Rivitalon takapihalle kohoaa aita ja kaksikerroksinen päiväkoti
Rakentaminen | Rivitalon asukkaat järkyttyivät: Vain metrien päähän terassista halutaan rakentaa päiväkoti: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010781485.html
Kyllä rivarikämppien arvo laskee
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä sanotaan että nurmialue jatkui ennen yli metsin pitemmälle, mikä näkyy selvästi myös kuvassa. Onko tossa pakkolunastettu yhtiöltä maata että saadaan tarpeeksi tilaa päiväkodille? Toivottavasti saivat edes siitä kipurahoja. ja kyllä, asuntojen arvo tipalhtaa reippaasti. Ensinnä menee näkymät ja toisekseen, kuka haluaa lauman kirkuvia kakaroita juoksemaan pihansa editse joka päivä. Lapsiperheet voivat arvostaa päiväkotia mutta eivät hekään halua asua sellaisen naapurissa. Pihatkin tossa pienenee niin ei kiinosta senkään takia.
Taitaa olla kaupungin maata, sitä on saanut hoitaa kaupungin luvalla, mutta korvausta esim. istutuksista ei kaupunki maksa kun alue tarvitaan kaupungin käyttöön. Ei kai rivari omaa maataan olisi myynyt, nuo miehet lienee juurikin niitä omistajia. Lapsellani on omakotitalonsa pihalla jatko juurikin tuolla sopimuksella. Siinä on niin pieni pa
Ihan tavallista on, että kaupungin maita "varastetaan" omaan käyttöön, jos naapuritontti on tyhjillään tai merkattu puistoalueeksi.
Kyllä tässä on pahemmanlaatuinen NIMBY-ilmiö nyt, ja vielä siis siten, että ei olla tutustuttu 1. tontin rajoihin 2. kaavamerkintöihin.
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä sanotaan että nurmialue jatkui ennen yli metsin pitemmälle, mikä näkyy selvästi myös kuvassa. Onko tossa pakkolunastettu yhtiöltä maata että saadaan tarpeeksi tilaa päiväkodille? Toivottavasti saivat edes siitä kipurahoja. ja kyllä, asuntojen arvo tipalhtaa reippaasti. Ensinnä menee näkymät ja toisekseen, kuka haluaa lauman kirkuvia kakaroita juoksemaan pihansa editse joka päivä. Lapsiperheet voivat arvostaa päiväkotia mutta eivät hekään halua asua sellaisen naapurissa. Pihatkin tossa pienenee niin ei kiinosta senkään takia.
Ei ole pakkolunastettu mitään. Rivitalon rakennusyhtiö istutti tontille nurmikkoa reippaasti yli tontin rajojen (yli metrin verran) ja monet asukkaat luulivat että tontti on isompi kuin se on. Rakennusyhtiö sanoo että tontin rajat oli selvästi merkitty myyntiaineistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alueella on 2016 vahvistettu kaava, jossa rivaritontin vieressä on palvelurakentamiseen varattu tontti. Ei voi tulla yllärinä, että siihen tontille saattaa tulla joku palvelurakennus.
Tuo rvari on rakennettu vuosia ennen 2016 tapahtunutta kaavan vahvistamista.
Ei ole, on uudempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alueella on 2016 vahvistettu kaava, jossa rivaritontin vieressä on palvelurakentamiseen varattu tontti. Ei voi tulla yllärinä, että siihen tontille saattaa tulla joku palvelurakennus.
Rivari on valmistunut vuonna 2021 ja asukkaat ovat tienneet että viereen tulee päiväkoti tai muu vastaava rakennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika uudelta se näyttää Google mapsissa, mutta voi toki olla ennen 2016 rakennettu. Mutta on tässä silti ollut melkein 10 vuotta aikaa varautua siihen, että naapuriin saattaapi tulla vaikkapa se päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla kaupungin maata, sitä on saanut hoitaa kaupungin luvalla, mutta korvausta esim. istutuksista ei kaupunki maksa kun alue tarvitaan kaupungin käyttöön. Ei kai rivari omaa maataan olisi myynyt, nuo miehet lienee juurikin niitä omistajia. Lapsellani on omakotitalonsa pihalla jatko j
Lapseni perhe on asiallisesti sopinut kaupungin kanssa, ei varastanut. On myös kaupungin etu, että alue pysyy siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät sitten ottaneet kaavoitusosastolta selvää mitä sinne mahdollisesti voidaan rakentaa. Kun mikään sovittu ei merkitse mitään. Puisto- ja suojelualueetkin raivataan, ja mikään ei ole pyhää, eikä kotirauhalla ole merkitystä.
Minä soittelin, kun rivaria ostettiin. Ihanat luontopolut ja talvisin hiihtoladut menivät siihen aikaan vielä melkein takapihalta, ja metsää riitti.
Kaunis paikka, mutta sieltä sanottiin, että kaikki voi muuttua. Oli niin hulppealla paikalla, että taatusti sinne tulevaisuudessa nousee rakennuksia ihan viereen. Ja kun olen nyt seurannut kyseistä taloyhtiötä, niin myynnissä on ollut useita asuntoja. Kenties ovat jo saaneet vihiä tällaisista järkyttävistä "päiväkotisuunnitelmista"?
Halooo, halooo onko ketään paikalla. Kuvitteletko tosiaan, että kaavoituksen jatkokäyttö on ollut jo tiedossa silloin, kun näiden rivitalojen rakentaminen alkoi, voi järki poloista, jäässä kesät talvet joo.
Vierailija kirjoitti:
Rivarin gryderi ei ollut kertonut, että osa nurmikkoa ei ole enää rivarin tonttia! Oli siis kusettanut muka isommalla takapihalla! Tiesi siis,että osa takapihan nurmea oli jo kaupungin tonttia .
Vierailija kirjoitti:
MInä huudattaa takapihallani jotain örinäheviä,ryypätä ja huudella kirosanoja . Poliiseja ei voitaisi soittaa koska olisin omalla pihalla.
Halloweeninä pistäisin kunnon överikoristeet,irtopäitä ja tekoverta.
Oooh, kulmikasta. Meillä on oikea pahis täällä, örinäheviä ja överikoristeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne asukkaat ovat olleet asuntoa ostaessaan tietoisia kaavasta tai kaavamuutoksesta naapuritontilla?
Mä olen itse asiassa asunut päiväkodin naapurissa, siis takapihan aidan takana oli päiväkoti pihoineen. Oikein hyvä naapuri, siellä oli toimintaa silloin, kun itse oli töissä ja taas hiljaista silloin, kun itse oli vapaana. Ja lapsella oli lyhyt matka päivähoitoon.
Hei idiootti, kuvan miehillä tuskin enää on PÄIVÄHOITOPAIKAN ikäisiä lapsia, huoh huoh!
Huoh huoh, huoh huoh huoh, huoh huoh huoh, ajatelkaa edes lapsia!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarin gryderi ei ollut kertonut, että osa nurmikkoa ei ole enää rivarin tonttia! Oli siis kusettanut muka isommalla takapihalla! Tiesi siis,että osa takapihan nurmea oli jo kaupungin tonttia .
Se on ostajan omaa tyhmyyttä jos ei osaa myyntiaineistosta katsoa edes missä tontin rajat kulkee.
Rivariasunnossa yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet. Ja kaikki asuu ensimmäisessä kerrroksessa. Kaava kannattaa kyllä selvittä tarkkaan ettei ylläreitä tule.
Minua ihmetyttää aina näissä uusissa tiheään rakennutuissa alueissa että eikö paloturvamääräykset päde ollenkaan? Me asutaan vanhassa ok-talossa isolla tontilla kaava-alueella eikä saada rakentaa mitään rakennusta 9m lähemmäs rajasta koska paloturvallisuus. Verkko-aidan saa ainoastaan pystyttää tai istuttaa aitakasveja.
Sitten kun ajaa joskus uusien ok-taloalueiden läpi niin niissä on talot ihan vieri vieressä ehkä joku 3-4 metriä on talojen välissä ja siinäkin saattaa olla korkea lauta-aita? Miten niiden alueiden paloturvallisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne asukkaat ovat olleet asuntoa ostaessaan tietoisia kaavasta tai kaavamuutoksesta naapuritontilla?
Mä olen itse asiassa asunut päiväkodin naapurissa, siis takapihan aidan takana oli päiväkoti pihoineen. Oikein hyvä naapuri, siellä oli toimintaa silloin, kun itse oli töissä ja taas hiljaista silloin, kun itse oli vapaana. Ja lapsella oli lyhyt matka päivähoitoon.
Hei idiootti, kuvan miehillä tuskin enää on PÄIVÄHOITOPAIKAN ikäisiä lapsia, huoh huoh!
Huoh huoh, huoh huoh huoh, huoh huoh huoh, ajatelkaa edes lapsia!!!!!!
Minä perkele mitään kakaroita ajattele mikäli minun asuinmukavuus ja asunnon hinta romahtaa, minä ajattelen vain ja ainoastaan silloin OMAA ETUANI. Ajettele sinä vaikka naapurin tai koko Suomen etua.
Ei kai ne sitä rivitalon takapihalle rakenna?! Ne rakentaa sen päiväkodin rivitalon takapihan vieressä olevalle tontille! Se on vähän kuin oma vika, jos kuvittelee, että asukkaana olisi oikeus myös naapuritontin pinta-alaan!
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää aina näissä uusissa tiheään rakennutuissa alueissa että eikö paloturvamääräykset päde ollenkaan? Me asutaan vanhassa ok-talossa isolla tontilla kaava-alueella eikä saada rakentaa mitään rakennusta 9m lähemmäs rajasta koska paloturvallisuus. Verkko-aidan saa ainoastaan pystyttää tai istuttaa aitakasveja.
Sitten kun ajaa joskus uusien ok-taloalueiden läpi niin niissä on talot ihan vieri vieressä ehkä joku 3-4 metriä on talojen välissä ja siinäkin saattaa olla korkea lauta-aita? Miten niiden alueiden paloturvallisuus?
Niinpä, ihmeteltävää näissä säädöksissä tosiaan on. Vanhemmillani vanhempi OK-talo ja he olisivat halunneet rakentaa pienen vajan tontille, jossa olisivat pitäneet puutarhakalusteita ja muuta irtainta, niin ei, ei missään tapauksessa sellainen ole mahdollista, mutta esimerkinkaltainen on. Me emme saaneet kaataa tontiltamme vaaraa aiheuttavaa jättimäistä kuusta, koska kaupungin edustaja kävi sitä vilkaisemassa ja ilmoitti sen olevan KAUNIS KUUSI, sanoinkin kaupungin edustajalle, että joo, on se niin perkeleen kaunis silloinkin kun kaatuu talomme päälle. Kaupungin virkamiehet on pimeätä porukkaa!
näyttää uudelta alueelta. Silloin on varmasti ollut jo tiedossa että mitä tyhjälle alueelle tullaan rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Rivariasunnossa yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet. Ja kaikki asuu ensimmäisessä kerrroksessa. Kaava kannattaa kyllä selvittä tarkkaan ettei ylläreitä tule.
Toisaalta siinä yhdistyy myös kerrostalon ja omakotitalon hyvät puolet!
Onhan toki noita tonttiselkkauksia nähty. Tuossa meidän naapurissa on uudehko rivitaloyhtiö, jonka vieressä on vanhempi omakotitalo. Se omakotitaloasukas on aikoinaan levittänyt tonttinsa sen rivitaloyhtiön tontin puolelle ja laittanut mm. ison kuusiaidan kasvamaan tonttinsa ulkopuolelle. Potkinut päälle sitten tonttien rajapyykitkin. Uusien rajapyykkien laitattaminen maksaisi rahaa, joten se rivitaloyhtiö ei ole tehnyt asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyllä käynyt niin, että rivari on nurmikollaan levittäytynyt naapuritontille, eli piha ei pienene siitä, mitä se oikeasti on. Suoja-alue pitää mitata rivarin seinästä, ei terassin reunasta. ja tuskin se päiväkoti tulee ihan aitaan kiinni, suoja-alue siihenkin jää väliin.
Lapset juoksee pihan editse? Juu, siihen tulee aita, ja jos ei umpinainen, voi itse laittaa oman umpiaitansa tai vaikka tuija-aidan, ei näy, eivätkä näe lapset.