Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemukseni TE-toimistosta

Vierailija
24.10.2024 |

Ilmoittauduin työttömäksi keväällä. Lomakkeessa pyydettiin kertomaan omasta tilanteesta. Kerroin siinä tilanteen, että olen joutunut työttömäksi vuosien täystyöllisyyden jälkeen. Sanoin että minulla on lopputyö omaan kouluuni tekemättä. Kerroin myös etten ole enää kirjoilla ko koulussa ja lähetin tästä virallisen todistuksen. Sen jälkeen on tullut uudestaan ja uudestaan sama päätös: olet opiskelija, ei oikeutta tukeen. Pitäisi ilmeisesti kertoa että olen päivät sohvalla enkä enää edes kuvittele tekeväni muuta kuin makoilua. Mennyt kyllä luotto koko laitokseen.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole töihin ajatellut mennä?

Vierailija
2/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä kysynyt sieltä koulultasi oletko vielä kirjoilla siellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole töihin ajatellut mennä?

Päivystäjä paikalla.

Vierailija
4/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueppa teksti. Mistä muualta se virallinen todistus voisi olla kuin sieltä koululta? Ap

Vierailija
5/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueppa teksti. Mistä muualta se virallinen todistus voisi olla kuin sieltä koululta? Ap

No mitä mokasit, jos on lopputyö kesken periaatteessa olet opiskelija vaikket ole koulussa enää, sinulla ei siis ole mitään papereita etkä ole valmistunut 

Vierailija
6/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpäs olikin, olen pahoillani.

Vierailija
7/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäis että koulu suorittettava loppuun? Ellei ole esim. b-lausuntoa, ettei kyseinen ala käy päinsä. 

Vierailija
8/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä mokasit, jos on lopputyö kesken periaatteessa olet opiskelija vaikket ole koulussa enää, sinulla ei siis ole mitään papereita etkä ole valmistunut 

Te-keskusko ei tämmöisissä asioissa auta? Mä luulin, että ovat kaikkia ihmisiä jelppaamassa koulu ja työasioissa.

ohis

Vierailija
9/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa itse sanon että olen opiskelija? Jos minulla ei ole opiskeluoikeutta mihinkään, en ole opiskelija. Te-keskushan voi nähtävästi kenet tahansa tuomita halutessaan opiskelijaksi. Ap

Vierailija
10/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa ap selvittää, oletko siellä oppilaitoksessa kirjoille merkitty. Onko Te-virastolle mennyt tieto opintojen päättymisestä. Jos sulla on voimassa oleva opinto-oikeus, nii olet opiskelija, vaikka et opiskelisi. Jossain rekisterissä on siis väärä tieto ja kirjaus, joka väittää sinua opiskelijaksi. Se viranomaistieto pitäisi saada ensin muutettua.

Mulla on vastaavanlainen ongelma virheellisen viranomaiskirjauksen vuoksi ja yli vuoden vääntämisen jälkeen pakko sanoa, ettei tässä asiassa voi auttaa kuin lainvalvojat tai lakimiehet. Jos  virheellinen kirjaus on viranomaisen tekemä, siihen ei mikään oma selvitys auta. 

Vierailija
11/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti kelalle toimittaa todistus TE-toimistolta siitä etteivät itse maksa minulle minkään sortin työttömyyspäivärahoja.

Vierailija
12/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä tuohon kouluun ja suorita nuo opinnot loppuun, vaikka ala ja opinnot eivät kiinnostaisikaan. Jos opinnoista puuttuu vain lopputyö niin eihän tuo edes ole mikään paha homma. Tuohan vaatii paljon vain sitä ns. vaativaa asiantuntijatyötä. 

Vierailija
13/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätökset ovat mielivaltaisia. Minulla on vaikka kuinka monta tutkintoa, mutta jostain syystä ovat sitä mieltä että olen vain ylioppilas, jolla ei ole mitään tutkintoa. Yritin lähettää tutkintotodistuksiani netin kautta, vaikka kuinka monta kertaa, aina joku kävi poistamassa ne. 

Olen pätevä useampaankin ammattiin, mutta minusta yritettiin kovasti tehdä siivoojaa ja hyllyttäjää.

Vierailija
14/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpsis. Mulla on parikin keskeneräistä lopputyötä ja en ole ollut muutamaan vuoteen missään kirjoilla opiskelijana. Tämä on olennaista. Ap:n tapauksessa jossain on olemassa viranomaismerkintä "opiskelija." Mulla meni niin, että kun joskus jouduin TE-toimistoon, ne epäili opiskelijaksi ja piti opiskelijana siihen asti, että toimitin oppilaitoksen virallisen lausunnon jollain leimalla oikein ja en enää yhtään muista, miten asia siinä lausuttiin, mutta se riitti. Olennaista, että paperista selviää, ettei sinulla ole voimassaolevaa opiskeluoikeutta. Opiskeluoikeus voi olla voimassa tai ei. Jos se opiskeluoikeus on voimassa, olet tietty opiskelija. Sinun pitää kirjautua sieltä oppilaitoksesta ulos niin, ettei ole oikeutta suorittaa opintoja. 

Vierailija
15/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla pitää olla todistus opinto-oikeuden päättymisestä pelkkä tieto ettet ole kirjoilla ei riitä.

Samassa tilanteessa mulla ei ollut mitään ongelmaa kun laitoin tiedoksi koulun kirjeen missä kerrottiin ettei opinto-oikeutta enää ole.  Veikkaan että sulla lukee vaan tyyliin et ole aktiivinen, ilmoittautunut opiskelijaksi tms. Kantsii lukea vielä kerran se paperi läpi ja laittaa työkkärin sivujen kautta yhteydenottopyyntö. Kas kun johonkin ne päätöksensä pohjaa (lakiin!) ja sun tapauksessa lain kirjain ei ole täyttynyt. Toinen tarina jos sun kohdalle on osunut joku tollo joka ei ymmärrä lukemaansa mutta sekin saadaan selvitettyä. 

Vierailija
16/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-keskusko ei tämmöisissä asioissa auta? Mä luulin, että ovat kaikkia ihmisiä jelppaamassa koulu ja työasioissa.

ohis

Nähtävästi te-keskuksen ainoa tehtävä ainakin minun kohdallani on torpata kaikki apu. Ap

Vierailija
17/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa ap selvittää, oletko siellä oppilaitoksessa kirjoille merkitty. Onko Te-virastolle mennyt tieto opintojen päättymisestä. Jos sulla on voimassa oleva opinto-oikeus, nii olet opiskelija, vaikka et opiskelisi. Jossain rekisterissä on siis väärä tieto ja kirjaus, joka väittää sinua opiskelijaksi. Se viranomaistieto pitäisi saada ensin muutettua.

Mulla on vastaavanlainen ongelma virheellisen viranomaiskirjauksen vuoksi ja yli vuoden vääntämisen jälkeen pakko sanoa, ettei tässä asiassa voi auttaa kuin lainvalvojat tai lakimiehet. Jos  virheellinen kirjaus on viranomaisen tekemä, siihen ei mikään oma selvitys auta. 

Ei ole voimassa olevaa opinto-oikeutta eikä sellaista ole tulossakaan. Siinä ko koulun todistuksessa lukee päivämäärät ja myös se koska opinto-oikeus on lakannut. Ap

Vierailija
18/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätökset ovat mielivaltaisia. Minulla on vaikka kuinka monta tutkintoa, mutta jostain syystä ovat sitä mieltä että olen vain ylioppilas, jolla ei ole mitään tutkintoa. Yritin lähettää tutkintotodistuksiani netin kautta, vaikka kuinka monta kertaa, aina joku kävi poistamassa ne. 

Olen pätevä useampaankin ammattiin, mutta minusta yritettiin kovasti tehdä siivoojaa ja hyllyttäjää.

Mua harmittaa, kun valtiolla ja TE-virastolla on koulutustiedot. Haluaisin ne pois, koska Kelassa ne kuvittelee, että voin tienata vaikka tuhansia euroja per kuukausi. Hirviä simputus ja kyykytys aina, kun en tienaa niitä isoja rahoja. Kela jopa joskus vuosia sitten epäili, että teen pimeästi töitä. Ei ne suoraan sanoneet, mutta rivien välistä saattoi päätellä. Ne ei millään meinanneet saada aikaiseksi myönteisiä tukipäätöksiä ja mikään selvitys ei ollut riittävä. Ne oli nähnyt mun opintorekisteriotteeni niin alkoi kamala simputus ja olin opiskelija silloin. 

Vierailija
19/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä tuohon kouluun ja suorita nuo opinnot loppuun, vaikka ala ja opinnot eivät kiinnostaisikaan. Jos opinnoista puuttuu vain lopputyö niin eihän tuo edes ole mikään paha homma. Tuohan vaatii paljon vain sitä ns. vaativaa asiantuntijatyötä. 

Olen tällä hetkellä myös työkyvytön eli sen lopputyön tekeminen ei ole muutenkaan mahdollista nyt. Sairauspv-rahaa voin hakea taas ensi keväänä kun vuosi tullut täyteen. Ja kyllä minulla pitää olla oikeus saada tt-tukea kuten muidenkin työttömien. Ap

Vierailija
20/36 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole voimassa olevaa opinto-oikeutta eikä sellaista ole tulossakaan. Siinä ko koulun todistuksessa lukee päivämäärät ja myös se koska opinto-oikeus on lakannut. Ap

Jostain syystä siis tuota ei huomioida. Nyt on olennaista, että sun töistä on jonkinlaiset todistukset, jotta ne tajuaa sun olleen töissä, ei opiskelemassa. Jos niiden järjestelmien tiedoissa olet ollut viimeksi opiskelija, se tieto on vaikea saada muutettua ei opiskelijaksi. Kokemusta on. Sun pitää sinne TE-järjestelmään saada listattua ne sun työvuodet ja kunnon selvitys muutenkin, että olet ollut töissä, et opiskelemassa etkä työtön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi