Joulun miettiminen väsyttää ja kyllästyttää
Jotenkin jo on kadottanut joulufiiliksen mitä kokkaamiseen tulee, ihan hirveää höösäilyä enkä edes pidä perinteisistä ruokalajeista, haluaisin syödä jotain ihan muuta, kamala fiilis hiipii jo päälle. Olisi kerrankin sellainen hifistelyjoulu ilman laitetaanko tuota, tai tuota, entäs tuota, tarvitaanko vielä noita lisää, entä tuota, mitä sitten vielä, unohtuiko joku.
Kommentit (29)
No kuka sen joulun määrittelee ja kuka sen tekee?
Mene jouluristeilylle. Syö buffetista tai a la cartesta. Mikään pakko ole kotona olla.
Vierailija kirjoitti:
En elä yksinäni, en ole diktaattori.
Itse olet siitä itsellesi nyt ongelmaa tekemässä. Olisiko mitään muuta vaihtoehtoa olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Mene jouluristeilylle. Syö buffetista tai a la cartesta. Mikään pakko ole kotona olla.
Ihan OK, kerran oltu Riian-risteilyllä jouluna, no en tiedä, sieltä katosi juuri se tunnelma, en tykännyt siitäkään.
Itse haluaisi nykyään vain nauttia joulun hengestä ilman stressiä ja sopivilla tarjoiluilla, mutta sitten samaan aikaan muut stressaavat otsasuonet poikki, kun ei ole vielä sitä tätä ja tota, on vain 10 kiloa kinkkua, riittääköhän se, ja muikunmäti puuttuu! Saakohan enää? Onko kaupat auki vielä silloin tällöin ja tuolloin? Onko kaikki jo loppu?! Ja kuitenkin yli puolet jää syömättä.
Kun lapset asuivat vielä kotona, kysyin aina ennen joulua jokaiselta kaksi ruokalajia, mitä haluavat syödä jouluna. Ateriat koottiin noiden suosikkien ympärille. Koska kukaan ei halunnut syödä kinkkua ja laatikoita, en tehnyt niitä.
Matti Rönkä totesi jonkun joulun alla: kaappeja ja komeroita ei ole pakko siivota ellei aio viettää niissä joulua !
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisi nykyään vain nauttia joulun hengestä ilman stressiä ja sopivilla tarjoiluilla, mutta sitten samaan aikaan muut stressaavat otsasuonet poikki, kun ei ole vielä sitä tätä ja tota, on vain 10 kiloa kinkkua, riittääköhän se, ja muikunmäti puuttuu! Saakohan enää? Onko kaupat auki vielä silloin tällöin ja tuolloin? Onko kaikki jo loppu?! Ja kuitenkin yli puolet jää syömättä.
Tuota juuri tarkoitin. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Matti Rönkä totesi jonkun joulun alla: kaappeja ja komeroita ei ole pakko siivota ellei aio viettää niissä joulua !
No jaa, kyllä meillä ainakin siivotaan normaalia paremmin jouluksi !
Vierailija kirjoitti:
Minä syön aina y lä cartesta, koska tykkään näköaloista.
Ei ole mikään pakko viettää joulua tai puunata joka paikkaa putipuhtaaksi tai tehdä ja laittaa tarjolle miljoonaa erilaista ruokaa. Ei ole pakko tehdä yhtään mitään. Aion itsekin viettää joulun näin, en tee tai syö edes mitään jouluruokaa. Turhaa ottaa itselleen paineita turhista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten jouluhysterian kehittävät perheenäidit. Minä lopetin sen kun aikuistuneet lapseni sanoivat etteivät enää välitä koko joulusta.
Joulu on helppo. Laitan ne jouluruoat, joista tykkään. Kinkku ja laatikot ym, mutta silti aika riisuttu pöytä. Kaikki on hyvää ja jokainen syö vatsansa täyteen.
Koen ettei mikään ole pakkoa ja kaikki hoituu ihan rutiinilla ja tuo mielihyvää.ä ja on toivottua.
Kamalaa, että joku suhtautuu noin jouluun. Miksi sitten ei voi vaikka tilata pizzaa, jos jouluruoka ei miellytä?
Minua masentaa. Perhe ulkomailla ja itse yksin kotona kun en saanut töistä lomaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu siis suunnittelee ja pistää sinut yksin valmistamaan sen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täyskorkea jääkaappi ja silti se rajaa tarjottavien määrää, koska moni tarjottava vaatii kylmäsäilytystä. Ruokailijoita on vain kolme eli ei mitään sukujouluja.
Tarjottavat ovat pysyneet lähes samoina vuodesta toiseen. Ostoslistat ovat hyvissä ajoin valmiina ja myös mies osallistuu ostoksiin ja tekee ruokaa. Joulu ei ole yhden hengen burnout show... sain sellaisesta ihan tarpeekseni lapsuudessani enkä sellaista halua omaan kotiini.
Ei ole pakko miettiä joulua, se tulee miettimättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko viettää joulua tai puunata joka paikkaa putipuhtaaksi tai tehdä ja laittaa tarjolle miljoonaa erilaista ruokaa. Ei ole pakko tehdä yhtään mitään. Aion itsekin viettää joulun näin, en tee tai syö edes mitään jouluruokaa. Turhaa ottaa itselleen paineita turhista asioista.
Kaikessa on hyvä olla se välimuoto. Ei pidä tuputtaa stressiään muille, mutta ei myöskään olla ilonpilaajana ja hokea, miten turha joulu on, ja itse en ainakaan aio viettää mitenkään.
Älä mieti. Älä hössää.