Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen olet ja kuinka monta kertaa elämässäsi olet sairastanut INFLUENSSAN? Minä 80 v enkä ole ikinä sairastanut mitään influenssaa.

Vierailija
23.10.2024 |

Entä sinä?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, mukaanlukien korona.

Ap on kyllä sairastanut muutaman myös, ei vain typeränä erota flunssasta.

Ei ne aina teholle vie. 

Vierailija
62/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö edes espanjantautia?

Espanjantautia oli vuosina 1918- 1920. Sen ajan ihmiset olisivat yli 100-vuotiaita. Ei osu ap:hen tuo aikakausi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on muutaman kerran ollut raju kuumetauti, joka on kaatanut sängyn pohjalle jopa moneksi päivää. En siltikään testaamatta tiedä, mistä taudista on kyse. Ja mielummin noin sairaana makaan sängyn pohjalla, kuin lähden päivystykseen istumaan.

Vierailija
64/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rokotteita tuputetaan varmaan sinullekin

Minullekin neuvolassa tuputettiin influenssarokotetta. Kun sanoin, etten ole koskaan sairastanut influenssaa sanoi täti siihen, etten varmaan vain ole sitä tietänyt. No, jos se on niin laimea ollut että menee normiflunssasta niin en sellaista pelkää. 

Eipä sitä perusterveiden aikuisten tarvitsekaan. Mutta pikkuvauvoilla tilanne on toinen, ja siksi perheenjäsenille tarjotaan rokotetta. 

Vierailija
65/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän jokaista tautia testata, eikä niiden takia usein mennä lääkäriin, ellei tarvitse sairaslomaa. Mistä sen sitten tietää, onko influenssa, korona vai joku perusflunssa.

Flunssan ja influenssan erottaa toisistaan, usko pois.

ei erota, usko pois. Ihmiset kyllä kuvittelevat niin, mutta vain viljelyllä ne voi erottaa. molemmissa voi olla esim. korkea kuume ja kovat säryt ja kivut ja muut oireet

Influenssassa ei ole alkuun nuhaa, jos ei sitä flunssasta erota niin pitää olla tyhmä. Flunssassa ei kuule nousee 39-40 koskaan. Ja ne lihaskivut on influenssassa kuin junan alle jääneellä 

Kyllä voi olla. Influenssan ja flunssan oireet voivat todellakin olla samanlaisia ja molemmat noista taudeista voivat olla kaikkea lievistä oireista teho-osastohoitoa vaativiin oireisiin.  Se todellakin on se viljelynäyte, joka kertoo sitten mitä hengitysteistä löytyi ja siitä tehdään sitten diagnoosi.

Vierailija
66/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhepiirissä lapsi vietiin teho-osastolle flunssan takia aikoinaan. Oli korkea kuume ja lapsi jo ihan muissa maailmoissa eikä enää oikein muistanut edes hengittää. Oli siis ihan tavallinen flunssa, vaikka kaikenmaailmannaapurinmammat selittivät, että vain nfluenssassa on tuollaiset oireet.

Vierailija
67/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ottanut kaikki rokotteet, mitä on ilmaiseksi annettu, enkä ole kertaakaan flunssa ym, virustauteja sairastanut. Jalka on katkennut kerran, siinä minun työhistoriani sairaslomatiedot.

Ymmärrän, että voin rokotteista huolimatta saada tartuntataudin, mutta se kai sitten olisi lievempi versio.

Tämän maailman ja nuorten "sekopäisyys" luultavasti johtuu monella juuri aivoihin jääneistä virushiukkasista, koska meilläkin vain ihasteltiin, että lapsia ei tarvitse rokottaa, kun ne eivät kuole tähän tautiin.

Elämisen ja kuolemisen välissä on paljon kettumaisi sairauksia, jotka tekevä elämän hankalaksi.

Muuten, uusi koronamuunnoksen entistäkin helpommin tarttuva versio juuri leviää  vauhdilla Britanniassa.

Ja meille tulee luultavasti joulun seutuun influenssa-aalto.

Vierailija
68/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän jokaista tautia testata, eikä niiden takia usein mennä lääkäriin, ellei tarvitse sairaslomaa. Mistä sen sitten tietää, onko influenssa, korona vai joku perusflunssa.

Flunssan ja influenssan erottaa toisistaan, usko pois.

ei erota, usko pois. Ihmiset kyllä kuvittelevat niin, mutta vain viljelyllä ne voi erottaa. molemmissa voi olla esim. korkea kuume ja kovat säryt ja kivut ja muut oireet

Influenssassa ei ole alkuun nuhaa, jos ei sitä flunssasta erota niin pitää olla tyhmä. Flunssassa ei kuule nousee 39-40 koskaan. Ja ne lihaskivut on influenssassa kuin junan alle jääneellä 

Kuule kyllä nousee flunssassakin joskus kuume korkeaksi ja influenssa voi alkaa nuhalla. Ihan oikeasti diagnosointi tehdään sillä nenänielusta otetullta viljelynäytteellä.

Vierailija
69/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään täpötäydessä bussissa ja edessä oleva nainen tekstaili samalla viestejä työnantajalleen, että on tosi paha olo, tein testin ja minulla on korona. hän oli menossa shoppailemaan keskustaan - koronassa. Tai sitten vain valehteli työnantajalleen, mutta kyllä se vähän niiskutti ja yski. Yksi sisaruksistani tuli juuri toisesta kotimaastaan, oli suomessa kaksi päivää ja teki positiivisen koronatestin. Se oli aika paha tauti, mitä puhelimessa häntä kuuntelin - ja yskäänsä. Totesin, että enpä taida tulla tapaamaan ja kysyin tarvitseeko hän kaupasta jotain, mutta oli tilanut jo nettikaupasta ruoat.

Vierailija
70/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena sairastin melkein joka vuosi, joskus kaksikin kertaa saman kauden aikana. Aikuisena olen sairastanut hyvin harvoin. Viimeksi vuosikausia ennen korona-aikaa.

Vierailija
71/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkärikään ei kykene ilman laboratoriotestejä erottamaan influenssaa muiden hengitystieinfektioiden aiheuttajista eli tavallisista flunssista ellei kyseessä ole epidemiatilanne. I"  www.terveyskirjasto.fi

Vierailija
72/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 vuotta ja kerran sairastanut, 90-luvulla oli.

Vierailija
73/82 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että 80-vuotias kirjoittaisi tänne. 

Mutta on olemassa ihmisistä, joihin influenssa virus ei pysty tarttumaan. Niiltä puuttuu solun pinnasta eräs juttu. Jos olet niitä,niin tuossa iässä nivelesi taitaa olla huonossa kunnossa. Se on sen kääntöpuoli. 

Vierailija
74/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian monta. Sen jälkeen, kun aloin ottaa rokotteet, en ole sairastanut yhtään. Se on tosi viheliäinen tauti. Ja helposti tulee niitä jälkitauteja. Useampi viikko menee ennen kuin on taas jonkinlaisessa kunnossa.

Vierailija
75/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ainoan kerran. Olin silloin 21 vuotta ja tarvitsin sairaalahoitoa. Hengitystäni avustettiin. Oli kurja talvi ja kevät eivätkä keuhkoni enää palautuneet ennalleen.

Vierailija
76/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran, sikainfluenssa, ikä 64.

Vierailija
77/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v, en ole sairastanut influenssaa koskaan tietääkseni. Tosin onhan jotain nuhia ollut tietenkin.

Vierailija
78/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on ollut korkeakuumeisia flunssia ainakin joskus. Minulle on työterveydessä tehty influenssa monen monituista kertaa, mutta yhden ainoan kerran tulos oli positiivinen. A-influenssa 2016!! Ja se tauti oli jo ihan alun alkaen täysin erilainen kuin korkeakuumeiset flunssat.

Flunssakuumeet tulee sillä lailla hiipien, että alkaa miettimään onko tulossa kipeäksi. Influenssa tuli kuin puun takaa. Ensin ihan kumma olo, sitten väsytti ja sitten aivan järkyttävä horkka niin että tärisin ja kramppasi. 30 min tästä ja kuume oli yli 40 ja palelu vaan jatkui.

Kuumeflunssassa kuume on mulla aina alle 40, yleensä alle 39, mutta influenssassa meinasi nousta yli 41 asteen eikä sitä aluksi saanut lääkkeilläkään alas.

Mulla normaalit kuumeflunssat kestää päiviä, kun taas influenssassa kuume kesti kaksi viikkoa!

Kuumeflunssissa on väsynyt olo, influenssassa oksettaa ja aivan järkyttävän huono olo. Kuumeflunssa on pehmeä, kun taas influenssa polttava "myrkytystila". Influenssassa sydän hakkasi viikon yhtä putkea kovalla sykkeellä. Ja hyi helkkari kun oksetti!

Flunssissa tulee räkää, influenssassa ylähengitystiet vuotivat verta. Lisäksi silmäni tulehtui ja voimat loppuivat.

Flunssassa väsyttää ja tulee nukuttua. Influenssassa olo ja sydämen syke oli niin hirveä, että ei puhettakaan nukkumisesta.

Lopulta oksentelin kyljelläni kylppärin lattiakaivoon. Ensihoito haki mut ja siitä tuli pitkä sairaalareissu jälkitauteineen (niitäkään ei ole flunssassa). Onneksi avokki oli paikalla, muuten olisin todennäköisesti menehtynyt kylppäriin.

ETTÄ IHAN ERI TAUDIT!!

Vierailija
79/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 v sitten oli elämäni ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen influenssa. niin hirveä kokemus että olen pitänyt huolen että saan rokotuksen joka syksy. en kestäisi enää toista kertaa... aivan kauhea vastoinkäyminen se talvi kun sairastin influenssaa.

Vierailija
80/82 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/3831934/rajuin-influenssakokemuksesi-on…

tuolta voi lukea kuinka "kiva" oikea influenssa on kun se jysähtää omalle tai läheisen kohdalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi