Koska etelässä renkaanvaihto?
Aina yhtä vaikeaa. Ei uskalla viime tippaankaan jättää, kun ei itse saa vaihdettua. Kun kylmyys rysähtää, niin joka paikka ruuhkautuu. Vaan entä jos talvi tuleekin vasta tammikuussa?
Kommentit (32)
Ei ainakaan seuraavan kymmenen päivän ennusteessa ole mitään viitettä siitä että pitäisi vaihtaa, yölämpötilatkin kymmenessä asteessa.
kun on kosteaa ja yöpakkasia vaihtaa hurautan renkaat alle ennen töihin lähtöä
Loka-marraskuun vaihde on hyvä säästä riippumatta. Jos jäät odottelemaan pakkasia, on renkaanvaihtopaikoissa viikkojen jonot ja saat renkaat sitten kun on jo hyvä hanki.
Minä vaihdan vielä tänään uudet kesärenkaat. Näyttää että talvirenkaita ei tarvi hetkeen niin sama vaihtaa nyt eikä keväällä. Onpahan priimat kumit alla kun on pimeää ja märkää.
Vierailija kirjoitti:
Loka-marraskuun vaihde on hyvä säästä riippumatta. Jos jäät odottelemaan pakkasia, on renkaanvaihtopaikoissa viikkojen jonot ja saat renkaat sitten kun on jo hyvä hanki.
No tämäpä just. Kun mun on pakko pystyä käyttämään autoa, niin en uskaltaisi jäädä tarkkailemaan, koska sitten vaihtoajat menee hetkessä.
Aika varattu uusien kitkojen asennukselle 24.10.
Tällä hetkellä autossa olevat kitkat on ostettu vuonna 2013 eli nyt parantuu pito dramaattisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä autossa olevat kitkat on ostettu vuonna 2013 eli nyt parantuu pito dramaattisesti :D
Varmasti kaikki paranee. Miten olet saanut pidettyä renkaat käyttökelpoisina kymmenen vuotta?
Hyvä niiden on alapeukuttaa, jotka saa itse tai mies/isä/kaveri vaihtaa. Eipä siinä stressiä silloin olekaan. Ette ole kokeneet sitä eloonjäämistaistelua vaihtoajoista kun pakkaset alkaa.
Luin auton manuaalia kun etsin vaihtoehtoisia rengaskokoja nykyisille. En löytänyt, mutta osui silmiin väite että seitsemän astetta on se raja jonka alla pitäisi käyttää talvirenkaita. Sama toistuu joidenkin renkaanvalmistajien markkinoinnissa.
Hyvä aika vaihtaa kitkat alle on kun 10vrk ennuste näyttää enimmäkseen alle seitsemän asteen lämpötiloja. Nastat vaihtaisin myöhemmin, vasta kun ollaan selvästi nollan liepeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kaikki paranee. Miten olet saanut pidettyä renkaat käyttökelpoisina kymmenen vuotta?
Ajokilometrejä tulee vain 5000-8000km per vuosi.
Viime vuosina olen kyllä huomannut, että auto luistelee ja jää helposti jumiin varsinkin jos on sohjoa eli kumi on selvästi kovettunut.
Vaikka heti. Miksi ihmeessä renkaanvaihto pitäisi ajoittaa viime hetkeen? Eivät ne talvirenkaat siitä kulu vaikka ajat niillä muutaman päivän pidempään. Minä vaihdoin viime viikolla kun oli ensimmäinen aamu jolloin tiet olivat selkeästi jäässä. Siis täällä Vantaalla.
Minä vaihdan renkaat itse omassa pihassani ja teen sen mieluummin kun on vielä sidetettävä sää kuin lumimyräkässä tai paukkupakkasessa.
Kerran vaihdoin lokakuussa ja sitten olisikin riittänyt kesärenkaat kaksi kuukautta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vaihdoin lokakuussa ja sitten olisikin riittänyt kesärenkaat kaksi kuukautta eteenpäin.
Kolmisenkymmentä kertaa olen vaihtanut lokakuussa, eikä yhdetkään renkaat ole sen takia ennen aikojaan kuluneet loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan ensi viikon torstaille nastojen vaihtoon.
Ei oo mitään järkeä vielä vaihtaa. Uudenmaan alueella varmaan kuukauden päästä.
Keski-Suomessa marraskuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokilometrejä tulee vain 5000-8000km per vuosi.
Viime vuosina olen kyllä huomannut, että auto luistelee ja jää helposti jumiin varsinkin jos on sohjoa eli kumi on selvästi kovettunut.
Hyvin ovat kestäneet. Arvaan että autosi ajettavuus ja mukavuus paranee huomattavasti.
Ei vielä hetkeen. Seuraa 10vrk sääennusteita. Jos on kitkat niin voit vaihtaa ajoissa. Ne vaan kuluvat nopeasti jos lämpötilat on korkeahkot. Nastat vasta kun on toistuvia yöpakkasia.