Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemiset; oletteko huomanneet, että alemmin koulutetut vähättelevät koulutustanne?

Vierailija
17.02.2007 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tie mikä on minulle paras ei välttämättä ole sinulle paras. Ihmiset ovat erilaisia ja tarpeet sen mukaisia.

Ollaan jokainen tyytyväisiä omiin valintoihimme :)

Vierailija
2/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monia etuja, kun saamme, mitä muut eivät saa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastaa hokea akateemisilla ei ole mitään käytännön järkeä. Tekipä mieleni sanoa yhdelle tähän erityisen mieltyneelle pariskunnalle, että missä teidä käytännön järki oli, kun firma meni konkkaan.

Vierailija
4/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotain, mitä ainoastaan kokemus tuo tullessaan.

Vierailija
5/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku käy SINUN valinnoistasi (akateeminen) piikittelemään. älä ota kantaa, kuulostaa todella juntille kaikenlainen arvosteleva keskustelu toisten elämänvalinnoista. Onhan ymmärrettävä ettei yhteiskunnassa kaikki voi akateemisia olla ja se putkimiehen ura heille sallittakoon.

Vierailija
6/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sallittakoon se sinulle

Vierailija
7/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa ja ammattikoulun käynyt -nykyään töissäkäyvä- mieheni ja hänen kansakoulun käyneet vanhempansa vähättelevät koko ajan. Miehen vanhemmat olleet töissä jo yli 30 vuotta, tekevät rankkaa työtä huonolla palkalla -kuten mieheni- ja kaikki kolme jaksavat muistuttaa ainakin kerran viikossa siitä kuinka helppoa elämää mulla on kun elän veronmaksajien rahoilla enkä tee yhtään mitään. Ovat myöskin tulleet siihen tulokseen etten valmistu ikinä kun olen opiskellut yliopistossa jo kolme vuotta enkä ole vieläkään töissä... Katkerana jaksavat myöskin kommentoida kuinka äitini (lääkäri) ja isäni (toimitusjohtaja) eivät tiedä työnteosta mitään ja kuinka olen syntynyt " kultalusikka" suussa kun en ole kokopäivätyössä vaikka olen " jo" 22-vuotias...

Nyt onneksi mies alkaa havahtua ja tympääntyä kauheaan työpaikkaansa ja aikoo pyrkiä ammattikorkeaan kunhan minä valmistun ja pääsen töihin =)

Vierailija
8/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse ajattelee, että jotkut amikset on käynyt amiksen vain siksi ettei niistä muuhun ollut. Tää on ihan sama asia kuin lihavat ja laihat tai heterot ja homot tai pakolaiset ja suomalaiset - aina se lihava saa arvostella laihoja ja homot heteroja mutta ei koskaan toisinpäin... tasa-arvoa! :)

Itse olen akateeminen.

Vierailija
9/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos itse ajattelee, että jotkut amikset on käynyt amiksen vain siksi ettei niistä muuhun ollut. Tää on ihan sama asia kuin lihavat ja laihat tai heterot ja homot tai pakolaiset ja suomalaiset - aina se lihava saa arvostella laihoja ja homot heteroja mutta ei koskaan toisinpäin... tasa-arvoa! :)

Itse olen akateeminen.

Kyllä se vain niin on, että amislaiset ovat niitä, jotka eivät muualle päässeet.

Vierailija
10/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissäni olen ainoa, joka suoritti yliopistotutkinnon. Muilla on toisen asteen tutkinto tai ei mitään lukion jälkeistä koulutusta eli ovat menneet suoraan töihin. Kieltämättä sanojaan sai koko ajan varoa ja jatkuvasti sai kuulla kommenttia, miten saan huomattavasti parempaa palkkaa ja teen fyysisesti kevyempää työtä. Sitä ei tietenkään ymmärretty, että minun työni ei katsoa aikaa eikä paikkaa, vaan joudun joskus olemaan koko ajan tavoitettavissa. Kun tapasin mieheni, joka on myös akateeminen, niin tutustuin hänen ystäväpiiriinsä, joka olikin akateeminen. Miten helpottavaa on olla samankaltaisten ja samalla lailla ajattelevien ihmisten kanssa! Ja ei liene yllätys, että välit on etääntyneet oman kaveripiirin kanssa.

Vierailija
11/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen käynyt voi myös jatkaa tahtoessaan yliopistoon tai vaikka ammattikorkeaan. Jos joku ihminen tykkää tehdä työtä, eikä lukea kirjoja, se ei tee hänestä tyhmempää kuin siitä kirjojen lukijasta. Amikseen voi joku mennä myös paremman palkan takia. Putkimies voi tienata moninkertaisesti sen mitä fm jossain alalla.

Vierailija
12/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. oma isäni on riemuissaan kun tapaa akateemisen, joka on epäonnistunut ihan missä tahansa pienessäkin asiassa. Koulutuksen arvostus näkyy kuitenkin siinä miten hän suhtautuu minun koulutukseeni. Hän arvostaa titteleitä mutta samalla kadehtii.

Omassa ystäväpiirissä en ole huomannut sellaista. Itse asiassa kesti hetken aikaa miettiä ketkä ystävistäni ovat akateemisia ja ketkä eivät. Ei se asia näy millään tavalla ystävien kesken.

Vierailija
13/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut oikeasti lukee sen yliopistotutkinnon koska niitä kiinnostaa jokin ala, vaikka eivät sitä työkseen halua tehdäkään. Sitten he opiskelevat sen ammatin amiksessa jota oikeasti haluavat tehdä. Suomessa näinkin voi tehdä, vaikka resurssien hukkaamista onkin.

Vierailija
14/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en tunne kovin montaa, jolla ei olisi akateemista tutkintoa.

Vierailija
15/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon ammattilaisena minulle kettuilevat akateemisen tutkinnon suorittaneet. Heidän mielestään minulle ei kuulu lisää liksaa eikä työni ole raskasta. On kuulemma oma valintani ja oma häpeä kun olen niin paskan ammatin valinnut. Minä tykkään ja viihdyn työssäni. Miinusta on ettei palkka vastaa työn vaativuutta eikä meitä ole tarpeeksi vaan saa hoitaa useamman ihmisen työt. Minua arvostetaan sitten, kun jollakin on hätä ja minun osaamista tarvitaan. Akaatemisen sukulaiseni sanoin, ettei hänen peppunsa nouse penkistä ennen kun hänen palkkansa on vähintään 2300¿/kk. Miksi sitten akateemiset hakevat esim sihteerien paikkoja.

Vierailija
16/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyrpistellen duunaria kuin toisinpäin.

Vierailija
17/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus tai kouluttamattomuus ei kerro yksilön kohdalla mitään ja älykäs ihminen tämän kyllä tietää.

Itse koen omalla kohdallani, että lukio oli todella helppo juttu ja että ammattioppilaitos tarjosi minulle enemmän haasteita, vaati enemmän työtä. Olen kaksoistutkintolainen ja suoritin lukion periaatteessa täysin itseopiskeluna.

Nyt aion jatkaa opiskelua yliopistossa ja koen, että minulla on paras mahdollinen pohjakoulutus ammattini myötä valitsemaani alaa ajatellen.

Vierailija
18/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussamme toimii myös ns. kauppaopisto. Nämä suoraan yläkoulusta tulleet oppilaat menevät työharjoitteluun ulkomaille, esim. Unkariin, Turkkiin jne. Eipä olisi monestakaan lukiolaisesta siihen, vaikka samanikäisiä ovatkin. Ihmisiä on erilaisia, erilaisuus ei tee heistä eriarvoisia!

Vierailija
19/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes sairaanhoitaja, sen tähden että todellakin pidän työstäni lähellä ihmistä. Ihmeellistä, mutta totta. Näinkin omituisia tapauksia on olemassa ;)

Vierailija
20/26 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kokenut, että koska olen vain kasvatustieteiden maisteri en ole mikään " oikea" akateeminen ja tätä mieltä ovat nimenomaan " paremmat" akateemiset. Ei akateemisten kanssa mulla ei oo koskaan ollut ongelmaan, että mua aliarvostettaisiin. Ehkä kun opena on niin maanläheinen homma kumminkin. Ja mä en varmasti arvota ketään koulutuksen perusteella. Oma mieskin on amis ja samalla fiksu ihminen, jonka kanssa pystyy keskustelemaan mistä vain. Seuraa politiikkaan ja ekonomiaa, tuntee kÿtöstavat jne. Ei vain ole ollenkaan uraihminen. Palkka hänellä mielestäni ok, nettoa n. 2000¿ kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi