Missä käytte lääkärissä, jos teette töitä toiminimellä tai freelancerina?
Menettekö yksityiselle vai julkiselle?
Onko vakuutus? Millaisia hintoja vakuutuksissa ollut per vuosi?
Muita kokemuksia tai vinkkejä?
Kommentit (9)
Sairauskuluvakuutus täytyy ottaa nuorena ja terveenä, ja moni vapaa taiteilija jättää ottamatta, koska se on niin kallis ja lakisääteinen YEL-vakuutus haukkaa osansa työtuloista.
Tilanteen mukaan molempia käyttänyt, vakuutus on melkein 500 vuodessa, kun noussut iän myötä ja nyt oon 46.
Riippuu siitä, mihin tarvitsen lääkäriä. Viimeksi kävin reilu vuosi sitten silmälääkärillä yksityisellä samalla kun hankin uudet silmälasit. Muuten julkisella. Mutta onneksi en juuri ole sairastellut, ei ole ollut lääkärille tarvetta.
Pienyrittäjien ja freelancerien tilanne nostetaan harvoin esille näissä terveyspalvelu-keskusteluissa. Olen nyt viitisen vuotta ollut yrittäjä ja tässä kohdin harkitsen kovasti vakuutuksen ottamista. Olen myös tähän asti käyttänyt ristiin sekä terveyskeskusta ja yksityistä lääkäriä. Yksityiset lääkärimaksut alkavat vaan olla jo niin korkeita. Ihan eliittihinnoissa alkaa olla, jos vakuutusta ei ole. Terveyskeskuksessa taas palveluja saa niin rajallisesti ja pitkän odotuksen jälkeen. Olispa tässä välissä joku muu konsepti tarjolla.
ap
Miksi kävisin myrkytyskeskuksessa? Ei ole vakuutusta, huolehdin terveydestäni
Ap jatkaa. Suuret vakuutusmaksutkaan ei kauheasti houkuttele. Onko kukaan lähtenyt ostamaan pienyrityksen työterveyshuoltoa palveluna?
Olen käyttänyt sekä julkisia terveyspalveluja että yksityistä gynekologia. Maksan kaiken itse.
Ollut freelancerina yli 30 vuotta, nyt vanhuuseläkkeellä ja erikoissairaanhoidossa. Työhommat kuitenkin jatkuvat, kuten useimmilla tämän alan ihmisillä.