Saako työnantaja kysyä tietoja mun käynneistä työterveyslääkärillä?
Ja mitä tietoja työterveydenhuolto saa antaa työnantajalle?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Käsitykseni on että EI SAA, mutta käsitykseni muuttui sen jälkeen kun henkilö oli sairauslomalla useasti kiristyneiden työilmapiirin ja suhteiden vuoksi toimitusjohtajan suuntaan, niin toimitusjohtaja otti puhelun työterveyteen ja kielsi lääkäriä enää antamasta ja jatkamasta kyseisen henkilön sairauslomaa. Eräs järkyttävin episodi minun työurallani, eli saako työnantaja urkkia tietojasi, tässä tapauksessa näköjään sai. Pöyristyttävää!
Niin no. Olit sitte saamassa potkut! Esimies ilmoitti työterveyshuoltoon, että sinua voi sitten kohdella todella tylysti, sun työsuhde ei tule jatkumaan.
Toisaalta työnantajan edustaja ei kyllä ole sellainen joka saa lääkäriä määrätä.
Lääkäri on ammattinsa puolesta itse vastuussa tekemisistään, joten työnantajan edustaja ei voi häntä oikeasti määrätä tekemään mitään... mutta ehkä se sitten ilmoitti työterveyshuoltoon, että tässä on työsuhde nyt finito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ilmoitti mulle että arvioi mun työkykyä ja kääntyy työterveyslääkärin puoleen mun työkyvyn arvioimiseksi ja työturvallisuuden kannalta. Lisäksi pyysi mun sairauspoissaoloista todistuksia ja sanoi et mulla olis velvollisuus toimittaa puuttuvat tai luvaton poissaolo töistä ja potkut.
Eikai noin saa siis tehdä?
ap
TESissä usein määritetään, että voiko olla omalla ilmoituksella pois ja kuinka kauan. Myös voi olla joku firman erillinen ohje asiasta. Jos on sallittua olla omalla ilmoituksella, niin ei sitä sitten voi vaatia jälkikäteen todistusta, jos ei heti pyytänyt sellaista hakemaan. Eihän sitä auta sairaudesta jälkikäteen lääkäriin mennä aikaa sitten olleesta sairaudesta pyytelemään todistuksia.
Mutta jos on pyytänyt todistusta jo sairaspäivänä, niin kyllä se pitää toimittaa. Luulisi kuitenkin, että olis
Nykypäivänä on kyllä aika useasti niin, että ekasta päivästä lähtien todistus. Mutta oikeassa olet toki siinä, että jotkut työnantajat kelpuuttavat oman ilmoituksenkin parin päivän poissaoloon. Mutta lieneekö sitten niin, että jos niitä parin päivän poissaoloja alkaa olla jatkuvasti omalla ilmoituksella, niin sitten ta saa ruveta vaatimaan lääkärintodistusta, tai voi sitten passittaa henkilön työterveyteen selvittämään syytä niihin jatkuviin poissaoloihin.
Miten työnantaja osaa maksaa työterveyden laskut, jos ei saisi edes tietää, montako kertaa siellä on käyty ja kuka on käynyt?
Työnantaja päättää senkin, maksaako sairausajalta palkkaa. Lääkärintodistus ei ole mikään maksumääräys. Jos Kela ei korvaa 1+9 päivän jälkeen, ei työnantajankaan tarvitse kuvetta kaivella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitykseni on että EI SAA, mutta käsitykseni muuttui sen jälkeen kun henkilö oli sairauslomalla useasti kiristyneiden työilmapiirin ja suhteiden vuoksi toimitusjohtajan suuntaan, niin toimitusjohtaja otti puhelun työterveyteen ja kielsi lääkäriä enää antamasta ja jatkamasta kyseisen henkilön sairauslomaa. Eräs järkyttävin episodi minun työurallani, eli saako työnantaja urkkia tietojasi, tässä tapauksessa näköjään sai. Pöyristyttävää!
Niin no. Olit sitte saamassa potkut! Esimies ilmoitti työterveyshuoltoon, että sinua voi sitten kohdella todella tylysti, sun työsuhde ei tule jatkumaan.
Toisaalta työnantajan edustaja ei kyllä ole sellainen joka saa lääkäriä määrätä.
Lääkäri on ammattinsa puolesta itse vastuussa tekemisistään, joten työnantajan edustaja ei voi häntä oikeasti määrätä tekemään mitään... mutta ehkä se sitten ilmoitti
Mistä kohtaa sait tiedon, että kyseessä olin MINÄ. Olin työsuhteessa vain samaan lafkaan. Kirjoitit, ettei TA voi määrätä lääkäriä poikkeamaan etikastaan, mutta myöhempänä kirjoitit, että TA:n edustaja ilmoitti työterveyteen, että työsuhde päättyy, ultimaatumin makua. Ei työterveys ole se taho, jonne TA ilmoittelee ihan mitä sattuu, kuten nyt työsuhteiden päättymiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ilmoitti mulle että arvioi mun työkykyä ja kääntyy työterveyslääkärin puoleen mun työkyvyn arvioimiseksi ja työturvallisuuden kannalta. Lisäksi pyysi mun sairauspoissaoloista todistuksia ja sanoi et mulla olis velvollisuus toimittaa puuttuvat tai luvaton poissaolo töistä ja potkut.
ap
No, jos se kääntyy sen lääkärin puoleen, se lääkäri ei voi muuta kuin kutsua sut vastaanotolle ja ruveta selvittämään asiaa.
Et sunkas sä vaan keksinyt tuota tarinaa nyt kun sulle jotain jo vastattiin.
Ja yleensä kyllä jos meinaa palkkaa sairausajalta saada, pitää se sairauslomatodistus toimittaa sellaisena kuin työnantaja on sen toimitettavaksi säätänyt.
Yleensä sairaudesta pitää olla terveydenhuollon ammattilaisen antama todistus!
Voit keskustella työpaikkasi luottamusmiehen kanssa,
Ei se työkyvyn selvitys noin tapahdu.
Vaan pidetään palaveri, jossa läsnä työnantajan edustaja, työterveys, luottamusmies ja työsuojelu puoleltakin usein joku.
Siinä keslustellaan työntekijän haastavasta tilanteesta selviytyä töistään.
Mietitään siihen ratkaisuja.
Loputyomasti työnantajan ei tarvitse työntekijän sairaslomia hyväksyä.
Voidaan tarjota kevyempiä töitä ja muuta sellaista.
Voidaan myös irtisanoa, jos selviää ettei työntekijä ole enää työkykyinen, eikä muita töitä yrityksessä ole tarjolla.
No joka tapauksessa ap:n sairaslomien palkka on jo pienentynyt, jos hän on ollut vuodessa sairalomalla 60 päivää.
Meillä pitää olla tilapäisestä hoitovapaasta eli poissaolosta sairaan lapsen hoidon takia lääkärintodistus, neuvolasta saatu lappu ei kelpaa, koska sen saa ihan soittamalla eikä kukaan tutki lasta. Jos ei ole dokumenttia, on vapaa palkaton. Tästä tulee usein isoa parkua, mutta näin se menee, ei ole pakko maksaa pitkiä perheviikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No, jos se kääntyy sen lääkärin puoleen, se lääkäri ei voi muuta kuin kutsua sut vastaanotolle ja ruveta selvittämään asiaa.
Ja yleensä kyllä jos meinaa palkkaa sairausajalta saada, pitää se sairauslomatodistus toimittaa sellaisena kuin työnantaja on sen toimitettavaksi säätänyt.
Vo
Sinisilmäisyys on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on ammattinsa puolesta itse vastuussa tekemisistään, joten työnantajan edustaja ei voi häntä oikeasti määrätä te
Jaa, miksei ilmoittelisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vo
Valtiolla määrätään lääkärille, ei ole mitään yhteispalaveria. Sitten kun ottaa työterveyslääkärille alan spesialistin laatiman epikriisin, niin päästään keskustelemaan siitä, onko kyseessä työpaikkakiusaaminen vai esimiehen huoli.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää olla tilapäisestä hoitovapaasta eli poissaolosta sairaan lapsen hoidon takia lääkärintodistus, neuvolasta saatu lappu ei kelpaa, koska sen saa ihan soittamalla eikä kukaan tutki lasta. Jos ei ole dokumenttia, on vapaa palkaton. Tästä tulee usein isoa parkua, mutta näin se menee, ei ole pakko maksaa pitkiä perheviikonloppuja.
No aika sairas käytäntö tuokin on, että jos vaikka vatsatauti perheessä, niin pitäisi lähteä lapsen kanssa jotenkin lääkärille norovirusta levittämään, vaikka tulisi molemmista päistä kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Miten työnantaja osaa maksaa työterveyden laskut, jos ei saisi edes tietää, montako kertaa siellä on käyty ja kuka on käynyt?
Työnantaja päättää senkin, maksaako sairausajalta palkkaa. Lääkärintodistus ei ole mikään maksumääräys. Jos Kela ei korvaa 1+9 päivän jälkeen, ei työnantajankaan tarvitse kuvetta kaivella.
Luultavasti se työterveyshuolto on ostettu pakettina, ei käyntimäärinä, vaan on sopimukseen kirjattu, mitä työterveyspalvelut pitävät sisällään. Ja sopimus ostetaan könttäsummalla, ei per käynti summalla. Luulisin.
Tietosuojavaltuutetun tekstiä terveystietojen käsittelystä työsuhteessa:
Työnantaja saa käsitellä työntekijän terveydentilatietoja (esim. diagnoosit), jos käsittely on tarpeen sairausajan palkan tai siihen rinnastettavien, terveydentilaan liittyvien etuuksien suorittamiseksi tai sen selvittämiseksi, onko työstä poissaoloon perusteltu syy. Terveydentilatietojen käsittely on sallittua myös silloin, jos työntekijä nimenomaan haluaa, että hänen työkykyisyyttään selvitetään niiden perusteella. Lisäksi työnantajalla on oikeus käsitellä tietoja niissä tilanteissa ja siinä laajuudessa, kuin muualla laissa säädetään.
Työnantaja saa kerätä työntekijän terveydentilatietoja häneltä itseltään tai hänen kirjallisella suostumuksellaan muualta. Jos työntekijä toimittaa työnantajalle työkykyään koskevan lääkärintodistuksen tai -lausunnon, työnantaja saa luovuttaa sen työterveyshuoltoon, ellei työntekijä ole kieltänyt luovuttamista.
Työnantajan tulee säilyttää työntekijän terveydentilatietoja sisältävät asiakirjat erillään työntekijän muista henkilötiedoista. Terveydentilaa koskevia merkintöjä ei myöskään saa tallettaa työnantajan muiden henkilörekistereiden, kuten palkkahallinnon rekistereiden yhteyteen.
Terveydentilaa koskevia tietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka näiden tietojen perusteella valmistelevat tai tekevät työsuhdetta koskevia päätöksiä taikka panevat niitä toimeen. Työnantajan on nimettävä nämä henkilöt tai määriteltävä tehtävät, joihin sisältyy terveydentilaa koskevien tietojen käsittelyä.
Työnantaja sekä mahdolliset työnantajan lukuun terveydentilatietoja käsittelevät henkilöt ovat vaitiolovelvollisia, eivätkä he saa paljastaa työntekijän terveydentilatietoja sivullisille.
Terveydentilaa koskevat tiedot on poistettava välittömästi sen jälkeen, kun käsittelylle ei ole enää perustetta. Käsittelyn perustetta ja tarvetta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
ap
Juu, noin saa tehdä.
Meillä esimerkiksi on varhaisen puuttumisen malli joka tarkoittaa sitä, että jos henkilöllä on muutama erillinen saikutus tietyn ajan sisällä, pitää esihenkilön tarkastaa sairaslomat, jutella työntekijän kanssa asiasta jne. Se sitten merkitään järjestelmään ja jos sairastelu jatkuu, siihen etsitään syy.
Vaikka ihminen voi olla omalla ilmoituksella pois muutaman päivän, se ei tarkoita pe+ma pitkää viikonloppua säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vo
No, mut siis... juu, olet oikeassa. Juu, olet oikeassa.
Mutta mä ajattelin kai lähinnä sellaista, että esimies ajattelee, että olisi ehkä hyvä tuon työntekijän käydä terveydenhuollossa tarkastuksessa, selvittämässä asioitaan, ja sitten hän voi ehdottaa tätä työntekijälle ja jos työntekijä suostuu niin sitten varataan aika sinne työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on ammattinsa puolesta itse vastuussa tekemisistään, joten työnantajan edustaja ei voi häntä oikeasti määrätä te
Voi se ilmoittaa sinne työterveyteen, että tämä jos tämä tulee, niin voitte tehdä selväksi, että on sitten laitimmainen kerta.
Sinähän et voi tietää kuinka sairaita juttuja näissäkin yhteyksissä tapahtuu...
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuossa tapauksessa lääkäri arvioi työkykysi ja kertoo työnantajalle oletko työkykyinen vai et. Lääkärillä ei ole mitään oikeutta kertoa henkilökohtaisia terveystietojasi työnantajalle, joskin työnantaja näkee sairauslomatodistuksistasi ICD-koodin.
Työnantajan olisi pitänyt pyytää todistuksia sairauslomien yhteydessä, ei niitä jälkikäteen enää kysellä varsinkaan sellaiselta ajalta mistä palkka on jo maksettu. Kai sinua on ohjeistettu, minkä verran voi olla pois omalla ilmoituksella, milloin hankitaan lääkärintodistus ja miten se toimitetaan työnantajalle? Työnantajan kuuluu perehdytyksessä kertoa näistäkin asioista, eikä sääntöjä voi muuttaa jälkikäteen. Jos taas on kerrottu etkä ole toiminut annettujen ohjeiden mukaan, olet tosiaan ollut luvattomasti pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa laskun, missä on eritelty käyntimäärät lääkärillä ja työterveyshoitajalla, mutta ei sen tarkempia tietoja kuka on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jaa! Kuvittelevatko, että neuvolassa valehdellaan ?
Käytännössä työnantaja tietenkin saa tiedot koska palvelujen tuottaja haluaa pitää hyvät välit työnatajaan jolla saattaa olla satoja elleipä tuhansia työterveysasiakkaita. Siksi tuo salassapito on jotakin jota vain kerrotaan potilaille näiden rauhoittamiseksi. Tietysti työantaja tietää kaiken, gynekologiset vaivasi, masennuksesi, kuinka usein olet käynyt mankumassa bentsoja jne.
TESissä usein määritetään, että voiko olla omalla ilmoituksella pois ja kuinka kauan. Myös voi olla joku firman erillinen ohje asiasta. Jos on sallittua olla omalla ilmoituksella, niin ei sitä sitten voi vaatia jälkikäteen todistusta, jos ei heti pyytänyt sellaista hakemaan. Eihän sitä auta sairaudesta jälkikäteen lääkäriin mennä aikaa sitten olleesta sairaudesta pyytelemään todistuksia.
Mutta jos on pyytänyt todistusta jo sairaspäivänä, niin kyllä se pitää toimittaa. Luulisi kuitenkin, että olis joku varoituskäytäntö puuttuvasta todistuksesta. En ole varma.