Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sinut saisi tekemään lisää lapsia?

Vierailija
19.10.2024 |

Kysymys olikin otsikossa. 

Itse ole kasvattanut teini-ikäisen lapseni yksin. Isää ei kiinnostanut vauvavuoden jälkeen. Ei ollut mikään hunsvotti, kun joku tulee kuitenkin sanomaan "mitäs teit lapsia jännämiehen kanssa". Eli itselläni kriteerit nro. 1 olisi osallistuva isä. 

Toinen olisi taloudellinen turva. Aiemmin meillä oli todella tiukkaa (olen osittain  työkyvytön). Nyt olen saanut lainat maksettua ja talous on ok. Jos tekisin lapsen, niin olisin taas köyhä. Jos jäisin äitiyslomalle, niin ei olisi työpaikkaa, mihin palata ja 50% työpaikkoja rajoituksillani ei ole helppoa löytää.

Kolmas kriteeri olisi tukiverkot. Niitä ei enää olisi, muutakuin päiväkoti. Vanhemmat ovat iäkkäitä. Olisin siis aivan kiinni kotona. 

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska maa ja ihmisiä liikaa maailmassa muutenkin. Pitäkää hyvänänne.

Vierailija
102/106 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha. Ja aika reilusti. Lapsettomuushoidot oli ihan järkyttävän kalliita maksaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin 10 vuotta nuorempi voisin haluta yhden tai kaksi lisää. Nyt olen 46-vuotias kahden teinin äiti. 

Kun lapset oli pieniä vähän mietin kolmatta, mutta mies ei innostunut. Itsekään en ollut varma joten en alkanut käännyttämään.

Nyt vanhempana ollaan yhtä mieltä, että suuri perhe olisi lapsille rikkaus. Lapsemme tulee tosi hyvin toimeen keskenään, vaikka ovatkin eri sukupuolta ja teinejä. Olisi ihana, että noita olisi enemmänkin. Ehkä 2 lisää olisi optimi.

toki tarkottaisi taloudellisia uhrauksia. Nyt elämme taloudellisesti helppoa keskiluokkaista elämää. Kaksi lasta lisää tarkottaisi isoa lisäinvestointia asumiseen ja kiristystä muuhun kuluttamiseen sekä matkailun vähentämistä.

mutta tällä elämänkokemuksella haluaisin lisää lapsia jos vaan ikä antaisi myöten.

Vierailija
104/106 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikakoneella. Tässä iässä biologinen mahdollisuus lisääntymiseen on hyvin hyvin epätodennäköinen.

Vierailija
105/106 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt yhtäkään lasta, enkä todennäköisesti tee tulevaisuudessakaan.

Pääsyynä tähän on elinolosuhteiden katastrofaalinen tila. Miksi lisääntyisin, jos jälkikasvullani olisi sietämätön ja elinkelvoton tulevaisuus edessään..

Fiksuna ihmisenä voin tehdä tämän valinnan, ja mielestäni se on vain palvelus syntymättömille lapsilleni..

Vierailija
106/106 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on jo nyt 300 000 ihmistä liikaa, ja määrä tulee kasvamaan kun lisää töitä ulkoistetaan koneille ja keinotekoiselle älylle.

Tuo on melkein yhtä absurdi haave kuin keinokohtu. Mutta jotkut siitä kovasti haaveilevat, jottei tarvitsisi hyväksyä erilaisuutta eikä varsinkaan antaa arvoa naiseudelle