Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako työnantaja kysyä tietoja mun käynneistä työterveyslääkärillä?

Vierailija
21.10.2024 |

Ja mitä tietoja työterveydenhuolto saa antaa työnantajalle?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla tilapäisestä hoitovapaasta eli poissaolosta sairaan lapsen hoidon takia lääkärintodistus, neuvolasta saatu lappu ei kelpaa, koska sen saa ihan soittamalla eikä kukaan tutki lasta. Jos ei ole dokumenttia, on vapaa palkaton. Tästä tulee usein isoa parkua, mutta näin se menee, ei ole pakko maksaa pitkiä perheviikonloppuja.

No aika sairas käytäntö tuokin on, että jos vaikka vatsatauti perheessä, niin pitäisi lähteä lapsen kanssa jotenkin lääkärille norovirusta levittämään, vaikka tulisi molemmista päistä kokoajan. 

Palkaton on aina hyvä vaihtoehto, ei ole pakko maksattaa työnantajalla perheen sairastelua.

Vierailija
42/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla tilapäisestä hoitovapaasta eli poissaolosta sairaan lapsen hoidon takia lääkärintodistus, neuvolasta saatu lappu ei kelpaa, koska sen saa ihan soittamalla eikä kukaan tutki lasta. Jos ei ole dokumenttia, on vapaa palkaton. Tästä tulee usein isoa parkua, mutta näin se menee, ei ole pakko maksaa pitkiä perheviikonloppuja.

Jaa! Kuvittelevatko, että neuvolassa valehdellaan ?

Ei vaan tietävät, että neuvolaan voi soittaa ja väittää lapsen olevan sairas. Koska kukaan ei näe lasta eikä kuuntele keuhkoja tms., saa sieltä lapun, jossa on kerrotut oireet. lapsi voi olla hyvinkin terve ja jopa mummolassa lomailemassa, kun äiti päättää haluta palkallista vapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika sairas käytäntö tuokin on, että jos vaikka vatsatauti perheessä, niin pitäisi lähteä lapsen kanssa jotenkin lääkärille norovirusta levittämään, vaikka tulisi molemmista päistä kokoajan. 

Palkaton on aina hyvä vaihtoehto, ei ole pakko maksattaa työnantajalla perheen sairastelua.

sanoo yrittäjä.

Vierailija
44/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työnantaja osaa maksaa työterveyden laskut, jos ei saisi edes tietää, montako kertaa siellä on käyty ja kuka on käynyt?

Työnantaja päättää senkin, maksaako sairausajalta palkkaa. Lääkärintodistus ei ole mikään maksumääräys. Jos Kela ei korvaa 1+9 päivän jälkeen, ei työnantajankaan tarvitse kuvetta kaivella.

Työnantaja saa laskun, missä on eritelty käyntimäärät lääkärillä ja työterveyshoitajalla, mutta ei sen tarkempia tietoja kuka on käynyt.

Ei taida onnistua noin, koska silloinhan kuka tahansa voisi mennä työnantajani piikkiin työterveyslääkärille. Kyllä niissä laskuissa on myös työntekijöiden nimet ja päivämäärät! Nimimerkillä Minä maksan näitä laskuja.

Vierailija
45/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työnantaja osaa maksaa työterveyden laskut, jos ei saisi edes tietää, montako kertaa siellä on käyty ja kuka on käynyt?

Työnantaja päättää senkin, maksaako sairausajalta palkkaa. Lääkärintodistus ei ole mikään maksumääräys. Jos Kela ei korvaa 1+9 päivän jälkeen, ei työnantajankaan tarvitse kuvetta kaivella.

Luultavasti se työterveyshuolto on ostettu pakettina, ei käyntimäärinä, vaan on sopimukseen kirjattu, mitä työterveyspalvelut pitävät sisällään. Ja sopimus ostetaan könttäsummalla, ei per käynti summalla. Luulisin.

Tietosuojavaltuutetun tekstiä terveystietojen käsittelystä työsuhteessa:

Työnantaja saa käsitellä työntekijän terveydentilatietoja (esim. diagnoosit), jos käsittely on tarpeen sairausajan palkan tai siihen rinnastettavien, terveydentilaan liittyvien etuuksien

Ei niitä sopimuksia tehdä könttäsummana, käyntikerrat laskutetaan erikseen perusmaksun päälle.

Vierailija
46/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sekavaa tietoa tulee mun kysymykseen!

Meillä on sellainen sydeemi et kaksi päivää saa olla poissa omalla ilmoituksella, eli soitto esihenkilölle et on kipee. Kolmannesta päivästä pitää olla lääkärintodistus. Tämän lisäksi työnantaja voi vaatia oman työterveyslääkärin todistusta jo ihan ensimmäisestä sairauspäivästä tai muun lääkärin todistuksen lisäksi.

No mulle työnantaja sano tänään et mun pitää käydä hakemassa työterveyslääkäriltä todistus tai luvaton poissaolo. Kun sanoin et mulla on toi migreeni enkä pääse lääkäriin niin työnantaja sanoi et haluaa sit nähdä aikaisemman todistuksen et sairastan migreeniä jos en nyt hae uutta. Mut voihan se migreeni tulla yks kaks yllättäen. Ja sit sanoi et jos en tuo todistusta, niin hänpä on itse yhteydessä työterveyteen ja aletaan selvittää mun työkykyä, tai jotain. En nyt muista niin hyvin enään. Mut ei kyl kuullosta ihan oikeelta tollanen.

Ja sit sano vielä et en oo toimittanut jostain aiemmista poissaoloista myöskään lääkärintodistusta vaikka niin sovittu. Mut en ollut saanut aikaa terveyskeskukseen enkä päässy työterveyteen ja selitin tän hänelle silloin ja asiasta ei puhuttu enään. Niin en nyt ymmärtänyt et meinaako hän sitten vaatia jälkikäteen niitä todistuksia mikä ei oo laillista minkä joku toteskin. Vai tarkottiko jotain et koska en oo hakenut todistusta vaan tulin kahden päivän jälkeen töihin, niin onko se muka huonontunut työkyky sitten?

En tiedä mitä meinaavat palkan kanssa, kun en oo tuolta ajalta vielä saanut palkkaa.

ap

Vierailija
47/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se vielä et ollaan pieni työyhteisä missä kaikki juoruu ja puukkoo tulee selkään. Eli porukat voi ihan suoraan puhua musta mitä p@sk@@ vaan

ap

Vierailija
48/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen sydeemi et kaksi päivää saa olla poissa omalla ilmoituksella, eli soitto esihenkilölle et on kipee. Kolmannesta päivästä pitää olla lääkärintodistus. Tämän lisäksi työnantaja voi vaatia oman työterveyslääkärin todistusta jo ihan ensimmäisestä sairauspäivästä tai muun lääkärin todistuksen lisäksi.

No mulle työnantaja sano tänään et mun pitää käydä hakemassa työterveyslääkäriltä todistus tai luvaton poissaolo. Kun sanoin et mulla on toi migreeni enkä pääse lääkäriin niin työnantaja sanoi et haluaa sit nähdä aikaisemman todistuksen et sairastan migreeniä jos en nyt hae uutta. Mut voihan se migreeni tulla yks kaks yllättäen. Ja sit sanoi et jos en tuo todistusta, niin hänpä on itse yhteydessä työterveyteen ja aletaan selvittää mun työkykyä, tai jotain. En nyt muista niin hyvin enään. Mut ei kyl kuullosta ihan oikeelta tollanen.

Ja

Sitten pitää hakea lääkärintodistus yksityiseltä ja maksaa se käynti itse.Miinuksellehan siitä jää, mutta ei ainakaan potkuja saa sen vuoksi.

Vierailija
49/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni on että EI SAA, mutta käsitykseni muuttui sen jälkeen kun henkilö oli sairauslomalla useasti kiristyneiden työilmapiirin ja suhteiden vuoksi toimitusjohtajan suuntaan, niin toimitusjohtaja otti puhelun työterveyteen ja kielsi lääkäriä enää antamasta ja jatkamasta kyseisen henkilön sairauslomaa. Eräs järkyttävin episodi minun työurallani, eli saako työnantaja urkkia tietojasi, tässä tapauksessa näköjään sai. Pöyristyttävää!

Mitä tämäkään estää? Aina voi hakea saikkua julkiselta puolen. 

Vierailija
50/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle työnantaja sano tänään et mun pitää käydä hakemassa työterveyslääkäriltä todistus tai luvaton poissaolo. Kun sanoin et mulla on toi migreeni enkä pääse lääkäriin niin työnantaja sanoi et haluaa sit nähdä aikaisemman todistuksen et sairastan migreeniä jos en nyt hae uutta. Mut voihan se migreeni tulla yks kaks yllättäen. Ja sit sanoi et jos en tuo todistusta, niin hänpä on itse yhteydessä työterveyteen ja aletaan selvittää mun työkykyä, tai jotain. En nyt muista niin hyvin enään. Mut ei

Miks yksityiseltä? Yksityinen toi työterkkarikin on! Mut en siis kyennyt hakeen kun mullon migreeni ollut aamusta. Ihan sekavia ohjeita täällä!!!

Ja sit toi viel et mistä lääkärintodistuksesta työnantaja puhui kun sano et jos en mene työterveyteen nyt niin pitää toimittaa joku aikaisempi todistus mistä näkyy et sairastan migreeniä?!?! Eihän mulla migreeni aina ole! Ei sellasta todistusta olekaan missä niin lukis!!

Jaa tää on niin selvä et työnantaja nyt hiostaa mua vanhojen poissaolojen takia, mikä on asiatonta

ap

Vierailija
51/51 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja

Haluavat erottaa sinut. Ja se onkin ihan oikein kun tunnut olevan tuollainen työtä vieroksuva saikuttaja.