mistä saa tukea elämänhallintaan ja mielen hyvinvointiin
asiallista, empaattista ja semmosta kunnioittavaa neuvoa ja apua. ei mitään byrokratiaa tai sossupompottelua. mikä voisi olla semmoinen taho? joku lyhytterapia tai onko kellään kokemusta mieli- tai seurakunnan keskusteluavusta? kaipaan ihmistä kenen kanssa jäsennellä miten saisin elämän järjestykseen. ongelmia on yksinäisyys ja ystävien puute, työttömyys ja rahapula (ei kuitenkaan yli varojen elämistä), näköalattomuus ja tavoitteiden ja suunnan puute (en tiedä edes mitä haluaisin tehdä tai mihin suuntaan yrittää), ja kaikista isoin ongelma mielen ja kehon huono vointi koska ne luo estettä ihan kaikkeen muuhun elämässä. Lisäksi viimeisen vuoden aikana tapahtunut muutama iso kuormittava asia/trauma elämässä, jotka hajotti.
Kommentit (28)
Alkosta ja katukaupasta. Oikeilla aineilla mielenterveyskin paranee.
Mitähän täällä joku sekoilee, en ymmärtänyt yhtään noita rikosviestejä. Mutta halusin sanoa kiitos teille jotka kirjoititte hyviä neuvoja, ja pitkästikin jaksoitte vastata. Kiitos. Ja kiitos kauniista sanoista osalle, ne oikeesti lämmittää mieltä.
Hidasta tää varmasti on, mutta haluun päästä tästä jamasta. Siihen kaipaa jotain tukea ja apua jäsenteleen just mitä ne askeleet vois olla. Samaa mieltä että ne ei voi olla kerralla liian isoja.
Joku sosiaalinen kontakti olis varmaan hyvä, oon koittanut miettii olisko joku harrastusryhmä ja olisko voimavaroja semmosessa käymiseen. Vai joku mielenterveyden kanssa työskentelevä kenen kanssa jutella.
Fyysisiin vaivoihin oon nyt saanut jotain helpotusta ja hoitoa, mutta se on ollut niin äärimmäisen vaikea ja työläs tie saada apua lähtien jo lääkäriajan saamisesta julkisella, no oon kyllä paljon laittanut varoihini nähden yksityisellekin rahaa. Samaa rumbaan en jaksaisi enää lähteä mielen hoitamisen kanssa, siinä mielessä joku muu taho kuin terveydenhuolto vois olla parempi. Toisaalta vois olla hyvä yrittää pitempääkin terapiaa mutta sitä kelan tukemaa taitaa olla vaikea saada ja on varmaan monen portaan takana.
Pariin päivään en oo saanut itseäni ulos. Ehkä tänään, tai huomenna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Drink dat alchohol ok
Tästä tuli mieleen, että ihan laillisesti voi vähentää ahdistuneisuutta CBD-öljyllä. Itse nukun kuin vauva ihan parista tipasta ja olo muutenkin chill. Eikä siis mitään kannabiksen 'high'-vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drink dat alchohol ok
Tästä tuli mieleen, että ihan laillisesti voi vähentää ahdistuneisuutta CBD-öljyllä. Itse nukun kuin vauva ihan parista tipasta ja olo muutenkin chill. Eikä siis mitään kannabiksen 'high'-vaikutuksia.
Se on kiva sinulle kun cbd öljy auttaa. Oikea kannabis auttaa minulla mutta sitä ei saa laillisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drink dat alchohol ok
Se on kiva sinulle kun cbd öljy auttaa. Oikea kannabis auttaa minulla mutta sitä ei saa laillisesti
Toki itsekin käyttäisin thc:llistä versiota jos sitä saisi ostaa turvallisesti mistään. Voisikohan pellehallituksemme sallia sen myynnin, jos sitä saisi vain oliivin ja savulohen makuisena...
Ensin kannattaisi purkaa vanha "ohjelmointi" pois. Olla armollinen ja inhimillinen itselleen, lämmin, ehjä. Että voi tehdä muille hyviä asioita tai vain ymmärtää. Ja miettiä mistä sulle tulee hyvä olo ja mieli. Yksilöllisiä kiinnostuksia harrastuksissa tai muuten. Entä vapaus tai valinnat. Arvomaailma. Alkoholia jos juo ja kaikkea lisäainemössöä, miettiikö jotkut mitä sitä lopulta syö ja juo. Saako ravinteita, unta, kävely, perusjuttuja. Jos on kummallinen olotila, onko asunnossa liian kylmä, kuuma, entä säätilan vaikutus.
Terapiasta saa tukea. Kannattaa ottaa selaukseen tukinet.net, siellä on paljon vertaistukiryhmiä ja chatteja, minne saa mennä purkamaan. Tehokkain ehkä olis jos pääsisit terapiaan.
Mieli ry:n verkkosivuilla on paljon linkkejä ja artikkeleita aiheesta.
Jari Sarasvuolta löytyy podcasteja aiheesta youtubessa ja Yle Areenasta
Ala kirjoittaa edistymistäsi ja ajatuksiasi päiväkirjaan. Myös Maaret Kallion vuosikalenterissa on ollut paljon mielenhyvintiin liittyviä tehtäviä jokaiselle kuukaudelle sekä sieltä löytyy myös ns. Kuukauden yhteenveto, missä voi pohtia asioita mitä on oppinut, missä on parannettavaa etc. Itselle kirjoittaminen auttaa purkamaan myös niitä vaikeita tunteita tai muuten vaikeaa.
Kannattaa ottaa askel kerrallaan ja purkaa pieniksi paloiksi asiat. Ei kannata tässä asiassa ahmia. Itseensä investointi saattaa kuluttaa rahaa, mutta kunhan pääset jaloille voi taivaanrannassa siintää työpaikka, josta edelleen pystyt panostaa hyvinvointiin ja harrastuksiin. Pian ympärillä onkin sitten ihmisiä, ketkä aidosti välittää.
Olen periaatteessa samalla matkalla kanssasi ja näistä olen saanut apua. Kannattaa ykkösprioriteettiksi ottaa mahdollisimman terveellinen ruoka, lepo, liikunta ja riittävä uni. Näillä neljällä pääsee jo hyvin pitkälle! Muista, parasta kehitystä on se, joka tapahtuu hitaasti. Siitä syntyy kaikista pysyvin muutos :) Välillä se saattaa turhauttaa aivan valtavasti, mutta tärkeintä on, ettei luovuta! Silloin täytyy pitää lepopöivä ja jatkaa heti seuraavana! Onnea ja kaikkea hyvää sinulle!!!