Tiputteluvuoto+lugesteron=raskaaksi?
Kaipailen kokemuksia, jotka ovat päättyneet onnistuneeseen raskauteen keltarauhasen heikosta toiminnasta huolimatta. Itse olen juuri käynyt hormonimäärityskokeissa, mutta oireet viittaavat voimakkaasti keltarauhashormonin vajaatoimintaan (tiputteluvuoto 3-7 pvää ennen kuukautisia, yksi alkuraskauden km). Olen saanut reseptin jo valmiiksi lugesteronin aloitusta varten. Miten olette onnistuneet samoilla kokemuksilla?
Kommentit (8)
Itselläni oli samoja oireita (tiputtelua ennen kuukautisia) vuosi sitten ja sain hoidoksi terveyskeskuslääkäriltä Primolutit (vaikka Lugesteroneja itse pyysinkin; yleislääkäri ei tuntenut lääkettä, joten ei suostunut sitä määräämään, arrghh...). Primoluteja kerkesin syömään 4-5kk ja ne auttoivatkin tiputteluun. Tämän lisäksi onnistuin tulemaan raskaaksi viimeisestä Primolut-kierrosta (yritystä tuolloin takana 1.5 vuotta ja koko sen ajan oli ollut keltarauhasen vajaatoimintaan viittavaa oiretta). Kyseinen raskaus meni sitten kuitenkin kesken viikolla 6+, mutta näin ei välttämättä olisi Lugesteron-tukilääkityksen kanssa käynyt :-( (Primoluteja siis EI voi käyttää raskauden tukilääkityksenä). Suosittelen lämpimästi Lugesteroneja ja uskon henk.koht. että niistä on oikeasti apua keltarauhasen vajaatoiminnasta johtuvassa lapsettomuudessa.
Mä olen ihan oikeasti ihmetellyt tätä tiputteluhommaa ja lugesteronia.
Mulla myös tiputtelua (jos sitä edes aina tiputteluksi voi sanoa, enemmänkin kunnon vuotoa, mutta erilaista kuin kuukautisvuoto)
4-9 vrk:n ajan ennen menkkoja. Pelkkä lugesteron ei auta mulla siihen, vaan vain jos on clomit ollut mukana niin tiputtelu on jäänyt pois. Olen kuullut joskus, että kunnon munarakkulasta tulisi kunnon keltarauhanen. Eli jos keltarauhanen on huono, niin ongelman täytyy olla jo munarakkulassa ja silloinhan pelkkä lugesteron ei riitä. Mulla asian tekee vielä oudommaksi se, että progesteron oli loppukierrosta otettaessa 62 eli kirkkaasti viitearvojen sisällä, jopa yläpäässä, siitä huolimatta tiputtelee, tiputteli myös tuossa kierrossa, jossa s-prog otettiin. Mutta. Kuitenkin pelkillä lugeilla monet näyttää onnistuneen, joten ymmälläni näistä kaikista asioista olen. Onnea yritykseen!
Sain hormonivastaukset, joissa keltarauhashormooni oli kp 20 korkea, jolloin siis ovuloin, mutta keltarauhanen ei siis toimi riittävän pitkään, koska tässäkin kierrossa tiputtelu alkoi kp 22/27. Aloitan ensi kierrossa luget, joita nyt määrätty 3 kuukaudeksi loppukiertoihin. Katsotaan mitä tulee. Kilpirauhasen toiminta myös normaali, olin kyllä ehtinyt sitä jo epäillä. Leppoisaa pakkaspäivää toivotellen,
Minulla on ollut oireena ihan sama kuin sinulla. Lapsia on jo kaksi, ja koskaan aiemmin ei tuota tiputtelua ole ollut, kunnes vasta kuopuksen syntymän jälkeen kierron alettua. Kiertoni on aina ollut säännöllinen ja sitä se on ollut edelleen rusehtavasta tiputtelusta huolimatta. Kävin ensin gynelläni viime syksynä kysymässä neuvoa, ja hän oli sitä mieltä että häiriö korjaantuisi itsestään. Nyt kävin uudelleen tammikuussa ja sain lugesteronin, jonka aloitin vielä samasta kierrosta. Lääkäri näki ultrassa keltarauhasen, ja myös kehittyvän munarakkulan. Minulla on ovulaatio ollut joka kierrossa selkeästi, mutta sitten tuo rusehtava tiputtelu on alkanut n.kp23, kierto 28-29 pv. Nyt ajattelin esittää tuon sinun esittämäsi kysymyksen myös jollain palstalla kun huomasin sinun viestisi, mutta tästä ekasta lugekierrosta (sain siis paikallisesti käytettäväksi, en suun kautta otettavaksi) ei alkanut kuukautiset, ja nyt kp 30/28-29 tein illalla hätäisestä pissasta haalean mutta selvän plussan. Sovin lääkärinin kanssa että jatkan nyt lugeja normaalisti viikonlopun yli, teen vkl uuden testin, ja vielä ensi viikon jos plussa edelleen, jatkan lugeja mutta enää 1/ilta.
Eli en tiedä olenko oikeasti raskaana, tai onko jotain häikkää. Raskausoireena ei ole kuin hiukan kuvotusta ja viluinen olo, mutta ei muuta, rintojen arkuutta, pissan hajun muuttumista metalliseksi tms.
Tsemppiä sulle!
että tässä kierrossa, josta hormonimääritykset otettiin, ilmeisesti raskauduin (en tehnyt testiä mutta selkeät oireet). Koko ajan on tiputellut ja nyt tänään yhtäkkiä alkoi menkkaoireet ja vuoto,kp 30/27. Tämä oli toinen alkuraskauden km peräkkäin, edellisessä kierrossa testasin. Mulla kanssa tosi tarkka kierto tiputteluista huolimatta. Yritämme toista lasta ja nämä vuoto-ongelmat alkoi juuri siitä kierrosta syksyllä, josta aloimme lasta yrittämään:(
Nyt vähän mietityttää, miksi mulle suositeltiin suun kautta luget, olisko paikallisesti kuitenkin parempi?
Olin tuossa päivällä niin tolaltani tuosta vuodosta, etten huomannut edes toivotella sinulle kovasti onnea omassa jännityksessäsi!!! Plussaonnea kovasti ja toivotaan että tuo lugehoito todella tepsii sinulla noin nopeasti!
terveisin Taaria
Mä olin monessa kierrossa ihan varma, että hedelmöitys oli onnistunut, kun tuli kiinnittymisvaiheessa nippailuja, ja sitten mm. oireena yökkäys hammaspesulla, eikä sitä mulla ole koskaan ollut muulloin kuin alkuraskaudessa. Mutta sitten alkoi tuo rusehtava vuoto joka kerran, eli limakalvo alkoi vuotaa hissukseen liian aikaisin.
Nyt tein uuden testin ja sekin näytti vahvasti plussaa.
Eli mun lekuri selitti, että paikallisesti luget toimivat yhtä hyvin, jolleivät paremmin kuin suun kautta otettuina, kun limakalvot jonne niitä tarvitaan ovat lähempänä. Ja lisäksi mahdolliset sivuoireet, huimaus ym jäävät pois. Sain ohjeeksi käyttää siis 2 tabl yht 200mg iltaisin emättimeen, pakkauksessa sanotaan keltarauhasen vajaatoimintaan n.3 pv ovulaatiosta, itse otin ekan kp 18 iltana, kun lääkäri ehdotti mulle kp.20-29, mutta käski aikaistaa ottamista jos tiputtelu alkaa kuitenkin. Eli otin samantien omaehtoisesti luettuani tuon pakkauksen ohjeet. Lugesteron on siis luonnollinen keltarauhasvalmiste, ei mikään kemiallinen/synteettinen hormoni, ja sitä voi käyttää myös alkuraskauden tukemaan keltarauhasen toimintaa.
Soita siis sille sun lääkärille ja kysy miten on, lue pakkauksesta ohjeet ja kysy hänen mielipiteensä jos voisitkin vaihtaa suun kautta paikallisesti otettavaksi!
Tsemppiä siis, toivottavasti toimii sinullakin, en olisi itse uskonut että mulle näin käy!
Toivottavasti voit vaikka kertoa kuulumisesi tänne tai jonnekin!
vuoden yrittämisen jälkeen todettiin pcos ja hormonit heitteli. Söin lugeja, raskaus ja km v 2000. Jatkoimme yritystä ja vuonna 2002 söin edelleen lugeja, siltikin oli jotain tiputtelua - tuloksena suht spontaani raskaus epäonnistuneiden inseminaatioiden jälkeen, ihana poika syntyi 2003. Nyt toinen lapsemme syntyy ensi viikolla (kai) eli 2007. Oltiin ilman ehkäisyä esikoisen jälkeen, vaihtelevasti lugeja ja ennen uutta raskautta ehdin aloittaa Metoformin. Eli on onnistunut, mutta sattumanvaraisesti.