Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta kertaa per vuosi yleensä tarvitset terveydenhoidon palveluja?

Vierailija
22.10.2024 |

Hammashoitaja tai -lääkärikäyntejä, yleislääkärikäyntejä, terveydenhoitajakäyntejä jne?

Perussairautesi rutiinikäyntejä poliklinikalla ei lasketa tähän nyt mukaan, ei myöskään labrakäyntejä. Nyt puhutaan pelkästään sellaisista tapauksista joissa joudut ottamaan yhteyden terveydenhoidon ajanvaraukseen ja varaamaan itsellesi ajan lääkärille tai hoitajalle, joko yksityisellä tai julkisella puolella.

Nolla kertaa? Yhden kerran? Useamman kerran per vuosi?

Mulla on viime vuosina ollut yleensä yhden kerran, useimmiten hammashoitoon.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vaihtelee, yksityisellä keuhkolääkärillä ja gynellä säännöllisesti kerran kahdessa vuodessa. Terveyskeskuksessa korkeintaan kerran vuoteen. Hammaslääkärissä parin vuoden välein, silmälääkärissä harvakseltaan.

Uusin toki reseptejäni Omakannan kautta, jos tarvis on.

Vierailija
22/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt lukioikäisen jälkeen mitään terveydenhuollon palveluja. Nyt ikää 50. Eli yli 30 vuotta ilman.

yli 30 vuotta ilman hammashoitoa?

Joo kyllä. Hammaslääkärit varsinkin on mun suurin kammo, yleisen sosiaalisten tilanteiden fobian lisäksi. En luultavasti menisi vaikka alkaisi hampaat särkeä, saisi vaan tippua pois sitten tarpeeksi mädättyään.

Kannattaa ne kipeät hampaat ainakaan n pois repiä koska pahat tulehdukset voi mennä sydämeen ja viedä hengen.

Se olisi itse asiassa ihan toivottavaa. Elämään olen ollut kyllästynyt jo ainakin parikymmentä vuotta. Eikä jäisi edes kukaan kaipaamaan, kun ei ole ketään läheisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoito 2-3 vuoden välein. Muuten tarvitsen lääkäriä maksimissaan pari kerta vuosikymmenessä.

M51

Tää oli ainoa normaali vastaus.

Vierailija
24/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 x hammaslääkärillä

1-5 lääkärikäyntiä

===

Olen ottanut terveysvakuutuksen, joka kattaa lääkärikäynnit yksityisellä mistä tahansa vaivasta. On tosin sellaisiakin vuosia, että vakuutusmaksu on ollut kalliimpi kuin se summa, joka olisi mennyt yksityislääkärille itse maksettaessa. Toisaalta sitten joinakin vuosia vakuutus on ollut edullisempikin siinä mielessä.

Haluan tietää, että tarvittaessa pääsen lääkärille heti halutessani. Olen kyllästynyt vääntämään terveyskeskuksen ajanvarauksen kanssa siitä tarvitseeko vaivani lääkäriä.

Vierailija
25/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kerran kuussa. Minulla sattuu paljon työtapaturmia. Viimeksi löin vasaralla sormeen niin, että kynsi meni mustaksi ja tippui. Viime kuussa kompuroin portaissa ja nilkka nyrjähti.

Meillä on ilmainen terveydenhuolto töissä niin voin mennä pienemmöstäkin asiasta

Vierailija
26/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 5 tarttisin, mutta olen tottunut hoitamaan terveysongelmani nykyään itse. Eihän tuonne saa edes aikoja. 

Vierailija
27/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti. Sairastuin leukemiaan, ja sen seurauksena olen käynyt Syöpäkeskuksen lisäksi myös päivystyksessä, silmäklinikalla ja suusairaalassa sekä korona- ja kausirokotuksissa. Poliklinikkakäyntien maksukatto ylittyy vasta 16 poliklinikkakäynnillä/kalenterivuosi. Ei taida tulla ihan täyteen mutta melkein. Gynekologi erikseen.

Vierailija
28/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammashoito 2-3 vuoden välein. Muuten tarvitsen lääkäriä maksimissaan pari kerta vuosikymmenessä.

M51

Tää oli ainoa normaali vastaus.

Ei ole tuossa iässä, 20 vuotta nuorempana ehkä.

Vierailija
29/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun perussairauden labrakäyntejä ei lasketa, niin olen käynyt kerran gynekologilla ja kaksi kertaa suuhygienistillä ja kaksi kertaa hammaslääkärissä. Kaikki käynnit yksityisellä.

Vierailija
30/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna jouduin käymään varmaan kymmenen kertaa hammashoidossa kun ei saatu purentaa kuntoon. 

Muutama vuosi sitten kävin toisen kymmenen kertaa tutkituttamassa käsiongelmaa. 

"Normaali"vuosina pari shg-käyntiä.

Nyt oli myös papa ja mammo tänä vuonna. Ja yks röntgen varmuuden vuoksi kun satutin jalkani. 

Vierailija
31/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 jatkaa... Tuo oli siis tänä vuonna. Vaihtelee vuosittain. Perussairaus tuli 52-vuotiaana.

Vierailija
32/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt lukioikäisen jälkeen mitään terveydenhuollon palveluja. Nyt ikää 50. Eli yli 30 vuotta ilman.

Joo kyllä. Hammaslääkärit varsinkin on mun suurin kammo, yleisen sosiaalisten tilanteiden fobian lisäksi. En luultavasti menisi vaikka alkaisi hampaat särkeä, saisi vaan tippua pois sitten tarpeeksi mädättyään.

Kovin läheisiin sosiaalisiin tilanteisiin tuskin joutuukaan kun suu löyhkää metrien päähän. 

Vierailija
33/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman kerran vuodessa. Tänä vuonna olen käynyt niin moninaisista syistä sekä työterveydessä ja julkisella, etten hetkeen kehtaisi mennä jollei kohta taas jotakin uutta ilmene.

Vinkkinä päättäjille, että näitä käyntejä olisi tullut paljon vähemmän, jos lääkäri olisi tuttu ja ottaisi kokonaisuuden huomioon, eikä joka ikisen vaivan vuoksi tarvitsisi aloittaa aina alusta selittämään historiaansa ja kokonaistilannettaan. Ihminen on kompleksinen kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tuntuu turvattomalta, kun kaikki oireet liittyvät samaan lähteeseen mutta ne on hoidettava erikseen, kun kukaan ei katso kokonaisuutta.

Vierailija
34/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kolmen kuukauden välein erikoislääkärillä jolloin otetaan myös labrat.

Kävin tähän asti  kaksi kertaa vuodessa CT-kuvassa, nyt sovittiin että kerta vuodessa riittää koska tilanne on rauhallinen.

Sairastan siis kroonista sairautta, ja valtavan suureksi onnekseni asun Tallinnassa.  En maksa yhtään mitään sairauteni hoidosta, en lääkäristä, en kuvantamisesta en verikokeista.  Sain kerran kaksi pussia verta jonka takia oli yövyttävä sairaalassa, sekin ilmaista.

Ainoa mistä maksan on lääke jota otan joka päivä. Maksan siitä muutaman euron omavastuun, ei mitään maksukattoja. Alusta asti saan korvatulla hinnalla.

En ymmättä miten Suomi joka on sentään mielestään niin mallimaa terveydenhuollossakin ei tähän pysty?  Tiedän ihmisiä siellä jotka joutuu maksamaan kamalia summia ennenkuin pääsevät korvauksen piiriin.

Meillä on täällä myös perearsti eli perhelääkäri jonka jokainen saa valita.  Sekään ei maksa yhtään mitään.  

Olen asunut täällä 9 vuotta, setsemän vuotta sitten sairaus löydettiin ja siitä asti olen nauttinut ilmaista terveydenhoitoa.  Tai siis veroja maksan tietysti mutta niinhän tekin Suomessa.

Vierailija
35/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen TE-korvauksella kokopäiväisesti,  joten olen jättänyt sairaspoissaolot sekä terveydenhuoltokäynnit väliin, ja ollut mm. Kuumeessa koulussa, ettei opiskeluoikeutta vedettäis pois, ja etänä ollut monesti vaikka oikeasti olen ollut niin sairas että olis pitänyt jäädä kokonaan pois. Korona oli onneksi kesäloman aikana ja yksi kuumeinen vatsatauti viikonloppuna niin ei tarvinnut niidenkään takia käydä. 

Töissä aikanaan olin paljon enemmän pois koska töitä ei mitenkään voinut tehdä sairaana kun oli fyysinen työ ja yksityiselle pääsi. 

Julkiselle ei edes pääse, niin en ole kohta pariin vuoteen käynyt lääkärissä. Osaan sairastaa näköjään ilman lääkäriä. 

Oon nyt sit vihdoin vissiin sellainen " hyvä ihminen. "

Vierailija
36/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärillä kerran vuodessa tarkastus, yksityinen. Muuten en muista milloin olisin ollut, nuhan, jonkun nilkan nyrjähdyksen, koronan tai vastaavien takia nyt ei kannata sinne vaivautua. Aikanaan astman takia muutaman kerran, mutta kun yrittivät jatkuvaa seurantaa ja lääkitystä, niin jäin pois ja hoitui ruokavaliolla kuntoon.

Vierailija
37/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin läheisiin sosiaalisiin tilanteisiin tuskin joutuukaan kun suu löyhkää metrien päähän. 

Kyllä joidenkin henki töissä haisee hirveältä ja tulevat lähelle puhumaan. 

Vierailija
38/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan keskimäärin kerran viidessä vuodessa nyt kun kunnallinen suuhygienisti oli sitä mieltä ettei mun hampaissa ole mitään hoidettavaa.  Aiemmin kävin hammaskiven poistossa vuosittain, kela-korvaus joka toinen vuosi kun hml lähete, yks.hammashoitola siis aiemmin ja aina putsaus tehtiin, kunnan täti sanoi ettei mitään hoidettavaa... mut se ei vaan halunnut minua asiakkaaksi... 

Vierailija
39/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan keskimäärin kerran viidessä vuodessa nyt kun kunnallinen suuhygienisti oli sitä mieltä ettei mun hampaissa ole mitään hoidettavaa.  Aiemmin kävin hammaskiven poistossa vuosittain, kela-korvaus joka toinen vuosi kun hml lähete, yks.hammashoitola siis aiemmin ja aina putsaus tehtiin, kunnan täti sanoi ettei mitään hoidettavaa... mut se ei vaan halunnut minua asiakkaaksi... 

Ja siihen kunnan suuhygienistipalveluun oli kunnan hml:n lääkäri viiden vuoden ajaksi voimassa. Et silleen... ei mitään hoidettavaa.

Vierailija
40/47 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri pari kertaa vuodessa. Noin muuten ei mitään, ei ole ollut edes pikkuflunssaa yli 10 vuoteen tai yli.