Asiantuntijat: Nykyisten 5060-vuotiaiden elämään tulossa raju muutos
Millaista tulevaisuutta suunnittelit?
Nykyisten 5060-vuotiaiden suomalaisten elämä mullistuu seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, arvioi Varman toimitusjohtaja Risto Murto. Osa heistä joutuu luopumaan suunnitelmistaan, arvioi puolestaan professori Marja Jylhä. Hänestä Suomea on varoitettu: se meni täysin kuuroille korville.
Suomalaiseen yhteiskuntaan on tulossa merkittäviä muutoksia, povaa työeläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto.
Tiukkaan paikkaan joutuvat erityisesti nykyiset 5060-vuotiaat.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010699565.html
IS Extra
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
Eikös se kosketa kaikkia, myös nuorempia?
Koskettaa mut ne nuoret ei ole ajatelleet että 5-10v päästä muutetaan Espanjaan ja saadaan 3500€ joka kk käteen.
No en minäkään ole noin ajatellut. Olen jo valmistellut itselleni pienen talon maaseudulta, ja muutan sinne heti kun pystyn. Tarkoitus on elää hyvin vaatimatonta elämää ja kasvattaa / kalastaa mahdollisimman suuri osa omasta ravinnosta itse. Olen nyt 53-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
Kyllä se koskettaa. Todennäköisesti 40-50-vuotiaat on oikeasti se ikäryhmä mihin kolahtaa kovemmin kuin 50-60-vuotiaisiin.
Näin 50-vuotiaana haluaisin tietää, että kolahtaako minun kovasti vai vielä kovemmin?
nimim. Epätietoinen
Vierailija kirjoitti:
Onpa vanhoja nuo 5060-vuotiaat. Taisi olla Suomessa vielä kivikausi kun nuo syntyivät.
Kivimiehet rautatieasemalla ja kolme seppää töissään. Saavatko jo mennä koska ikäsyrjintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
1. Sehän nousee kaikilla
2. Se pienenee kaikilla
3. Vitut siitä. Jos ostovoima laskee, hintojakin on pakko sopeuttaa ja verotulot laskevat, eli valtionvelkaa pitää lisätä
4. Tapa ittes ryssänpersu
Onko tämä yks ja sama vai onko enemmänkin jotka eivät ole kuulleet väliviivasta. Onneksi on harvassa 5060 vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
Koskettaa mut ne nuoret ei ole ajatelleet että 5-10v päästä muutetaan Espanjaan ja saadaan 3500€ joka kk käteen.
Aika pieni on tuo joukko ihmisiä joita kadehdit. 3500 e voivat useammat saada kk käteen jos ovat sijoittaneet tai säästäneet yksityistä eläkettä vuosikausia. Esim. minä saan työeläkettä 1800 e/kk mutta 1500 e/kk yksityistä itse säästämääni eläkettä. Säästä sinäkin niin ei tarvitse kadehtia jos joku saa 3500 e/kk käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
No en minäkään ole noin ajatellut. Olen jo valmistellut itselleni pienen talon maaseudulta, ja muutan sinne heti kun pystyn. Tarkoitus on elää hyvin vaatimatonta elämää ja kasvattaa / kalastaa mahdollisimman suuri osa omasta ravinnosta itse. Olen nyt 53-vuotias.
Erinomaisen järkevästi ajateltu. Minä olen tehnyt juuri noin paitsi en kalastele, mutta kasvimaa ja muutama kana sekä puutarhaa jonkun verran. Sieniä ja marjoja saa metsistä. Nyt mennyt jo toistakymmentä vuotta näin ja edelleen olen ratkaisuuni tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä yks ja sama vai onko enemmänkin jotka eivät ole kuulleet väliviivasta. Onneksi on harvassa 5060 vuotiaat.
Tämä "loistava" palsta sen tekee, poistaa väliviivan kopioidusta tekstistä.
Tämä juttu koski näitä 50- ja 60-vuotiaita, kun joutuvat huolehtimaan omista vanhemmistaan nyky tulevaisuudessa. Kun yhteiskunnalla ei ole tarjota mitään vanhuksen hoitopaikkaa tai yhtään mitään. Silloin se 50- ja 60- vuotias joutuu luopumaan omista töistään, vaikka työelämää on jäljellä. Ja yhteiskunta ei tarjoa mitään näille kuin jokin mitätön omaishoitajan tuki ja ilman työtä eivät hekään tule toimeen. Yhteiskunta on hylännyt vanhukset ja tämän ikäiset ihmiset. Kun yhteiskunta säästää, että vanhukset jätetään kotiin? Ja heidän omaiset hoitavat kaiken? Ja jäävät siten ilman töitä, kun joutuvat huolehtimaan omista vanhemmistaan. Jos esim. joutuu omasta vanhemmasta huolehtimaan 24/7 ja tuet ovat täysin naurettavia verrattuna siihen, mitä se maksaa vanhusten hoitolaitoksessa. Mutta onhan se todella hienoa, että poliitikot katsovat asioita vain oman egonsa mukaan yhteiskunnassa, muista viis. Tähän sopisi Irwin Goodmanin laulu, että haistakaa paska koko valtiovalta.
Onko tietoa miten esim eläkeikä nousee nykyisestä?
Ei ole kovin kauaa, kun järjestelmää rukattiin kovalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
Aika pieni on tuo joukko ihmisiä joita kadehdit. 3500 e voivat useammat saada kk käteen jos ovat sijoittaneet tai säästäneet yksityistä eläkettä vuosikausia. Esim. minä saan työeläkettä 1800 e/kk mutta 1500 e/kk yksityistä itse säästämääni eläkettä. Säästä sinäkin niin ei tarvitse kadehtia jos joku saa 3500 e/kk käteen.
Ei mun tarvi kadehtia ketään. Tunnen tosi paljon tota 50-60 v porukkaa ketkä on suunnitelleet eläkepäivänsä noin.
Mun eläke kertymä on tällä hetkellä 2100€ ja ikää 45.
Vierailija kirjoitti:
HÖHÖHÖHÖHÖHÖHÖ!!!
Noin, nyt vitsisi on naurettu ja voimme palata aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä muutos? Näinhän se on juuri tällä hetkellä.
Tätä myös ihmettelen.
Toimittaja on vasta nyt herännyt aiheeseen...
Tulin vain ketjuun tarkastamaan että onhan joku neropatti varmasti kiinnittänyt huomiota otsakkeen kirjoitusvirheeseen kun välimerkki puuttuu. Lapsellista.
Näin 52 vuotiaana kiva lukea näitä. Kokopäiväisesti työt aloitin 16 vuotiaana (eläke ei kertynyt moneen vuoteen), päivääkään en ole ollut työtön, en ole nauttinut työttömyystuesta, asumistuesta enkä toimeentulotuesta. Vaikka olen suht pienituloinen niin veroja olen maksanut kiitettävästi tämän 36 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän se muutos on?
1. Eläkeikä nousee
2. Eläke pienenee
3. Kikkelis kokkelis
4. Mitäs läksit
Mikään ei edelleenkään estä muuttamasta Espanjaan ja saamasta tienattua työeläkettä käteen. Maksamisen muutos koskee kansaneläkettä.
Joo, ei tämä muutos mitenkään muuta espoolaisen keskiluokan eläkesuunnitelmia. Talvisin golffataan Espanjassa, käydään välillä laskettelureissuilla ja kesäisin tullaan saaristoon purjehtimaan ja tapaamaan ystäviä.
No eipä tuo kosketa näin päälle 3kymppistä. Se alkaa jo ihmiskunta roikkua reunalla 30 vuoden päästä, joten miksi edes suunnitella mitään sinne asti. Ja todennäköisesti saa syövän jo ennen sitä tai muu epidemia pyyhkii pois, joten... jos vaan elää tässä hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juttu koski näitä 50- ja 60-vuotiaita, kun joutuvat huolehtimaan omista vanhemmistaan nyky tulevaisuudessa. Kun yhteiskunnalla ei ole tarjota mitään vanhuksen hoitopaikkaa tai yhtään mitään. Silloin se 50- ja 60- vuotias joutuu luopumaan omista töistään, vaikka työelämää on jäljellä. Ja yhteiskunta ei tarjoa mitään näille kuin jokin mitätön omaishoitajan tuki ja ilman työtä eivät hekään tule toimeen. Yhteiskunta on hylännyt vanhukset ja tämän ikäiset ihmiset. Kun yhteiskunta säästää, että vanhukset jätetään kotiin? Ja heidän omaiset hoitavat kaiken? Ja jäävät siten ilman töitä, kun joutuvat huolehtimaan omista vanhemmistaan. Jos esim. joutuu omasta vanhemmasta huolehtimaan 24/7 ja tuet ovat täysin naurettavia verrattuna siihen, mitä se maksaa vanhusten hoitolaitoksessa. Mutta onhan se todella hienoa, että poliitikot katsovat asioita vain oman egonsa mukaan yhteiskunnassa, muista viis. Tähän sopisi Irwin Goodmanin laulu, että
Ei niitä hoitopaikkoja ole ollut enää pitkään aikaan. Kunnat ulkoistivat hoitopaikkansa yksityisten ulkomaisten sijoitusyhtiöiden haltuun jo kauan sitten.
Olen tainnut päästä kuin koira veräjästä kun hoidossa olevalla vanhemmalla on bielä toivoa päästä haudan lepoon ilman kotihoitoa ja minä puolestani pääsen alta 65-vuotiaana eläkkeelle joka vastaa nykyistä palkkatasoa.