että autoilijat antavat tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Kyllä minäkin mulkoilen suojatien edessä turhaan hengaavia tyyppejä pahasti ja pitkään. Se on typerin paikka jäädä "päivystämään" syystä tai toisesta. Autoilija ei voi tietää oletko hyppäämässä hänen alleen vai lorvitko muuten vaan suojatien edustalla.
Jos on taluttamassa pyörää, on toki jalankulkija. Mutta jos on toinen jalka maassa ja toinen polkimella odottamassa, on vielä pyöräilijä.
Itsehän teen usein tuollaisissa AP:n mainitsemissa tilanteissa, etten pidä kiirettä nousta sieltä pyörän päältä pois ja lähden taluttamaan sitä pyörääni tien yli. Ylitän toki tien reippaasti kuten kuuluukin, mutta en kiirehdi astumaan sin
Uhmaikä näköjään vielä päällä, kuten AP:llakin.
Eli sinä tässä olit se tukko. Olisit taluttanut fillarin yli ja jatkanut sotkemista. Kumma kun et osaa toimia oikein.
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Suurin osa ihmisistä ajattelee, että kaikelle kevyelle liikenteelle on samat säännöt. Ei siis osata erotella kävelyä ja pyöräilyä toisistaan erillisiksi liikennemuodiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Yläpeukutin, mutta korjaan sen verran, että eivät kaikki pyöräilijät ole kortittomia. Moni pyöräilijä on myös autoilija.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Eihän tässä siitä ollut kyse. Tämå neropatti seisoo suojatien vieressä ja viittoo autoja menemään. Se jos mikä on raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ajattelee, että kaikelle kevyelle liikenteelle on samat säännöt. Ei siis osata erotella kävelyä ja pyöräilyä toisistaan erillisiksi liikennemuodiksi.
Tämä on aika pelottavaa, jos pitää paikkansa. Pyöräilijä kulkee 15-25 km/h ja jalankulkija 4-5 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Yläpeukutin, mutta korjaan sen verran, että eivät kaikki pyöräilijät ole kortittomia. Moni pyöräilijä on myös autoilija.
Niin. Missä väitin, että kaikki pyöräilijät ovat kortittomia? Puhuin nimenomaan kortittomista pyöräilijöistä, jotka eivät välttämättä tiedä liikennesääntöjä. Olen itsekin autoilija ja pyöräilijä.
Mikset aja autotiellä niin kuin spandexit tekevät? Siellä on paljon yksinkertaisemmat väistämissäännöt. Heti jos vaihtaa kävelytien puolelle niin homma menee vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ajattelee, että kaikelle kevyelle liikenteelle on samat säännöt. Ei siis osata erotella kävelyä ja pyöräilyä toisistaan erillisiksi liikennemuodiksi.
Tämä on aika pelottavaa, jos pitää paikkansa. Pyöräilijä kulkee 15-25 km/h ja jalankulkija 4-5 km/h.
En ole ap, mutta tämä pitää kyllä paikkansa. Mulla on kokemusta yhdestäkin suojatiestä, jonne pyöräilijöillä on tapana kaartaa vauhdilla autojen eteen. Tulevat siis alamäkeen ja kääntyvät suoraan suojatielle. Suojatie on paikassa, missä pyöräilijällä on yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus, se ei edes ole risteyksen yhteydessä. Se on tosi kiva itsekin tulla vaikka liukkalla säällä sitä samaa alamäkeä alas autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ajattelee, että kaikelle kevyelle liikenteelle on samat säännöt. Ei siis osata erotella kävelyä ja pyöräilyä toisistaan erillisiksi liikennemuodiksi.
Tämä on aika pelottavaa, jos pitää paikkansa. Pyöräilijä kulkee 15-25 km/h ja jalankulkija 4-5 km/h.
Kevyelle liikenteelle on yhteinen infra 99 prosentissa tapauksista. Eli kyltissä on sekä pyöräilijän että kävelijän kuva. Ne kyltit missä on vaan esim. pelkkä pyöräilijän kuva ovat harvinaisia. Kuitenkin säännöt ovat pyöräilijöille ja kävelijöille erilaiset, mikä on hyvin hämäävää.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Mistä päättelet ettei pyöräilijällä ole ajokorttia? Ja ajokortti ei ole mikään tae siitä että noudattaa liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä raivostuttavaa. Autoilijat antavat kortittomille pyöräilijöille väärän signaalin väistämällä heitä. Pyöräilijä väistää aina pyörätienjatkeella, ellei autoilija käänny tai tule kolmion takaa. Tällöin ei autoilijan pidä pysähtyä antamaan tietä!
Eihän tässä siitä ollut kyse. Tämå neropatti seisoo suojatien vieressä ja viittoo autoja menemään. Se jos mikä on raivostuttavaa.
Jos hän istuu pyörän päällä, hän ei ole aikeissa taluttaa pyörää yli joten aivan turha pysähtyä tien tukkeeksi. Tilanne on nopeammin ohi kun ei anna tietä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ajattelee, että kaikelle kevyelle liikenteelle on samat säännöt. Ei siis osata erotella kävelyä ja pyöräilyä toisistaan erillisiksi liikennemuodiksi.
Tämä on aika pelottavaa, jos pitää paikkansa. Pyöräilijä kulkee 15-25 km/h ja jalankulkija 4-5 km/h.
Kevyelle liikenteelle on yhteinen infra 99 prosentissa tapauksista. Eli kyltissä on sekä pyöräilijän että kävelijän kuva. Ne kyltit missä on vaan esim. pelkkä pyöräilijän kuva ovat harvinaisia. Kuitenkin säännöt ovat pyöräilijöille ja kävelijöille erilaiset, mikä on hyvin hämäävää.
Kuulostaa siltä että asut pikkukaupungissa. Ja kyllä, nämä sekakäyttötiet ovat todella huonoa suunnittelua. Pyöräilijät eivät mitenkään sovi jalankulkijoiden sekaan saati niihin verrattaviksi. Isoimmissa kaupungeissa on yhä enemmän pyöräkaistoja ja jaettuja teitä, mutta sekakäyttöteitäkin valitettavasti näkee.
Mielestäni pyöräilijän säännöt suojatienja kevyen väulän suojatien käyttämisessä ovat varsin sekavat. Esimerkkinä mainitsisin vain tämän uuden liikennemerkin "Pyöräilijän etuoikeus ylittää katu" joka ripustetaan samaan tankoon suojatie-merkin kanssa. Ensimmäinen antaa pyöräilijälle etuajo-oikeuden ja toinen väistämisvelvollisuuden. Selkääkö?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pyöräilijän säännöt suojatienja kevyen väulän suojatien käyttämisessä ovat varsin sekavat. Esimerkkinä mainitsisin vain tämän uuden liikennemerkin "Pyöräilijän etuoikeus ylittää katu" joka ripustetaan samaan tankoon suojatie-merkin kanssa. Ensimmäinen antaa pyöräilijälle etuajo-oikeuden ja toinen väistämisvelvollisuuden. Selkääkö?
Lopeta ainakin autoilu ja toimita ajokorttisi poliisille. Sinulla ei ole tarvittavaa pätevyyttä sen pitämiseen.
Olen itse ollut tilanteissa, joissa olen ollut pyörällä väistämisvelvollinen, ja hidastanut vauhtia suojatien läheisyydessä niin, että jos autoilijat vain ajaisivat, kenenkään ei tarvitsisi pysähtyä. En ole edes näyttänyt kädelläni merkkiä, että käännyn suojatielle, vaan yritän näyttää juuri siltä, etten olisi menossa sille. Mutta niin vain autoilijat pysähtyvät, ja vaikka he antavatkin minulle tietä, niin hyppään pois satulasta ja talutan pyörän tien yli. Vaikka kaikille helpointa olisi, että he jatkaisivat matkaa, ja minun ei tarvitsisi hypätä satulasta.
Tätä tapahtuu lähes joka päivä eri suojateillä, että yleensä sitten jo suojatien lähellä hyppään pois satulasta ja talutan, ja ainakin minulla on silloin oikeus pysäyttää liikenne. Olen yrittänyt myös viittoa autoilijoille, että minä olen pyöräilijänä väistämisvelvollinen, mutta joka kerta olen sitten joutunut menemään itse ennen autoja, kun he eivät suostu liikkumaan.
Sitten on myös se toinen ääripää: pari kertaa olen meinannut jäädä auton alle, kun olen ajanut suoraan, ja auto on tullut sivusta seuraten vain autoliikennettä, eikä kevyenliikenteenväylää, molemmissa risteyksissä autoilijalla on ollut kolmio. Olen luullut, että autoilija on huomannut minut, koska on pysähtynyt, mutta kun muita autoja ei ole tullut, niin auto onkin lähtenyt liikkeelle, ja minä olen ollut joko auton edessä tai etukulmassa. Toisessa tapauksessa vielä näin, kuinka kuski ja "apukuski" molemmat katselivat koko vartalollaan, tuleeko autoja, mutta eivät ilmeisesti katsoneet, tuleeko kevyenliikenteenväylällä ketään.
Jos oikein ymmärsin, niin sinä siis seisoit pyöräsi kanssa suojatien edessä? Silloin on kyllä ihan normaalia liikennesääntöjen mukaista käytöstä että autoilijat antavat tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Kyllä minäkin mulkoilen suojatien edessä turhaan hengaavia tyyppejä pahasti ja pitkään. Se on typerin paikka jäädä "päivystämään" syystä tai toisesta. Autoilija ei voi tietää oletko hyppäämässä hänen alleen vai lorvitko muuten vaan suojatien edustalla.